Hjälp med schema till tre månader gammal flicka

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Elinrubin

Hjälp med schema till tre månader gammal flicka

Inlägg av Elinrubin »

Hej!
Jag har en tre månaders flicka som behöver lite hjälp... Hon har sovit fint och allt har flutit på bra tills för en vecka-tio dagar sedan. Då började nattsömnen försämras och detta har sedan eskalerat. Nu inser jag att något måste göras så att hon får fortsätta vara pigg och glad! Storebror kurades med gott resultat vid fem och en halv månads ålder men hade då alltför stora sömnsvårigheter, något vi hoppas att lillan ska slippa.
Så här hade jag tänkt mig dagarna:

6.15 - god morgon och frukost
8.30 - sova 1,5 timmar
10 - mat
12 - sova 2 timmar
14 - mat
16.15 - sova 45 minuter (ibland blir det bara 20)
17 - mat
18.15 - nattslurk
18.45 - sova natt

Flickan behöver ett nattmål - ska jag spika en tid för detta, och i så fall när? Mitt i natten eller senare? Eller ska det få vara flytande så länge det inträffar efter en viss tid? Hur tänker man kring detta?

Tror ni att schemat fungerar eller behöver hon äta oftare? Blir fyra timmar för långt mellan målen?

Jag upplever att schemat fungerar mycket bra under dagen (det är redan infört utifrån våra gemensamma behov), men att nätterna måste styras upp. Får hon för lite mat under dagen och därför strular på natten? Hon frågar inte efter mat mellan målen dagtid. Jag kanske ska tillägga att jag helammar ännu så länge.

Tacksam för svar, tankar och erfarenheter!
Elin
Pojke, juni -10
Flicka, juli -12
Tetz

Re: Hjälp med schema till tre månader gammal flicka

Inlägg av Tetz »

Hej Elin och varmt välkommen hit till Späda och små! :heart:

Jättefint att ni styr upp skutan redan från början denna gång :thumbsup: Har du Barnaboken? Om inte så kan jag verkligen rekommendera den! :D

Jag tycker att ditt schema ser bra ut. Om hon sover sina pass utan att skarva så tror jag inte att du behöver lägga målen tätare. Däremot kan det vara för lite mat TOTALT som gör att hon stökar på nätterna. Hur stökar hon? Vaken långa perioder, äter ofta etc.?

Somnar din lilla på egen hand eller hjälper du henne till sömns :?:

:heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Elinrubin

Inlägg av Elinrubin »

Hej igen och tack för svar!

När lillan strular nattetid så är det ofta men ganska små slurkar. Som regel sover hon ett pass på fyra timmar men inte alltid... Efter två-tiden på natten vaknar hon ofta varje timme. Hon somnar om lätt som en plätt och när jag har krafter får jag henne ibland att somna utan bröstet. Det är dock inte alltid jag orkar. På kvällen somnar hon själv med ramsa.
Innan nätterna försämrades så sov hon från halv åtta till någon gång mellan två och tre då hon fick mat, samt vaknade ibland redan vid fem och somnade om på en extraslurk för att sedan göra morgon vid sex-halv sju. Många nätter hade hon bara ett uppvaknande.

Barnboken har jag och försökte följa Standardmodellen från början. Fick inte till det riktigt men man kan väl säga att vi har inspirerats...

Elin
Pojke, juni -10
Flicka, juli -12
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej och grattis till lilltösen

Jag tänker på det hela som just en helhet, vad gör tösabiten på dagarna när hon är vaken? Ligger på mage och upptäcker omgivningen, några spännande saker? Utevistelse? Och så naturligtvis intaget av mat som gör att man sover gott.

När hon vaknar på natten och du ammar låter det som om hon somnar ganska snabbt vid bröstet eller har jag missuppfattat det hela? Om det nu är så att hon somnar vid bröstet så snuttäter hon på natten och då kommer hon vakna ganska snabbt igen. Så antingen kan du ställa väckarklockan på lämplig mattid och så sitter du upp och ammar och sen lägger henne att sova i sin vagn eller säng. Då blir det lite mer en måltid och lite mer äta ordentligt istället för att bara myssnutta.
Eller så väntar du tills hon vaknar och ammar ordentligt och lägger henne i sin vagn eller säng igen för att somna själv.

När de blivit så stora som tre månader så börjar omvärlden bli väldigt intressant och koncentrationen som behövs för att äta ordentligt finns inte på samma sätt längre. Kanske får hon i sig för lite när hon äter på dagarna?

Du får fundera lite och se om du kommer fram till var orsaken till uppvaken ligger.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Elinrubin

Inlägg av Elinrubin »

Hm, ja ... Kanske får hon inte i sig tillräckligt på dagen, men hur får jag i henne mer när hon inte vill? Här är full rulle hela dagen med brorsan och mamma. Lillan ligger på mage resp rygg och är med i allt som händer. Hon har även vakentid ute minst en gång per dag. Hon sover i egen säng och jag ammar sittandes även nattetid. Då äter hon ganska bra från ena bröstet, släpper och vill inte ha mer. Hon somnar sedan i sin säng utan problem. Det känns som att hon vill ha en slurk men inte som hunger. De nätter hon sover bra och vaknar först vid två-tre är hon hungrig och äter ordentligt.

Som sagt, ett nattmål behöver hon, men knappast flera...eller hur? Ska man sätta en tid för detta mål och ställa klockan eller låta tösen vakna och säga till? Är det läge att ramsa och ev buffa vid andra uppvak? Känner mig lite osäker på hur jag ska tackla nätterna men det är definitivt läge att komma på banan - för oss båda!
Elin
Pojke, juni -10
Flicka, juli -12
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Elinrubin skrev:Kanske får hon inte i sig tillräckligt på dagen, men hur får jag i henne mer när hon inte vill?
Som SusanD säger sâ är det mânga tremânaders som inte har "ro" att dia dâ det finns sâ mycket annat trevligt att intressera sig för. Mânga upplever att det blir mer ätet om man ger bröstet precis efter luren, gärna med ett ganska dâsigt barn. Sitta kvar pâ ett lugnt ställe (kanske till och med med en tunn filt för att skärma av ännu mer).

Vad gäller nätterna sâ har alla olika stilar. Mânga upplever att det blir mer ordning pâ torpet genom att ställa klockan (4 brukar vara en bra tid i sâ fall, lagom lângt frân frukost :wink: ). Andra (som jag) orkar inte ens tänka tanken att ställa klockan nattetid utan freestajlar mer. Jag har lagt fokus pâ dagarna (mycket av allt :lol: ) sâ har nattmâlen glesat ut sig av sig själva.
Om du bestämmer dig för att ställa klockan sâ kan jag ändâ känna att man fâr vara lite mer flexibel pâ natten än pâ dagen. Skulle hon vakna exempelvis halvfyra sâ lär det ju vara lite svârt att fâ henne att somna om (hungern har börjat :wink: ) bara för att sedan väcka henne fyra. Tänker jag.

Ramsan är hon för liten för, den kan du använda vid läggning men inte som verktyg än. Sover hon inte i vagn sâ har du buffningen (eller solfjädern som var mer poppis hos oss) att ta till vid andra uppvak.

Det är viktigt att lyssna av hur det lâter när det "vaknas pâ nätterna". Med vâr Lillebror minns jag att jag hade som "första verktyg" att sova mycket ljudligt själv. :lol: Alltsâ, vända sig, sucka i sömnen = visa att jag var där och att allt var okej. Ibland räckte inte det och jag satte mig och upp tände min miniminificklampa och skulle till att mata - och dâ somnade han. :lol: Sâ var inte för snabb med att ta upp och mata, det befäster snabbt en vana som inte alltid är nödvändig och som pâ sikt kan störa allas nattsömn.

Men som sagt, fokus pâ dagarna först och främst tycker jag. Och tâlamod, det tar ett par dagar (eller tre eller mer) innan barnakroppen fattat att den blivit mer mätt än tidigare. :wink:

:heart:
Elinrubin

Inlägg av Elinrubin »

Tack för fint svar. Fokus på dagarna alltså. Låter som en sund strategi. Jag försöker ta upp och ge mat innan hon riktigt vaknar och det känns faktiskt redan som om tösen får i sig mer... Får se om det avspeglar sig på nätterna om några dagar!
Tusen tack så länge, återkommer säkert!
Elin
Pojke, juni -10
Flicka, juli -12
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"