Vår lille son har hunnit bli 10 månader och snart 2 veckor. Han har sovit bra i perioder men har sedan i augusti sovit ganska dåligt. Vi har tagit till nappen, som nu har blivit en riktig sömnstörare. Såhär ser våra kvällar ut:
Lägger sig 19 glad och nöjd. Ramsar 4 gånger på vägen ut ur rummet. Så fort jag kommer utanför dörren så blir liten jätteledsen och börjar gråta/skrika. Jag ramsar och ramsar men han lyssnar inte överhuvudtaget. Skrik och gråt eskalerar och han är aldrig tyst eller ens lite tystare och lyssnar. Det som fungerar då är att gå in, sätta i nappen igen, lägga en solfjäder eller en halv och med andra handen stryka honom över håret. Sedan vaknar han mellan 2-10 ggr/natt och då räcker det att sätta in nappen så somnar han om.
På dagarna går det oftast lite lättare att lägga honom men många gånger får vi göra på samma sätt som på kvällarna. Första sovpasset brukar han sova 45 min, men andra kan vara kortare än 1,5 som vi erbjuder honom.
Såhär ser schemat ut:
7.00 Godmorgon, välling
8.30 Frukost
9.00 Sova 45 min
11.30 äter lunch, mat+ frukt
12.10 lite välling
12.30 sova 1,5 tim, men vaknar oftast efter 1-1.15.
15.00 mellis
17.30 middag, mat+frukt
18.30 välling
19.00 sova
Vi har buffat honom när han var mindre, men nu vägrar han ligga på mage och låta sig buffas utan trycker upp rumpan och vill vända sig till sidan. De få gånger jag försökt på senare tid har jag behövt tvinga ner honom men det går nästan inte och det känns definitivt inte bra.
Vi vill kura i helgen men har inte så mycket tid på oss att läsa på i SHN. Men det är väl bara att sätta igång!
Jag har ingen direkt fråga utan vill med mitt inlägg snarare bena ut våra problem och skapa ett grundinlägg till (förmodligen) många kommande inlägg med frågor.
Kura en 10-månaders
-
Levismamma
Kura en 10-månaders
Levi född 2011-12-12
Re: Kura en 10-månaders
Hejsvejs och varmt välkommen hit!
Klart ni ska bjussa lillen på sömn
. Härligt att ni hittat hit! Ser ut som att ni har en ganska välfungerande vardag dagtid.
Skulle dock ändå vilja råda er att fördjupa er i SHN-boken.Finns som e-bok, kan jag tipsa om , snabb levereans m a o 8) . Det ger mkt att läsa den under själva kuren oxå, så ta den med er på er 11 dygns-resa
.
Kapitlena om "Lugnet" "Säkerheten" och "Njutningen" beskriver själva processen och de olika stegen i SHN; inget av dem kan/bör hoppas över och jag tycker man får en tydlig förståelse varför när man läser i boken. "Safarin" är ju en annan klassiker, grundtanken bakom hela SHN-filosofin, som är mkt mer än bara verktyg och scheman
Har hjälpt och stötta mig många ggr när jag kännt mig missmodig.

Klart ni ska bjussa lillen på sömn
Skulle dock ändå vilja råda er att fördjupa er i SHN-boken.Finns som e-bok, kan jag tipsa om , snabb levereans m a o 8) . Det ger mkt att läsa den under själva kuren oxå, så ta den med er på er 11 dygns-resa
Kapitlena om "Lugnet" "Säkerheten" och "Njutningen" beskriver själva processen och de olika stegen i SHN; inget av dem kan/bör hoppas över och jag tycker man får en tydlig förståelse varför när man läser i boken. "Safarin" är ju en annan klassiker, grundtanken bakom hela SHN-filosofin, som är mkt mer än bara verktyg och scheman
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.