Dags att kura!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Annzo
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 17 sep 2012, 12:12

Dags att kura!

Inlägg av Annzo »

Hej, Har fått tips om SHN-kuren & nu är det min tur att genomföra :)

Jag ska kura två barn. Dels min dotter på 3 år som egentligen sover bra, problemet är bara att hon endast sover i vår säng:( Hon kommer inte till ro om vi inte ligger bredvid henne. Hon har napp och går på dagis. Ingen spjälsäng.

Sen är det vår son, 21 månader, han har tidigare sovit bra men vaknar nu om natten & ropar efter pappa och vill bara sova hos oss. Riktigt trångt som ni kan förstå. :( Han går på dagis, har napp & spjälsäng.

Vi måste gå upp mellan 6 & 6.30 vardagar. Vill att de ska sova 18.30.

Min fråga är hur gör man detta när de går på dagis? Maten är inget problem eftersom de har bra rutiner på dagis, dock sover min dotter bara max 45 min på dagis om hon ens ska somna till kl 20 hemma.

Dessutom undrar jag hur det ska gå att kura ett så stort barn, hon är så envis & kan skrika tills hon kräks om hon inte får som hon vill. Hur hindrar man henne från att gå upp från sängen? (Även sonen kan klättra ur spjälsängen men hoppas på att det ska gå bättre.)

Tacksam för feedback

Ann-Sofi
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Re: Dags att kura!

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Välkommen till forumet! :D
Vilket bra beslut ni fattat.

Många barn slutar sova på dagen runt 3-års åldern så 45 minuter känns inte för lite för henne att sova. Det kan tom vara så att ni får korta ner till 20 minuter när hon börjat sova 12 timmar på natten.

Den lille killen behöver, förutom 12 timmars natt, ca 1 1/2 timme på dagen.

Kommer barnen att sova i samma rum?

Tror att det är enklast för er att kura ett barn i taget eftersom man får göra på lite olika sätt pga av åldersskillnaden.

Jag hade kurat den stora tjejen först. Återinför gärna spjälsäng om ni har möjlighet. För hennes del gäller det att ni sitter vid dörren och leder tillbaka henne så fort hon går ur sängen. Sitt utanför dörren och läs en bok och var riktigt tråkig. Gå inte in i några diskussioner utan svara bara med att "nu ska du sova, vi ses imorgon" tex. Treåringar är ju i trotsåldern också så det kan bli rätt mycket frågor. :lol:
Berätta gärna för henne samma dag att ikväll ska du sova i din egen säng. Åh så skönt det ska bli.
Ni får känna er för men kanske tredje kvällen så ska ni inte leda tillbaka henne utan bara ramsa när ni hör att hon hoppar ut ur sängen och så ska hon gå tillbaka själv. En madrass utanför dörren under natten för den som kurar kan behövas så ni kan haffa henne direkt.


Lillkillen kurar ni genom att lägga tillrätta och solfjädra sömntung om det behövs. Använd samma ramsa på barnen så underlättar det.

Det går bra att kura ett barn som går på dagis. Kan ta lite längre tid. Börja gärna en helg så har ni några dagar på er. Och om ni har möjlighet att vara hemma någon extra dag så är ju det super.

Ska bli spännande att följa er till ett nytt utsövt liv.

Pepp, pepp.
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Annzo
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 17 sep 2012, 12:12

Re: Dags att kura!

Inlägg av Annzo »

Tack för tipsen! Imorgon bär det av! Ska bara läsa på ytterligare idag...Sen kör vi. Tänkte dock börja meed lillkillen då jag tror att det går lättare (så jag inte ger upp ;) )

Vi har tänkt att ha samma ramsa. Ja, de sover i samma rum. Eller det är meningen. Just nu sover vår dotter i vår säng...har gjort det sen hon var ett halvår. Längtar tills vi får tillbaka vår säng. Därför tänker jag att det är lättare att göra vår son först som ändå sover i rätt rum. Vår dotter ska ju dessutom lära sig att sova i sin säng i sitt rum.

Återkommer med uppdateringar hur det går...
Annzo
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 17 sep 2012, 12:12

Re: Dags att kura!

Inlägg av Annzo »

Nu har jag kurat vår 3 åring i ca 1 vecka och det har gått över förväntan! Hon slutade med napp utan problem. Visst hon skriker fortfarande varje kväll vid läggning men det går bättre (förutom i förrgår då hon skrek i 35 min)
Ikväll ska jag börja med lillebror. Jag tänkte lägga han i samma rum som storasyster eftersom de ska sova tillsammans. Jag hoppas att det ska gå vägen så att de inte retar upp varandra med sitt skrikande. Håll en tumme! Here we go again! :)
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Dags att kura!

Inlägg av miar70 »

Men oj, vilken rolig läsning - vad glad jag blir för er allas skull :D

Vilken fin gåva ni ger barnen - att somna och sova gott är underbart skönt, för både stora och små! Bra jobbat =D>

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Re: Dags att kura!

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Bra jobbat. Här kommer fler applåder. =D> =D> =D> =D>
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Annzo
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 17 sep 2012, 12:12

Re: Dags att kura!

Inlägg av Annzo »

Hmm, kuren är nu över och jag är glatt överraskad av hur bra det har gått med min 3 åring. Det trodde jag aldrig! UNderbart.

Dock har jag ett problem, det är med min son, 21 månader. HUr 17 får jag honom att stanna i spjälsängen?? Vi har hållt på i två veckor men han går fortfarande upp så fort jag går ut ur rummet. Dessutom vaknar han minst 2 ggr /natt så att jag måste gå dit, bekräfta och ramsa några gånger. Hjälp emottages!!! :?
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Dags att kura!

Inlägg av miar70 »

I den här gamla favorittråden kanske du kan hitta inspiration till din lilla hoppetosse :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =40&t=9967

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "