Schemahjälp/avcheckning tack!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Nannapanna

Schemahjälp/avcheckning tack!

Inlägg av Nannapanna »

Reflekterar lite själv, och önskar gärna input om jag tänker fel och om jag missat något :wink:
Nu är lillan 5½ månad gammal (ung), och våra dagar ser ut som följande;

07.00 morgon (hon vaknar oftast 06.45 men på glatt humör). Amning. Ca 8.30 amning igen

08.45 sova. Här somnar hon ibland som en klubbad säl, men som just nu så har hon tjoat, gurglat, smågnällt 45 min- trots att hon höll på att somna under amningen.
Här är min tanke att bröstmjölken kanske inte räcker :?: , trots att det blir från båda som ju efter natten har mkt i sig. Gröt lr vällning får det nog bli här..

09.30 vakna. Men hur gör jag dagar som denna då?, nu har hon inte sovit en blund? Tror dock hon somnar vilken sekund som helst men nu ska hon ju eg. vakna... Ska hon få 20 min. då? Ska jag lägga denna sovstund en halvtimme senare? Lr kanske det räcker med att ge henne mat lr gröt så är det här problemet löst? Som sagt ibland somnar hon hur bra som helst när hon ska.

11-11.30 ca Smakportion några msk, fruktpuré till efterrätt som oftast blir ca ½ stor burk (hon älskar verkligen fruktpuréerna). Lite amning det hon vill ha strax innan hon lägger sig.

12.00 Lite beroende på hur/när hon somnat på fm så blir det att sova middag här, med marginalkvart åt något håll. Här har hon varit klockren tills för 3 dagar sedan. Igår t.ex. vaknade hon två ggr under dessa 2 tim.

14.00 vakna. Runt 15-15.30 fruktpuré

16.00 sova 45 min. Lika här har det börjat strula lite. Vissa dagar sover hon inte alls, vissa dagar somnar hon på stört och får väckas sedan.

17.00 Smakis, fruktpuré

18.30 välling (230 ml) lr gröt, amning (brukar inte bli mkt då hon är mätt)

19.00 sova. Läggningarna här har gått upp och ner. Ibland är det ett fasligt liv länge, mestadels arg men ibland ledsen korta stunder. Jag har verkligen inga problem med attityden :mrgreen: . Ramsar "iskallt" det hon behöver höra- glatt, bestämt, gullinuttigt, rytmiskt. Och ramsar inte alls för mkt tycker jag själv!
Men nåt är ju fel :?: eftersom igår var första kvällen någonsin hon somnade utan ett pip :shock: , och då har jag ändå hållt på i flera veckor med det här..
Hon har becksvart i rummet, vi gör ljud utanför eftersom andra barnet ska lägga sig 19.30 så blir det en del prat och "stök" direkt när lillan lagts.

Så nu vill jag ha lite feedback och tankar från någon vänlig kunnig själ här :mrgreen: .
Positivt är att det märks att poletten trillat ner, det tog några v. dock. Jag menar att nu tjoar/gurglar/jollrar hon oftast när hon inte kan somna direkt- ist för att skrika. Men det händer ju iaf vid åtminstone ett sovpass om dagen att hon skriker och är lite ledsen :roll: :?
* Mycket stolt mamma till Ettan, född 050928 *samt Tvåan, född 120420*
mumintrollet

Re: Schemahjälp/avcheckning tack!

Inlägg av mumintrollet »

Hej och varmt välkommen!! :heart: :heart:

Ni har jobbat jätte fint, och det verkar inte vara brist på attityden i alla fall! :)

jag säger MAT MAT och MAT!
Samt en liten titt i vad ni har för er under vakentiden! Det blir lätt så att man börjar stirra så mycket på sovandet att man inte tänker på att satsa på vakentiden istället. Då kommer ofta sovandet att ordna sig.

Ha lillen med överallt i huset i nivå med där det händer, ligga på mage på köksbänken och titta på, känna på saker. Vara ute i frisk luft och se sig omkring!

Schemat ser super ut! Men se över maten! Vid såpass aktningsvärd ålder som 5,5 månader kan man få i sig hela portioner redan ifall magen verkar hänga med i svängarna!
typ såhär:

07.00 Amning och gröt
8.30 amning
08.45-9:30 sova.
11-11.30 Lunch med grönsakspure och frukt till efterrätt, amning innan vilan
12.00 sova 2 tim.
14.00 vakna. Runt 15-15.30 fruktpuré
16.00 sova 45 min.
17.00 Middag som lunch, efterrätt fruktpuré
18.30 välling (230 ml) lr gröt, amning (brukar inte bli mkt då hon är mätt)
19.00 sova.
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Nannapanna

Inlägg av Nannapanna »

Ok, tar dagen som ex. Hon sov 20 min på fm. Sedan var vi i stallet ca 30 min, gungade, kände på syrenhäcken, "hoppade" studsmatta, kollade på hönsen. In och gjorde brasa, fixade mat. Hon åt sammanlagt en msk mat bara och en tredjedels burk fruktpurè. Provade att ge henne välling och då gick det i 230 ml! Lite tutte-dödstrött. Lag henne nu kl 12. Hon har tjoat tills precis nu ... Så jag har ju lite svårt att få i henne mycket mat, och då räknar jag inte välling, gröt och fruktpurè, utan mat!
klockan

Inlägg av klockan »

Hejsvejs och varmt välkommen hit!

Jag håller med Mumintrollet :) MAT är en av de viktigaste förutsättningarna för att oxå kunna sova gott. Och vet du - de allra flesta brukar få fart på aptiten när sömnen väl börjat sätta sig, så jag tycker ni ska fortsätta och erbjuda precis som ni gör nu. Att hon hellre väljer flaskan är kanske inte så konstigt - det är lättare/ ngt hon kan så här får ni tänka att ni ska lära henne ngt nytt, precis som med sömnen :D .

Jag gav varannan sked mat varannan sked frukt till min son som var lite sådär småkinkig i början i samma ålder, kan ju vara ett tips :wink: att inte heller vara för långsam brukar oxå vara bra att tänka på...(inte med det menat att man ska TRYCKA in maten...).Hittar man ngt dom gillar kan man köra på det ett tag så dom får in tekniken etc, snarare än att man ska hålla på å växla mellan en massa olika rätter hela tiden. Smör brukar de flesta gilla, så blanda i en rejäl klick vetja, både gott + mättande. I "Barnaboken" står det en massa bra om hur man kan lära såna små äta på ett roligt och smidigt sätt.

:D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Nannapanna

Inlägg av Nannapanna »

Jaa tack! Jag håller just på att plöja igenom de bra trådarna om mat till de små :wink: . Hade i bakhuvudet när jag huserade här för ganska precis 6 år sedan, att en viss Fjällmor minsann hade många bra recept! (vart tog hon vägen förresten :?: ).
Kvällens läggning blev också suverän, hon trallade en pytte stund så jag ramsade efter ca 10 min. lite bestämt (ifall hon hade glömt bort att hon skulle sova :mrgreen: ). Sedan dess inte ett ljud. Helt klart har de lite småbökiga kvällarna bottnat i för lite mat. Vällingen sörplar hon i sig i ett huj, hela 220 ml!
Vet att många är emot välling, men jag måste erkänna att det är himlans bekvämt :roll: . I övrigt kör vi ju på ekologiska ägg (egna), snart ekologiskt lammkött (eget), och nästa v. ska vi slakta våra grisar så det blir eko. där också- hoppas det väger upp lite att jag fuskar med välling :!: . Men det är väl främst för ev. gluten som vissa inte ger välling va? Är helt tokdåligt insatt i det med allergier och känslighet för olika saker då vi aldrig haft det i vår släkt.
klockan

Inlägg av klockan »

Hej igen :D

Låter ju fantastiskt med egna ägg/eget kött osv :D Personligen har jag kört på färdig burkmat/färdig gröt/välling etc till alla tre barnen, det blev folk av dem oxå :wink: . Med det sagt att jag tror att det blir bra bara man känner sig trygg i det man gör :D och att jag inte tycker att man ska ha dåligt samvete el känna stress över det "oxå"... :wink:

Apropå välling så har iaf jag/vi haft mkt gott ut av den, perfekt "nödmat" när de varit sjuka och mkt smidigt på morgonen etc. Mina två äldsta käkade den med glatt humör från ca 5 mån ålder, sedan fick storasyster diabetes typ 1 när hon var 3,och då var det STOPP. Läkarna/dietisterna var oerhört emot välling visade det sig, MEN då ska man betänka att de såg det ur en diabetikers perspektiv oxå :wink: . Finns säkert en massa "risker" med välling, jag resonerar dock som att det finns det med det mesta (utan att för den skull se ner på dem som verkligen tar detta med egenproducerad mat etc på allvar - all heder säger jag istället :D och konstaterar väl mest att man "väljer" det i livet som känns viktigt för en att fördjupa sig i :D ).

Äsch, va jag egentligen menar med detta är att jag tycker man ska köra på det som funkar så länge det går :thumbsup:

Har man ingen allergi i släkten sedan tidigare har då iaf jag uppfattat det som att risken för att ens egna barn skall utveckla den är ngt mindre än om man vet med sig att det finns ....

Yngsta barne ville inte alls käka välling varvid jag drabbades av hjärnsläpp tills jag insåg att gröt funkade liiika bra 8) . Det positiva med det var att han ledsnade ganska snabbr och övergick redan vid 1 års ålder till "vanlig" frukost/kvällsmål, typ macka, yogurt etc.
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"