Hej Celia och välkommen,
så du har en liten regelstretchare. Japp, känner till den sorten - har en själv.

Fast jag tror det är en bit kvar för våra små tills stora trotsen.
Förts och främst läs i barnaboken det finns underbara kapitel om förtrots och trots.

Sen strunt i det som varit och ta nya tag med ny energi. Nu fixar vi det här.
Jag tänker att det viktigaste att tänka på som förälder när de små testar gränserna är att:
- det är småfolkets jobb att testa "reglerna"
(är det verkligen så mamma att man inte får kasta mat etc)
- och det är ert jobb som föräldrar att förmedla tryggheten som liten så gärna vill ha som svar
(ja, så är det älskling, man får inte kasta mat, allt är precis som vanligt)
Även om det svajar hos liten så svajar det inte i världen eller hos mamma eller pappa! Det känns tryggt tycker de små. Ändrar sig mamma plötsligt och beter sig konstigt, det däremot triggar nya frågor.
Har man det i bakhuvudet tycker jag att det blir enklare att stötta liten. Det ska ju inte blir en maktkamp - vad liten vill vs vad föräldern vill. Hela trotsen är ju mer en guidad tur där liten ifrågasätter hela världsbilden och föräldern aldrig viker från litens sida utan hela tiden tryggt visar vägen. Även om man behöver guida om och om igen tills liten är nöjd med att svaret är alltid detsamma.
Mat: Vi har också strul vid matbordet, då förklarar jag om och om igen och visar hur man ska göra istället. Kladdar hon ner får hon torka själv, tappar hon mat får hon plocka upp själv. Hälla mjölk i tallriken (här hemma med) - Ja, just precis mjölk kan man ha på gröten, men äter vi gröt nu? Nej, svarar liten. Då får mjölken vara kvar i glaset. Ja just det svarar liten.
Avdramatisera - skapa inte mer trots genom att säga nej, utan gå runt det liksom ovan. Är du med?
Nattning: hemma hos oss får man en chans efter nattning, dvs mamma kommer in en gång, vill man då ha vatten, eller bajsa, eller ha täcket uppdraget eller vad det nu är så får man det. Jag berättar noga att mamma kommer inte in något mer, och sedan går jag ut och ramsar. Det funkar hos oss.
Sen skulle jag dra på sidan på spjälsängen igen och sätta stödbrädan på toppen. Alternativt sänka golvet på spjälisen så hon inte kan ta sig ur. Kommer inte liten ur sängen försvinner ju hela det problemet, både ni och liten är värda och behöver en hel natts sömn. Det finns givetvis alternativ - typ tråkiga stolen - men här på forumet brukar vi rekommendera spjälis tills trotsen dragit förbi.
Oj, vad långt det blev. Vi börjar där så kan vi diskutera detaljer i vidare konversation.
kram Tin