Larmet larmar -HJÄLP!!!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
MiaMamma

Larmet larmar -HJÄLP!!!!

Inlägg av MiaMamma »

Hej, nu har det jag fruktat hänt, andningslarmet har larmat flera gånger! Jag vet inte vad jag ska ta mig till det känns jättehemskt.
Detta började för 2 v sedan då lillkillen var 6 ½ månad.
Han sover hela nätter sedan han var 5½ månad, han fick eget rum vid 6 månader.
Rummet är precis brevid vårat sovrum, i praktiken ca 5 meter.

Natt 1:
01.15 Larmet gick. Jag sliter upp lillen som blir mycket förvirrad. Det var inget fel på honom. Sedan såg jag att batteri lampan lyste, alltså var det pga batterierna som det larmade trodde jag. Bytte batterier, lade lillen som somnade genast.
Inget mer larm den natten.

Natt2 (dagen efter):
01.15 Larm!!stänger av larmet och tänder lyset i farten lillen sover tungt och djupt.
04.00 Larmet går igen! Samma procedur, lillen sover igenom allt.

Natt3
01.30 Larmet går, stänger av larmet och tänder lyset i farten lillen sover tungt och djupt.
01.50 Larmet går igen! Samma procedur men nu byter jag batterier igen trots att lampan inte indikerar dåliga batterier.
02.35 Larmet går igen! Samma procedur men nu byter jag plats på plattorna.

Sedan var vi tvungen att åka på resa till mormor och morfar. Lugnt flera nätter i rad.
Förutom att det larmar 1 ggr när han ligger på en platta vaken på endamleken på morgonen (den som är längst ner och som han inte ligger på på natten)......
Jag kopplar ur den plattan och använder bara en platta nu. Lillen rör sig inte så mycket på natten så det räcker i praktiken med en platta fortfarande.

Men 10 dagar efter Natt3 går larmet igen 01.30. Då vaknar även lillen till och ligger och jollrar ett tag.

Det här så läskigt och mina nerver klarar inte mycket mer. Jag kan inte sova på nätterna och nu har lillen fått flytta in till oss igen trots att han sover mycket sämre.
Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Är det någon som varit med om liknande?
Jag trodde att efter 6 månader skulle den största faran för PSD vara över. Till saken hör är att det inte larmat en endaste gång på 6 månader, trots förkylningar mm.
Allt detta började med dåliga batterier. Jag försöker tro att det är plattorna det är fel på men eftersom det sker samma tid de nätter det sker verkar det inte troligt.

Jag har inte fått tag på rätt personer inom vården ännu och skriver detta för att höra om någon varit med om liknande eftersom vi här är många som använder larm. Jag har Babysense 2.

Hjälp :!:
Mamma till en liten kille f?dd Juni 05
Barnaboksbarn sedan han var 6 veckor gammal
Lovis

Inlägg av Lovis »

Hej! :D

Usch, vad jobbigt. Jag har också Babysense och det har larmat en gång och då hade lillan lagt sig utanför plattan. Då hade vi plattan i vaggan och även om hon inte låg helt utanför så larmade det ändå. Det räckte tydligen.
Nu är hon större så vi använder 2 plattor i spjälsängen och det har aldrig larmat.
Som sagt, det är väldigt känsligt så kolla att plattorna inte flyttat sig av att lillen ror runt i sängen...
Jag skulle kontakta Babysense och höra vad de har att säga om det. Det kan ju vara ett fel på produkten.

Hoppas det ordnar sig!

Kram
Malin med lilla Ingrid, född 050711
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Klaga :!: Du ska be att få byta hela paketet :!: Omedelbums :!: :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Har du fått något nytt larm?

De kan inte skicka dig nya nerver, men du ska banne mig ha ett larm som är pålitligt :!:

I likhet med ömma föräldrar gentemot barnet ska andningslarmet vara lugnande för föräldrarna. Inte oroa ytterligare :shock: :!:
MiaMamma

Inlägg av MiaMamma »

Hej, å tack snälla anna och lovis för svar :heart:

Jag har inte tagit kontakt med babysense ännu, jag fick tag på en jättebra barnläkare som inte hade något emot att små barn sover på mage...(tycker annars att man oftast får tråkig attityd när man berättar det suck :roll: )
Men hon tyckte det bara var bra och att vi absolut skulle fortsätta med det pluss att det absolut inte var någon fara för den lille :!: :!: :!: , hon kunde lugna mig och nu närjag funderat vidare vet jag att det är larmet det är fel på :!: Inget annat :!:
Det känns så bra att jag fick tag på "rätt" läkare för en gångs skull som var jättebra!

Nu ska jag bara ta ett djupt andetag och ringa Babysense :!: Hoppas det inte blir några problem.

Jag gillar verkligen detta forum, även om jag inte skrivit så mycket ännu så är jag här och läser mest varannan dag. Helt underbart att du Anna är här och ger med dig av din outömliga visdom. Det är värt hur mycket som helst :!: Och alla andra som delar med sig av sina råd och erfarenheter.

Nu har jag en liten kille som ligger och kiknar av skratt när han tittar på mamma som skriver på datorn....jag ser visst mycket lustig ut idag :D
Mamma till en liten kille f?dd Juni 05
Barnaboksbarn sedan han var 6 veckor gammal
Lovis

Inlägg av Lovis »

Vilken fantastisk läkare som tyckte det var OK med magläge!!!!
Mer såna!! :D :D :D
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Ja, vad skönt :lol:

Tack för varma ord :oops: :oops: :lol: och hälsa lille storskrattaren med puss på näsan :lol:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"