Osäker över hur jag ska kura min 6 månaders

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Mia83

Re: Osäker över hur jag ska kura min 6 månaders

Inlägg av Mia83 »

Hej
Nu har jag nog fått till profilen! :)

Usch natten har varit hemsk rent ut sagt. Han vaknade 8 ggr varav han lyckades somna om kanske 4. Men tog ju runt 15 min vid varje tillfälle innan han somnade om:/ Trodde åtminstone att det skulle gå åt rätt håll men det blir ju bara värre. Just nu ligger han och skriker/jämrar sig. Lägger ju honom vid 11.45 och vid halv 1 vaknade han upp och gallskrek från ingenstans. Kunde inte lugna honom med ngt fick både ge solfjädern och buffa i flera omgångar. Han skriker och jämrar sig med stängda ögon. Det här kanske inte är en kur som passar sig för mig och Charlie med tanke på att det är många som skriver att de redan runt natt 3 nästan sover hela natten lång. Innan vi började med kuren vaknade han kanske 3 ggr per natt och gjorde morgon vid 6. Nu har det blivit så mycket värre!:( Usch ja, hoppas det blir bättre snaaaart!
Hjärtat Charlie 120414 startade kuren 1/10- 2012
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
Usch natten har varit hemsk rent ut sagt. Han vaknade 8 ggr varav han lyckades somna om kanske 4. Men tog ju runt 15 min vid varje tillfälle innan han somnade om:/ Trodde åtminstone att det skulle gå åt rätt håll men det blir ju bara värre
Kan ha varit ett återfall eller en natt extra fylld av frågor för att kolla om ni päron VERKLIGEN vet vad ni gör! 8)

Fortsätt styra skutan och ha målet i sikte! 8) Det går upp och ner, det finns MÅNGA härinne som inte har hela nätter från tredje dygnet, tro mig... :wink: läs lite fler trådar så ska du se att det finns alla sorter. något som kan vara bra läsning är denna tråd.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... f=7&t=2010 läs, läs, läs!

Plugga på i lathunden och se till att ni har fullmatade dagar med en hel del kul och bus, frisk luft och social samvaro. :mrgreen:

han kan fråga 1000 olika saker men ska ha samma svar. På natten (eller lunchluren) sover man så gott så gott och jag vaktar utanför.

Mycket ställs på sin spets för liten så det är inte konstigt om det kommer frågor, men du har ansvaret att besvara dem och lugna/trygga honom med hjälp av verktygen!

Börja inte testa eller felsöka... [-X då hamnar ni snart i nåt otrevligt träsk. 8)

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=20621 scrolla upp och ner på denna sida så hittar du massor av matnyttigt.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Mia83

Inlägg av Mia83 »

Hej
Igår var jag riktigt orolig för honom. Han hade svullna ögonlock och mörka ringar under ögonen och allmänt grinig :cry: Han börjar verkligen se sjuk ut :(
Han sov 1 timme på hela dagen igår och han gallskrek vid nattläggningen så pass att jag fick buffa honom.

Natten har varit helt okej. Vaknade väl 5 ggr från halv 4 så efter det har varken han eller jag knappt sovit något men 5 timmar i streck är inte fy skam.

Än så länge har lurarna gått bra idag men lunchluren ligger han gärna och leker och tjötar i en halvtimme. Jag gör precis som på kvällarna från skrattet till gonattet är det bra att göra så även på dagen?

Han frossar i mat nu så jag undrar vad de kommer säga på bvc för jag kan märka och känna en rejäl viktuppgång :)

Tack för alla tips, råd å uppmuntran!
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Han hade svullna ögonlock
Det hade min son oxå i början! Jag tror att det var för att han sov så pass mycket mer än han gjorde innan kuren och LÅG ner. 8) Du kan höja upp huvdändan lite på sängen så kanske svullnaden går ner. lägg några böcker under fötterna på spjälsängen.

Det ska alltid vara kul att lägga sig och att stiga upp! :mrgreen: dag som natt!

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Mia83

Inlägg av Mia83 »

Hej igen

Här har det verkligen gått upp och ner hela tiden. För en vecka sedan sov han kanon 3 dagar. Sov 2 dagar fram till halv 6 och 1 dag till 7. En dag då han sov till halv 6 så gallskrek han och inget jag gjorde fungerade. Om det blir en skrikpaus ska jag ta upp han 06.45 då?

Dagslurarna går fortfarande trögt. Han sover kanske max 1½ tim på lunch luren men oftast ännu sämre och vaknar han tidigt så gallskriker han fram tills han ska upp. Förmiddagsluren sover han bra. Men det tar 10 min innan han somnar så egentligen sover han ju bara 35 min. Ska jag lägga honom 5-10 min innan utsatt sovtid så han får den tiden på sig att somna. Eller ska jag använda marginalkvarten då? Och när väcker jag honom om han ska sova 9-9.45. Han somnar 9.10. Väcker jag honom 9.55 då?
Em luren funkar inte alls. Han ska sova 15.45-16.05 och då har han varit sömnig i ca 30 min. Om han somnar så gör han det vid 16.05. Hur gör jag då? Kan man använda fler en 1 marginalkvart på en dag? Ska jag väcka han 16.20 då?

Jag tänker att vi kanske behöver ändra i schemat nu?!
7.00 Godmorgon
7.15 Välling 210ml
8.30 Gröt
9.30-10.15 Sova (45min)
11.30 Mat
12.15-13.45 Sova (1½ tim)
14.00 Gröt
16.00-16.45 Sova
17.00 Mat
18.30 Välling 210 ml
19.00 Godnatt

Ska jag ändra till detta, eller vad tycks? Tänker kanske att det blir ett stort glapp mellan gröten på em till luren?
Nu är ju Charlie 6 mån å 1v. Ska jag ändra schemat igen vid 7 mån? Och vad ska jag i så fall ändra på tycker ni?

Kram
Mia
Mia83

Inlägg av Mia83 »

Oj kom på en sak till. Vi drar ju tillbaka klockan på söndag. Hur gör jag då? Är det dumt att ändra på schemat då? För det nya svhemat flyttas ju fram ca 30 min mellan varje mål eller sovning. Å jag lade faktiskt C vid halv 9 idag,hmm!

Hjälp hjälp:)
Mia83

Inlägg av Mia83 »

Fel igen:) halv 10 lade jag han
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Härligt att nätterna går så bra!!!

Jag skulle ge dig rådet att konsekvent jobba vidare och hålla tiderna så kommer det att ge med sig! det var inte länge sedan som du skrev inlägg om flera uppvak på nätterna och det har blivit bättre eller hur! ;)

Man ändrar schema sedan då barnet "ber om det" - Inte alltså exakt enligt deras ålder. Då barnet konsekvent börjar vakna för tidigt på någon lur eller på morgonen är det dags att byta schema. Det mest naturliga är att förkorta em-luren från 45 till 20 tills man har en flexande lur mellan 5-20 och sedan faller den bort helt.

Vintertid kan man ställa om med marginalkvartarna så att man gradvis kommer närmare nya tiden!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Mia83

Inlägg av Mia83 »

Hej
Det är precis det han gör, vaknar för tidigt på lunchluren. Sen blir han väldigt trött strax efter 3. Även fast han är så trött så verkar han inte ville sova vid 15.45 alls. Å lyckas han somna så gör han det strax innan han ska vakna. Det var därför jag tänkte korta ner lunchluren eftersom han alltid vaknar för tidigt ändå och istället ge mer tid på em luren så han hinner somna. Men jag kanske tänker helt fel?
En fråga till
Ska man alltid ramsa framöver eller räcker det med att bara lägga ner honom? Eller är det bara om han är ledsen när jag lägger ner han?

Ja nätterna har blivit bra mkt bättre än innan. Från att vakna ca 8 ggr per natt till att vakna tidigast halv 6 så vi är nöjda!:) Nu är det bara mamman som måste börja lära sig att sova hela natten:)
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Ja du kan korta ner lunchvivlan till 1,5h - tips: Ge en banan strax innan vilan och se om det inverkar! Små 6 månaders kan få i sig knasiga mängder mat :) I synnerhet eftermiddagsvilan kommer precis innan er middag, så lite banan kanske hjälper där så länge det inte påverkar middagsaptiten! Värt ett försök?

Ja det är ju härligt att få sova på nätterna!
Nu är det bara mamman som måste börja lära sig att sova hela natten:)
Tee me about it ! Jag satt fast i mitt sömnlösa träsk i ett par månader och vaknade i vargtimmarna och "väntade" på att ungen skulle vakna :shock: :roll: :lol:
Jag funderade på att starta en SHN-follow up-service för övertrötta mammor, där jag åker runt till folk och ramsar mammorna till sömns så de slipper sin oro :lol:
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Mia83

Inlägg av Mia83 »

Blir det inte bättre till söndag så ändrar jag tider då när klockan ändå ska vridas tillbaka!:)

Har föreslagit att mannen min ska ramsa för mig men han vägrar;)

Vad sägs om mina andra frågor. Får man använda fler en 1 marginalkvart per dag eller är det bara om det verkligen krisar som man får ge marginalkvarten?
Hur länge håller man på och ramsar vid läggning. Ska på middag på lördag och känner inte för att stå och ramsa bland middagsfolket:)
klockan

Inlägg av klockan »

Marginalkvarten kan man visst anv flera ggr/dag, vi gör det vid sjukdom t ex , el om det råkat bli en jättetidig morgon. Men jag tycker ändå man ska vara så restriktiv man bara kan. Försök att inte känna dig stressad av minuter hit och dit utan se på helheten istället. Vissa dagar tappar man en timmes sömn kanske (spec såhär i början) men så är det :wink: .
Mia83 skrev:Hur länge håller man på och ramsar vid läggning. Ska på middag på lördag och känner inte för att stå och ramsa bland middagsfolket:)
Ramsa gör man tills man själv fått det sista ordet, dvs barnet ställer inga fler frågor. Prata/jollra/böka/sjunga etc får man göra när man ska somna, det är inget som verktygas. Känner man att man inte pallar så ska man nog hellre stanna hemma tycker jag. För vad är alternativet, med tanke på att ni lärt liten nu att det är det här som gäller :?: Vet ni med er att det går lättare att söva i vagn kan ni ju göra det så kan han sova i den istället, det vet jag många som gör, och så står vagnen i ett mörkt rum bara helt enkelt :D . Smidigt sen om man ska promenera hem...

:D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Mia83

Inlägg av Mia83 »

Hej igen

Nu är jag tillbaka med nya "problem"
Charlie är nu lite över 8 mån gammal. Allt är ju mycket bättre än vad det var tidigare. Men han vaknar alltid ett par ggr efter 0400 innan han vaknar helt vid 06.15. Hans fm lur funkar perfekt lunch luren sådär och em luren sover han nästan aldrig.
Lägger han nästan alltid 10 min innan han ska sova så han får lite tid att varva ner för det tar honom 15 min att somna.
Schema
7- vakna+ välling
8- lite gröt
9- Sova (45min)
11- Mat
11.45- Sova (1½ tim)
14- Mellanmål
15.45- Sova (45min)
17- Mat
18.30 Välling
19- Sova

Hur ska jag göra för att han ska sova bättre både på natten och dagen? Har några tankar. Dra ner timmarna från 15 tim/dygn till 14½.
Fm lur 9-10
Lunch 12-13.30
ta bort sista luren
Kan det se ut så här?

Problem nr 2
Han började suga på tummen för 3 dagar sedan, mest när han ska sova. Lätt att lägga honom men vill verkligen inte att han ska suga på tummen! Han är lite svullen i tandköttet så trodde det berodde på det. Men på dagarna tuggar han på fingrarna eller gnider dom. Men när han ska sova suger han på den.
Alla råder mig till att snabbt stoppa in nappen! Är inne på samma spår men sabbar jag allt vi jobbat för då?
När han hade napp för 3 mån sedan fick vi springa in på nätterna och stoppa in den. Blir det samma sak nu tros? Nu när han kanske kan stoppa i den själv?!
Ge mig alla råd ni kan.
Så skönt att veta att ni finns här!
Kram
Mia83

Inlägg av Mia83 »

Hej igen

Nu är jag tillbaka med nya "problem"
Charlie är nu lite över 8 mån gammal. Allt är ju mycket bättre än vad det var tidigare. Men han vaknar alltid ett par ggr efter 0400 innan han vaknar helt vid 06.15. Hans fm lur funkar perfekt lunch luren sådär och em luren sover han nästan aldrig.
Lägger han nästan alltid 10 min innan han ska sova så han får lite tid att varva ner för det tar honom 15 min att somna.
Schema
7- vakna+ välling
8- lite gröt
9- Sova (45min)
11- Mat
11.45- Sova (1½ tim)
14- Mellanmål
15.45- Sova (45min)
17- Mat
18.30 Välling
19- Sova

Hur ska jag göra för att han ska sova bättre både på natten och dagen? Har några tankar. Dra ner timmarna från 15 tim/dygn till 14½.
Fm lur 9-10
Lunch 12-13.30
ta bort sista luren
Kan det se ut så här?

Problem nr 2
Han började suga på tummen för 3 dagar sedan, mest när han ska sova. Lätt att lägga honom men vill verkligen inte att han ska suga på tummen! Han är lite svullen i tandköttet så trodde det berodde på det. Men på dagarna tuggar han på fingrarna eller gnider dom. Men när han ska sova suger han på den.
Alla råder mig till att snabbt stoppa in nappen! Är inne på samma spår men sabbar jag allt vi jobbat för då?
När han hade napp för 3 mån sedan fick vi springa in på nätterna och stoppa in den. Blir det samma sak nu tros? Nu när han kanske kan stoppa i den själv?!
Ge mig alla råd ni kan.
Så skönt att veta att ni finns här!
Kram
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :D

Jag tänker hungrig? Mycket mat på dagarna vid varje mål! Hur ser det ut med andra förutsättningar för god sömn på dagarna?
Social delaktighet?
Frisk luft och utevistelse?
Fysisk aktivitet?
Skratt?

Nu kan även 8-månadersångesten spöka lite. Står mycket nyttigt om den i Barnaboken samt här på forumet i "vanliga frågor-läs här först".

Var sover han på dagarna? rymlig säng i mörkt, svalt rum röstar jag för! 8)

Sömnbehovet ligger nu på 14,5 h, med 12 h natt har du 2,5 h över till dagen. Jag är förespråkare för en lång lunchlur på 2 h då skulle du kunna ha en kortare fm-lur på 20 minuter och skippa em-luren. Alternativt ha 45 minuter (60 min är inget naturligt sovpass) på förmiddagen och 1,5 h över lunchen. Tänk på att sära på dessa lurar så att det går minst 2 h mellan dem, helst 2,5, men han är ju en stor kille nu så det är säkert inga problem. :D

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"