Trött på förkylningar - hur stärka immunförsvar?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
MamMalin

Trött på förkylningar - hur stärka immunförsvar?

Inlägg av MamMalin »

Hej goa forumet!
Efter två snabbvisiter på öppna förskolan (inget av barnen går på dagis) är det redan snor, snörvel o host! Så tråkigt...våren i år var ett riktigt snytkalas så nu vill jag satsa på vårt immunförsvar! Önskar era tips och råd om vad vi kan göra för att trimma immunförsvaret! (eller är det som "alla" säger...de första fyra åren är alla barn förkylda jämt :roll: ...jag vill ju inte tro på detta!)

Lite kort om hur vi lever/vad vi tänker på: bor på landet, spenderar mycket tid ute, sover gott, äter nästan enbart mat lagad från grunden, mycket frukt/grönt, probiotika varje dag, 5 D-vitamindroppar till barnen och D-vitamintablett till mig.

Tack på förhand!
/ Malin - mamma till lillkillen -09, 5mån-kurad, och lilltjejen -11, SM :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Trött på förkylningar - hur stärka immunförsvar?

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Det finns massa man kan göra för att dels få lindrigare förkylningar och dels kortare, samt färre som märks mindre. Men sen måste man ju ha X antal infektioner. De kommer som ett brev på posten.

Barn: D-vitamin 1000 IE (det är dryga 10 droppar), probiotika, gärna med många olika stammar i. (jag kör lactiplus), Sen Omega-3 barn kan ha typ 800 mg så min son fick en kapsel omega-3 jag gjorde hål på och tryckte ut på sked och gav. Han får än idag en kapsel Picasol forte.
Sist ger jag Aloe Vera Gel som man dricker. jättebra för tarmen då 80% av immunförsvaret sker i tarmen och just tjocktarmen.

Vuxna: D-vitamin minst 4000 IE (jag tar typ 6000-8000 IE), probiotika, Omega-3 dubbla dosen mot barn. 2 kapslar och Lactiplus.
Aloe Vera gel för vuxna, mycket! Sen tar jag massa Zink, jag rekommenderar 60 Mg (minst) till natten. ABOSLUT till natten. Det tar jag tills jag blir bubblig, illamående eller lös i magen.

Sen kan man med fördel ta Mivitotal som multivitamin tycker jag.

Här är länk från kostdoktorn om D-vitamin.

http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin/#tillskott

Detta är mina käpphästar och jag har peppar peppar inte blivit sjuk varken förra vintern och denna höst än.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

För vuxna och lite äldre barn rekommenderar jag NÄSSKÖLJNING morgon och kväll! :D
Det fuktar slemhinnorna och hjälper flimmerhåren att bli effektivare i sin uppgift att transportera ut smuts och basilusker. :P

Nästa tips är på samma linje och det är NÄSANDNING! Det gäller väl främst också vuxna och äldre barn, eftersom det nog kan vara lite svårt att få ett litet barn att andas genom näsan om det inte redan gör det..... :shock:
Näsandning (helst även vid fysisk aktivitet) är toppen, inte bara för att man slipper få ner rå, torr, ofiltrerad luft i lungorna, utan även för att det ger en effektivare syresättning av kroppen än munandning, vilket förstås är viktigt för en välfungerande hälsa. :D

Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Alma

Inlägg av Alma »

Några tips till:

- Tillräcklig och god sömn. Jag tror personligen det är grundbulten till gott immunförsvar.

- Få vara sjuk. Låt förkylningarna och annat få ha sitt race i kroppen, mys hemma och gå inte ut i vardagen för tidigt. Får kroppen inte läka ut startar man med sämre immunförsvar.

- Tvätta händerna regelbundet och genast när man kommer hem utifrån.

- Håll fötterna varma, också inomhus.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
MamMalin

Inlägg av MamMalin »

Stort tack för all respons! Jag läser, begrundar och planerar en inhandlingssväng!

Har tyvärr en förmåga till övertro för auktoriteter (livsmedelsverket), hur har du Torsmamma resonerat när du överskrider SLVs rekomendationer? Svårt att veta "vem man ska tro på", länken du bifogade verkade förtroendeingivande. Skulle vilja våga öka D-vitaminerna!
/ Malin - mamma till lillkillen -09, 5mån-kurad, och lilltjejen -11, SM :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej igen,

jag då som jobbat med "auktorieter" har tappat mycket förtoende och tillit kanske skall tilläggas, då även dessa inte är mer än människor och fulla av fel.

I Finland har man ändrat sina D-vitamin rekommendationer upp till 18 år. (kan inte finska tillräckligt bra för att hitta där)

Jag vet också att är man ute mitt i sommaren naken i typ 30 min mitt på dagen kan man få så mycket som 30 000 IE D-vitamin via solen. Så att ge mitt barn 1000 IE (jag ger 2000 varannan dag) känns pyttelite i min värld. SJälv tar jag 8000 IE varje dag och har jag tur håller mina halter till jan. Men sjunker drastiskt därefter.

Livsmedelsverket håller på att se över sina råd, men har inte kommit till skott än. Kanske kommer de inte att ge dessa höga råd heller.

Har du sett denna?

http://illvet.se/anders-enevold-christe ... v-hormoner

Det kommer att komma mer och mer studier och vetenskapliga rapporter på D-vitamin, fråga är bara när kommer du känna dig övertygad?

Man ger ju barn 5 droppar d-vitamin under 2 år det är ungefär hälften av vad "kostdoktorn" rekommenderar. Detta kan du ju med rent samvete i alla fall ge hela livet utan att tveka en enda sekund. Eller?

Så resonerar jag. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Alma

Inlägg av Alma »

Tack för inspration och bra länkar Torsmamma. Jag som är grundskeptisk till allt som inte är mat har ökat droppdosen till sonen och köpt på mig en D-vitaminburk själv...

Spelar det roll i vilken form man tar D-vitamin? Är D-droppar och vuxenpiller från Apoteket bra, eller finns bättre former?
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!
hälsomyndigheterna i Finland säger följande angående d-vitamin:

Under 2-åringar bör få, från och med 2 veckors ålder: 10 mikrogram (400IU) d-vitamin oberoende av hurdan kost som ätes.
2-18 åringar bör få 7,5 mikrogram (300IU) i dygnet, året runt. Det är tryggt att äta tillskottet även om man äter produkter med tillsatt d vitamin i - tex. d-vitaminstärkt smör. Om man äter multivitaminer med d-vitamin (över 200 mikrogram/100 ml) har man risk att få för mycket i sig.
Gravida och ammande kvinnor borde få i sig 10 mikrogram/dygn året runt.
De rekommenderar främst D3, som är mer effektivt än D2 och mer naturligt för kroppen.

Jag blir lite konfys med enheterna - hur stämmer de överens med rekommendationerna i Sverige?
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag tror inte att apotekets är starka nog, men visst är det som det står ovan D3 är det väl ok.

IU är Internationella Units och IE är samma Internationella Enheter. Så där är inte svårt. Microgram är svårare. Håller mig gärna till IE och IU.

Men tänk på att då ger man andra produkter med d-vitamin i, det äter inte jag. Jag äter bara "rena" produkter så jag tar 6000-8000 IE/IU /dygn.
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"