Hej Anna!
Jag brukar tänka att det är skillnad på folk och folk...

och curlar därför 3-åringen betydligt mer än 5-åringen, kanske för mycket.

Men i alla fall funkar det bra att ge 5-åringen eget ansvar för egna uppgifter, medan min 3-åring behöver integreras i sånt jag gör - eller, i tilltagande grad, i sånt som 5-åringen gör!
Städningen, t ex, mutar jag dem skamlöst för att göra: om ni plockar i ordning i ert rum får ni popcorn ikväll! ("veckostädning") Det är inte för abstrakt för 5-åringen, utan hon råddar det utan problem (samt gillar popcorn...

). Däremot får man kanske se lite genom fingrarna på vad 3-åringen gör - men det är OK, för 5-åringen har nu börjat använda honom som en resurs som t ex städar upp ett specifikt pussel!

Att hon får arbetsleda lite tycker jag inte är hela världen. Hon brukar integrera honom i spontana städprojekt också ibland.
Sedan gillar de olika jobb: 3-åringen vill gärna följa med och handla, och laga mat, medan 5-åringen hellre vill städa eller jobba i trädgården. Trädgårdsarbetet sköter vi mest tillsammans, men dammsugning, dammtorkning, hopplockning och (rätt sällan, ska jag väl erkänna

) svabbning fixar hon själv. Samt ibland spontant. Fast man får ju komma och inspektera och bli vederbörligen imponerad sedan, förstås.

Om man däremot vill att hon ska laga mat får man ge henne fri lejd till köket, som videunge beskriver. Hitta på vad vi ska äta och så rådda det med mycket begränsad assistans. Att bara stå på en stol och skala morötter är hon inte alls road av längre. [-( Vilket istället 3-åringen fortfarande är.
Ang påklädning så släppte det lite för oss när 5-åringen började välja sina kläder själv. Helt seriöst hinner jag inte klä på henne, och jag fattar inte hur du som har tre barn skulle hinna! :-$ Gör en deal med honom att han får välja kläder själv mot att han klär på sig själv? Sköter han det inte så väljer du (och väljer grejer som han inte gillar....

). Vi fick disponera om garderoberna lite för att detta skulle funka, de måste ju nå kläderna själva. 3-åringen här klär fortfarande inte på sig helt själv, men delvis, och så hjälper jag honom med det som är kvar när det börjar bli bråttom att komma iväg. Har vi ingen tid att passa så kan man lirka honom att klä på sig helt själv genom att oh:a och ah:a över allt han kan...

så det bjuder jag på ibland eftersom övning ger färdighet!
Till sist: Mina barn hade väldigt trassligt umgänge med varandra under en period i somras (jag skrev om det då det begav sig) - tills jag insåg att Lillebror använde Storasyster som en fjärrkontroll i sitt trotsande.

När jag väl hade kopplat det blev det mycket enklare att styra upp situationen, och gärna dela på dem och sätta dem i arbete på varsitt håll så att han blev tvungen att trotsa direkt mot mig istället. Stor lättnad för alla inblandade.
Det här styr du upp, lätt! 8)
Pepp pepp!