Hjälp, Nattugglan håller hov?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
AnnaPanna

Hjälp, Nattugglan håller hov?

Inlägg av AnnaPanna »

Vår lilla tjej har sovit sin långa natt ett bra tag nu. Men sista månaden har hon börjat vara vaken i perioder på natten. Inte varje natt, men emellanåt. Jag vaknar av att hon gråter och hinner precis fundera på åtgärd, så tystnar hon för att sedan i upp till 1,5 timme ligga och babbla, göra ljud och ibland snyfta. (Som nu i natt) Vad är detta som håller henne och mig vaken på nätterna?? Behöver någons kloka råd, eftersom jag börjar tvivla. Hon har den senaste tiden haft det trögt i magen. Idag kom det bara en liten harlort. Det är också ibland lite svalare i hennes rum, beroende på utetemperatur? Hon sover 12 timmar natt och en lur på dagen på 1,5 - 2 timmar.... :?: :?: :?:
Mamma till Amanda född 041121 och Hilda 070623
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Håll middagsluren till 1,5 tim exakt och på samma tid.

På natten ska det verkligen vara svalt, närmast kallt i rummet. Klä henne lätt så hon kan röra sig. Varmt täcke i stället för varm luft.

Ge henne en ramsax4, möjligen x6, i ett svep, direkt hon vaknar (och väcker dig med gråt/skrik). Läs på i Verktygslådan om ramsan. Den ska vara upplysande - det är fortfarande natt, på natten sover man! ska den meddela - och gå ner på slutet och sätta punkt. Gå inte in.

En gång till, högst, om hon verkligen håller på - typ efter 20 min eller 45 - kan du ge henne en ramseomgång till, och den ska vara ett snäpp skarpare och verkligen sätta punkt ("Nu vill jag inte höra mer!" ungefär).

Gå inte in.

När hon sovit tio minuer (inte tjugo) kan du gå in och lägga på henne, om det skulle behövas. Men då ska du vara bomb säkerpå att hon sover :!:

Ge en burk katrinplommonpuré om dagen till efterrätt eller "muta" (till övrig mat) :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
AnnaPanna

Inlägg av AnnaPanna »

TACK för ditt svar Anna! Verkligen det som behövdes för att styra upp mina irrande tankar. Jag fattar inte varför jag är så trög!? Varje gång?! Har liksom gått och väntat på att hon själv ska korta sin dags lur?! Men varför skulle hon göra det nu när hon aldrig gjort det tidigare... Nej, nu blir det väckning kl 13.30...Fasta tider har vi för både mat och sömn. Toavanorna har varit därefter; som klockan. Men nu är det harlort ena dagen och 4 laddningar nästa! Dax att leta upp hyllan med katrinplommon igen!! :D :D

In går jag inte, men ska köra med pangramsa!!. Värmesystemet är från före renässansen: Ångvärme! Undrar om det ens har funnits i Sverige. Konsekvensen är att vi inte kan reglera värmen själva. Fönstret har vi öppet efter bästa förmåga. Hon rör sig fortfarande ganska mycket i sängen och filten ligger aldrig kvar de gånger då värmen är avstängd och det är kallare i rummet. Lägger hon på sig filten själv om hon är kall? När börjar det kunna klara sånt???

:?:
Mamma till Amanda född 041121 och Hilda 070623
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "