Kura 10 månaders- HJÄLP!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
larsson

Kura 10 månaders- HJÄLP!

Inlägg av larsson »

Hej

Vi började med kuren igår kväll. Jag behöver hjälp då jag är helt ny på detta och just läst SHN boken.

Vårt schema ska se ut så här

7 vakna
7.05 gröt
9.45 lunch
10-11.30 sova
13 gröt
14.30-15.30 sova
16 middag
18.30 välling
19 natt

Ser det bra ut?

I natt slutade vi med napp, vilket gick helt ok för att vara första natten. Han somnade vid 19.15 efter lite buffning och ramsor. Han vaknade vid 1 för att få pytte lite buff och ramsa sen somnade han. Sen vaknade han igen vid 5 och kunde inte somna om. Vi fick ta morgon vid 6 istället.

Vad skulle jag gjort istället för att gå upp med honom vid 6?

Tacksam för all hjälp jag kan få för att hjälpa min son att sova hela natten.
mumintrollet

Re: Kura 10 månaders- HJÄLP!

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Och varmt välkommen hit :heart: :)

Så fint det har gått för er redan första natten! Snyggt jobbat =D>

Tidiga mornar sliter många med länge så det är inte att oroa sig över. Det är dock viktigt att hålla tiderna så liten har en chans att lära sig vad som gäller, så ta upp inom den sk. marginalkvarten - dvs man kan lägga en kvart tidigare eller ta upp en kvart tidigare. Mer än så skulle jag inte rekommendera.
Trots detta har jag ibland resonerat om vi tex. varit bortresta och liten vaknat för tidigt har jag tagit upp henne vid respekt för värdfamiljen ;) men ändå serverat frukosten samma tid som vanligt. Så att kroppen inte vänjer sig vid att äta tidigare också. Men detta är då schemat har satt sig i kropp och knopp.
Se över mörkläggningen i sovrummet - det kan påverka en tidig morgon! Svart skall det vara som i en grotta.
Vid tidiga uppvak gäller att inte verktyga för mycket - dvs inget spring i rummet inga långa ramsomgångar. Ge en sk. Pangramsa dvs en direkt ramsa x4 så fort liten vaknat och efter det ingenting, alternativt husljud som dammsugare eller hårtork eller klassisk musik.

Jag skulle vilja pilla lite i ert schema, även om ni redan startat kuren vilket betyder att man inte skall ändra tider hit och dit, men jag skulle anmärka på sovtiderna.
Sömnbehovet för er 10 månaders är ca 14h. Nu har ni 14,5 på schemat!
Naturliga sovpass för barn är 5,20,45 minuter och 1,5 och 2h. Ni har nu en 1h lur vilket är lite galet. Det är skönare för liten att vakna i en lättare sömn, samtigit som man inte står och sliter i en onödig kvart om barnet av sig själv vaknat efter 45!
Förkorta alltså ner andra luren till 45 så kommer ni närmare "sanningen" ;) Den luren skulle jag inte heller fästa så stor uppmärksamhet vid, ni närmar er tider då sömnbehovet går ner. Så all sömn mellan 20-45 minuter på den luren är bra för tillfället!
Nu har ni lurarna "andra vägen" än vad jag har haft, så jag kan inte säga hur det fungerar. Jag har alltid haft ånga vilan efter en stadig lunch kl 11, då hinner liten få upp aptiten till lunch och sover följaktlitgen bättre. Ni har så kort mellan frukost och lunch att jag undrar om aptiten hinner med- men om inte långa luren strular till sig för er så är allt prima med ert schema! :)
Se som sagt över endast den andra lurens längd. För mycket sömn på schemat visar sig även som för tidiga uppvak på mornarna! ;)

Jaa.. Så kunde ni kanske ha middagen lite senare så att magen är ordentligt mätt för hela natten. Kanske tom kl 17?
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"