Hej!
Vi är inne på femte natten av kuren med vår son, Ville 8,5mån. Han har aldrig sovit bra, varken på dagen eller natten, och nu har jag och min man äntligen kommit igång efter mkt förberedelse. Detta schema har vi gjort upp:
Natt 19-07
Frukost 7:30
Sova 9-9:45
Lunch 11:00
Sova 12:30-14:30
Mellis 14:30
Middag 17:30
Välling och skoj 18:30
Första natten gick som en dröm - han var förbannad men lugnades efter drygt 15 min buff och somnade till sist själv 50 min efter läggning. Sen satt min man som hade första nätterna och läste tidningen till 4:30 då han fick lugna med kort buff och ramsa. Vi väckte 7 med tjo och tjim. Tiderna har hållits och dagslurarna gått bra med kortare gnöltid varje dag. Andra natten buffade min man 2 min vid läggning och efter det har vi inte buffat mer utan använt ramsan och nån gång solfjädern. Han vaknade fler gånger denna natt men somnade om efter ramsa. Har varit noga med bekräftelse.
När jag tog över natt tre vaknade Ville två gånger men lugnades av ramsan. Fjärde natten tog det över en timme innan han somnade om efter uppvak 22:30 och 3:40. Eftersom han gnällde/skrek på samma nivå avvaktade jag efter hand mer och mer mellan påminnelserna och fick på morgonkvisten ta till klassisk musik som han tillslut tystnade till. Denna natt tar mannen över igen eftersom jag ska upp och jobba men samma mönster som natt fyra verkar upprepas. Min man ramsar dock oftare och har varit inne och lagt tillrätta en gång.
Inser ju att vi felat med förmedlandet av säkerheten och behöver råd och tips. Tycker det är svårt att avläsa hans reaktioner och han verkar inte heller lyssna på ramsan längre.
Tack för alla andra bra råd här på forumet förresten - är övertygad om att vi kommer kunna hjälpa sonen till sin sömn med ert stöd.
/Villes mamma
Omvänt resultat
Omvänt resultat
/Frida
Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
-
mumintrollet
Re: Omvänt resultat
Hej! Och varmt välkomna hit!
Jag tycker att ni har jobbat jätte fint hittills! Det kan kännas som om det är några steg bakåt eftersom han tar mer tid på sig att somna om och ställer mer frågor, men det får han absolut göra!
Det viktiga är att ni svarar med ramsan och har is i magen ju längre in i kuren ni kommer så ni kan avvakta och lära er att lyssna till hur han låter.
Jag skulle lägga oron åt sidan och jobba vidare i samma fina anda! Det tar sin lilla tid förrän allt det nya sitter och han blir förtrogen med ramsan! Om han tidigare tagit till sig den och nu låter ARG, skulle jag tänka att han är förbannad på ramsandet och gärna vill sova men inte genast får fatt i sömnen
om ihåg att arga barn biter inga verktyg på förutom husljud. Sedan då han lugnat ner sig lite får han en lugn ramsa igen
Jag tycker att ni har jobbat jätte fint hittills! Det kan kännas som om det är några steg bakåt eftersom han tar mer tid på sig att somna om och ställer mer frågor, men det får han absolut göra!
Det viktiga är att ni svarar med ramsan och har is i magen ju längre in i kuren ni kommer så ni kan avvakta och lära er att lyssna till hur han låter.
Jag skulle lägga oron åt sidan och jobba vidare i samma fina anda! Det tar sin lilla tid förrän allt det nya sitter och han blir förtrogen med ramsan! Om han tidigare tagit till sig den och nu låter ARG, skulle jag tänka att han är förbannad på ramsandet och gärna vill sova men inte genast får fatt i sömnen
om ihåg att arga barn biter inga verktyg på förutom husljud. Sedan då han lugnat ner sig lite får han en lugn ramsa igen
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Son född 24.9.2013. SM sedan start