sover bra på natten men cirkus och jobbig på dagarna

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
jigar
Inlägg: 92
Blev medlem: ons 14 maj 2008, 13:31
Ort: Göteborg

sover bra på natten men cirkus och jobbig på dagarna

Inlägg av jigar »

Hej,
Först vill jag börja tacka Anna för barnaboken att det här underbara forumet finns. Anna och det här forumet räddade min tillvaro och ändrade mitt liv med min första son när varken han eller jag hade sovit bra en enda natt på 4 månader.
Det var nu drygt 4 år sen.

Jag skulle väldigt gärna behöva ha hjälp igen med son nummer två som föddes 8:e juli i år. Han är nu drygt 10 veckor gammal. Jag Känner att jag inte riktigt får grepp på hur jag ska göra för att underlätta vardagen för min son och mig själv. Han förtjänar att få mera sömn på dagtid och slippa bli övertrött innan han somnar. Har läst en hel del men har liksom fasnat med mitt och blir osäker på hur jag ska göra.

Jag har hel ammat hela perioden och det har fungerat bra. Han har också från början sovit på mage och fortsätter med det nu.

Till skillnad från min första son sover han mycket bra på nätterna. Jag ammade honom ett antal gånger per natt fram till vecka 6 men efter det började han själv sova först hela 6 timmar och nu är vi uppe i 8 timmar i streck och ett par dagar har det hänt att han sovit 9 timmar i streck.
Vanligtvis somnar han nån gång mellan 22-23 tiden och vaknar nån gång mellan 6- 6.45. För det mesta runt 6.30. På dagtid sover han i sin vagn och på natten i sin säng.

Problemet har varit dagarna och det blir bara värre och värre. Han sover mindre och mindre på dagtid och dessutom ser sovmönstren helt olika ut för varje dag som går. Han har svårt att komma till ro och börjat bli gnällig på eftermiddagar och kvällar. Senaste nätterna har han börjat vakna nån gång mellan kl 4-5 men somnat om igen. Ibland har jag buffat honom lite grann men andra nätter har han klarat det själv.
Jag har hela tiden haft SM modellen i bakgrunden men aldrig spikat nåt schema. Dessutom har jag haft svårt att hålla amningen till var tredje eller fjärde timme. Det har mera varit varannan och ibland var tredje timme.

Det är lite svårt att spika ett schema med tanke på att store brosans dagis tider och hans andra aktiviteter skiljer sig över veckans olika dagar. Jag måste därför anpassa amning och sovtider efter det och det skiljer sig olika dagar.

Vad jag förstått så ska han nu snart kunna sova 10 timmar i streck. Jag har som sagt inte behövt ha nåt natt mål på några veckor nu så jag hoppas jag inte behöver införa det nu. Han sover gärna en längre stund på förmiddagen men alla andra pass blir det skarvar på 30 eller 45 min. Hans sista mål är oftast mellan 20.30 till 22 då han diar på och av hela tiden och äter rätt mycket innan han somnar. Senaste dagarna har han dock varit tröttare på kvällarna då han inte sovit så bra innan dess. Ikväll var han så trött så jag la honom i sin vagn och vagnade en stund tills han somnade runt 21 tiden. Hur kan jag få honom att somna tidigare på kvällen? kanske redan vid 21 varje kväll och göra morgon vid 6.30 eller 7? och jag måste på nåt sätt få honom att sova mera och längre även dagtid.
dagistider är 9-15 och 9-16. Behöver lämna hemmet ca 15 min innan starttid och vi kör bil till dagis så min lille prins behöver sättas i baby stolen och där är det nog lite svårt och sova en längre stund. har mycket svårt och skapa ett schema... några ideer? Är tacksam för all hjälp jag kan få. Vill inte riskera att hamna helt fel med min lille älskling.

Ett annat problem jag har är att nu när min lille prins sover hela natten och jag inte ammar honom under natten blir mina bröst hårda som stenar vilket gör mycket ont. Kan det leda till att det produceras mindre mjölk om jag inte ammar honom på 10 och så småningom 12 timmar i streck eller kommer det att funka bra ändå.

Tusen tack på förhand på era goda råd och tips.
prins nr 1 född 25 januari 2008. Kurades 17 maj 2008 (för nattsömn)
prins nr 2 född 8 juli 2012. Tack Anna för barnaboken och det här forumet :)
jigar
Inlägg: 92
Blev medlem: ons 14 maj 2008, 13:31
Ort: Göteborg

Re: sover bra på natten men cirkus och jobbig på dagarna

Inlägg av jigar »

Lite nya funderingar efter att ha läst flera trådar (i väntan på att få era kloka råd och tips)
som jag skrev har han velat sova en längre stund på förmiddagen men senaste dagarna har det skarvat runt 40-45 min och det är mycket för att han är hungrig. Jag märker det på honom. jag kan inte få i honom tillräckligt med mat under första timmen när han vaknar så han sover i ca 45 min och vill väldigt gärna äta en del och sova igen efter 1 timme. Är det ok och sätta schemat på 45 min och amma sen direkt? då blir det inte 3 el 4 timmar emellan i alla fall.
ser fram emot era svar. TACK
prins nr 1 född 25 januari 2008. Kurades 17 maj 2008 (för nattsömn)
prins nr 2 född 8 juli 2012. Tack Anna för barnaboken och det här forumet :)
Tutan
Inlägg: 446
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 16:50
Ort: Värmland

Re: sover bra på natten men cirkus och jobbig på dagarna

Inlägg av Tutan »

Hej jigar!
Grattis till lillprinsen! Vad bra att du jobbar på med SM och vill ge ditt barn god sömn och rutiner. :D
jigar skrev: Ett annat problem jag har är att nu när min lille prins sover hela natten och jag inte ammar honom under natten blir mina bröst hårda som stenar vilket gör mycket ont. Kan det leda till att det produceras mindre mjölk om jag inte ammar honom på 10 och så småningom 12 timmar i streck eller kommer det att funka bra ändå.
När jag vaknade så som du gör, så investerade vi i en amningspump. Både för att lätta på trycket i brösten och undvika mjölkstockning, samt för att kunna spara den urpumpade mjölken och servera i flaska som nattslurk på kvällen då mina bröst kändes lite tomma. Jag pumpade efter att alla fått frukost i sig, minstingen hade somnat och innan vi drog iväg på dagens äventyr.

Som du är inne på så kan ju mjölkproduktionen minska eftersom han inte äter på natten men om du pumpar ut överflödet så behöver det inte bli så. Men han är ju liten fortfarande och kanske behöver ett nattmål än, speciellt om du siktar på att lägga honom tidigare, tänker jag.

Nu ska jag strax iväg och hämta mina två små prinsar på dagis. Det är ett pussel att få ihop syskonens rutiner men det går! :D Jag fortsätter gärna hjälpa dig med dina andra funderingar senare.

Ida :heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
jigar
Inlägg: 92
Blev medlem: ons 14 maj 2008, 13:31
Ort: Göteborg

Re: sover bra på natten men cirkus och jobbig på dagarna

Inlägg av jigar »

Tack Ida för ditt svar. Jag behöver verkligen hjälp för dagarna blir värre och värre och min lill prins sover mindre och mindre på dagtid.
angående amningen så har jag redan skaffat en amningspump. Jag pumpade ut en del i natt och frös in den i frysen. Jag läste dock i en annan tråd där Irmasmamma hade svarat att brösten kommer anpassa sig efter några dagar och producera mera möjlk på dagtid. Det verkade vara hennes erfarenhet i alla fall.
Jag känner mig lite tveksam till att väcka mitt i natten och amma nu för att inte skapa en vana som kommer bli väldigt svårt att få bort. Detta för att han själv har slutat och vakna på nätterna och verkar heller inte vara vrål hungrig när han vaknar på morgonen. han äter en del och vill sova efter runt 1 till 1,5 timmar för att sova runt 40 min och sen äta rjält igen. Jag behöver inte lägga honom så tidigt ännu och om han somnar kan jag kanske väcka honom runt 22 tiden för att mata. Men jag är ingen expert och har inte så mycket erfarenhet av det. Är det så att jag verkligen behöver väcka mitt i natten så gör jag det...
just nu är jag bara trött över jobbiga dagar som går ut på att få honom att sova och äta...
tacksam för all hjälp jag kan få.
kram Jigar
prins nr 1 född 25 januari 2008. Kurades 17 maj 2008 (för nattsömn)
prins nr 2 född 8 juli 2012. Tack Anna för barnaboken och det här forumet :)
Tutan
Inlägg: 446
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 16:50
Ort: Värmland

Re: sover bra på natten men cirkus och jobbig på dagarna

Inlägg av Tutan »

Hej igen!
Vad bra att ni redan har en amningspump som ni använder :D .

Jag är inte heller nån expert men här kommer mina tankar om dagcirkusen. :D
Det första jag tänker är att han inte får i sig tillräckligt med mat när han är vaken. Som även du har märkt eftersom du beskriver att han är hungrig när han vaknar efter 45 minuter. Får han i sig förrätt, varmrätt, efterrätt och kaffe med kaka? :wink: Går det att ändra på nåt i matningen så att han hinner få i sig mer innan han blir trött, typ hoppa över eventuella pauser mellan brösten?

Om han har fått i sig mycket mat och ännu mer mat så har du även tryggheten (och Attityden) och vet att han är mätt när han vaknar i skarven. Då kan du hjälpa honom att somna om genom att vagna eller buffa några omgångar i skarven. Får han tillräckligt med sömn så kanske han orkar vara vaken och äta ännu lite mer i nästa vakenpass. Maten och sömnen går hand i hand.

Vad tror du om det?

Ida :heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: sover bra på natten men cirkus och jobbig på dagarna

Inlägg av Sarisparis »

Varmt välkommen tillbaka till forumet, jigar :D

Grattis till sonen! :heart:

Jag instämmer helt med Tutan :heart:, mat och sömn gâr hand i hand. Se inte standardmodellen som ett strikt schema utan som ett grundtänk där basen är "inget snutt och dutt", när man äter sâ äter man och när man sover sâ sover man. Det kommer man ganska lângt pâ. :shock: :lol:

Känner du att du hamnat i en cirkel där allt hamnar om att fâ honom att äta och att fâ honom att sova sâ kan det vara en god idé att vända pâ det hela. Alltsâ att EFTER varje lur tänka att nu jäklar ska vi fâ till ett vakenpass som heter duga! :mrgreen: Speglar, bus, pruttpussar pâ magen, rinnande vatten, storasyskon :heart: Och sâ MAT förstâs. :P Inte heller att förringa värdet av husljud när det är dags att sova. Dammsugaren brukar vara ett säkert kort. 8)
jigar skrev:Jag känner mig lite tveksam till att väcka mitt i natten och amma nu för att inte skapa en vana som kommer bli väldigt svårt att få bort.
Nej, jag hâller med dig, börja inte att väcka om han redan sover fint pâ nätterna. Fâr du väldigt ont i brösten kan du ju pumpa (om du vaknar alltsâ), annars sâ har jag samma erfarenhet som Irmasmamma att det gâr till sig fortare än man tror (men det kan känns väldigt lângsamt när man sitter där klockan fem pâ morgonen, klarvaken och med stinna ömma bröst som hindrar en frân att ligga bekvämt och resten av familjen bara sover :^o :roll: ).

Vi hörs vidare :D

:heart:
jigar
Inlägg: 92
Blev medlem: ons 14 maj 2008, 13:31
Ort: Göteborg

Re: sover bra på natten men cirkus och jobbig på dagarna

Inlägg av jigar »

tack så hjärligt för era svar och uppmuntran :)
Jag är rätt så övertygad om att det är för lite mat han får i sig och det är därför det är mycket svårare och få honom att kunna sova sina längre sovstunder. Under den timmen eller 1,5 timmen som han ska äta och ha umgänge försöker jag med alla medel och få i honom mat men han vägrar. Han äter bra i början och sen äter han lite till när det gått typ 30 min men sen vägrar han vad jag än försöker med. Han vänder sig bort från bröstet och protesterar högt och andra gånger somnar han när jag försöker igen och vägrar vakna vad jag än gör.
som i natt och nu på morgonen.
Han somnade runt kl 22 efter att ha ätit rätt bra och under ganska lång stund. Sov bra genom hela natten och vaknade kl 7.
Vi började med mat och sen lite bus och sen när jag försöker ge mat igen vägrar han och det slutar med att han somnar runt kl 8.
8.45 vaknar han och skriker och jag ser att han är hungrig för han suger på sina händer. Sätter honom genast vid bröstet, han äter runt 10 min och sen somnar han vidare till 10.15.
Nästa pass matning började jag runt 10.45 och även där försökte jag få i honom mera mat innan han hann somna kl 11.45. Som vanligt äter han på bra i början men sen vägrar han så fort jag ger honom bröstet igen. Självklart ska jag kämpa vidare och jag tror jag ska kanske jobba på att hålla mig till minst 3 timmars mellanrum mellan matningarna även om han är lite hungrig emellan så han vänjer sig vid det. Det kanske på sikt kommer bli lättare att ge honom mera mat då det är dags för mat. Har inte nåt schema ännu men försöker ändå följa SM modellen så gott det går för att kunna få någorlunda ordning på det hela.
Jag rapporterar vidare om hur det går sen.
tack igen :)
prins nr 1 född 25 januari 2008. Kurades 17 maj 2008 (för nattsömn)
prins nr 2 född 8 juli 2012. Tack Anna för barnaboken och det här forumet :)
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: sover bra på natten men cirkus och jobbig på dagarna

Inlägg av Irmasmamma »

Hej och välkommen hit säger jag också! :D

Jättegrattis till lillebror :heart: Jag tycker att ni verkar jobba på hur bra som helst. Det allra viktigaste är att ha målet i sikte och styra emot det. Och vips! är man plötsligt där. :P 8)

Vi hade också mycket tuttvägran mellan 2-4 mån minns jag :shock: Liten upptäcker ju världen runt omkring och tycker att det finns SÅ mycket roligare saker att göra än att ligga vid bröstet. Hos oss funkade lite olika knep, bl.a.
*Ömma järngreppet och låtsas somna för att undvika överkoncentration.
*Liggamma.
*Sitta under en filt för att minska synintryck.
*Gå runt och amma och stanna framför nåt spännande som liten kan kolla in.

Det som funkade bäst var dock att börja med riktig mat. :P Så ni har nåt att se fram emot! :thumbsup:

Fortsätt jobba på så här fint, ser fram emot vidare rapporter! :D

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
jigar
Inlägg: 92
Blev medlem: ons 14 maj 2008, 13:31
Ort: Göteborg

Re: sover bra på natten men cirkus och jobbig på dagarna

Inlägg av jigar »

tack irmasmamma. Det stämmer så bra att han nu börjar upptäcka världen och tycker inte om att ligga kvar vid bröstet om det inte är absolut nödvändigt :-)
Tyvärr har jag inte riktigt kunnat hålla tre timmars intervallet hela dagen idag då det i princip var omöjligt och få i honom tillräckligt med mat pga tuttvägran.
Här är hållpunkterna som vi har haft idag
7.00 godmorgon, mat, bus umgänge, mera mat
8.00 somnar
8.45 vaknar för att direkt äta i ca 10 min och sover vidare till kl 10.15
11. mat.
försökte underhålla honom fram till 11 innan jag ammade
11.45 sover . gick inte hålla honom vaken längre
12.40 vaknar
13.45 mat (gick inte vänta längre, väldigt tydliga signaler på att han är hungrig)
15.00 sover fram till 17.00
17.00 mat, underhållning och mera mat med mycket tuttvägran mot slutet
18.00 bad och lite mera bus
18.30 mat
19.00 mat
19.30 mat
20.15 mat
20.50 mat
21.30 mat
21.55 mat och blir helt medvetslös vid bröstet
Notera att det fanns inga sovstunder efter kl 17. Han somnade några väldigt korta stunder när vi försökte ett par gånger och få honom att sova utan bra resultat. Jag vagnade och buffade och han blir lugn när jag vagnar eller buffar men går igång snabbt igen och vägrar sova.
När jag tänker efter så har jag haft sådana kvällar under ganska lång period nu. Han äter, sover 5 min, är gnällig, äter igen och så håller det på fram till kl 22 när han sover för natten.
Han skulle definitivt behöva få ett sovpass till på kvällen men totalvägrar och som ni ser vill han äta hela tiden (så känns det i alla fall).
Vet inte riktigt hur vi ska komma ifrån den här situationen.
Han vill väldigt gärna bli buren hela tiden och nöjer sig sällan med att ligga på golvet eller sitta i knät/famnen eller babysitter men det går ju inte gå och bära hela kvällar heller, min rygg kommer inte hålla länge till....
Har ni några tips på hur jag skulle kunna få in ett sovpass på kvällen? ska jag vagna tills han somnar?
verktyga som damsugare eller andra ljud (har testat det också men det fungerar bara korta stunder)

Idag känns det lite långt ifrån tanken att jag skulle kunna amma var fjärde timme och få honom att sova dom timmarna han behöver sova som många andra verkar kunna få att fungera.

I all desperation känner jag ändå att jag är på rätt väg och att min och sonens situation kommer bli bättre längre fram (hoppas jag verkligen ;-)
tackar, bugar och bockar för era härliga tips, hjälp och uppmuntran.
prins nr 1 född 25 januari 2008. Kurades 17 maj 2008 (för nattsömn)
prins nr 2 född 8 juli 2012. Tack Anna för barnaboken och det här forumet :)
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: sover bra på natten men cirkus och jobbig på dagarna

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D
jigar skrev:I all desperation känner jag ändå att jag är på rätt väg och att min och sonens situation kommer bli bättre längre fram
Kanon! Ha målet för ögonen och försök att inte hamna i fällan att allt måste fungera perfekt (been there - done that). Försök se till helheten istället. Sträva efter 3-4 timmar mellan målen, men går det inte så går det inte!

Såhär kan ett schema för en tvåmånaders se ut:
Exempel på schema vid 2 mån:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.30 Sova 1,5 tim
10.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
12.00 Sova 2 tim
14.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
16.00 Sova 1,5 tim
17.30 Mat, umgänge (Kvällsslurk 19.30)
20.00 Godnatt!
04.00 Nattmål
Kanske kan du sikta på att starta natten lite tidigare för att undvika övertrötthet? Det är jobbigt att äta när man är trött och det är svårt att somna om man är övertrött. En del barn uppskattar att äta ur flaska på kvällen så blir det lite lättare att äta. Att få sig en liten buslur på fem minuter kan vara bra för att orka äta vidare!
jigar skrev:Han vill väldigt gärna bli buren hela tiden och nöjer sig sällan med att ligga på golvet eller sitta i knät/famnen eller babysitter men det går ju inte gå och bära hela kvällar heller, min rygg kommer inte hålla länge till....
Ta med honom i det du gör! Låt honom ligga (gärna på mage) mitt i högen med ren tvätt när det ska sorteras och vikas. Eller på köksbänken (med en hand på ryggen) när du diskar. Min dotter var som allra nöjdast i den åldern när hon fick sitta med när jag sydde. För då var jag helt upptagen med det jag gjorde och det var viktigt för mig. Läs på om social delaktighet i Barnaboken!

:heart:
jigar
Inlägg: 92
Blev medlem: ons 14 maj 2008, 13:31
Ort: Göteborg

Re: sover bra på natten men cirkus och jobbig på dagarna

Inlägg av jigar »

tack för alla tips...
jag har läst och läst i barnaboken och försöker ta därefter så mycket som möjligt.

Försöker hålla ett schema med 3 timmars intervaller och vänja honom vid det och det går bättre och bättre på dagarna men det är just på kvällen det blir tufft. Eftersom han är så liten än så länge tänker jag att jag låter honom äta så mycket han vill under kvällen. Han fyller ju på reserver för att kunna klara sig genom hela natten. Vill heller inte börja med att väcka honom mitt i natten nu när han klarar sig genom hela natten.

Det enda som är väldigt jobbigt just nu är att kunna få in ett sovpass på sen eftermiddag/tidig kväll så han orkar sig igenom hela kvällen till kl 22 när det är dags för natt. Jag får verktyga mycket under det passet och han vaknar mycket ofta. Igår lät jag honom gråta en stund istället för att vagna. Vagnade endast då gråten gick över till nästan skrik. Det funkade rätt bra. Det tog runt 6-8 min och då sov han men visst gjorde det ont i hjärtat att låta honom gråta. Jag hörde på gråten att han var trött för det har jag lärt mig vid det här laget.
Vad tycker ni? gjorde jag fel eller rätt att låta honom vara en stund? Känner mig lite osäker på hur mycket jag ska verktyga. Under tiden hade vi ljud på, radion var på och jag diskade. Så det fanns inte tvekan på att folk fanns runt omkring honom.

Sen undrar jag hur man ska reagera när han vaknar mellan ett sovpass. Ska jag vänta med att vagna tills han börjar bli riktigt ledsen eller arg? eller ska jag vagna när jag märker att han har börjat vakna för att få honom att sova igen?
Tänker på det där att ge honom en chans att sova om själv.
Svårt att ha rätt timing därför vill jag gärna veta vilket som funkar bäst.

Det där med social delaktighet..... försöker följa råden att ta med honom i det jag gör... dvs bredvid mig men han blir mycket kinkig efter en kort stund. Även om jag ser mycket upptagen ut. Jag låter honom vara kinkig en stund och ger lite uppmärksamhet emellanåt men det hjälper inte. Till slut blir det att jag får lyfta honom och gå och då blir han helt lugn och tyst och ser hel nöjd ut. Detta är mycket vanlig situation under sen eftermiddag och genom hela kvällen. Funderar på att kanske få till en kvällspromenad för att få honom och sova ordentligt men är rädd för att skapa en dum vana.

Förresten ville jag bara rapportera att det där med brösten börjar arta sig nu. På nåt sätt verkar det som dom har förstått att under natten ska det inte produceras så mycket mjölk längre så dom håller sig någorlunda mjuka och fina tills tidig morgon då dom börjar blir hårda igen och redo för att servera frukost :)

Tack så hjärtligt igen och ser fram emot och få svar på mina frågor.
/Jigar
prins nr 1 född 25 januari 2008. Kurades 17 maj 2008 (för nattsömn)
prins nr 2 född 8 juli 2012. Tack Anna för barnaboken och det här forumet :)
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: sover bra på natten men cirkus och jobbig på dagarna

Inlägg av Irmasmamma »

Hejsan! :D

Vad bra ni jobbar på! =D> Men målet i sikte precis som sig bör. :thumbsup:

Jag tycker att du tänker helt rätt angående verktygandet. Lyssna och avvakta tills liten blir ledsen och frågar eller att skriket liksom "fastnar" och liten behöver hjälp att bli lugn.
På en arg eller irriterad bebis biter inga verktyg, utan då behöver han svära av sig ackompanjerad av husljud (för att kunna vara säker på att ni finns där och vaktar, precis som du är inne på :wink: )

Detta med social delaktighet är som du själv skriver otroligt viktigt redan med så här små skruttar. Dock vet de ju inte så mycket om världen än, så man behöver vara påhittig och full av tålamod. :D Byta ställning ofta, få känna på spännande saker som mamma håller på med, kanske hänga med på armen när du dammsuger m.m. Dessutom, om liten ligger på mage under delaktigheten (vilket är det allra bästa såklart! :thumbsup: ) så ska man komma ihåg att det är otroligt jobbigt för lilla kroppen, som ett riktigt gympass. 8) Då kan man behöva hojta lite som en annan tyngdlyftare för att orka med! Behöver för den skull inte betyda att man är missnöjd. :wink:

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
jigar
Inlägg: 92
Blev medlem: ons 14 maj 2008, 13:31
Ort: Göteborg

Re: sover bra på natten men cirkus och jobbig på dagarna

Inlägg av jigar »

kan ni tipsa mig om jag behöver öppna nytt tråd eller fortsätta i denna tråd:
Följande är mina problem som jag skulle vilja ta upp:

Behöver jag kura min 4,5 mån son eller ej?
Som det framgår i den här tråden har min son sovit rätt bra under nätterna men situationen har börjat ändra sig mer och mer ju längre tiden går....
Jag har fått bättre kontroll på ät-tiderna och ammar med större mellanrum sen tidigare - var 3-4 timme.
Har också fört in smakportioner och mat i vardagen, gröt, frukt och grönsakspureer....Dessutom blandar jag välling och amningsmöjlk och ger i flaska som sista mål/nattslurk.
Mitt mål är att kunna få honom och sova 11 eller 11,5 timma i streck men det går väldigt sällan numera....
Han har börjat vakna flera gånger per natt, vid 1, 3, 5 och 6,30
Dags för att vakana är 7 på morgonen först.
Jag har under senaste nätterna tagit upp honom en gång och ammat under natten och lagt tillbaka... det gick väldigt bra dom tre första nätterna. Han åt mycket och somnade vidare tills det var dags och väcka men nu senaste nätterna har han börjat vakna mera och mera och det spelar ingen roll om man ammar eller ej....
jag tror ändå att nyckeln är att få honom och äta mera vid varje pass som är en stor kamp för mig just nu.... har pumpat och gett i flaska för att se hur mycket möjlk han dricker och det går ner som max 140-150 ml under ett mål.... oavsett hur mycket man än försöker dricker han inte mer.
Gröten och pureerna är han också lite svår med men det har börjat bli en aning lättare nu...
Kan jag forstätta skriva här och få råd eller borde jag öppna tråden under kurbarn?
Inväntar svar innan jag forsätter.
prins nr 1 född 25 januari 2008. Kurades 17 maj 2008 (för nattsömn)
prins nr 2 född 8 juli 2012. Tack Anna för barnaboken och det här forumet :)
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: sover bra på natten men cirkus och jobbig på dagarna

Inlägg av Sarisparis »

Hej :D

Fortsätt här du, jag tror inte att kuren behövs för er som det ser ut. Som jag tolkar er situation sâ vaknar han för att han är hungrig, inte för att han är otrygg. Men det vet ju du självklart bättre än mig, sâ fundera vidare pâ det!

Oavsett om du vill kura eller ej, sâ vill jag ge följande râd:

Mer mat ât smâfolket

:idea: Jag skulle ändra matordningen, sâ att skedmaten serveras först och att amningen/flaskan ses som mâltidsdryck istället för mâltidsbas om du är med pâ vad jag menar.

Har han fâtt smaka pâ riktigt välmosad banan? Det brukar vara poppis, söta smaker är lättare att ta till sig i början.

Ett tips, läs i Barnaboken s 271 om att börja med skedmat. Som alltid ser Anna saker ur barnets perspektiv och det är härlig läsning.

:idea: Och ett riktigt matschema!
Frukost, lunch, mellanmâl och middag + nattslurk. 3-4 timmar mellan de fyra mâlen och sâ nattslurken sâ tätt det behövs för att natten ska hamna rätt.

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"