Hej!
Så fint att du märker framsteg i kuren!
Att hon frågade extra för att bli placerad i vagn och sedan säng är ju inget konstigt, men fint att du har sett att husljuden funkar för er!
Angående dina frågor så ja du skall väcka på utsatt tid för att få tiderna att sitta i kroppen. Visserligen är det möjligt att erbjuda en extra kvart på långluren om barnet inte nästan sovit alls, men om hon sovit 30 min av 45 skulle jag ta upp!
Angående vagnsovandet så är det något man absolut kan vänja sig vid, och infaller den luren alltid i vagn är det knappast något problem. VIssa sover utomordentligt bra i vagn på rygg, medan vissa blir snabbt för stora för det och kräver mer svängrum helt enkelt. I synnerhet på den längsta vilan.
Om ni skall till förskolan så lägg då henne i vagnen, vänta 10 minuter och knata sedan iväg. Då somnar hon inte till en rullande vagn.
Frågan om att känna sig låst med ett barn som endast sover inne i säng kan vara lika ställd med dilemmat att endast kunna få barnet att sova genom att promenera med henne i vagn. Man kan väl som förälder inte få all frihet i världen
Jag har alltid haft en lättväckt dotter som inte kunde sova i vagn om vi var bland folk. Men då gjorde jag om schemat så att hon kunde sova ifred och så var vi på språng mellan lurarna istället. Någon gång intogs fm luren under ett skuggigt träd nära parken med mamma sittande på parkbänken bredvid. Men bland folk, cafeer, bilar och annat liv var det omöjligt att få henne att blunda