Behöver jag kura min 4 månaders?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Louies mamma

Behöver jag kura min 4 månaders?

Inlägg av Louies mamma »

Hej!

Jag har en 4 månader och en vecka gammal go och glad kille. (Född 1 juli 2012) Jag har precis läst Sova hela natten efter tips från en bekant. Dock är jag osäker på om han egentligen behöver kuras och tar tacksamt emot råd.

Han har legat på mage med andningslarm i egen säng sen han var 6-7 veckor. Jag helammar honom men vi ger också ersättning på kvällen som komplement. Dels för att han kan trilska vid bröstet vid kvällen och för att verkligen se till att han är mätt när han somnar.Vi har inte börjat med mat ännu, han har fått smaka lite banan men är inte så intresserad och jag tycker att det är lite tidigt ännu.

Så här ser vår natt ut på ett ungefär:

Somna mellan 20-21. Somnar vaggandes till ro i famnen, läggs ner i sin säng. Vaknar ofta till lite vid nerläggandet, buffar runt och somnar. Mkt sällan vaknar han och skriker efter att han somnat, skulle det hända slutar han oftast själv efter någon minut. Kommer inte ihåg senast vi behövde ta upp honom.
Vaknar mellan 2-3, jag ammar. Skriker sällan när han vaknar utan ligger mest och pratar ungefär som aaahh, ahh, aaaahh eller eehh,ehh. Äter på 10-15 min, somnar om och jag lägger ner i hans säng. Brukar aldrig vakna.
Vaknar mellan 5-6, jag ammar. Här brukar jag byta blöja innan jag ammar då jag känner hur den stinker när jag plockar upp honom. Har jag tur somnar han om, otur så är han pigg. Oftast lägger jag honom bredvid mig detta sista pass, han får ligga på sidan och även om han är pigg så brukar han somna om efter ett tag efter han snackat en stund och med lite trugande med nappen.
Vaknar mellan 7.00-7.30 (om han somnat om) Ligger och småpratar med sig själv.

Dagarna har jag inte riktigt fått rutin på ännu men har börjat skriva ner mat och sov stunder för att försöka få till ett schema. Jag har skämt bort honom med att sova i min famn på dagarna för att jag fick för mig att han inte vill sova i sin säng på dan. Men kan han sova där på natten så måste han ju kunna sova på dan så nu har jag börjat lägga honom där och det går ganska bra. Han kan dock vakna efter nedläggandet igen och då brukar det räcka att jag tar upp och vyssjar lite i famnen så somnar han om och accepterar sängen nästa gång jag lägger ner. Jag är också mer lyhörd för när han är trött och så fort jag ser tendens till trötthet försöker jag ta kontrollen genom att göra det möjligt för honom att sova. Han verkar vilja sova lite kortare pass på dagen(ca 45 min) och sover gärna ett längre pass om 1.5-2 tim på eftermiddagen istället.

Behöver han kuras? Han har vid flertal tillfällen sovit både 7 och 8 timmar i sträck, till och med 9 tim en gång. Men vanligast är 5-6 tim. Han vaknar ju inte heller och skriker efter tex insomning. Jag har alltid trugat i honom så mkt mat det går under dagarna och vi ger honom så mkt ersättning han orkar efter att ha fått bröstet på kvällen. Han brukar då få i sig runt 100-130 ml. Jag vet inte om det just nu är möjligt för honom att sova upp till 12 tim utan mat. Kanske det är rimligt att han vaknar 2 ggr per natt (3 om det är en dålig natt)?

Tacksam för råd!
Hälsningar Louies mamma
Mamma till Louie född 2012-07-01 och Villemo född 2015-03-26
Louie kurad from 17 jan 2013
mumintrollet

Re: Behöver jag kura min 4 månaders?

Inlägg av mumintrollet »

Hej! Och välkommen hit :heart: :heart:

Jag tycker att ni verkar ha det jätte fint!

Så svaret på din fråga - nej en kur är inte alls ännu nödvändig ;) Men det går absolut att strukturera upp vardagen lite och se om en kur sedan är pricken över i:et!

För att kura rekommenderar jag att vänta tills ni har ordentlig mat på menyn, på endast bröstmjölk håller man sig knappast i 12h. Fyra ordentliga måltider och en rejäl kvällsslurk skall rymmas med under dagen.
Du kan börja med att introducera välling som nattslurk och se om han skulle sova lite längre på det. Börja med att blanda i lite välling i utpumpad BM eller i ersättning så att lilla magen hänger med i svängarna!
Sedan kan ni börja med smakisar så småningom och se om en mätt mage sover över nattmatningarna av sig själv!
Öppna en tråd under "späda barn och små" - där får du underbar experthjälp för schema och även andra tips för vardagen!
Så kan vi återkomma om ett tag om du vill köra igång med kuren! :)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Louies mamma

Inlägg av Louies mamma »

Jättestort TACK för snabbt svar, såå tacksam!! :D Och tack för bra tips! :D
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :D
Vill bara säga tt jag instämmer till fullo med mumintrollet! ingen fara på taket hos er, men lite mer uppstyrning kan nog göra sitt till. 8)

jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Louies mamma

Inlägg av Louies mamma »

Hej igen!

Vet inte om det är bäst att bara fortsätta på denna tråden, säg gärna till om jag skall posta den någon annanstans. Louie är 5 mån på lördag den 1 dec.

Det går fortfarande rätt bra för oss förutom att Louie nu har blivit lite svår att lägga vissa kvällar. Han har börjat med att högt "ahhha" för sig själv när han är trött, dag som kväll. Han skriker inte, gråter inte men ahhar väldigt högt. Han kan ofta vakna till efter att vi lagt honom och börjar med sitt ahhande, låter nästan som han sjunger ;) han krafsar runt på mage, ställer sig på alla 4 (han är stark) och allt som oftast rullar han över till rygg och så kan man ju verkligen inte sova enligt Louie. Det går inte att bulla upp med mer rullade handdukar än vi redan har i hans säng, han vänder sig tyvärr numera ändå. Han vet hur man vänder tillbaka, det är han mkt duktig på men gör det inte i sängen. Kanske lite ont om plats för det visserligen men vill ändå inte ta bort handdukarna eftersom de ändå hjälper till viss del när det gäller att hindra rulla över till rygg.

Igår kväll började jag nattningen kl 20 men han somnde inte förrän 22. Han stensov då jag la ner honom men vaknade igen och började ahha. Jag testade med att lugna i sängen, ge lite klapp i baken som ofta funkar, vända honom tillbaka på mage när han låg på rygg och sedan gå. Återigen, han varken skriker eller gråter utan håller på med sitt ahhande. Till sist plockade jag upp honom igen och började om med att vagga till sömns i famnen. Han stretar emot en del, ahhar men somnar till slut och denna gång forsätter han sova efter att jag lagt ner honom. Sedan sov han till kl 4 (6 tim), jag ammar, (han är lite pigg) men somnar om runt 04.30 och sover till ca 7, jag ammar och lyckas få honom somna om till 8.30.

En sak till är att han kan börja ahha någon timma eller två efter han somnat för natten och verkar alltså göra detta även i sömnen för han är inte vaken.

Jag skulle tacksamt ta emot tips på hur vi skall göra för att lägg honom utan att behöva vagga till sömns i famnen. Jag skulle verkligen vilja kunna lägga ner honom och låta honom komma till ro själv. Hur gör jag? ;) Och vad gör jag när han börjar ahha i sängen och verkar jättepigg fastän jag vet att han är trött?
Jag tänkte från och med nu införa sovförbud efter kl 18 så att han är ordentligt trött vid 20-21. Min man brukar låta honom sova i hans famn på kvällen och jag tror det stör allt för mkt

Tack på förhand!

Ps. Har nu introducerat gröt som han älskar, han får än så länge en halv portion runt 18/19 tiden på kvällen som jag successivt kommer utöka till en hel. Sen ammar jag runt 20, toppar slutligen med ersättning, han brukar få i sig ca 100 ml.
klockan

Inlägg av klockan »

Hej :D

ser att du fått rådet att starta en tråd inne på "Späda och små". Jag säger samma sak :D Här pratar vi bara om kuren och där är ni ju inte riktigt :wink: .

Tycker dock att du gör klokt i att inte ha ngn lur så sent på eftermiddagen som du beskriver , i den åldern kan 2.5 tim innan sänggåendet vara lagom, förutsatt att man då har sovit ordentligt under natten och dagen, annars är risken för övertrötthet stor. Att börja lägga lite tidigare på kvällen är heller ingen dum idé, dels för att ev långa läggningar inte ska bli SÅ sena, plus att man som sagt förebygger övertrötthet.

Avs tips på hur man kan få sitt barn att komma till ro i sängen...där känner jag att jag knappt ens känner till ngt annat sätt än SHN ...Utvilad men ändå trött, aktiverad. MÄTT och trygg (vad man nu lägger i det?) tänker jag dock är viktiga grundförutsättningar för att få barnet att komma till ro och somna på egen hand...Inget som bara kommer av sig själv, utan ngt man som förälder aktivt måste erbjuda :) .Sen hur man gör tänker jag mer är en smaksak :wink: :roll: .

Tyvärr inte så konkreta tips och råd, men som sagt - bolla med dem inne på SoS :D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Louies mamma

Hjälp med att få 5 månaders att somna själv

Inlägg av Louies mamma »

Hej!

Skulle behöva lite hjälp och råd från er kloka :D

Jag har en kille på precis 5 månader. Från att ha sovit rätt bra så har det nu blivit mkt sämre. Har haft en tråd på Forum för kurbarn mellan 4-12 mån ang om jag behöver kura min son och då var svaret nej pga att han ändå sov så bra samt att han ännu bara äter bröstmjölk. (Han var då ca 4 mån) Läget har nu förändrats sedan ca 2 veckor tillbaka.

Vi har nu introducerat havregröt m fruktpure eller annan pure till kvällen som han gladeligen äter och får i sig nästan en hel portion runt 18-19 tiden. Sen idag har jag också börjat med lite gröt till lunch. Annars är det fortfarande bröstmjölk samt en skvätt ersättning på kvällen som gäller. Jag tycker dock att han mer och mer trilskas vid bröstet, det är inte roligt att amma längre och det verkar inte som han är så intresserad. Så jag kommer succesivt att öka på den vanliga maten nu och trappa ner på BM.

Vi har väl gjort oss själva otjänsten att vagga honom till sömns i famnen. Det har funkat bra och gör det delvis nu med med undantaget att han verkligen kan trilskas nu, han vrider sig, klagar eller gråter trots att han är dödstrött. Men somnar gör han ju till slut. Från att sällan ha vaknat efter läggning "vaknar" han nu oftast efter ca 45 min, antingen gråtandes eller så låter det som han "sjunger", han ahhar för sig själv. Han verkar dock inte riktigt vara vaken så jag brukar gå in tyst och klappa honom på baken en stund så han lugnar ner sig och somnar om. Sen går det en stund och det börjar om. Igår gjorde han detta ca 5-6 ggr under 2 timmars tid.

Innan sov han 5-7 tim, ibland tom längre, första passet, nu kanske bara 3 timmar om ens det. Sen vaknar han typ varannan timma. Han har sovit på mage sen han var 6 veckor och älskar det. Nu vänder han sig dock ofta i sömnen till rygg och då vaknar han direkt. Då kan han ligga där och prata för sig själv och blir såklart klarvaken. Då tar jag upp och ammar och oftast somnar han om. Vi har innan haft mkt rullade handdukar i sängen som vi "byggt upp" runt sidorna för att han inte skall vända sig men nu gör han det ändå. Så igår tog vi bort dem för att också underlätta att han skall vända sig tillbaka till mage, ngt han är mycket duktig på, det gör han så fort vi lägger honom på rygg på lekmattan på dagarna. Dock inget han gör på natten.....
Han brukar vakna ganska pigg runt 05-06, det är dock inte mamma så då brukar jag lägga honom bredvid mig och han somnar om till slut, ibland efter 10 min, ibland efter 45. Sen sover vi allt till 7 till 8.30 om man

Mina frågor är:

1. Hur inför vi en bra "somna själv" rutin utan att kura?
2. När han vaknar och ligger på rygg. Skall vi bara vända honom då och hålla ut tills han somnar?
3.När han vaknar och gråter/klagar, skall jag bara fortsätta med rumpklappen?

Jag är dödstrött på att alltid "bråka" när det skall sovas, dag som kväll. Jag vill verkligen hjälpa honom att somna själv.
Även när han rullar över på rygg under natten.

Vi tänker nu köra med följande rutiner på kvällen:

Middag runt 18-19
Bad efter middagen
Pyjamas
Lite lugn lek
BM eller ersättning
Gonattsång
Läggdags senast 20.30

(och nu medan jag skriver detta så vaknade han ganska prick 45 min efter läggning. Jag gav lite klapp på rumpan och han tystnade. För stunden...)

Finns säkert mer att förklara, men ni skall ju orka läsa detta också.. :wink: Tar tacksamt emot alla råd och tips.

//Louies mamma
Tutan

Re: Hjälp med att få 5 månaders att somna själv

Inlägg av Tutan »

Hej Louies mamma och varmt välkommen till Späda barn och små! :D

Jag har läst ditt inlägg här flera gånger och även din tråd hos forum om kurbarn 4-12 månader. Som du själv beskriver har läget förändrats sen du ställde din fråga där, fler uppvak på natten men du har börjat med riktig mat för honom. Jag förstår att du vill sluta vagga honom till sömns, för bäst sover man ju i sin egen säng (stora som små). Toppen att du blev tipsad om SHN! :D Hoppas du har boken hemma så du kan läsa igen och igen om det skulle bli aktuellt med en kur.

Vad bra att du kommit igång med gröt och fruktpuré. En mätt mage, inte bara till natten utan efter varje måltid under dagen, är ju grunden till den goda sömnen. Så fortsätt öka på med den riktiga maten tycker jag. Var inte rädd för att ge för mycket, är det nåt han tycker om så fortsätt mata på. Bananmos har jag börjat med för mina små och att gå från nån tesked att smaka på till att äta en hel banan gick på en-två veckor (och då var de två senaste barnen drygt tre månader gammal).

Att ha en hyfsat bestämd dag med mat-och sovtider är ju grunden i SHN och standardmodellen (som vi utgår ifrån här inne på Späda barn och Små). Såg att du skrev att du börjat anteckna hans vanor, har du fått till nåt schema? Här http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21416 kan du se sömnbehovet och hur dagen kan se ut för en femmånaders sötis.

Jag ska försöka svara på dina frågor:
Louies mamma skrev: 1. Hur inför vi en bra "somna själv" rutin utan att kura?
Att använda Verktygen (ramsa, buffning, vagning, husljud etc) för att lära barnet att somna och somna om själv är det som de flesta av oss här på forumet har i ryggmärgen (nästan iallafall :wink: ) Självklart går det att hitta andra sätt som passar en själv och barnet. Det viktiga tycker jag är att förmedla trygghet och lugn, att man är konsekvent och att man lugnar barnet på plats i sängen. Det ni inte får glömma är skrattet till gonattet! Hur tokigt det än verkar så är det härligt att få skratta och busa hela vägen till sängen. Stor ansträngning och fantasi kan behövas från föräldrarna :lol: .

Om du känner att det går åt fel håll med uppvak och skrik och du har motivationen att förändra er situation så tycker jag att du ska göra en kur. Med min första hade jag inte så stora problem med natten utan det var dagarna jag ville strukturera upp och förlänga sovpassen, men jag genomförde kuren ändå. Jag tycker du ska se hur det utvecklar sig om du får till ett schema och ökar matmängden.
Louies mamma skrev: 2. När han vaknar och ligger på rygg. Skall vi bara vända honom då och hålla ut tills han somnar?
Här är ett utmärkt svar från Ewa som jag har använt mig av:
"Sen hade jag också en liten vänderska. Och där får man välja strategi, helt enkelt, och ha superattityden för just den strategi man väljer, och STÅ för den fullt ut. Så man inte börjar vela fram och tillbaka. För det är nog DET, framför allt, som bidrar med vargarna.

Strategi 1:
Ju mindre (onödig) hjälp man får, desto snabbare lär man sig att vända tillbaka sig själv. Alltså går man INTE in och vänder, utan ramsar som vid vilken annan smärre kris som helst. Och väntar tills de sovit i 10 min, då man går in och vänder i sömnen.

Strategi 2:
Man går in utan minsta knyst, snabbt och effektivt och vänder runt och sen direkt ut UTAN ramsa, med attityden av att man inte ens varit inne, för vände sig - det fixade de själva, typ.

Oavsett strategi, så gäller förstås magläge i vaket tillstånd HELA tiden, nästan. Det där vet jag ju att du har superkoll, med kryptid och allt, men jag skriver det ändå, för om någon annan läser detta. Ju mer de får träna i vaket tillstånd, desto snabbare fixar de sina egna vändningar på natten och behöver inte använda sovtiden till egna små träningspass.
"
Louies mamma skrev: 3.När han vaknar och gråter/klagar, skall jag bara fortsätta med rumpklappen?
Väldigt svårt att svara på. Vaknar han innan det är dags att äta på natten så tycker jag att du kan göra det, om du känner att det är det som fungerar för att lugna honom och få honom att somna om.

Det blev ett långt svar det här :D ! Jag hoppas du fortsätter rapportera hur det går. Vi finns här för att svara, bolla idéer och peppa! :D

:heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Louies mamma

Inlägg av Louies mamma »

Hej!!

Stort TACK för svar! :D Så skönt att få lite hjälp och vägledning i detta.

Har varit lite olika nätter sen jag skrev inlägget. Ena natten vaknade han typ varannan timme. Så i förrgår natt sa jag till maken att han fick ta halva natten för jag var dödstrött. Louie somnade runt 20.45 och vkanr vid 21.10 och sedan21.30, då han tokgråter. Han verkar faktiskt hungrig så han får ersättning och han äter glatt ca 120 ml, sedan somnar han. Sedan vaknade inte förrän 2.15 och tokskrek. Jag ammade och han somnar om direkt. Lägger ner och han sover till 07.40!!! Ligger och lallar i sin säng. Vänder det nu tänker jag? Eller bara tillfälligt? Troligen det senare. Och så var det...

Igår somnar han runt 20.30, vaknar ett par ggr fram till 22, vi lugnar i sängen. Vaknar 00.10 och gråter. Ammar, han somnar om direkt. Lägger ner, han vaknar igen 01.20 och gråter igen. Försöker halvhjärtat lugna i sängen, han kan väl inte vara hungrig igen? Funkar inget bra såklart, tar upp och lägger honom bredvid mig. Han är helt galen, kastar sig fram och tillbaka, slår mig i ansiktet med sina händer och gnäller och gnyr, blundar dock mest hela tiden. Går inte att lugna så jag tänker "har han ont i magen"? Skall jag sluta med maten, har det gått för fort? Då inget funkar så testar jag att erbjuda bröstet och jodå, han lugnar sig direkt och äter med god aptit och somnar om. Lägger honom bredvid mig men han vill bara över på mage. Så jag lägger ner i spjälsängen och han sover till 05.30. Då ligger han på rygg och gnyr lite. Tar upp och ammar, han somnar om och lägger honom i vår säng. Jag väcker maken som får ta över. Louie sover sedan till ca 07.45.

Så det är verkligen upp och ner här hemma. Jag och maken får verkligen ta och planera och fundera igenom hur vi skall lägga upp "förändringen". Och ha bestämt sig. Helt och hållet. Helst av allt vill jag göra en kur rakt igenom men får vänta tills han äter tillräckligt mkt. Just nu händer lite saker under veckorna och maken är borta vissa kvällar. Tror att det är bäst att när man bestämmer sig för att "lära om" hur han somnar så måste vi ha avsatt tid till det. Vi har SHN boken och jag har läst hela, nu är det makens tur :D

En fråga jag har - kan man använda sig av verktygen buffning och ramsning utan att köra kuren 100% igenom (eftersom jag fortfarande måste amma)?

Man blir så villrådig och som jag sa till maken häromdan - man vill ha svar på allt. Varför, varför varför... Men man kanske bara måste acceptera att han utvecklas och det går upp och ner med sömnen... Sen skall man såklart göra allt man kan för att hjälpa honom att sova så tryggt och bra det bara går.

Tack igen för fantastiskt stöd, jätteskönt att få skriva av sig och få fina råd längs vägen :heart:

Kramar från Louies mamma
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Jag kikade in här från kurforum och välkomnar dig dit då ni bestämt er för att köra igång med kuren! Det är bra tänkt att vara förberedd då man sätter igång så att man har allt klart för sig då man kör! Då man väl satt igång är det nämligen inte bra att tveka och fundera själv - det är barnet som ställer frågorna och ni skall låta bergsäkra i era svar! :) Så LÄS boken flera gånger så ni känner er 100 på att ni vet vad ni skall göra. Öva buffning och RAMSAN i synnerhet så ni låter övertygande, lugna och säkra på er!

Jag skulle säga att inte använda er av ramsa innan ni verkligen sätter igång, så att ni inte desarmerar dess kraft. Förstår du hur jag menar? Att det kan vara förvirrande att mamma ramsar en gång men sedan ger mat en annan gång..
Däremot är det många här på Sos som använder sig av buffning eller vagning om nätterna - de så att säga vagnar bort nattmålen. Men även då är det viktigt att inte buffa till sömns utan LUGNA barnet och sedan låta honom somna själv!

Jag skulle säga att ni börjar med att sätta ihop ett schema med exakta mat och sov-tider. Använd dig av länken du fick av Tutan! Schemahjälp får du även av oss här på forumet!

Du kan fortfarande amma fastän du ger fast mat. Tanken är att ge mat på utsatta tider med tillräckligt med mellanrum på måltiderna så att aptiten hinner väckas mellan målen. Får man i sig tillräckligt på dagen sover man om natten! Börja med att ge smakisar så mycket som går ner och så ammar du på det!
Louies mamma

Inlägg av Louies mamma »

Hej igen!

Här kommer lite fler rop på hjälp! ;) Nu är en kur snart nära förestående så jag har lite frågor på vägen dit. Det går fortfarande inte så bra för oss... Louie vaknar forfarande flera ggr på nätterna och det tråkiga är att han nu ofta gråter hysteriskt i samband med detta. I natt vaknade han 4 ggr (3 av dessa låg han på rygg). Dessutom har han senaste 1-2 veckorna börjat med att vakna mellan 5-6 och är jättepigg. Bara att gå upp....

Vid första uppvaket igår ca 1,5 timma efter läggning är han helt hysterisk, gråter och kastar sig/vänder sig fram och tillbaka. Försökte buffa men blir osäker på hur hårdhänt jag skall/kan vara? För när han vrider sig och kastar sig fram och tillbaka så måste man vara ganska brysk och hård för att i överhuvudtaget kunna buffa för rumpan åker från sida till sida så jag måste i så fall "trycka" ner honom i överkroppen ganska ordentligt. Upplever att han bara gråter ännu mer hysteriskt då. De andra gångerna så var han missnöjd med att ligga på rygg och så fort jag vänt på honom börjar han gråta hysteriskt. Han växlar mellan att ställa sig på alla fyra i sängen och se vaken ut och lägga sig ner och blunda. Det slutar varje gång med att jag tar upp och ammar för det är det ända som hjälper för att lugna. Vilket för oss in på maten...

När det gäller maten så har vi verkligen gjort framsteg dock! Nu äter han frukost, lunch och middag. Däremellan ersättning och kvällsslurk. Så här ser det ut ungefär:

ca 07.00-08.00 Frukost (Ca 1/2 - 3/4 portion gröt plus minst 1/3 burk banan päron yoghurt
ca 10.00 Mellis (skvätt ersättning ca 50-60 ml)
ca 11.30-12.00 (ca 1/3 burk barnmat plus 1/2 portion gröt & fruktpure)
ca 15.00 (ca 80 ml ersättning)
ca 17.00-18.00-(ca 1/3 burk barnmat plus 1/2 portion gröt & fruktpure)
ca 19.30 Kvällsslurk (sen i förrgår blandar jag 50 ml välling med 50 ml ersättning för att han skall vänja sig vid vällingen.

Sen i måndags ammar jag inget under dagen pga jag tar en kortisonspray mot bihåleinflammation och därför bör begränsa amningen. Så han får endast amma på natten. Följdfrågan blir således - räcker detta matintag för att genomföra en kur eller bör vi vänta tills han äter ännu mer?
Det står för mig väldigt klart i alla fall att han nu inte vaknar på natten pga av hunger. För han är knappast hungrig 1-2 timmar efter läggning eller 1-2 timmar efter han ammat... Det är ngt annat och om det är vargen, utvecklingssprång eller nåt annat vet jag inte. Känns så konstigt att en liten kille som sov 6-7 timmar i följd från en dag till en annan förändras så. Och varför så ledsen??? Skall kanske strunta i buffningen just nu till vi kurar? För jag lyckas inte med den varje gång.

Jag skulle vilja ha lite handfasta råd inför kuren på hur vi gör med Louie när han gråter så hysteriskt? Där känner jag mig väldigt osäker.

Har inte riktigt lyckats få till ett bra schema ännu men kämpar. Men vi följer väl en någorlunda samma rytm varje dag.

Stort tack för er tid! :heart:
Varma hälsningar från en mkt trött mamma
Tutan

Inlägg av Tutan »

Hej Louies mamma! :D
Jag får börja med att be om ursäkt för att du fått vänta och inte fått dina rop på hjälp hörda tidigare :oops: .

Eftersom ni planerar en kur så tycker jag att du ska återgå in till kurforum för att få den bästa uppladdningen och uppbackningen av mammorna där.

Som du själv är inne på, så tycker jag det verkar som om han får tillräckligt med mat för en kur. Bra jobbat!

Gällande den hysteriska gråten och din osäkerhet - Läs Internationella Sova hela natten-boken, avsnitten om Lugnet och Säkerheten (för du har väl boken?) så får du kanske lite mer perspektiv och råg i ryggen att svara på hans frågor och köra en kur. Buffningen skulle jag lugna mig med om jag var du för att inte "slita ut" ett verktyg som som funka sen.

Lycka till!

:heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Varmt välkommen tillbaka :)

Jag kommenterar lite på era mat-tider och uppmuntrar dig att gärna bolla med schema-tankar här hos oss!
ca 07.00-08.00 Frukost (Ca 1/2 - 3/4 portion gröt plus minst 1/3 burk banan päron yoghurt
ca 10.00 Mellis (skvätt ersättning ca 50-60 ml)
ca 11.30-12.00 (ca 1/3 burk barnmat plus 1/2 portion gröt & fruktpure)
ca 15.00 (ca 80 ml ersättning)
ca 17.00-18.00-(ca 1/3 burk barnmat plus 1/2 portion gröt & fruktpure)
ca 19.30 Kvällsslurk (sen i förrgår blandar jag 50 ml välling med 50 ml ersättning för att han skall vänja sig vid vällingen.

Och jag föreslår följande:
7 Gröt med ordentlig klick smör i ;) + yoghurt
09 andra frukost (ersättning, ev. banan)
11.30 Lunch (endast puré av grönsaker, gärna lite smarrigt smör i ;)) Kanske börja introducera fisk? Kött?)
14 mellis, frukt. Ersättning
17 Middag (samma som lunchen)
18:30 välling

Ge alltså mer barnmat till lunch o middag och gröt till frukost! :)

Här är en länk till schemainspiration!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 3&start=60

Angående din oro över hans uppvak:

Jag har på känn att det är vargen som har smugit sig in och han blir mer och mer osäker. Han börjar bli stora killen nu och är inte lika utknockad av mjölk som ett spädbarn ;)
Då du skriver att du inte "lyckas med buffningen" vad menar du då?
Kom ihåg att SHN inte är fråga om att göra rätt eller fel eller lyckas med något! Även om kuren har strikta "regler" att hålla sig till är det viktigt att inse att reglerna finns där för att göra det hela enkelt och att jaga bort kurarens frågetecken. Man har liksom en viss strategi att följa och då blir man samtidigt handfast och trygg i sina handlingar ;)
Din uppgift är att förmedla ett lugn åt din son. Du ger honom förutsättningarna för att sova tryggt, men sova det får han göra själv ;)
Så om han sover eller inte sover är inte din förtjänst eller ditt misslyckande!

Om du tycker att buffandet blir en maktkamp kan du välja att använda solfjädern istället! Då håller du den på honom som ett tryggt och säkert skal. Tryck inte ner honom i sängen, men håll fast tryggt och bestämt så han känner att du är lugn och säker och han tryggt kan lugna ner sig och somna vidare - förstår du tänket? ;)

Återkom gärna med frågor, i synnerhet om det är något med schemat!

Hoppas du hittar din tråd åter här på kurforum..
Louies mamma

Inlägg av Louies mamma »

Hej! God fortsättning på er! Tack för era svar och ursäkta mitt sena! Har varit utan uppkoppling under jul och nyår, nyss hemkommen igen.

Kanon, tack för hjälp med tips på maten! Jag drog ner på maten ett tag under julen och införde mer ersättning eftersom jag upplevde att han vaknade vissa gånger av magknip pga gaser. Eller så pruttade han för att skrek ;) Ville se om det blev ngn skillnad men det vart det inte, i alla fall inte på antal uppvak. Så nu kör vi på med mat igen. För jag tänkte som så till sist att lite pruttar skall inte få förstöra vår nattsömn. För vaknar han av det måste man ju kunna begära att han somnar om av sig själv igen, trygg och lugn i egen säng.

Har bestämt kurdatum, börjar om ca två veckor, en torsdag. Har massa frågor kring det MEN de ställer jag på kurforumet. ;) Läser boken nu för andra gången så att jag är ordentligt påläst. Men som sagt, lite frågor finns det ändå.

Mumintrollet - ang med att misslyckas med buffning så skriker han upp sig så vissa gånger och det är då jag som valt att ge upp. Vilket jag vet att man inte ska men jag har gjort det då vi inte gjort buffningen i en kur. Vi har slutat med den nu i väntan på den riktiga kuren. Det blir lite hårda klappar på rumpan med handflatan istället utan solfjäder. Han gillar rumpklappar så jag tror att buffningen kommer funka bra i kuren och då kommer jag givetvis inte ge upp, hur mkt han än skriker eller vrider sig. ;)

Igen tack för er tid och engagemang. Vad skulle en utsliten mamma på ruinens brant göra utan er :) :heart:
//Louies mamma
Louies mamma

Inlägg av Louies mamma »

Kom på en sak till - ang maten så har jag gett honom kött/fisk barnmatsburkar ett par veckor nu. Kanske införde det lite för tidigt men hans mage har hängt med, han bajsar 2-3 ggr per dag och har inte vart hård i magen ännu.

Vet ni hur mkt vätska de skall få i sig per dag? Både gröten och barnmaten innehåller ju mkt vatten. Jag erbjuder honom alltid vatten till varje måltid. Sen dricker han ju ersättningen också.

Hej hopp!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"