bästa bilen för många rumpor!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Manfred10

bästa bilen för många rumpor!

Inlägg av Manfred10 »

Vilken bil ska man ha om man vill ha en med plats för många rumpor? :mrgreen: Smidig och billig i drift gör förstås ingenting..... :wink:

En vanlig kombi verkar inte vara skapt för 3 bilstolar??!!

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
videunge

Re: bästa bilen för många rumpor!

Inlägg av videunge »

Vi har en gammal passat kombi och den fungerar faktiskt :wink:

Mellanbror får sitta fram i bakåtvänd bilstol, babyskydd bak till höger, storasyster sitter till höger bak och hennes framåtvända stol kan man flytta in i mitten om en vyxen behöver lite mer plats. Men det hänger nog rätt mycket på vad man har förs stolar med. vissa är jättebreda, andra inte. Vi satte den med bredast stol fram helt enkelt. MEn får vi en fyra sen så är det kört... :lol: Tipset är att verkligen testa MED stolar så vet man vad som fungerar.

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

De jag känner kör typ voyager eller stora WW. Med plats för 7. :wink: Inte billiga dock. :(
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Vw sharan har jag hört gott om. De är inte så dyra i drift men sen beror det ju på hur ny bil man vill köpa.... yngre=dyrare förstås! 8)

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
klockan

Inlägg av klockan »

Vi har två bilar: en vanlig 5-sitisg Hyundai Santa Fe (SUV) (som INTE är bensinsnål 8) ) och det funkar kanon att ha en bakåtvänd samt två framåtvända stolar i baksätet på den. Hade vi behövt ha två bakåtvända hade vi nog haft den ena i framsätet och kopplat ur airbagen helt enkelt. Nu har vi den baåktvända i mitten och de två framåtvända på sidorna, funkar bra eftersom alla barnen tar sig i och ur för egen maskin. Innan dess fick ett barn helt enkelt vänta på sin tur medan vi lyfte in lillebror.Inte så mkt mer med det. Det braiga med denna bilen är att den finns att få till schyssta priser på begagnatmarknaden då folk har börjat inse det oekonomiska i att ha "stadsjeepar", vi kör så pass lite så oss spelar det ingen roll...

Sen har vi en 7-sitsig Chrysler Voyager oxå. Den är som ett rymdskepp, stor och väääldigt rymlig, man sitter som i egna skinnfåtöljer och man har drickahållare på sidan (märks att den är amerikansk 8) ). Mkt bekväm men en bensinslukare av rang även den och jag vägrar köra den eftersom jag tycker den är så otymplig.Den är dock bra att frakta grejer i, t ex har vi kört sängar etc i den utan problem 8)

Med det svaret: jag tror absolut att man kan klara sig med en vanlig bil med bara 3 säten därbak om man har 3 barn :D

Volov X90 (SUV) har ju så att man kan fälla upp två extrasäten därbak så den kan ta 5 passagerare. Vet oxå dem som gillar VW Sharan :) .
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
klockan

Inlägg av klockan »

PS. Det verkar va väldigt olika dock från märke till märke hur det funkar med 3 bilbarnstolar..så mitt bästa råd är att testa med stolarna i. Och fundera över hur viktigt det är att det är superbekvämt/rymligt. För oss som aldrig kör längre sträckor så spelar det mindre roll, men har man t ex ett sommarställe el så som man ofta åker till (långväga) kanske det är viktigt med hög komfort oxå....Men jag tror som sagt inte att man "måste" sikta in sig på en 7-sitsig "bara för att". Om du är med på hur jag menar :wink: .
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Vi kör Renault Scenic med plats för 7 (tvâ uppfällbara säten i bakluckan). Den skaffade vi när nummer tre var pâ g och vi fâr plats med alla tre (rejäla barnstolar till alla) i baksätet (alltsâ utan att använda de tvâ extra sätena där bak). Men vill vi ha det lite luftigare sâ trivs Storebror kanonbra längst bak i skuffen och dâ fâr ju de mindre lite mera svängrum i baksätet.
Det är helt klart trângt att spänna fast alla, men det gâr (och man vänjer sig).

Vi är supernöjda med vâr bil, i sommar kördes den Paris-Stockholm tur och retur och det gick över förväntan. Vi hade i och för sig takbox ocksâ, kan ju vara bra i semestertider (resesäng, paraplyvagn, STOOOR ikeapâse med lakan, handdukar, bebistäcke..., strandsaker, vanlig packning, allmänna semesterfynd pâ resan hem...).

Tänker pâ vad du säger, klockan, om man verkligen behöver ha det sâ jäkla rymligt... Vi âker sällan längre sträckor (men lätt en timmes resväg, kanske det räknas som lângt? :-k Här tittar jag inte ens pâ hur lângt det är i km utan vilken tid pâ dygnet och vilken dag i veckan det är - restiden varierar otroligt med tanke pâ trafiken).
I vilket fall, vi hade kanske klarat oss fint med en "vanlig" bil, men det är grymt skönt att kunna frakta resesängar, barnvagnar, barncyklar, osv samt möbler och annat när det behövs utan att det känns som ett problem. Man vänjer sig snabbt vid att ha plats! :roll: :lol:
Vi hade en SAAB 9-5 innan (när vi var 4) och det gick väl an, men det var alltid lite bökigt när man skulle âka nâgonstans med packning. Skulle inte kunna tänka mig att byta tillbaka :shock:

:heart:
klockan

Inlägg av klockan »

Skall tilläggas att vi vill ha 4WD eftersom vi bor där vi bor, så det har nog styrt oss mer än utrymme etc :) , då blir man begränsas när det kommer till "större" bilar. Kan ju oxå vara ngt att ta hänsyn till...

Scénicen är ju en erkänt bra familjebil, tycker det verkar skitsmart med två extrasäten sådär, precis som på Volvo XC 90 som sagt.

Och 1 tim i bilen är länge enl mig som har 10 min till jobbet och knappt nån trafik :wink:
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Vi har nu en volvo v70 och kommer en tid att ha 3 bakåtvända barnstolar....

Framsätena måste man ha så långt framskjutna som möjligt och ryggstödet framskruvat för att ungen bakom inte ska få sitta med knäna vid öronen eller sitta rak i ryggen som en pinne.

Det kan ju gå att ha en stol i passagerarsätet, ett barn bakom och den 3e i mitten. Då slipper i alla fall föraren sitta och titta ner i mattan under fötterna. ;-)

Då vill det till att hitta en smal stol att ha i mitten så att den får plats bredvid den breda, större som storebror sitter i.... jag vill gärna ha minstingen (som kommer...) i framsätet så att jag har koll på hen... :oops: :shock: :?

Jag prioriterar både pack, sittutrymme och comfort! :mrgreen: Även möjligheten att ta med tex mormor eller moster i samma bil om familjen ska på utflykt, men vi får väl testa lite och se vad plånboken tillåter, skulle det komma en fyra behöver vi definitivt en större bil. :wink: Men nu ska vi inte gå händelserna i förväg....

Sharanen drar tydligen 0,65 på längre körningar och det är väl helt ok?! 8)

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Bellan

Inlägg av Bellan »

Hej Jenny!
Mina föräldrar har en Volvo v70 och vi har haft Lilllans bilstol mitten-bak i den bilen (hon åkte bakvänt) plus fått plats med två vuxna i baksätet också, så jag kan tänka mig att det skulle kunna få plats en stol till bredvis. Stolen vi har är en Acta graco duoflex xtp, från 2011 (äldre modeller är större). Det är den minsta som jag kunde hitta på marknaden som skulle passa i min ww golf combi utan att ta upp hela baksätet också, alltså när jag har stolen monterad fram på passagerarsidan.
Hmm... :oops: hoppas att det går att först min försklaring :wink:
(och en golf combi är inte tillräckligt stor för tre barn i bilstol bak ;) )

/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Anna R

Inlägg av Anna R »

Hej!

Då vi nu är 6 i familjen så var en större bil ett måste. Vi provade ALLA 7 sittsiga modeller som fanns på marknaden (6 månader sedan). Min man har varit lite "Opelfrälst" och jag har gillat peugeot. Trots detta så blev valet en VW Sharan. En rymlig bil utan att vara en "buss". Otroligt tystlåten! Hög komfort, riktiga säten till allla passagerare (även de två längst bak). Det som för mig känns bra är att de två bakre sätena inte är direkt vid bakrutan utan att det är en distans där mellan.

Lycka till med bilvalet!

/Anna
Dotter född 031203 kurad vid 3 månaders ålder

Dotter född 120404
miniz

Inlägg av miniz »

Vi har köpt en Dacia Logan med 7 platser. Den är guld. Jag hade tänkt att den sista platsen skulle mormor ha när hon kommer och hälsar pà, men nu fàr vi ju en baby om inte sà länge sà dà fàr väl bebisen ta den sista platsen. Jag vet inte om den finns i sverige, det är ett renault undermärke (kan man säga sà?) och är billig och bra, med renault delar, men tillverkad i Rumänien tror jag.

Vi fàr plats till allt än sà länge, men vi är light travelers. Och vi är som sagt superduper nöjda.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Tack för alla bra tips! jag kollar på blocket mest varje dag... 8) Drömma kan man ju, maken tycker vår v70 är toppen.... men han packar sällan med sig barn och saker och ger sig ut på turné... 8) Det är jag som sköter det! :wink:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Vi har sex rumpor i olika storlekar och två hundar i vår familj och när vi reser allihopa så åker vi i Silver Sara som är en Hyndai Trajet. Lagom på alla sätt, inte för stor men ändå tillräckligt rymlig för att alla ska sitta bekvämt. Riktiga stolar för alla och så kan man plocka ut alla stolar i mitten och sista raden. Just nu har vi två stolar i mittenraden och två längst bak för då kan jag stå inne i bilen och knäppa fast småttingarna och kolla så storkillarna sitter fast, jätteskönt när det regnar.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
miniz

Inlägg av miniz »

http://bil.aftenposten.no/bil/Her-er-sj ... IUVclGcKSo

Det är norska, men det är ju inte sà vanskelig. :D
Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"