"skrattet till godnattet" vs nattslurk

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
evli

Göra kuren själv?

Inlägg av evli »

Hejsan!

Jag har en lill kille som inte fixar att somna om själv på natten...
Han sover fint fyra timmar direkt när han somnat själv i sin säng 19.30, sen börjar det, vaknar en gång i timmen, men somnar gott igen om man vänder tillbaka honom på magen, nappen kan han ta själv... men inte vända tillbaka om han hamnat på rygg.

Mitt problem är att jag inte får med min sambo på denna kur, och att han jobbar så dumt att jag måste ta det själv! Tror ni jag fixar det? Måste man vara vaken hela första nätterna? Våra nätter är inte jätte tuffa, han somnar som sagt om lätt men behöver vår hjälp...

Har läst både barnaboken och sova hela natten, hänger här och läser massor massor, men jag har inte fått kraft att göra en kur själv, kanske för att nätterna inte är allt för knasiga... Min kille är 6 månader!

Vet inte vad jag ville med detta inlägget, kanske ett steg på vägen, eller något? :)
Lillebror född 120405 Kurstart 121018
mumintrollet

Re: Göra kuren själv?

Inlägg av mumintrollet »

Hej! Och välkommen hit :heart:

Du kan absolut fixa det själv! :) Kanske din sambo kan stötta dig såpass att han tar ut sonen en stund på dagen då han är vaken så att du kan vila en stund?
Huvudsaken att han stöttar dig såpass att han inte står och kritiserar dig medan du håller på - då svikatar din attityd på nolltid kan jag garantera ;)
Kanske ni kan komma till en sådan kompromiss? Att han lovar att inte lägga sig i och så får ni utvärdera då kuren är över?
Eftersom sonen redan kan somna själv tror jag att ni snabbt kommer över vändningsträsket!

Har du schemafunderingar finns vi här som bollplank! Annars är det bara att köra!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
evli

Inlägg av evli »

Tack :D

Jo jag har hans stöd, så det ska nog gå bra! Bara så svårt att ta steget...

Schemat har jag filat på ett tag och måltiderna håller vi redan sedan några veckor tillbaka då M började med vanlig mat.

7.30 Morgon, Amning

8.00 Gröt oftast 1,5 portion

9.30-10.15 FM lur

11.00 Lunch, halv burk + frukt puré

12.30-14.00 Middags lur

14.00 Mellis Halvburk yoghurt, frukt etc. Amning

16.00-16.45 EM Lur

17.00 Middag halv burk + frukt puré

19.00 Gröt oftast 1,5 portion

19.30 Godnatt

Det som jag funderar på ang. schemat är om han har tillräckligt i magen inför 2:a och 3:dje luren...? Kanske ska lägga in en amning innan? Eller flytta runt lite?

Sen undrar jag om man ska göra alla sovstunder på dagen ute i vagnen? I så fall hur länge gör man det? tills tiderna har sats sig? Läste att man skulle vagna, skaka och sedan gå... Ska bebisen sova efter skaket innan man går? Eller hur viktigt är det? Nu vaknar han oftast så fort vagnen stannar.

Hur tänker man när man ska lägga barnen, inför alla sovisar, det tar ju en stund att komma till ro... ska man lägga dem en stund innan utsatt tid, ex. 9.15 om sovturen är mellan 9.30-10.15? Eller lägger man 9.30 och sen somnar han kanske inte förrän 9.45-10.15?!

oj många frågor, kanske därför jag inte vågat ta tag i det än! Även om jag läst boken och sett filmen...

Tack för att ni finns här för oss nybörjare ;)
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Jag tycker att schemat ser jätte fint ut! Du har rätt i att tänka att han kan bli hungrig innan vilorna, i synnerhet den långa vilan får man ladda upp för :) Du kan ju flytta fram lunchen en halv timme om han klarar det :) Amning innan vilan går också bra, eller lite banan brukar vara pop. Banan innehåller dessutom något sömnbefrämjande ämne (lärde jag mig här på forumet) så det passar bra som en sängfösare.

Väljer ni att ha lurarna i vagn eller säng är helt upp till hur det passar er. Jag skulle rekommendera säng, eftersom det verkar som om ni nu redan är i ett litet vagningsträsk ;) Men om du väljer vagnen kom ihåg att tänka på vagnandet som på buffandet - man vagnar för att LUGNA barnet. Så fort barnet tystnat och ligger lugnt skakar man handtaget och går med ramsan! Efter senast 2:a dagen skall verktyg som vagning och buffning läggas i lådan och endast tas fram vid extrem kris. Annars har ramsan ingen chans att sätta sig!
SHN är ingen söv-metod, att somna få barnen klara själva ;) Men med hjälp av SHN lär sig barnet att somna själv och därmed somna OM själv utan att någon är där och drar vagn eller ger napp eller tutte.
Fråga på du bara så att du vet exakt hur du skall göra då ni kör! Det är viktigt att du känner dig säker!! :)
evli

Inlägg av evli »

Tack för dina svar :D

Jag håller helt med att det nog är bättre att vi kör sovisarna i sängen! ev. förmiddags luren i vagn, men resten inne!

Nu är det bestämt, jag börjar kuren på natten mellan torsdag och fredag, min sambo är ledig på torsdag så vi bestämde att han tar hela natten och morgonen så jag får sova ut ordentligt för att sedan inrikta mig på kuren hela helgen...

Har fixat ytterligare i schemat:

7.30: godmorgon, amning (ev. välling, men än så länge vägrar min lille prins att ta flaskan :/)

8.30 Frukost 2, gröt

9.15-10.00 sov

11.30 Lunch

12.15-13.45 Sov

14.15 Mellanmål

16.00-16.45 Sov

17.00 Middag

19.00 Gröt

19.30 Godnatt m´skratt

Men nu kom nästa fundering, vintertid, hur ska jag tänka där? Ändra en timme redan nu känns inte lämpligt, kommer inte kunna hålla pojken uppe till 20.30...
Men funderade på om jag ska ändra en halvtimme nu och sedan en halvtimme till när vintertid träder in? Eller hur tänker alla andra att ändra schemat efter det?

Som det är nu så vaknar lilleman ganska tidigt på morgonen, så hålla honom sovande till 8 eller 8.30 kommer nog heller inte gå! i morse vaknade han kl:06 och slumrade med mycket bök hos mig till och från till kl:07 sen skulle han bara upp!!!
evli

"skrattet till godnattet" vs nattslurk

Inlägg av evli »

Hej!

snart ska vi i gång med kuren, men undrar lite saker innan!

Hur ska jag förhålla mig till "skrattet före godnattet" kommer det innan Nattslurken eller efter? Jag brukar amma M innan läggdags men han är fortfarande vaken när jag lägger ner honom i sängen... ska vi fortsätta med det i kuren? Eller ska vi amma ex. ute i soffan, skratta oss in i sängen och starta?
Nu ammar jag i stolen bredvid sängen i mörker...

Tack på förhand!
mumintrollet

Re: "skrattet till godnattet" vs nattslurk

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Jag skall be någon administratör flytta ihop dina trådar så har vi bättre koll på dig :) En tråd per barn är tanken här. Kan du dessutom gå in på kontrollpanel och sätta in sonens födelsedatum och kurstart i din signatur, så är det lättare att hålla reda på var ni befinner er i kuren och så :)

Jag skulle säga att flytta ut ur sovrummet. Du kan gott amma på ett mysigt ställe, kanske i er säng eller i soffan. Därefter busas det och skrattas det och sedan bums i säng! Den ritualen kommer väl till pass även flera år senare då det skall läsas böcker och gås på pottan och göra allt man skall hinna med i sitt liv innan läggdags :roll: - allt det där görs utanför sovrummet och så går man in och lägger sig :)
evli

Inlägg av evli »

Ahhh okej, va bra att någon fixar det :D Inte meningen att skapa förvirring!
Trodde att jag lagt in när bebisen var född och kurstart på gång i signaturen, men det kanske inte var rätt?

I vilket fall så tack för ditt svar än en gång :D
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Jo nu syns signaturen!

Lycka till med kurstart! :D
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
Behåll natten 19.30. Jag brukar bara lägga vanlig tid vid både sommar och vintertid, och ta upp ny tid (klockan ändras ju på natten) som om inget har hänt.... 8)

En del korrigerar 15 minuter åt gången under dagen. Du kan nog använda sökfunktionen här i forumet och söka på vintertid eller nåt. :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jag tar 30 min över 2 dagar typ fred och lörd. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
evli

Inlägg av evli »

Tack för era svar...

Ska söka på det för vidare tips :D
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

:thumbsup:

Litet tillägg till min "vintertid" ovan. När liten får en timmes mindre sömn nattetid brukar jag lägga en kvart före och ta upp en kvart efter på lunchluren om jag märker att det behövs.

När det blir en timme extra på natten försöker jag kanske lägga en kvart senare till natten och tar upp en kvart tidigare på morgonen om det behövs och liten är utsövd i förtid. 8)

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"