Dags för hel nattsömn för 5 månader bebis!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
humlan3

Dags för hel nattsömn för 5 månader bebis!

Inlägg av humlan3 »

Hej!
Min pojke är 5 månader och jag vill nu både att han ska sova hela natten och att han ska somna lättare när det är dags för dagslurarna. Så nu behöver jag tips och känner mig osäker på hur jag ska gå till väga. Han somnar vid 19-19.30 på kvällen efter att vi har lagt honom, gett honom napp, sjungit godnattvisa och sagt godnatt. Vi brukar ligga i vår säng bredvid honom till han somnar vilket han oftast gör utan protest på 5- 20 min. Sedan brukar han vakna någon gång mellan midnatt och 01.30 och äta, därefter brukar han somna om hyfsat snabbt. Nytt uppvak mellan 05.00 och 06.00 med mat och här brukar det vara riktigt svårt att somna om, han skriker. Någon gång har vi gått upp då men han är ju fortfarande trött, gnäller och vill sova efter bara någon vaken timme. Jag brukar därför kämpa för att få honom att somna om, om så bara 15 minuter för att han ska vara glad när det är morgon och inte "gå upp" skrikande. Så ser natten oftast ut, men det kan också vara fler uppvaknade. Oftast somnar han dock relativt lätt om då. På dagarna sover han oftast 3 gånger, en lång lur, 2 kortare. Morgon och middagsluren funkar ganska bra, men att få honom att sova på em är tålamodsprövande.... Jag rullar honom i vagnen och han somnar aldrig utan protester (10-15 min) och sover sällan mer än 20 min. Jag är medveten om att det finns mycket värre sömntrasslare än såhär men jag vill inte nöja mig med halvbra sömn varken för min pojkes eller egen del. Min stora fråga är: behöver jag göra hela sova hela natten kuren eller kan jag gå tillväga som Anna beskriver i barnaboken, femte delen, avsnitt bekymmer sömn? (där finns ett exempel på en 6 månader bebis). Ska jag strukturera upp dagen mer innan jag försöker få rätt på natten? Som det är nu sover pojken ibland länge ( 1,5-2 tim) på morgonluren och ibland på middagsluren, den luren som inte blir lång brukar då bli 45 min. Jag försöker få honom att sova 15 timmar/dygn men det blir nog snarare 13-14 med tanke på nattuppvaken. Tacksam för svar!
A, född 120517.
klockan

Re: Dags för hel nattsömn för 5 månader bebis!

Inlägg av klockan »

Hej humlan3 och varmt välkommen hit,

vad bra att du känner att SHN kan vara ngt för er :) . SHN är en fin hjälp när det kommer till att strukturera upp sin tillvaro, både avs mat och sömn, men ff a när det gäller att lära barnet att sova. Jag tänker att man absolut inte behöver ha ngn jättesömntrasslare för att kura, utan att kuren i sig kan vara ett hjälpmedel att hjälpa barnet i rätt riktning, vilket kan vara svårt om man inte hittat ngt sätt som man tycker har funkat.

Som du kanske läst i BB så rek AW (och även vi här på forumet) att man läser SHN-boken för att ta ställning till om kuren är ngt som passar en själv (enl min erfarenhet passar den för alla barn, men inte för alla vuxna). SHN är mer än scheman och verktyg och strukturer, det är ff a ett förhållningssätt och om det står mkt bra och konkret att läsa i boken. Här på forumet har du oxå en massa att tillgå avseende tips och råd och tankar.Och vi som hänger här, finns till för er som vill ha pepp och råd innan under och efter kuren, så ta gärna "hjälp" av oss oxå om du känner att det behövs.

Innan man börjar kura ska man göra så lite som möjligt, det man kan göra är såklart att fundera på ett schema som passar barnet + familjen och sedan konstruera det utifrån ett särskilt tänk som det står med om i SHN-boken. Att få barnet att klara av att äta så mkt "riktig" mat som möjligt (dvs inte bara bm el ersättning) är oxå ngt man kan förbereda, rek är att man har 5 mål riktig mat/dag för att förutsättningarna för 11-12 tim sömn/natt skall finnas. Läs även på här på hemsidan under "SHN-fliken" på startsidan om de mest grundläggande "att tänka på" innan kuren: schemabygge, verktygen osv. Men som sagt - kuren är mer än bara så .

:D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
humlan3

Inlägg av humlan3 »

Hej!
Jag har läst boken både en och två gånger så att kuren är något som passar oss är jag rätt säker på. När jag sen läste kapitlet som jag tidigare nämnde i BB så blev jag osäker på om jag ska köra en regelrätt kur eller om det "räcker" med Annas exempel i boken?
Jag undrar även om man ska buffa eller vagna och om man ska göra det när man har ett barn som inte gnäller/skriker när man lägger honom. Eller ska man bara ramsa då?
Min pojke har ju bara börjat med smakportioner ännu och kommer troligtvis inte äta fulla mål på några månader om man ska följa livsmedelsverkets/BVC råd angående mat och amning. Är det då inte aktuellt med kuren innan dess?
A, född 120517.
klockan

Inlägg av klockan »

Härligt att du känner att SHN verkligen är ngt för er :D

Eftersom du är insatt i SHN-boken så ser du ju oxå skillnaden mellan att köra en hel kur el att endast strukturera upp tillvaron.

BB är (iaf enl mig) en slags uppslagsbok/ett hjälpmedel i att förhålla sig till tillvaron med barn. Man kan skarva ganska mkt utifrån den och lägga in egna sätt att tänka kring sitt barn (precis som med all annan föräldralitteratur). SHN-kuren däremot är en strikt manual som måste följas till punkt och pricka för att man ska uppnå resultat.
Dvs: chansen att uppnå det jag tänker mig att du vill med ditt barn skulle jag bedöma är större om du kör en komplett kur.Är du med på hur jag menar?

Vi råder alla att se till att barnet äter så mkt som möjligt innan kuren påbörjas, detta för att en del i kuren och SHN som tankesätt/sätt att leva är att vi ska ge barnen alla förutsättningar som finns. De rekommendationer som ges från BVC överensstämmer inte med de erfarenheter som många av oss här har avseende vad som är funkis avs små barns matintag och sömnbehov, så är du peppad på att skapa dig en annan uppfattning och få stöd och vidare guidning i det har du kommit rätt :wink:
För egen dal kan jag bara säga att jag kommit upp i 5 fulla mål/dag på 4-6 v med mina barn, från det att jag börjat med smakisar vid 4 mån. Det handlar inte om att man pressar barnet eller så, märker man att magen inte pallar eller att det finns ngn ev allergi så måste man ju såklart backa, men i övrigt finns det ingen anledning till att dra ut på introducerandet av mat. I BB finns det mkt bra skrivet om hur man kan tänka när man lär de små äta :D Och vi här är väldigt noga med att poängtera vikten av stadiga måltider som en förutsättning för att klara av att sova.

Vill man inte öka på smakisarna men ändå leva lite mer strukturerat så tänker jag att man kan tilla på standardmodellen (AM), som AW också utvecklat. Eg för barn under 4 mån, men den innehåller strategier för hur man erbjuder sömn och mat regelbundet under dygnets alla 24 timmar,
t ex kan man ha ett nattmål inlagt. Där arbetar man oxå med scheman och vissa verktyg (dock inte buffning och ramsning) ff a vagning är då aktuellt. Kruxet är att de flesta barn börjar bli mer och mer hungriga fram emot 5-6 månaders ålder och det kan dessutom börja bli nog så bökigt/trångt att sova i vagn dygnet runt... men det där avgör man ju själv i väntan på att läget för en kur känns rätt...

Kurar man från scratch, dvs att man inte har kört SM innan, så går man alltid tillväga såsom SHN-boken beskriver. Om barnet inte frågar så låter man det vara. I ert fall t ex så skulle ni inte behöva vidta ngr åtgärder om liten inte hörde av sig. Natt 1 + dygn1 + natt 2 vagnar och buffar man vid frågor, sen låter man ramsan ta över helt och hållet. Har man fått buffa/vagna lite första dygnen kan man få vara beredd på att det tar längre tid för ramsan att sätta sig eftersom de där första två dygnen handlar om att etablera Lugnet för att man sen ska kunna gå vidare till nästa nivå = Säkerheten.

Dessa kapitel i SHN:boken är ovärdeliga och bör förstås innan man börjar eftersom de beskriver processen som SHn är och att man inte kan hoppa över ngt steg...

Oj, blev ett långt utlägg :wink: Jag vill bara trycka på betydelsen av att förstå att detta är mer än verktyg och scheman.. Hoppas du känner att jag kunnat ge ngt svar iaf...annars får du återkomma :wink:

humlan3

Inlägg av humlan3 »

Hej!
Jo jag förstår att det är mer än bara en kur utan ett helhetsperspektiv i hur man kan tänka gällande mat och sömn. Gällande min fundering angående kur/Annas exempel tänkte jag mest att man inte ska göra saker större än vad det är och jag har en tendens att göra det... Så det var därför jag undrade om jag ska slå på "stora trumman" och kura direkt eller om jag ska försöka med ett litet mindre projekt först. Vagnen börjar bli trång så det känns som om jag får kura i sängen när det blir dags. Då är det ju buffning som gäller och vad jag har förstått ska det funka även om man har en liten ryggsovare?
Jag planerar att öka på maten i den takt det går och har ambitionen att inte dra ut på det. När du har kommit upp i fem fulla mål, har du då ammat något upptill?
Så fram till min lille äter mer så avvaktar jag med kuren, för jag vill ju absolut att han ska ha de bästa förutsättningarna för god nattsömn!
A, född 120517.
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :D
Vagnen börjar bli trång så det känns som om jag får kura i sängen när det blir dags. Då är det ju buffning som gäller och vad jag har förstått ska det funka även om man har en liten ryggsovare?
Eller ännu bättre på sidan så att du kan ha liten vänd bort från dig. En hand på ryggen/axeln och en i rumpan. Hålla solfjädern över bröstkorg eller mage kan vara vanskligt för ryggsovare.
När du har kommit upp i fem fulla mål, har du då ammat något upptill?
Jag erbjöd alltid amning i (direkt) anslutning till varje mål, som efterrätt om det skulle finnas lite plats kvar i magen. Men i och med att fast föda introducerades blev BM snabbt ointressant. 8)
Så fram till min lille äter mer så avvaktar jag med kuren, för jag vill ju absolut att han ska ha de bästa förutsättningarna för god nattsömn!
Välkommen tillbaka då det är dags! :mrgreen:

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
klockan

Inlägg av klockan »

Du resonerar klokt! :thumbsup: Oavsett vilken strategi du kör på så ska det kännas rätt.

Instämmer med Jenny :) kom gärna tillbaka när du känner att det är dags!

humlan3

Inlägg av humlan3 »

Hej!
Nu är jag tillbaks med lite fler funderingar/frågor ifall jag ska kura.
Min pojke blir snart 6 månader och äter nu två fulla mål mat om dagen, ammar resten. Däremot brukar kvällsslurken bli väldigt liten, tolkar det som en kombination av att han är mätt efter gröten ( ca 1- 1 1/2 timme innan) och att han är trött. Sömnen har blivit bättre och han har de senaste dagarna inte behövt äta förrän vid kl 5 el 6 på morgonen, sen somnat om efter lite möda (ca 30 min). Han går och lägger sig vid 19.00 varje kväll. Så nu känns det som om han skulle klara sig utan mat hela natten! Han vaknar några gånger per natt, oftast vid 01.00 och 03.00 och då somnar han för det mesta om när jag stoppar in nappen i munnen igen. Ibland, sådär var tredje dag kan han vid ett att uppvaken skrika och det kan pågå i upptill 45 min. Jag har dock inte tolkat det som hunger eftersom när han väl har somnat så har han sovit flera timmar innan han har vaknat igen. Då borde han väl inte vara hungrig?
Eftermiddagsluren är riktigt besvärlig för oss. Vi får slita för att få honom att somna och han sover max 20 min/ibland inte alls och jag upplever att han behöver sova men vad gör man när det inte går!? Däremot skulle han gärna sova 2 timmar mellan 9-11, vilket inte är till min förtjusning, skulle helst se ett 45 min pass mellan 9-9.45 och sedan en långsov efter lunch.
Så mina frågor är väl följande:
1. tror ni han är tillräckligt mätt för att sova hela natten eller ska jag vänta till han äter ännu mer?
2. fungerar det att styra hur länge man vill att barnet ska sova vid respektive dagslur när jag ska göra upp ett schema?
3. Vad är det som gör eftermiddagsluren så svår?
Återkommer med detaljfrågor i själva kurandet när jag fått svar på mina stora frågor!

Tack på förhand!
A, född 120517.
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej igen! :mrgreen:

Skriv gärna in födelsedatum för sonen och eventuellt kurstartsdatum i kontrollpanelen-profil-signatur så är det lättare för oss att svara i din tråd. :D

Ska se om jag kan svara dig, vi är bara "vanliga" mammor och en å annan pappa här inne så vi sitter inte inne med någon särskild expertkunskap. Men vi svarar utifrån egna erfarenheter och utifrån filosofin i SHN. :D
Jag har dock inte tolkat det som hunger eftersom när han väl har somnat så har han sovit flera timmar innan han har vaknat igen. Då borde han väl inte vara hungrig?
Lite svårt att säga, håller uppvaket på så länge som i 45 minuter kan det skvallra om hunger... men oxå om hur ni föräldrar hanterar uppvaket. 8) Vad gör ni då? Hur ser ert schema ut nu? Skriv gärna hur mycket och vad han äter vid varje mål samt hur han sover.
1. tror ni han är tillräckligt mätt för att sova hela natten eller ska jag vänta till han äter ännu mer?
Mera mat skadar aldrig! Känner man sig orolig över om liten är mätt eller inte om natten är det svårt att vara övertygad i sitt förmedlande av trygghet och lugn till barnet.
2. fungerar det att styra hur länge man vill att barnet ska sova vid respektive dagslur när jag ska göra upp ett schema?
Det är ju det som är det fina i kråksången! 8) Hur det ser ut nu behöver inte betyda att det ska se likadant ut när ni kurar. Sätt dig/er ner med penna och papper och klura på schematider. Sömnbehovet ligger på ca 15 h nu, väljer ni 12h natt har ni 3h kvar till dagen. En del väljer att ha kortare natt i början och mer sömn på dagen etc. Mer inspiration om tider finns här tillsammans med MASSOR av andra klokheter! http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=20621
3. Vad är det som gör eftermiddagsluren så svår?
Ja du! Det är en klassiker att den krånglar, för en del småttingar... Det beror oxå på hur den ligger i ert schema, tillräckligt med vakentid innan? För lång vakentid=övertrött? Mätt i magen osv? En del brukar promenera med vagnen under em-luren just för att den krånglar, då kan man i alla fall erbjuda barnet sömn, sova måste de ju göra själva förstås. Den försvinner oftast först från schemat.

Vi har behållit 3 lurar ganska länge för lillebror älskar att sova, så vi har skurit ner omväxlande på fm och em-lur tills det återstod bara 20 minuter av bägge och först då plockade vi bort em-luren efter att lillebror visat att han inte behövde sova den. 8) Han låg mest och filosoferade i sängen, men så länge liten är nöjd tycker jag att man kan erbjuda vilan i alla fall. Märker man att mornarna eller någon av de andra lurarna börjar krångla kan det vara dags att plocka bort den sista luren.

Och sist men inte minst, läs, läs läs i boken innan ni börjar kura och läs gärna trådarna i länken ovan oxå! :D

trevlig helg!

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
humlan3

Inlägg av humlan3 »

Hej igen!

När A vaknar stoppar jag in nappen igen. Då han inte somnar direkt brukar jag försöka med snuttefilt, styrka med fingrarna mellan ögonbrynen/över ögonen. Börjar han skrika lägger jag handen på hans bröst med ett lätt tryck och sen brukar jag ju få stoppa in nappen otaliga gånger :( . När han lugnar sig brukar jag lätta på trycket på handen och sen ta bort den, ibland fortsätta med snuttefilten/ögonstrykningar. Jag brukar också säga att det är natt och då sover vi.... olika högt beroende på hur han skriker. Jag tänder aldrig lampan eller tar upp honom. Känns ju inte alls bra när jag beskriver hur jag gör :( .

A:s mat och sovschema ser ungefär ut såhär:

6.00 vaknar, ammar, somnar om efter lite möda, dock aldrig skrik.
7-7.15 vaknar oftast själv, glad
9.00- ammar
9.15-10.45 sover, får väckas
11.45 äter en liten barnmatsburk, 1/3 burk fruktpuré, erbjuds amning brukar inte vilja ha.
13.15-14.45 sover
15.00 ammar
Sover ibland 5-20 min
17.30 en portion gröt, lite fruktpuré
18.30-45 Amning alt 100 ml ersättning.
19.00-19.15 Natt.

Reflektioner på detta?
A, född 120517.
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!
Känns ju inte alls bra när jag beskriver hur jag gör .
Ja det hjälper att skriva ner sina rituaer för att se var man kanske går snett ;)

Jag kollade lite i ert schema och föreslår hur ni kunde ha det då ni kör igång! Det är bra att utgå från hur barnet verkar trivas, men samtidigt kan man passa på att slänga ut vanor man inte är bekväma med då kuren sätter igång!
Jag skulle sätta 3 lurar på dagen 45-1,5-45. Och se till att aptiten byggs upp för lunchen innan långvilan :)
Typ såhär:

7 Godmorgon! - Frukost - gröt + amning
9.15-10:00 sova
11:00 lunch pure + amning till efterrätt
12.00-13:30 sova
14.00 frukt - amma
16-16:45 sova
17:00 en portion gröt, lite fruktpuré
18.30 Amning alt välling
19.00 Godnatt.

Ett väldigt klassiskt schema som hänger med i flera år, de kortare lurarna faller bort och den längsta vilan hålls kvar länge.
Synpunkter?
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
humlan3

Inlägg av humlan3 »

Hej!
Jo det var väl ungefär så jag hade tänkt mitt schema, med lite korrigeringar... Det jsg beskrev ovan är hur det ser ut i nuläget. Mitt förslag:

07.00 Godmorgon amning
08.30 Andra frukost (gröt)
09.00-09.45 Sova
12.00Lunch (puré amning som efterrätt)
12.30-14.00 Sova
14.30 Mellis (fruktpuré + amning)
16.00-16.45 Sova
17.30 middag (Gröt/samma som lunch)
18.30 nattslurk
19.00 Godnatt

Dock är jag inte riktigt där ännu med varken grötfrukost eller middag på kvällen, däremot äter sonen då en stor portion gröt i nuläget.

Jag antar att jag fortfarande behöver komma längre i matande innan jag kan kura :roll:
A, född 120517.
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej och välkommen säger jag! :D

Det jag ser är att lilla skatten närmar sig 6 månader och då händer mkt i matväg - magen förlorar sin botten... :lol:

Var inte rädd för att ge mer vanlig mat nu. Jag gjorde egna pureer av ångkokta grönsaker vi själva åt - de stavmixade jag och slängde i en klick smör, ibland en liten gräddskvätt. Fisk och kött är mycket bra att börja med nu (har inte läst hela din tråd och därmed har jag ingen koll på eventuella allergier).

När jag stekte/kokte kött/fågel eller fisk till oss gjorde jag en extra filé/bit och frös in. Sen rev jag den frusna biten på det finaste på rivjärnet i önskad mängd, sedan in i frysen igen direkt. På det viset kunde jag ENKELT blanda i det rivna i annan puré. Snabbt, lätt och nyttigt!

Vår tjej åt riktig mat både lunch och middag, övrig tid välling eller gröt. När hon var drygt sex månader införde jag plockbitar av mat, mjuk mat som lätt krossas mot gommen och är lagom hala. När den nyfikenheten tog vid var det bara att skyffla in mat vid sidan om plockisarna. :thumbsup:

Ville bara delge en del tankar för att få igång mer mättande mat.

:D :thumbsup: :D
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"