Att avvakta i vargtimmen – och om hon inte somnar om...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Mamma till A och L

Att avvakta i vargtimmen – och om hon inte somnar om...

Inlägg av Mamma till A och L »

Hej!
Vi har en tjej som blir 7 månader om några dagar. Vi har kurat i 11 nätter nu och det går lite fram och tillbaka, mest framåt tack och lov!
Det vi försöker få ordning på nu är hennes tidiga uppvak, hon vaknar oftast före 5. Jag har läst på lite här i trådarna och läste bl.a att om barnet vaknar i vargtimmen ska man ge en pangramsa och sedan antingen avvakta, sätta på musik eller göra husljud. Att göra husljud eller sätta på musik går inte riktigt eftersom vi har en 2,5-åring som skulle vakna då, och då återstår alltså att avvakta. Det jag undrar över är hur man ska kunna avvakta utan att det blir skrikmetoden..?

Imorse vaknade hon 04.55. Jag började med en pangramsa och avvaktade sedan. Hon smågnällde i 15 minuter ungefär, sedan började hon bli arg och det höll i sig tills det var dags att göra god morgon. Jag var in en gång och la henne tillrätta och avslutade med en solfjäder. Resten av tiden fram till morgonen ramsade jag några få gånger (kändes fel att bara avvakta eftersom hon skrek och skrek, ville påminna henne om att jag fanns utanför dörren. Rätt eller fel?). När hon emellanåt, framåt morgonen, lugnade sig lite gav jag en lugn ramsa för att visa att hon var på rätt väg. Hon hann dock inte somna om innan det var dags att stiga upp och det leder till min nästa fråga – om hon inte somnar om innan det är dags att stiga upp (06.30), då blir det som att jag till slut belönar hennes skrik med att gå in och ta upp henne. Hur ska vi tänka där??

Tack på förhand,
Sophia
Vi kurar vår tjej som föddes 13 mars 2012.
Kuren började 28 september 2012.
mumintrollet

Re: Att avvakta i vargtimmen – och om hon inte somnar om...

Inlägg av mumintrollet »

Varmt välkommen hit! :heart: :heart:

Jag förstår precis vad du menar med att vara osäker över avvaktningen. Det är absolut inte meningen att det skall kännas som skrikmetoden, man måste lyssna till barnet och förmedla att det fortfarande är natt och att man tryggt kan sova vidare.
Att avråda från att ingripa är väldigt bra för ömma föräldrar som kanske annars har en tendens att gå in och väldigt aktivt försöka "få tyst" på barnet ;) I vargtimmen är det dock viktigt att inte egga upp utan med små medel förmedla att det är natt.

Om du känner att du måste gå in och lugna, tänk då att du hellre står en gång ordentligt och sedan ramsar dig ut än att du snabbt försöker lugna, gå ut och sedan måsta gå in igen. Hänger du med?

Hos oss höll vargtimmen i sig i en månad, men dock så att dottern sista veckorna klarade uppvaket själv. Hon kunde gnöla till en stund och sedan somna om för en stund och sedan hojta till igen. Sakta men säkert tog vi oss fram till hela nätter.

Visst äter hon ordentligt på dagen? Så att hon inte vaknar för att hon är hungrig?
Och så måste jag ju påminna om mörkläggnignen! att ni har kolgruvemörkt i sovrummet kan göra susen för tidiga mornar!

Att ta upp trots att hon protesterat i morgontimmarna - ja då gäller det att hålla humöret uppe själv! Gå in på utsatt tid med GLAD morgon! Inte trösta med tanken att Nu kommer mamma och räddar dig från den här hemska sängen ;)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Mamma till A och L

Hej och tack för svar!

Förstår absolut vad du menar med att hellre gå in en gång och lugna ordentligt än att gå ut och in flera gånger. Imorse när jag var inne höll jag solfjädern på henne ca 15 min, hon blev inte ett dugg lugn så till slut ramsade jag mig ut trots att hon fortfarande var arg. Kanske skulle stått längre? Kändes bara inte som att det bet överhuvudtaget och ryggen storknar ju av att stå böjd över sängen :)

Har funderat lite över hennes mat, hon kanske behöver mer (hon följer dock sin viktkurva). Vårt schema ser ut såhär:
06.30, god morgon och amning (äter mycket, vilket kanske tyder på att hon hunnit bli lite för hungrig. Vem skulle inte vara det å andra sidan om man varit vaken och skrikit i 1,5h...)
08.30, ammar igen (då är hon inte jättehungrig, men jag vill få i henne lite så att det inte går för många timmar innan lunch)
08.50-10.20, sover
11.15, lunch = gröt+frukt.
12.30-14.00, sover (under den här luren vaknar hon ofta för tidigt)
14.15, ammar
16.40-17.00, sover
17.15, middag = burkmat+frukt
18.45, ammar
19.00, gonatt

Det jag har att ta hänsyn till vad gäller mat-tider och så är att jag går iväg till dagis med min stora pojke 08.50 (lillsyrran somnar oftast i vagnen hemma, strax innan vi går iväg) och jag måste gå hemifrån vid 14.30 för att hämta på dagis.
Vad jag själv tänker nu när jag ser schemat är att vi kanske ska byta ut en av amningarna mot t.ex gröt. Välling hade ju varit smidigt att ge henne nångång under dan, men det vill hon tyvärr inte ha. Skulle du ha justerat nåt i schemat?

Jepp, jag var glad som en lärka imorse när jag gick in och tog upp henne, jag fortsätter så då :)
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Jag flaggar ABSOLUT för mer mat!!! Hon är redan 7 månader och behöver ordentliga måltider till alla mål.

En 7-8 månaders behöver ca 14,5 h sömn. Med ert schema ligger ni i överkant.

Hungrig mage och för mycket sömn på schemat kan göra att vargtimmen krånglar extra mycket.

Någon anledning till att inte ha 12h natt? Då kunde ni ha 45 minuters lur på förmiddagen, 1,5h på dagen och 20 min på em. Så småningom kan ni plocka bort em luren.

Jag skulle föreslå följande:
07:00 god morgon! Gröt och amning som efterrätt
08.30 amma
08.50- 09:35 sover
11.15, lunch = puré+frukt
12.00-13:30 sover
14.15, ammar, frukt på
16.40-17.00, sova
17.15, middag = burkmat+frukt
18.45, ammar
19.00, gonatt

Om hon dessutom vaknar för tidigt på långa vilan tippar jag på att hon är hungrig! Därför skulle jag också flytta den vilan närmare lunchen så att hon har en mätt mage då hon läggs!

Mata på! Det kan gå i absurda mängder i de små, och de säger nog till då de inte vill ha mer! :wink:
Mamma till A och L

Det är inte mer än nån vecka sedan vi fick truga i henne maten både vid lunchen och middagen, och hon ville bara ha några skedar. Men nu äter hon som en liten häst, så du har rätt, hon behöver mer mat. Vi har inte riktigt hängt med i svängarna!

Anledningen till att vi satt god morgon-tiden till 06.30 istf 07 är för att storebror ofta vaknar runt 06.30, så vi tänkte att det finns risk för att han väcker henne ändå när han börjar röja runt. Men lyckas hon sova sig igenom hans oljud så har vi inget emot att hon sover till 7 :)

Stort tack för din hjälp, vi testar att justera schemat efter ditt förslag. Jag hör av mig igen om vi behöver mer hjälp längs vägen!
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Anledningen till att vi satt god morgon-tiden till 06.30 istf 07 är för att storebror ofta vaknar runt 06.30, så vi tänkte att det finns risk för att han väcker henne ändå när han börjar röja runt. Men lyckas hon sova sig igenom hans oljud så har vi inget emot att hon sover till 7 :)
hur har det gått för er med schemat? Vi har bröderna i samma rum och de väcker inte varandra konstigt nog, oavsett när de vaknar. De är väl vana vid varandras ljud. 8)

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Mamma till A och L

Nu har det bara gått några dagar med det nya schemat, men det vi har sett så här långt är att hon gladeligen äter mycket mat och gröt, flera gånger om dan, så det känns bra!

Vad gäller sömnen så har hon fortsatt att vakna tidigt, men åtminstone 05.30 istället för före 05. Imorse gick det också (för första gången) att få henne att somna om, först 20 min till 05.50, sen en kvart till, till 06.05. Sen ville hon inte sova mer... Det är en bit kvar till 07 med andra ord, men jag hoppas att det blir bättre. SNART gärna :)
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

=D> =D> =D> Hurraaa! :-({|=

Jobba på i samma anda, tänj mornarna steg för steg så är ni snart där!
Mamma till A och L

Hej igen!
Behöver nog lite pepp och råd. Det har nu gått åtta nätter sedan den morgonen då hon somnade om två gånger. Hon har fortsatt att vakna mellan 05.20 och 05.40, vid ett tillfälle har hon somnat om tio minuter, that's it. Igår vaknade hon t.o.m. 04.47... jag ramsade, var in och försökte lugna, la tillrätta och gjorde solfjädern, men inget hjälpte, hon var lika skitarg ändå. Det var minst sagt jobbigt att höra henne vara arg/gnällig och lite ledsen i två timmar innan det var dags att göra god morgon.
Det har med andra ord inte gått framåt alls. Jag känner mig rätt tveksam till att hon kommer lära sig sova till sju genom att ligga och skrika i 1,5 h varje morgon. Borde det inte komma åtminstone något litet framsteg...? Det är ju bättre än då hon vaknade före 5 varje morgon, men vi verkar ha fastnat här.
Trots att hon äter som en häst under dagarna så undrar jag om hon kan vara hungrig. Ibland när jag varit in och gjort solfjädern så drar hon i min arm, och tar den till munnen som om hon vill äta (hon är ryggsovare). Och jag vet att jag läste i boken att barnen konstigt nog inte brukar vara överdrivet hungriga på morgonen, trots att de inte ätit på hela natten, men det stämmer inte på vår tjej – när hon väl får komma upp och äta så letar som en galning efter bröstet och äter sen väldigt intensivt.
Hjälp, vad tror ni?
Nat

Inlägg av Nat »

hejsan,

Förstår att det är tungt när ni inte känner att ni gör några direkta framsteg. Kanske speglar även er tveksamhet av sig på barnet. De känner ofta av minsta oro eller tvetydlighet trots att de är så små. Menar inte att lägga över skulden på dig nu, utan vill mer att du reflekterar över hur ditt beteende vid läggningar och ramsande kan tolkas av den lilla?!? Kanske finns det något inkonsekvent i beteendet som kan styras upp? hanterar du uppvak på olika sätt från gång till gång? är du säker och trygg på handen på gränsen till lite barsk? eller är du försiktig och tveksam och gör allt lite fundersamt? Kanske behöver du peppa dig själv till att bli den som styr skutan innan varje gång du kör en läggning eller hanterar ett uppvak. Bestämd dig innan du ens lämnar ditt egna sovrum HUR du skall agera och sen följer du din egna agenda så minskar du risken att agera i affekt när du är inne i litens rum.

Mat på natten skall inte behövas om matkontot fylls på ordentligt under dagen, MEN är man vaken flera timmar på natten och skriker och gastar så gör man av med mängder av energi på det och blir då såklart hungrig. Man gör av med väldigt lite energi när man sover, och väldigt mycket när man slänger sig hit och dit och gastar. Börjar du mata på natten kommer liten att bli van med mat på natten och sen är ni fast i det träsket.

Fundera gärna igenom hela situationen, vad gör ni just nu som fungerar bra? vad gör ni som fungerar mindre bra? och då tänker jag på ert agerande och inte bara på hur barnet responderar.

Läs på om lugnet igen i SHN, gärna flera gånger, ta även Safarin en extra omgång

Lycka till!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hur ser matintaget ut under hela dagen?

Tider och mängder? 8) Räkna med allt som äts alla mål både mat och BM.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Mamma till A och L

Jo jag har funderat på om vi agerar tveksamt på nåt sätt, men jag tror inte det.
Nattningarna brukar funka bra för det mesta, vi busar så att hon skrattar, lägger ner henne i sängen, lägger tillrätta, på med filten, en solfjäder och sen ut med ramsan. Likadant varje kväll. Vissa kvällar gnäller hon lite men somnar inom tio minuter, andra kvällar är hon gnällig/arg i 20-25 minuter innan hon somnar.
När hon vaknar på morgonen (mellan 05.20 och 05.40 för det mesta) brukar hon börja med att antingen prata lite för sig själv eller gnälla lite. Brukar ge henne en pangramsa då, och då låter jag bestämd. Ibland ger det ingen effekt, ibland blir hon tyst några minuter. Sen börjar hon gnälla igen och håller på och gnäller och är tyst om vartannat, men kommer inte till ro. Jag brukar ramsa ibland för att påminna henne att jag finns utanför dörren.
Ibland övergår gnället till att hon blir arg. Det är i det läget jag har gått in och lagt tillrätta och gjort en solfjäder, men hon har varit så arg så det har inte funkat alls. Sen blir hon ännu argare när jag ramsar mig ut, så det kanske bara är dumt att gå in, men det är svårt att bara stå utanför dörren och ramsa medan hon skriker sig hes.

Från början la vi in god morgon kl 06.30. Sen fick vi hjälp med lite justeringar i schemat (se tidigare inlägg i den här tråden) och ändrade morgontiden till 07, men vi har faktiskt gjort god morgon 06.30 ändå... Inte enligt schema, men åtminstone konsekvent, och av den anledningen att hon då redan varit vaken och gnällt/skrikit i en timme, det har känts så meningslöst att låta henne skrika en halvtimme till. Kanske fel tänkt, jag vet inte.
Hursomhelst, Jenny, matintaget under dagen ser ut såhär:
06.30, amning. Äter mycket, på båda brösten. Sen är hon supertrött och vill bara sova... Har även testat att ge henne gröt direkt, och amning som en liten efterrätt, men hon var så trött så hon bara satt och stirrade framför sig och hon fick inte i sig så mycket gröt.
07.30, frukost med resten av familjen. En portion gröt.
08.30, amma en slurk innan vi ska iväg till dagis med storebror. Då är hon inte så hungrig (inte helt oväntat eftersom hon ätit en timme tidigare), men tänker att det är bra att fylla på lite innan hon ska sova, plus att det inte ska gå för lång tid innan lunch.
11.15, lunch. En hel burk mat (eller nästintill. Ger tills hon inte vill ha mer) + 50-100g frukt, beroende på hur mycket hon vill ha.
14.15, mellis. Amning, båda brösten, + frukt. Brukar ge såna fruktburkar som innehåller yoghurt eller müsli för att det ska vara lite mer mättande, och hon äter 0,5-1 burk.
17.15, middag, oftast äter hon en hel burk mat + 50-100g frukt.
18.45, amning. Har hon inte ätit riktigt en hel burk mat till middag brukar vi ge en halv portion gröt också.
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Ja hon verkar ju äta, och om ni bjuder tills hon inte äter mer!
Kanske ni kunde erbjuda gröt som nattslurk varje kväll?

Jag reagerade på det du skrev:
Det är i det läget jag har gått in och lagt tillrätta och gjort en solfjäder, men hon har varit så arg så det har inte funkat alls. Sen blir hon ännu argare när jag ramsar mig ut, så det kanske bara är dumt att gå in, men det är svårt att bara stå utanför dörren och ramsa medan hon skriker sig hes.
Bra att du börjar märka när hon är arg och när hon verkar med ledsen! Ja på arga barn biter INGA verktyg då är det husljud eller klassisk musik som gäller. Kanske ni kan pröva det iaf. Det måste inte vara dånande konsert men något annat för liten att lyssna till än sitt gnäll. Hårtork eller dammsugare lär ska fungera :)
Inget sporadiskt ramsande utanför dörren eller solfjädrande av någon som är ARG. Det går inte. Och det har du redan märkt!

Tycker du annars att ramsan har effekt? Om du skall ramsdiskutera med henne då hon är arg är bästa strategin att ramsa - låta henne säga sitt motargument - sedan svara med bestämd ramsa igen - lyssna till hennes motargument - ramsa till svar.
Inte alltså ramsa lite nu och då eller överrösta henne, utan hugga i direkt hon sagt sin fras och sedan lyssna på hennes svar. Om hon verkar ordenligt arg är det bäst att köra med husljud och sedan då hon ändrar tonläge och blir kanske mer ledsen får hon en ramsa! Hänger du med? :)
Detta skriver jag nu för att kolla ifall ni fått ramsan att bita under kuren? Det är inte en bra ide att börja med en massa ramsande under morgontimmarna, men ville kolla ifall ni under kuren hade en känsla av att ni nådde fram till henne med ramsan?

Hur är det med hennes sista 20 min lur? Och de övriga dagslurarna? Sover hon tiden ut på dem?
Mamma till A och L

Jo vi skulle kunna ge henne gröt varje kväll. Kanske en halv portion, jag vill gärna att hon orkar amma lite också, tror ju att det är bra och nyttigt för henne :)

Nä ramsande hjälper verkligen inte på arg bebis, det har du helt rätt i.
Imorse vaknade hon 05.30, då låg hon och pratade lite för sig själv men tystnade av sig själv och somnade om i 20 min. När hon vaknade igen 05.50 blev hon ganska snabbt gnällig, då fick hon en pangramsa. Inget resultat, så då körde jag igång hårtorken! Haha, kändes lagom koko... Hon blev varken argare eller lugnare, det kändes inte som att hon tog någon notis om den alls, men jag lät den gå och 06.10 lugnade hon ner sig och blev tyst! Jag lät hårtorken gå en liten stund till för säkerhets skull innan jag stängde av den.
Hon vaknade igen 06.50 och då gick jag in och gjorde god morgon och möttes av en glad bebis. Halleluja! Kände ju nästan för att gråta en liten glädjetår av lycka, det var nåt annat än att komma in till en alldeles arg och uppriven bebis det :)
Vågar verkligen inte ropa hej ännu, men jag håller tummar och tår för att hårtorken funkar imorgon också.

Jag tycker att det känns lite som ett lotto med ramsan – ibland funkar den, ibland inte. Har upplevt att den funkar rätt bra om hon vaknar till mitt i natten, då brukar hon tystna av en ramsa. På kvällen när vi lägger henne beror det helt på vilket humör hon är på, är hon arg så funkar den ju inte nej, är hon lugn lyssnar hon bättre såklart (fast jag vet ju inte om hon skulle somnat lika snabbt även utan ramsa, men jag inbillar ju mig att ramsan hjälper till). Samma sak gäller när hon ska sova under dagen.
Men jag kan nog inte säga att jag upplevt att vi haft nån riktig kommunikation/dialog som det beskrivs i boken.

Vad gäller daglurarna så har jag kollat våra anteckningar sedan vi började med det justerade schemat för 12 dagar sen. Två av dagarna hade vi visst glömt att anteckna, men under tio dagar har det sett ut så här:

Morgonluren:
7 ggr enligt schema
3 ggr somnat mellan 25-40 min för sent

Lunchluren:
8 ggr enligt schema
2 ggr vaknat 40-50 min för tidigt och inte somnat om

20 min-luren:
8 ggr enligt schema
2 ggr inte sovit alls
Mamma till A och L

Rapport från morgonen:
Hon sov till 06.05 idag! Det längsta hon har sovit hittills :) Hon låg då och pratade för sig själv i ca 15-20 min, ville inte störa då utan avvaktade. Runt 06.25 började hon bli sur, då startade jag hårtorken, men idag hade den ingen effekt... Den fick gå till 06.45, sen gjorde jag god morgon.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"