Ändra schema efter kuren

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Karinraring

Ändra schema efter kuren

Inlägg av Karinraring »

Hej!
Jag är mitt i uppföljningsveckan efter kurning av vår Gustav. Han var 4,5 månader när vi började och om en vecka blir han 5 månader. Vi tänkte att vi ska ändra schemat då, eftersom sömnbehovet kommer minska och min fundering är nu hur mycket man kan ändra schemat vid ett och samma tillfälle? Jag tänkte t ex ändra från 11 till 12-timmarsnatt, funkar det eller bör jag ändra till 11,5h först så att det blir en gradvis förändring? Nu är schemat så här:

20-07 Natt
07.00 Frukost (ersättning, han får i sig ca 120 ml innan han tröttnar)
08.30 Frukost nr 2 (ca 120 till)
09-10.30 Sova
10.30 Mat + katrinplommonpuré + ersättning
12.30-14 Sova
14.00 Mat + ersättning
16-16.45 Sova
17.00 Ersättning
18.15-19.00 Sova
19.00 Gröt + nattslurk

Total sömn alltså 11 + 1,5 + 1,5 + 45 + 45 = 15,5h

Jag skulle vilja ha 12-timmarsnatt och slopa den sista luren, samt kanske korta ner den första luren till 45 minuter. Då blir totalsömnen 12 + 45 + 1,5 + 45 = 15h
Blir det för mycket förändring på en och samma gång?
Karin

Mamma till Gustav född 11 maj 2012
Startade SHN kuren 24 september 2012
klockan

Re: Ändra schema efter kuren

Inlägg av klockan »

Hej hopp,

härligt att ni hittat hit :D . Antar att det gått bra för er eftersom du inte verkar ha ngr frågor kring själva kurandet :D .
Schemat kan man ändra ganska "abrupt" efter att uppföljningsveckan är över, inga problem. Det enda man ska vara noga med är att ge barnet TID att ta till sig det nya. Tänk 7-10 dgr, motsvarande den tiden det tog för honom att ta till sig detta med kuren. Är du med? :wink: Så resonerar jag vid alla förändringar som jag gör ...

19-07 är en klassisk SHN-natt som passar de allra flesta :D . 12-45+1.5 +45 är ett bra schema för en 5-månaders som inte är supertrött.

Jag vill även flagga för mer riktig mat, ser att ni har ersättning till middag: erbjud puré och frukt då ist är mitt råd :D snarare än ersättning (den kan han ju få till mellist ist, el gröt). Förutsättningar för god sömn= mätt mage :D och då snackar vi samma stil som när vi vuxna käkar.

I övrigt : kör på bara :thumbsup: Och kom i håg : TID!

:D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Karinraring

Inlägg av Karinraring »

Hej!

Tack för det snabba svaret! Härligt, då kör vi på som vi tänkte :)

Ja, kuren har gått väldigt bra! Vi har haft det ganska lätt, han började sova hela nätter utan mat redan när han var 2,5 månader (helt utan att vi läst varken Barnaboken eller SHN, men antagligen tack vare att vi redan då testade att lägga honom på mage och gav honom en del ersättning utöver amningen! 8) ). Vårt problem var att han sov med napp, vilket gjorde att vi fick springa in till honom och stoppa in den några gånger per natt, när han vaknade och kom på att han tappat den... :?
Tack vare det så har nätterna gått väldigt bra hela tiden sedan kurstart, förutom att han vaknar sex-halv sju, men det verkar ju väldigt vanligt (och han blir mindre och mindre arg för varje dag som går över att vi inte kommer och plockar upp honom).
Vi har haft en del problem med dagslurarna, men det har vi ju också förstått att det är väldigt vanligt. Han verkar ändå fatta galoppen, så även om han är vaken så ligger han mest och grymtar lite, han är inte lika arg som i början av veckan!
Det är framför allt den sista luren som krånglar, den har han aldrig sovit tiden ut, så det kanske är ett tecken på att det blir bra att ta bort den snart!

Sedan ska det erkännas att jag läst och läst om boken, samt hängt här på forumet all min lediga tid, för att hitta svar på alla frågor jag haft under kuren. Plus att jag har två systrar som tillämpat SHN för inte så länge sedan som har fått stå ut med att svara på alla våra frågor :lol:
Karin

klockan

Inlägg av klockan »

Karinraring skrev:Sedan ska det erkännas att jag läst och läst om boken, samt hängt här på forumet all min lediga tid, för att hitta svar på alla frågor jag haft under kuren. Plus att jag har två systrar som tillämpat SHN för inte så länge sedan som har fått stå ut med att svara på alla våra frågor :lol:
Kanon :D :thumbsup:

Låter som att ni har läget under kontroll!
(Den där em-luren kan ni som du säger snart korta ner och erbjuda som 20 minuter t ex i vagnen.Blir det ingen sömn blir det inte, men vila har det iaf blivit...)

:D
Karinraring

Inlägg av Karinraring »

Hej igen!
Nu har det plötsligt börjat strula ordentligt här hemma med dagslurarna. När vi la honom för sin sista lur igår kväll skrek han oavbrutet hela tiden (45 min) och det gick nästan inte ens att hitta en skrikpaus att ta upp honom i. Imorse och denna luren somnade han fint, men efter en halvtimme vaknar han och börjar efter en stund gallskrika. Ramsa hjälper inte alls. Det gick bättre under uppföljningsveckan än efter!

Jag vet ärligt talat inte riktigt vad vi ska göra när han skriker så :cry:
Nu är det 45 minuter kvar av denna luren och han har skrikit konstant i 20 minuter! Hur ska vi få honom att slappna av och somna om?

Nätterna går hur fint som helst och han somnar utan ett pip och sover hela natten!
Karin

Karinraring

Inlägg av Karinraring »

Uppdatering:
När han hade skrikit i 20 minuter märkte vi att han hade bajsat så vi bytte blöja på honom i sängen och vände sedan över honom på mage igen så att han skulle kunna somna om. Det gjorde han inte utan fortsatte gallskrika så efter ytterligare 5 minuter gick jag in och solfjädrade. Det tog 20 minuter innan han till slut lugnade ner andningen och sedan somnade. Sedan sov han i en kvart innan han vaknade igen och började gråta. Då var vi innanför marginalkvarten så jag lugnade honom och tog upp honom.
Skönt att veta att solfjädern funkar som krisverktyg, men jag hoppas verkligen att vi inte behöver använda den vid varje dagslur!
Karin

mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Underbart att nätterna har lugnat sig! Det där med dagslurar kan vara knepigt, men det ger med sig absolut!

Jag kommer med lite frågor:

Hur ser era dagar ut annars? Får han vara med i det som görs? Är ni ute? Rör han på sig?

Hur är det med maten? 5 månaders skrutt äter absurda mängder ibland :shock: En liten extra banan innan man ska sova kan göra susen!

Har ni ändrat i schemat redan? Hur ser alltså schemat ut nu?

Hur sover han sina lurar? I säng tycker jag mig förstå?
Har ni prövat med att mörklägga ordentligt även på dagen? För oss hjälpte det dottern att komma till ro och även att sova över skarvar.
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Karinraring

Inlägg av Karinraring »

Hej!
Ja, vi ändrade schemat igår eftersom det verkade omöjligt att få honom att sova alla sina timmar på dagen. Nu är schemat så här:
07.00 Vakna
07.15 Frukost (ersättning, han får inte i sig så mycket direkt på morgonen)
08.30 Frukost 2 (gröt + ersättning)
09.30-10.15 Sova 45 min
10.30 Andra målet (lunch) + katrinplommonpuré + ersättning
12.30-14.00 Sova 1,5h
14.00 Mellanmål (fruktpuré + ersättning)
16.15-17.00 Sova 45 min
17.00 Middag (mat + ersättning)
18.00 Kvällsslurk + gröt
19.00 Sova natt

Han får inte fullstora matportioner än, kanske 2-3 msk bara, eftersom han inte ätit mat så länge. Jag ska försöka se till att ge honom lite påfyllning som du säger innan varje sömnpass.
Det är lite svårt med dagarna tycker jag, att veta vad man ska hitta på med honom. Han kryper eller krälar inte än, har inte kommit på att han kan ta sig framåt, så han är inte så förtjust över att ligga på mage några längre stunder. Den mesta "motionen" han får är när han ligger i sitt babygym och pillar och tittar på sina leksaker. Det kan han göra helt själv en stund, men ibland vill han att man ska sitta bredvid och bara finnas nära.
Utetiden är också lite svår. Varje gång vi tagit en promenad så har han somnat, eller nästan somnat, så jag vågar inte vara ute superlänge med honom eftersom det blir konstigt med sovschemat då! Eftersom han inte kan sitta och så än så blir det inte att vi är ute i trädgården heller, han kan liksom inte sysselsätta sig med något...
Övrig tid är han mycket uppe i famnen och får titta på allt i huset och så, och så har vi lite sång- och mysstund någon gång under dagen.

Fram till igår sov han i vagnen på dagen, men det kan nog vara så att han blivit för stor för den, så igår började vi lägga honom i sin säng även på dagarna. Hittills har det gått bra (peppar peppar!) och han är nu mitt i sin långa lunchlur. Det blir inte jättemörkt därinne på dagarna för mörkläggningsgardinen är inte helt tät i sidorna, men det är mörkare än i vardagsrummet där han sovit innan.

Nu vaknade han bara för det :?
Han skarvar oftast inte efter 45 minuter, utan efter 30-35 minuter... Hans inre klocka kanske är skev :wink:
Karin

mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

jag skulle pilla lite i ert schema och flagga för mat, samt social delaktighet!
Det är väldigt långt mellan lunch och den längsta luren! Hur skulle det vara att lägga lunchen senare, nu kommer den ju endast 2h efter den andra frukosten!!
Såhär typ:

07.00 Vakna
07.15 Frukost (ersättning, han får inte i sig så mycket direkt på morgonen)
08.30 Frukost 2 (gröt + ersättning)
09.30-10.15 Sova 45 min
11:30 Andra målet (lunch) + katrinplommonpuré + ersättning
12.30-14.00 Sova 1,5h
14.00 Mellanmål (fruktpuré + ersättning)
16.15-17.00 Sova 45 min
17.00 Middag (mat + ersättning)
18.00 Kvällsslurk + gröt
19.00 Sova natt

Har ni en babybjörn eller annan bärsele kan han få hänga med då ni gör något i huset! Gör saker i golvnivå så han får titta på. Eller alternativt har du honom på bordet medan du pysslar med något. Vår dotter låg länge på diskbänken och sög på en diskborste jag hade åt henne medan jag lagade mat.
Ute kan ni gå och känna på saker, titta omkring. Nu blir det ju höstrusk och kallare så att sitta på en filt ute är kanske inte så mysigt.. Men ha det i tankarna då han börjar bli lite äldre att han gott kan kläs i galonkläder och få kravla runt på marken och pilla på en och annan kotte!
Har du Barnaboken? Om inte är det värt varenda öre. En guldgruva när det kommer till att förstå små människor i olika åldrar - vad de behöver och ideer på hur vi kan hjälpa dem på traven :)
Kom också ihåg att det tar sin tid förrän det nya schemat sätter sig i kroppen, så om ni ändrade igår så är det inte konstigt om det är lite svajigt ännu.
Inte ändra för mycket fram och tillbaka, men jag skulle faktiskt rekommendera att ha lunchen liiite senare, så han hinner bli ordentligt hungrig till den och sedan sova gott på långa vilan!!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Karinraring

Inlägg av Karinraring »

Hej!

En liten uppdatering om läget:
Det verkar som att det nya schemat passar vår lille grabb väldigt mycket bättre än det förra för han sover fantastiskt mycket bättre på dagarna nu! Han blir trött en stund innan det är dags att sova och somnar utan alltför stora protester. Det känns väldigt skönt!

Vårt största bekymmer nu är att han inte sover hela morgonen ut, utan han vaknar någon gång mellan 06 och 06.30 och kan inte somna om. Jag brukar köra en pangramsa när jag hör honom första gången och sätta på lite klassisk musik utanför hans rum, men det hjälper inte. Han ligger och småpratar en stund (och det känns ju ok, det är bara bara mysigt!) men efter 10-15 minuter tröttnar han på att vi inte kommer och plockar upp honom så då börjar han "svära" åt oss och gör så tills vi tar upp honom i en paus innanför marginalkvarten...
Detta gör ju att han inte riktigt får sina 12 timmars sömn på natten för han somnar strax efter 7, ibland inte förrän halv åtta, och sover till 6-halv 7. Finns det något mirakeltrick för att få honom att sova alla 12 timmar?
Karin

Karinraring

Inlägg av Karinraring »

Och tack förresten för all feedback och peppning! Skönt att ha någon att bolla med! :heart:
Karin

klockan

Inlägg av klockan »

Härligt att höra att det flyter på. Det har ni gjort bra! =D>

Man får tänka att det tar upp emot 1 mån för kuren att sätta sig och sen är vissa knix svårare att ta sig över...en del har sina tidiga morgnar, andra har dagslurarna, andra har ngt annat. Är du med? Man får som fortsätta och arbeta hela tiden. Jag arbetar fortfarande till viss del vidare med min son som snart är 2.5 år eftersom trotsen ställt till en del med hans sovande...

Jag, som du har varit lite i det där "tidiga morgnarna"-träsket, kan säga som så att det allra bästa är att bara köra på och visa vad det är som gäller :D Precis som ni gör. Inte stressa upp sig över att det blev ngn halvtimme mindre ngn av dagarna, ja ibland kanske det blev så dumt att det diffade 1-1.5 timme. Men sånt är ju livet! Fnurror kommer ju komma och gå och det bästa är att bara ståsäkert vid rodret så löser det sig så småningom... Vill man kan man ju utnyjja marginalkvarten om man tycker det behövs vissa daga, t ex ge en kvarts extra lunchlur eller så. Du är med på vad jag menar? Utan att fr den skull rucka på allt för mkt. Man får ta det som det kommer :D
Karinraring

Inlägg av Karinraring »

Tack!
Det låter vettigt! Det är bara att hålla huvudet kallt och ligga kvar i sängen och tänka att det kommer lösa sig i sinom tid :)
Karin

Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Och glöm inte att andas lugnt och LE när du ligger där i sängen och lyssnar på morgonkulan! 8) :mrgreen:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Karinraring

Inlägg av Karinraring »

Hej!

Lille Gustav börjar nu bli en ganska stor pojke med god aptit både på mat och på livet. Hans sömn har gått ganska bra, fortfarande tidiga mornar och inte alltid klockrent på dagslurarna, men det har ändå känts väldigt bra!

Nu har skrutten blivit ordentligt förkyld och framförallt väldigt täppt i näsan, och vi misstänker att han även har en lätt ögoninflammation för han är svullen och lite "geggig" i ögonen. Han får nezeril-droppar innan läggdags men de verkar inte hjälpa hela natten. Tre nätter nu har han vaknat vid 4-5 och varit så täppt så att han inte kunnat somna om. Vi har då droppat nya droppar men för att de ska hjälpa så krävs det ju att han verkligen använder näsan, så vi har då gett honom välling i nappflaska. Det känns väldigt konstigt eftersom han inte ätit på natten sedan i juli. Efter att ha ätit kanske en halvtimme så somnar han till slut om och sover tills han ska upp.
Nu är jag lite orolig att detta ska bli något som fastnar efter att han blivit frisk - att han plötsligt kommer förvänta sig välling mitt i natten och så vill vi ju inte ha det. Jag vet dock inte hur vi ska lösa det, för när han är så sjuk så behöver han ju verkligen sova och han kan inte somna om om vi inte hjälper honom med nästäppan! Dilemma! :(
Ska vi låta det vara som det är medan han är sjuk och bara försöka hjälpa honom att få så mycket sömn som möjligt och ta en eventuell match när han sedan blivit frisk?
Karin

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"