Lite frågor ang kurande av 7 månaders bebis

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Lizzy

Re: Lite frågor ang kurande av 7 månaders bebis

Inlägg av Lizzy »

Hej igen!

Det låter ju som det går framåt :-)

Jo, det går rätt bra för oss. Eller ja, ena stunden känns det bra, som nu då han hittills sovit hela natten (väckning halv nio pga sommartid). Men jag känner inte att verktygen tar och igår höll jag på att bryta ihop då han skrek i 40 min. Han skulle bara sova 20 min men somnade inte förrän tio min efter väckningstiden. Då visste jag inte hur jag skulle göra men körde till slut en femminutare. Då kände jag mig hemsk, när han äntligen somnat fick han inte fortsätta sova...

Vi får hoppas att det fortsätter bli bättre och bättre.

Hoppas ni haft en bra natt!
/Lizzy
Lillkillen född i mitten av mars 2012.
Kurstart 121012.
Bina86

Inlägg av Bina86 »

Natten som dvs tredje natten var mkt bättre. Nu har hon förstått,trots välling de två första kvällarna. I går kväll fick jag i henne gröt och ammade henne innan läggdags. Första uppvaket var 01 och då fick hon ingen mat och somnade efter enbart 10 min. Däremot vaknade hon lite oftare i natt men hon var aldrig hysterisk och somnade tom om helt själv utan att jag gjorde någonting. Dessa gånger gnydde hon bara till en eller ett par gånger och då avvaktade jag med att ramsa. Är det rätt tänkt. När hon vaknade under vargtimmarna, undvek jag att ramsa och gjorde husljud varpå hon somnade om.
Leona 100504
Ej Kurad
Kira 120318
Kurad 121014
Bina86

Inlägg av Bina86 »

Hej Lizzy! Ja det är verkligen jobbigt detta men jag hoppas att man snart får belöning för sitt slit. Skönt att höra att man inte är ensam om lite problem och bakslag.

Vi hade ett konstigt bakslag nu på fm. Jag skulle lägga henne i vagen för att sova som vanligt men hon blev jätteledsen. Hon måste sova på rygg/svagt på sidan i vagnen tyvärr så det kanske var det eller att jag var stressad för att telefonen precis ringde. Jag tog upp henne ur vagnen när hon tystnade och la henne i sängen istället. Där blev hon hysterisk och arg (tror jag) jag prövade med ramsan men det hjälpte inte. Bufffade en snabbis, vilket hon svarade på men började skrika igen när jag började ramsa mig ut. Då gjorde jag husljud och det fungerade. Hon tystnade direkt nästan (så antagligen var hon arg).

Frågor som någon kunnig gärna får hjälpa mig med är:
1.Har jag förstått det rätt att jag ska väcka henne på utsatt tid även om hon bara hunnit tex sova 30 min av den tänkta 45 min luren?
2. Hur gör jag med sovande i vagnen? Jag kör redan nu på vintertid så schemat bli förskjutet 1 timme. Förmiddagsluren ska när vi ställt om till vintertid infalla när jag lämnat av storasyster på förskolan och är påväg hemåt. Jag har ingen vagn som kan kan sova på mage i. Kan hon inte sova i vagnen kommer jag ju ha väldigt svårt att gå/åka någonstans med henne.
Leona 100504
Ej Kurad
Kira 120318
Kurad 121014
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Så fint att du märker framsteg i kuren! :D

Att hon frågade extra för att bli placerad i vagn och sedan säng är ju inget konstigt, men fint att du har sett att husljuden funkar för er!
Angående dina frågor så ja du skall väcka på utsatt tid för att få tiderna att sitta i kroppen. Visserligen är det möjligt att erbjuda en extra kvart på långluren om barnet inte nästan sovit alls, men om hon sovit 30 min av 45 skulle jag ta upp!

Angående vagnsovandet så är det något man absolut kan vänja sig vid, och infaller den luren alltid i vagn är det knappast något problem. VIssa sover utomordentligt bra i vagn på rygg, medan vissa blir snabbt för stora för det och kräver mer svängrum helt enkelt. I synnerhet på den längsta vilan.
Om ni skall till förskolan så lägg då henne i vagnen, vänta 10 minuter och knata sedan iväg. Då somnar hon inte till en rullande vagn.
Frågan om att känna sig låst med ett barn som endast sover inne i säng kan vara lika ställd med dilemmat att endast kunna få barnet att sova genom att promenera med henne i vagn. Man kan väl som förälder inte få all frihet i världen ;)

Jag har alltid haft en lättväckt dotter som inte kunde sova i vagn om vi var bland folk. Men då gjorde jag om schemat så att hon kunde sova ifred och så var vi på språng mellan lurarna istället. Någon gång intogs fm luren under ett skuggigt träd nära parken med mamma sittande på parkbänken bredvid. Men bland folk, cafeer, bilar och annat liv var det omöjligt att få henne att blunda :)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Bina86

Inlägg av Bina86 »

JAAA!!! Jag jubblar i natt sov lilltjejen 9 timmar i sträck för att snabbt somna om och sen blev det ett litet uppvak till under morgontimmarna innan det var dags för godmorgon. Dock vaknade hon och var rätt arg 15 min innan väckning och hon hade då bajsat i hela blöjan. Då tog jag faktiskt upp henne (efter att jag lugnat henne i sängen, men fick busa med henne för att hon skulle lugna sig). Gjorde jag helt fel där?

Jag har satt på schemat att hon ska somna kl.9 och det är då vi lämnar på förskolan så risken är ju att hon somnar när vagnen rullar ja, men ska försöka undvika det. De andra två lurarna infaller inte när jag ska ut och gå. Sova i en stillastående vagn har hon kunnat göra (oftast) redan innan kuren dock.

Min dotter är också lättväckt eller snarare hon är så social så hon vill vara vaken när det är mycket folk runt omkring och det finns mycket att titta på. Hon älskar tex att vara i ett köpcentrum och sitter och jollrar och skrattar åt allt och alla. Så jag kommer nog få göra som du Mumintrollet.
Leona 100504
Ej Kurad
Kira 120318
Kurad 121014
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Kanon! :D
. Då tog jag faktiskt upp henne (efter att jag lugnat henne i sängen, men fick busa med henne för att hon skulle lugna sig). Gjorde jag helt fel där?
Nej så klart inte! 8) När jag märker att liten vaknat lite tidigt och inte tänker somna om kör jag överaskningsmomentet när jag går in!! :shock: :shock: 8) 8) :mrgreen: :mrgreen:

HEJ OCH GOD MORGON ÄLSKLING!! SOVIT GOTT! :mrgreen: :mrgreen: =D> =D> :D :D 8) 8)

Det brukar bli tyst då av rena chocken.... :wink: Sen är det bara att plocka upp. Gå bara inte in och beklaga, stackars liten ojojoj hur är det här då din stackare osv.... :x :x :oops: :oops: :cry: :cry: :? :?

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Bina86

Inlägg av Bina86 »

En sak som jag tycker är konstig är att vi har stegvis sedan vi började kura fått problem med läggningen på kvällen. Innan kuren har hon i princip alltid somnat själv i sin spjälsäng men då förståss haft napp. Så antingen är hon inte lika dödstrött längre om kvällarna nu när hon sover bättre både nattetid och under dagarna. Nappen borde hon ju glömt nu efter 4 dygn eller? Hon ligger dock och suger på sin snuttefilt. Vi får väl se hur natten blir nu efter att det tagit 30 min att natta henne. Fick tom gå in och buffa.
Leona 100504
Ej Kurad
Kira 120318
Kurad 121014
klockan

Inlägg av klockan »

Kikar bara in här och vill passa på att säga att 30 min inte alls är ngn ovanlighet när det gäller insomning såhär i början av kuren, det kommer att ge med sig - tänk förutsättningar! :thumbsup: Har man gjort allt man ska så kommer barnet att somna förr el senare.

Så låt henne bara ligga och hitta ron av sig själv är mitt tips, så länge hon inte är ledsen ska hon få vara ifred. Vi har alla olika lång insomningssträcka och sätt att hitta sömnen. Att du går in o buffar signalerar bara att det är fara å färde....

:D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Bina86

Inlägg av Bina86 »

Tack för att du kikade in klockan. Det som är problemet är att hon är ledsen och skriker ibland är hon arg då gör jag husljud och det fungerar oftast. Vi hade ett uppvak vid 22 men hon somnade snabbt om sen sov hon hela natten tills jag väckte henne. Som jag så till min man hellre lite pip vid läggning och att hon sen sover hela natten :lol: än tvärt om som det var innan vi påbörjade kuren.
Leona 100504
Ej Kurad
Kira 120318
Kurad 121014
Nat

Inlägg av Nat »

Hejsan,

Ja så kan det definitivt vara ett bra tag efter att man startat en kur. Det tar helt enkelt en stund innan barnen blir säkra sovare och somnar snabbt och enkelt och klarar av att hantera uppvak själva. Även för säkra sovare kommer det perioder då de har svårare att somna in, kanske det har hänt mycket under dagen, en utvecklingsfas på g eller något annat som spökar. Vi ger förutsättningarna och sen är det upp till barnen att sova :D
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Bina86

Inlägg av Bina86 »

Tack Nat, det var väldigt klokt och tänkvärt. Jag är dessvärre lite av en perfektionist så jag har en del att jobba med själv också :wink:
Leona 100504
Ej Kurad
Kira 120318
Kurad 121014
Nat

Inlägg av Nat »

Låter som en fin plan!
Ofta handlar det bara om att ha tålamod, fortsätta i samma anda med ett konsekvent beteende och sedan avvakta! :D
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Bina86

Inlägg av Bina86 »

När kan man börja med marginal kvart förresten?
Leona 100504
Ej Kurad
Kira 120318
Kurad 121014
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

och grattis till att ni gör framsteg i kuren!! Snyggt jobbat =D> =D>

Vet inte riktigt om jag förstår frågan rätt..
Som rekommenderat ar det viktigt att hålla tiderna strikt hela kuren och uppföljningsveckan. Även sedan då man ser att barnet är en sk. säker sovare som sover sina nätter och dagslurar utan knorr är det viktigt att hålla sig till schemat och tillämpa verktygen ifall någon fnurra skulle uppstå.
Marginalkvartar tar jag till ifall vår dotter är sjuk och tydligt behöver mer sömn, om vi av någon anledning halkat efter på schemat, eller vid tidsomställningar.

Under kuren skulle jag inte marginalkvarta så mycket. Vid långvilan tex om barnet inte sovit nästan alls och somnar just innan det är dags att gå upp, ja då kunde jag tänka mig att bjuda på en extra kvart. Samma sak med tidiga mornar, men omvänt. Om barnet vaknar lite före det är dags att gå upp kan man ta upp inom marginalkvarten för att undvika en alldeles avig start på morgonen ;)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Bina86

Inlägg av Bina86 »

Du förstod frågan eftersom jag fick svar på det jag undrade, tack!
Leona 100504
Ej Kurad
Kira 120318
Kurad 121014
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"