Använder mig som napp???

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
lopita
Kontakt:

Re: Använder mig som napp???

Inlägg av lopita »

Men tycker du att jag kan börja med 6 månaders välling istället då??? hon är 6 mån 15/6
Har en son som är född 19/11-2007
Och en dotter 15/12-2011
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Rent åldersmässigt går det absolut bra, men om du vill vänta med gluten så är det ju mindre bra.... Så det är helt upp till dig! Själv tycker jag att det känns onödigt att proppa i liten en massa mjöl..... Men å andra sidan har jag en flaskvägrare. :shock: Här föredras fast föda vid samtliga mål! :P

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
lopita
Kontakt:

Inlägg av lopita »

Här rullar d agnarna på och i natt sov hon faktiskt hela natten utan ett pip!!! Har tagit lite tid för vi bestämde ju förra måndagen att hon inte skulle få äta mer på natten och vi har vaknat lite varje natt!! Hon har inte skrikit men vaknat några gånger varje natt! Detta mycket pga nappen som hon tappat, så då fick jag nog av den också och vi bestämde oss för att ta bort den helt, så i natt var tredje natten utan den :D Sååå skönt!!!! men då kom ju storebror i stället och skulle helt plötsligt kissa :roll: så varför skulle det bli en hel natts sömn???? prinsessans dag ser ut så här. 7.30 välling 220 ml. 8.30 burkyoghurt !! några tips på annat här?
9.30 sova 45
11.30 burk mat
12-14 sova men har märkt här att det oftast bir 1,5
14.30 gröt
16 sova 20 min
17.30-17-45 burk mat
19 välling 220 ml
19.30 god natt!!!

inatt sov hon hela natten!! men igår sov hon bara 20 min på morgonen för klockan blev alldeles för mycket för 45 min eftersom hon bara låg och snackade!!!!
Lunchluren blev 2 timmar
Och kl 16 ville hon inte somna alls utan låg bara och jollrade!!!
tror ni att jag behöver dra ner på dags lurarna för att natten ska bli hel så det inte blev en hel natt i natt bara för att hon sov mindre igår???
Och en dotter 15/12-2011
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D

Så fint jobbat med nätterna! =D> =D> =D> Både hel natt och nappen borta, så skönt för alla! :heart:

Fördelningen av sömn ser bra ut, men visst finns piggisar likväl som det finns tröttisar. Jag skulle dock avvakta lite innan jag utvärderade och ändrade dagslurarna, typ tre dagar + uppföljningsvecka. :roll: Jag brukar tänka förutsättningar. Sak samma om det bara sovs 20 av 45 minuter, liten har fått förutsättningarna att sova gott och då kan jag inte göra så mycket mer. Men håller det i sig är det förmodligen dags för någon typ av schemaändring.

Som variation till burkyoughurten till frukost kan man ju tänka sig olika typer av gröt (gör en sökning på forumet, vet att det finns massa tips och recept) eller kanske turkisk yoghurt med lite grädde och fruktpuré eller varför inte mumsig äggröra? :D

lopita
Kontakt:

Inlägg av lopita »

Hej Hopp!!! Här har vi det alldeles finfint :D Prinsessan sover fortfarande hela nätterna så det är sååååå skönt!!! Så nu sover hon inte i vagnen längre utan sin säng och i rummet bredvid så både hon och vi får nattsömn i fred :lol: Sina lurar på dagarna är däremot lite si och så!!! dagen ser ut så här:
7.30 välling 220 ml
8.30 lite mellanmål men har börjat att inte vilja ha!! har gett här innan för hon inte gick upp i vikt men det har hon börjat med nu!!
9.30 sova 45 min (funkar oftast, men strilat lite sista dagarna
11.30 stor burkmat
12-14 sova 2 Tim
14.30 gröt 1 dö
16 sova 20 min. Inte. Blivit alls dom sista dagarna
17.30 stor burkmat
19 välling 200 ml
19.30 godnatt

När vi lägger henne ligger hon länge och pratar och trixar tills hon efter lång stund till slut är jätteledsen, trött säkert men då är det liksom ett måste att ta upp henne eftersom luren är nästan slut?? vad ska vi ändra tycker ni....?????
Och en dotter 15/12-2011
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej lopita :D

Hoppas att du har överseende med sent svar nu när forumet legat nere. :D

Vad härligt med hela nätter! =D>

Just vid 6-7 mânader har jag upplevt att den sista luren blir allt svârare att fâ till, fast den egentligen behövs. :? Jag har försökt ordna vila utan att "lägga" eftersom det dâ lätt blivit protester som hâllit pâ hela luren, typ. Till exempel, promenad i vagn eller sagoläsning för storasyskon med lillen i famnen. Vad tror du om nâgot sânt?

Ditt schema kanske skulle ändras nâgot ocksâ, t ex skjuta lângluren lite framât. Sâ börjar eftermiddagen lite senare vilket kanske kan minska tröttheten vid slutet pâ dagen.
Som det ser ut nu har ni bara en timme och trekvart pâ andra vakenpasset, lite lite om hon ska "orka" :wink: sova 2 timmars lânglur pâ det sen.

Vad gäller maten sâ tveka inte att ge mer! Äter hon alltid upp sina stora burkar mat sâ betyder kanske inget annat än att hon skulle orka lite till. :D Ge tills hon säger stopp helt enkelt, och föreslâ sen lite efterrätt i form av fruktpuré t ex.

Fundera och âterkom :D

lopita
Kontakt:

Inlägg av lopita »

Hej hej! Skulle vilja ha lite respons på detta schemat om någon vill :D Lillprinsessan har hunnit bli 9 månader och dagen ser ut som följande:
7.30 ( ibland 7 men målet är 7.30 )välling 220 ml
Vaknar hon 7 får hon fruktpure 8.30 om hon vaknar 7.30 får hon kl 9
Sova 20-45 min blir nästan alltid 45 min och då vaknar hon typ 1015
11 burkmat med smör i
12 sova 1,5 har börjat strula här och somnar oftast efter 12.30 och vaknar sen alltid prick 14.00
14.15 gröt på 1,5 del vatten
17 burkmat med smör i
19 välling 220 ml
Sen sova blir ca 1930

Synpunkter? Kram Sofie
Och en dotter 15/12-2011
Tetz

Inlägg av Tetz »

Hej :D

Nu när ni har gått över till två lurar så är det desto viktigare att långluren funkar. Brukar bli rätt gnälligt till kvällen annars, har du kanske märkt :wink:

Hur är hon strax innan läggningen kl 12? Hinner hon bli ordentligt trött om hon sovit till 10.15?

Matmässigt tycker jag att det ser toppen ut! :thumbsup:

Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
lopita
Kontakt:

Inlägg av lopita »

Hon är kanske inte jätte trött, men lite gnälligt är det vid tolv! kanske borde vänta tills 12,30 och lägga henne för hon sover alltid sina 45 på fm bra så det är väl dumt att ändra något där? Du tycker inte det är för tätt med maten unde dagen? Kram kram
Och en dotter 15/12-2011
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Jag tror att det är en bra idé att lägga lângluren till 12.30 om hon klarar det, dâ blir sista vakenpasset inte sâ lângt. Eventuellt skjuta fram lunchen lite sâ att den kommer nära lângluren, eller "fuska" och ge banan alldeles innan lânglur - mycket sömnfrämjande! :thumbsup:

lopita
Kontakt:

Inlägg av lopita »

Hej måste få lite feed back på om jag ska ändra i schemat! Har provat ändra lång luren till 12.30 men hon somnar inte, som nu står hon inne i sängen har hållt på 1 timme nu först med bara trams och prat och slänger Nussen på golvet, men nu har det gått över till att hon är arg och gråter! 45 min luren på morgonen funkar alltid! kan det vara den som ställer till det till lunch? Hon vaknar oftast 7 och sen lägger vi henne 19 men hon bökar alltid till 19-1930 innan hon somnar! Skulle jag lagt henne i vagnen nu och vagnar lite så vet jag att Hon somnat men hon måste ju kunna somna i sin säng??? Morgonen sover hon alltid i vagnen för vi lämnar strebror på dagis sen får hon stå ute och sova sina45 min!! vad ska jag göra???
Och en dotter 15/12-2011
Tetz

Inlägg av Tetz »

Hejsan :D

Ja, hon är nog inte tillräckligt trött om hon ids hålla låda i över en timme. Testa att korta ner morgonsovet till 20 minuter. Fundera även på om du kan ha lite ansträngande utevistelse på förmiddagen för att göra henne mer "sovbenägen" till efter lunch.
lopita skrev:slänger Nussen på golvet
"Nussen" - gud så sött! :P

Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

En tanke jag fick bara:
Min lilla har jättesvårt att komma till ro i sängen på dagen av nån konstig anleding. På kvällarna är det nemas problemas men på dagen slutar det ofta med att hon håller låda i en halvtimme tills hon blir arg/ledsen. Så jag har helt sonika accepterat det faktiskt, tror att hon känner att hon får för mycket rörelsefrihet på nåt vis. I vagnen är det som att hon direkt fattar att här gäller inget annat än att sova nu. Och jag ser inga problem i att ha henne sovande i vagnen dagtid (alltså stillastående), då blir vi mer mobila. Hade det varit tvärtom hade jag nog minikurat. Men det är jag det! :D

PS. Jag tror som Tetz :heart: på att korta ner fm-luren till 20 min, det gjorde vi för ungefär en månad sen och sen dess har långluren funkat prima :thumbsup:
lopita
Kontakt:

Inlägg av lopita »

Hej tack för era svar!!! Provade 20 min idag på fm i stället för 45 min och sen till lunchen så är det kanske lite så som du säger Tetz att hon känner för mycket rörelse frihet för så fort jag lägger henne i vagnen spänner fast henne lugnar hon sig direkt , behöver ibland dra några tag sen sover hon!!! Men i sängen ska hon alltid böka och ställa sig upp osv. Så jag får väl lägga henne i vagnen då? det enda är att nu har jag lyft över henne efter en liten stund till sängen för hon sover mycket bättre där när hon väl somnat! För jag tror inte hon sover 1,5 helt i vagnen men kanske ska prova det igen??
En fråga till bara hon ska bara sova 12-20, 1,5 nu då? Inget på em?
Och en dotter 15/12-2011
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

lopita skrev: För jag tror inte hon sover 1,5 helt i vagnen men kanske ska prova det igen??
Det tycker jag absolut att du ska! Varför inte liksom? :wink: Är ju skönt att vara lite mobil...tycker iaf jag! 8) Men ge det några dagar innan du utvärderar! :D
lopita skrev: En fråga till bara hon ska bara sova 12-20, 1,5 nu då?
:thumbsup: :D

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"