Genomföra kur strax innan utlandsresa?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
MammatillHampus

Genomföra kur strax innan utlandsresa?

Inlägg av MammatillHampus »

Hej!

Vi funderar på en kur till lille Hampus. Han började sova oroligt och vakna flera gånger varje natt när han fyllde 4 månader, innan dess sov han runt 9 timmar varje natt från att han var 2 månader (hade kolik fram tills dess, visade sig vara äggallergi). Idag är han 6 ½ månad, sover alltså fortfarande dåligt och de senaste veckorna vaknar han efter bara någon timme efter läggdags och så håller det på hela natten med gråt och jämmer i sömnen, ibland vaknar han helt och gråter. Då får han äta ett par gånger på natten och sova i vår säng. Vår tolkning hittills har varit att han vill ha vår närhet för att bli trygg. Vi har haft orutin på det mesta i sommar då vi rest runt mycket och sovit på olika ställen (landet, morfar, mormor, bröllop etc). Vi trodde det skulle bli lugnt på nätterna efter att vi landat hemma igen, men nu efter 4 veckor hemma ingen förbättring alltså.

Nu ska vi till Cypern om 2 ½ vecka och vi ska vara där i 3 veckor (bo hemma hos föräldrar). Är det läge att införa kuren nu innan resan eller ska vi vänta tills vi är hemma igen? Flygresorna kommer att kollidera lite med hans sovtid. Å andra sidan kommer han vara nästan 8 månader när vi är hemma igen.

Jag helammar men han äter gröt på kvällen (en knapp portion, mer vill han inte) och har börjat få mat mitt på dagen också. Vi har rutin att ge gröt vid 19-tiden sedan bada och efter det ammas han. Då somnar han oftast i min famn. Klockan har då hunnit bli 20.30. De senaste månaderna är han en pigg, glad och nyfiken liten kille på dagarna, tidigare har han varit väldigt bestämd och protesterat högljutt för minsta lilla och stundvis känts som en kille som varit missnöjd med det mesta. En bra dag nu för tiden sover han en förmiddagslur, en lunchlur och en till två kortare eftermiddagspass. Sedan nyfödd har vi fått rapa honom efter varje måltid annars vaknar han med magknip.

Tacksam för hjälp och råd!
Malin
mumintrollet

Re: Genomföra kur strax innan utlandsresa?

Inlägg av mumintrollet »

Hej och varmt välkommen hit! :heart:

Jaa du.. Jag skulle nog rekommendera att vänta tills ni kommit hem eftersom ni reser iväg en så kort tid efter att ni börjat kura.. Ni kommer att vara borta så länge att han nog hinner vänja sig vid det nya där med, men jag misstänker att er attityd kommer att spricka då ni är omgivna av frågvisa föräldrar som brukar ha tendensen att villa ta upp barnet och undrar varför ni endast ramsar utanför dörren :) Det var endast min gissning, men så brukar det vara..
Det jag skulle rekommendera är att införa ett schema redan nu, som ni sedan håller då ni börjar kura!
Kolla här för tips om tider och rytmtänk:

viewtopic.php?t=153&postdays=0&postorder=asc&start=60

Försök få honom att sova de utsatta tiderna, och kör med de metoder ni hittills har använt. Inför alltså inte ramsan som verktyg. Tänk mer att förmedla ett lugn och en trygghet så att han kan sova.
Nätterna likaså - kör på som tidigare, minska eventuellt på nattmaten så att han äter med god aptit på dagen. Håll tiderna så gott ni kan. Har ni bestämt att morgonen börjar kl 07 stiger ni inte upp förrän 7 och ger mat. Mörklägg sovrummet ordentligt så det är som en kolgruva :)
Sedan då ni kommit hem börjar ni kura ordentligt dvs inför hela nätter utan mat i egen säng, buffar och inför ramsan som verktyg!

Och verkligen något jag reagerade på: MER MAT! Han börjar bli stora herren redan och reder inte sig med enbart bröstmjölk och gröt! Det kan gott vara den självklara förklaringen på varför han sover oroligt!
Inför ordentliga mattider med hela måltider:
Frukost, Lunch, Mellanmål, Middag och kvällsslurk.
Börja långsamt så att magen hänger med, men ganska fort kommer ni nog upp i ordentliga portioner!

Skriv gärna ut schemat ni tänkt er så kan vi fundera vidare. Vi finns här som bollplank!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
MammatillHampus

Tusen tack för så snabbt svar.

Det ska nog allt gå att genomföra rutinerna även hos farmor och farfar - vi har god kommunikation med dem och de förstår att vi gör allt för Hampus. Men vi kan vänta, absolut. Annars hade jag tänkt börja en kur i morgon 19/9.

Angående maten så har jag dels velat följa Livsmedelsverket rekommendationer om att helamma tills han är 6 månader, dels har jag försökt tolka Hampus reaktioner på maten (vi började med gröt smakportioner när han var 4 mån). Han har varit känslig mot mjölk också så vi fick byta gröt efter ett tag, han hade ont i magen och vred sig så fort han fick mat. Sedan har han tills alldeles nyligen kräkts nästan efter varje måltid (det rinner liksom över). Så att proppa i honom mer har inte varit så aktuellt, däremot försöka amma oftare. Men nu äter han som sagt förutom kvällsmål även lunch med mat sedan en tid tillbaka, och sedan idag även mellanmål. :D

Det jag undrar nu är med tider - när man väl infört tider och rytm, är det inte svårt att ändra dem med tiden då, allt eftersom bebisen växer och utvecklar nya behov (färre och olika längd på sömnpass etc)? Eller är det bara i början man ska vara benhård med tiderna för att få stabilitet?

Förslag på tider (som dagen såg ut idag):
20-08 Sova
08 Frukost (amning + vad?)
9.30 Mellis (amning)
9.45-11 Sova 1 h 15 min
12 Lunch (Puré + gröt)
13.30-14.40 Sova 1 h 10 min
15 Mellanmål (Frukt/puré + amning)
17-18 Sova 1 h
18.30 Middag (Gröt + puré)
19 Bad, skoj, nattslurk (amning)
20 Sova natt

Han somnade vid 20 ikväll efter glatt mys vid amning, jag lade honom på mage och han bökade runt några minuter i sin säng han somnade själv, utan minsta gnäll. Som sagt, själva läggandet brukar inte vara våra problem utan snarare att han vaknar på natten och gnäller. Sedan igår har vi lagt honom en halvtimme till timme tidigare än vanligt och kanske kan det göra susen (håller tummar och tår).
Nat

Inlägg av Nat »

Hej och varmt välkommen hit!

Har ni bra kontakt med dom ni ska besöka så går det säkert att kura även där. Annars tänker också jag att det är lättare att genomföra och fullfölja en kur om man har gott om tid på sig och de ytter omständigheterna ser så lika ut som möjligt.
Det jag undrar nu är med tider - när man väl infört tider och rytm, är det inte svårt att ändra dem med tiden då, allt eftersom bebisen växer och utvecklar nya behov (färre och olika längd på sömnpass etc)? Eller är det bara i början man ska vara benhård med tiderna för att få stabilitet?
Stenhård med tider för sömn bör man alltid vara. Ingen som mår bra av att sova kl 13 ena dagen och kl 14 nästföljande :shock: Dock kan man väl säga att under kuren och uppföljningen plus några veckor till är det extra viktigt att lägga på minuten. När barnet är en så kallad säker sovare kan man såklart flexa 5 minuter hit eller dit om det råkar bli så en dag. Det bästa är dock att ställa larm på klockor för läggtid och upptid och sen följa dessa tider.

Självklart får man modifiera schemat allt eftersom barnet blir större. Det får man göra vilket man kör SHN eller ad hoc eller kanske en helt annan metod. En 2 åring kräver mindre sömn och bara ett sovpass per dag medan en 8 månaders sover 2-3 gånger per dag och fler timmar. Schemat ändras kontinuerligt med ungefär 2-5 månaders intervall.

/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
MammatillHampus

Tack snälla ni!

Efter nägra dagars strul med Hampus mage ska vi nu köra kuren ikväll.

Det jag lite akut inför natten undrar är:

1. Hur vet jag att han är mätt och inte skriker av hunger på natten? Nu ammar jag ca 3 ggr på natten, någon gång äter han rejält, annars är det mest tröst han har mig till. Jag ska försöka proppa honom full under dagen men men...what if?

2. Tänk om det är en rap som vill upp och det är därför han skriker? Ibland när vi tar upp honom på natten så är det det. Han har haft problem med gaser och rapar sedan födseln. Vissa kvällar är han rejält sömnig när han får sin kvällsslurk och rapen kommer då inte upp.

3. Vad händer om han vaknar före utsatt på morgonen och bajsar? Det har hänt flera gånger senaste 1 1/2 veckan, vilket gjort att schemat har ruckats lite på då. Det har inte gått att vänta med att byta om man säger så :wink:

4. Kontrollfråga: Samma rutin gäller väl vid läggning på dagen? Dvs inte ta upp om han gråter? Och inte somna i famnen?

Tacksam för svar!
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

1. Ja det blir en liten hönan och ägget diskussion för är man van att äta på natten kommer man att vara hungrig och äta lite sämre på dagen. Men efter ett par dagar redan jämnar det ut sig!
Vi rekommenderar starkt att barnen som kuras äter ordentligt med fast mat under dagen så att det inte råder någon tvivel om att de är mätta!

Hur har ni tänkt er ert schema?? Schemat ni hade utgående från hans tider var lite vagt och sovpassen lite haltande.
Detta är vad ni hade:
Förslag på tider (som dagen såg ut idag):
20-08 Sova
08 Frukost (amning + vad?)
9.30 Mellis (amning)
9.45-11 Sova 1 h 15 min
12 Lunch (Puré + gröt)
13.30-14.40 Sova 1 h 10 min
15 Mellanmål (Frukt/puré + amning)
17-18 Sova 1 h
18.30 Middag (Gröt + puré)
19 Bad, skoj, nattslurk (amning)
20 Sova natt
Jag skulle pila lite i tiderna:
20-08 sova
08 frukost, gröt tex och amning som efterrätt
9:30 mellis, en fruktbit och amning på
9:45-10:30 sova 45 min
12 lunch, pure
13:30-15 sova 1,5 h
15 mellanmål frukt + amning
16:30-17:15 sova 45 min
18:30 middag
19 bad skoj nattslurk
20 godnatt!

Tanken är att han behöver ca 15 h sömn. Han är snart 7 månader och då är behovet 14,5h. Tiderna får du välja såklart, men jag rekommenderar en rytm av 12h natt, 45 min förmiddag, 1,5h efter lunch och 45 på em. Så småningom kan ni sedan förkorta em-vilan till 20 min!

2. Angående rap - läs här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13713

3. Om du märker att han bajsat på morgonen är det bara att gå in och byta på honom i sängen utan större stohej eller diskussioner. Sedan bara lägga tillrätta och ramsa dig ut med tanken att det är flera timmar kvar till morgon! För små morgonbajsare rekommenderas att ge lite stoppande mot kvällen. Banan tex och ge lösande på morgonen. Då hinner de sköta sitt bajsande under dagen :)

4. Ja absolut samma metod på dagarna! Skratt till godnatt, läggning och ramsa. Om han sover i vagn är det viktigt att behandla vagnen som en säng. dvs efter första natten och dagen är det slutbuffat och vagnat!

återkom gärna med tankar om schemat. För när ni väl kör igång är det viktigt att inte ändra på något på ett par veckor!!!
MammatillHampus

Åh, superbra och tack för hjälpen igen.

Schemat ser bra ut, jag tvivlar bara på att han kan sova så länge på lunchpasset. Men jag kör på det.
:)
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Schemat var endast ett förslag baserad på erfarenhet, och med tanke på framtiden. Det är naturligt att ha den längsta luren efter lunch eftersom det är den som hänger med längst.
Nyckel till att sova gott och länge då är en ordentligt mätt mage! Därför en stadig lunch precis innan!
Egentligen... :oops: nu då jag tittar närmare kunde ni tidigarelägga den vilan med en halv timme så att han är mätt efter lunchen och sedan läggs för att sova, eller så tar ni lunchen liiite senare.. Fundera på det!

Om ni märker att mörkläggning fungerar även dagtid kan ni gott skynka av även då. För oss hjälpte det med skarvana på långvilan.
MammatillHampus

Ja, det kanske vore en idé att tidigarelägga lunchsömnen lite. Vid 13.30 idag var han alldeles för övertrött och gnällig. TACK!

(vi har startat någorlunda med dagsshcema innan kuren)
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

OK! Återkom gärna med rapport och ifall frågor dyker upp på vägen!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"