Två-åring som kommer över varje natt!

Celia

Två-åring som kommer över varje natt!

Inlägg av Celia »

Hej,
vi har hamnat i en dålig cirkel då vår 2-åring kommer över varje natt till oss. Det har nu pågått i ett par månader säkert. Jag vet, borde ha tagit tag i det direkt, men det har varit dåligt med kraft och energi här av olika anledningar. :( Hon har blivit ganska trotsig och stökar på flera olika sätt. Matsituationen är mer likt ett slagfält. Hon bara måste testa att stoppa ner saker i glaset eller hälla all mjölk i maten. Vid läggningen måste hon bara upp och bajsa, fastän det nu sällan kommer något. Det har blivit mer som en fix idé och går man tillbaka med henne i sängen så skriker hon, slår och sparkar. Jag har svårt att hålla mig lugn och sansad vid dessa tillfällen... Hon somnar sen relativt snabbt, men kommer upp till oss en gång per natt. Det kan vara allt mellan 24-06. Sparkar och bökar, men somnar om ganska snabbt. Det är svårare för mig och maken. Hon har kvar sin spjälsäng men vi tog bort ena sidan och satte dit en stödbräda. Detta för att hon ändå svingade sig över, och vi var rädda att hon skulle slå sig mer.
I våras tror jag att det var, hoppade hon också ur, men det var mer under nattningen. Då tog det fyra dagar innan hon slutade med det. Då gick jag med henne in, ramsade och det funkade fint. Nu känner jag mig lost igen...

Några tips på hur vi ska få lillgrisen att sova sin säng hela natten?! Jag har nästan glömt hur det var att få sova ostört en hel natt. Hon har ju sovit fint, förutom några mindre dippar, sedan hon var sex månader. Jag vet att det här är vårt fel, men det är så mycket svårare att få till sovrutinerna med ett barn i trotsåldern. Hur har ni andra gjort?

Tack på förhand!
Vår familj förtjänar att njuta!
Lilla E juni -10, kurstart 3/12-10
Stora O juni -08, kurstart 18/3-09
Tin
Rådgivare/advisor

Re: Två-åring som kommer över varje natt!

Inlägg av Tin »

Hej Celia och välkommen,
så du har en liten regelstretchare. Japp, känner till den sorten - har en själv. ;) Fast jag tror det är en bit kvar för våra små tills stora trotsen.

Förts och främst läs i barnaboken det finns underbara kapitel om förtrots och trots. :) Sen strunt i det som varit och ta nya tag med ny energi. Nu fixar vi det här. :D

Jag tänker att det viktigaste att tänka på som förälder när de små testar gränserna är att:
- det är småfolkets jobb att testa "reglerna"
(är det verkligen så mamma att man inte får kasta mat etc)
- och det är ert jobb som föräldrar att förmedla tryggheten som liten så gärna vill ha som svar
(ja, så är det älskling, man får inte kasta mat, allt är precis som vanligt)
Även om det svajar hos liten så svajar det inte i världen eller hos mamma eller pappa! Det känns tryggt tycker de små. Ändrar sig mamma plötsligt och beter sig konstigt, det däremot triggar nya frågor.

Har man det i bakhuvudet tycker jag att det blir enklare att stötta liten. Det ska ju inte blir en maktkamp - vad liten vill vs vad föräldern vill. Hela trotsen är ju mer en guidad tur där liten ifrågasätter hela världsbilden och föräldern aldrig viker från litens sida utan hela tiden tryggt visar vägen. Även om man behöver guida om och om igen tills liten är nöjd med att svaret är alltid detsamma. :)

Mat: Vi har också strul vid matbordet, då förklarar jag om och om igen och visar hur man ska göra istället. Kladdar hon ner får hon torka själv, tappar hon mat får hon plocka upp själv. Hälla mjölk i tallriken (här hemma med) - Ja, just precis mjölk kan man ha på gröten, men äter vi gröt nu? Nej, svarar liten. Då får mjölken vara kvar i glaset. Ja just det svarar liten.
Avdramatisera - skapa inte mer trots genom att säga nej, utan gå runt det liksom ovan. Är du med?

Nattning: hemma hos oss får man en chans efter nattning, dvs mamma kommer in en gång, vill man då ha vatten, eller bajsa, eller ha täcket uppdraget eller vad det nu är så får man det. Jag berättar noga att mamma kommer inte in något mer, och sedan går jag ut och ramsar. Det funkar hos oss.
Sen skulle jag dra på sidan på spjälsängen igen och sätta stödbrädan på toppen. Alternativt sänka golvet på spjälisen så hon inte kan ta sig ur. Kommer inte liten ur sängen försvinner ju hela det problemet, både ni och liten är värda och behöver en hel natts sömn. Det finns givetvis alternativ - typ tråkiga stolen - men här på forumet brukar vi rekommendera spjälis tills trotsen dragit förbi.

Oj, vad långt det blev. Vi börjar där så kan vi diskutera detaljer i vidare konversation.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Celia

Inlägg av Celia »

Hej, tack!
Jag ska läsa om kapitlet, igen, det behöver nog nötas.
Jag ska verkligen försöka bryta mitt dåliga mönster (där jag blir arg över allt känns det som och jagar upp mig för minsta sak) och komma runt problemen som du så bra beskriver. Jag vet ju att det många gånger funkar.
Jag får se det där med en chans efter nattning, helst hade man ju velat klara av allt innan. Jag tänkte att jag kan vända på sängen och sätta stödbrädan över, men finns inte risken att hon försöker ta sig ut från kortsidan? Kanske kan flytta bokhyllan lite...
Bör jag avvakta till jag läst in mig igen? Är själv med barnen i några dagar och borde väl kanske inte ge mig i kast med stora förändringar själv utan stöd. Eller så borde jag kanske bara köra på?!
Vill göra om, och göra rätt! :)
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej,
jag säger Kör bara!
Du kommer få vind i seglen bara genom att attityden är på plats. :D
Du gör om och det blir rätt! Heja heja heja! =D> =D> =D>

Sen kan ju du och mannen tillsammans läsa i barnaboken och lägga upp en strategi, men attityd mössan kan du definitivt sätta på dig redan i kväll. Det brukar tom vara en lättnad. ;)

Ang sängen, vet du de flesta små brukar egentligen inte vilja kliva ur sängen, så när de försöker men inte kommer ur brukar de lättade andas ut och sluta försöka - efter vissa protester såklart, man är ju fortfarande 2 år. ;)
Det brukar inte behövas en högre kortsida men gör det det få du vara lite kreativ med bokhyllan som du säger.

Celia

Inlägg av Celia »

Ok, jag vände på sängen och satte dit stödbrädan. Skojade lite i sängen innan läggning och lekte att det var en mysig koja.
Nu står hon upp och skriker efter mig... Är rädd att hon ska försöka tråckla sig ut genom ett hörn... Hon ropar att hon ska bajsa, men jag vet att det bara är ett försök att förlänga allt. Jag vet att det här är nödvändigt, men hur får jag det att bli på bästa sätt?

Och där klättrade hon ut ändå! Hon är en ål! Gråter och är så ledsen... Ville att jag skulle klappa henne på rumpan, nu är hon lugnare igen.

Svårt!
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Vilken liten ål, fniss.

En tanke bara - är det kooooolmörkt i litens rum när urhoppandet sker? Alltså inte en strimma ljus någonstans? Hon hoppar alltså ur spjälis fastan hon inte ser golvet eller konturer?

Celia

Inlägg av Celia »

Hej, helt mörkt var det ju inte på kvällen när jag var tvungen att gå in för att lägga henne på nytt. Ljus kom ju in utifrån. I natt, kl två, då det måste ha varit beckmörkt, lyckades hon ändå klättra ner och kom in till mig. Jag orkade inte ta fighten... Så, vad gör man? Vi har ju tydligen släppt in vargar i hennes sovrum och hon vill inte vara själv. Jag har jobbat med kvällarna och kan stå emot hennes knasiga idéer, men nätterna är tuffa! Får försöka i natt då det ändå väntar helg, men jag skulle behöva lite pepp och kloka ord!!
miniz

Inlägg av miniz »

Hej.

Ja, trotsen kan vara tuff fôr bàde liten och stor.

Pà kvällen fàr du se till att hon inte hinner ut. Sätt dig vakt vid dörren sà du ser henne, med nàgot underhàllande som att läsa barnaboken eller stryka kläder t.ex. När du här hon bôrjar böka sig ur sängen ramsar du ner henne om det behövs mer krut fàr du gà in och lägga ner henne och ramsa dig själv ut. Ta det som en kur pà nàgra kvällar. Och du màste ha bestämt dig att det är färdigt pà toa, med vatten och allt annat som kan störa.

Pà natten fàr du bara föra tillbaka och ramsa dig ut. Om hon skriker upp sig fàr du verktyga, med det verktyg som behövs.
Pà natten vill man bara sova, men tänk pà detta ocksà som en kur. Sedan när hon fattat att hon inte kan sova i er säng slutar hon komma. Och ni kan alla sova!

Hos oss sover vi ofta lur tillsammans i den stora sängen, det är mys. Pà natten sover alla i sina sängar.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Celia

Inlägg av Celia »

Men att det ska vara så svårt ändå! Här har man haft en dag med mycket lek, flera timmar utomhus, mys och bus. Magen full med god mat. Skratt innan ner i säng. Men så börjas det. Vatten, måste bajsa, ha Sälis, mamma klappa ryggen... Ut ur säng, in igen, vrål och skrik. Tålamodet börjar tryta.
Förstår att vi behöver en strategi. Ska hon få en ramsa till svar när hon vill ha saker? När hon kommer ut, går vi in med henne och säger inget förutom ramsan ut? Ska hon få klättra upp själv i sängen? Vi har ju knappt tagit fighten på natten, men jag misstänker att vi behöver solfjädra och ramsa en hel del... Vill bara få tillbaka orken och glädjen igen!
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Celia skrev:Men att det ska vara så svårt ändå! Här har man haft en dag med mycket lek, flera timmar utomhus, mys och bus. Magen full med god mat. Skratt innan ner i säng. Men så börjas det. Vatten, måste bajsa, ha Sälis, mamma klappa ryggen... Ut ur säng, in igen, vrål och skrik. Tålamodet börjar tryta.
Celia skrev:Förstår att vi behöver en strategi.
Det är enklast så, då slipper man tänka och tvivla varje gång utan man bara kör.
Celia skrev:Ska hon få en ramsa till svar när hon vill ha saker?
Ge henne en chans, dvs du kommer in en gång till efter läggning och då får hon vad hon vill, kram, vatten. klappar osv. Var tydlig med att mamma int kommer in något mer. Resten av frågorna får ramssvar utanför dörren. Så gör vi och det funkar bra, på senaste vill hon ha kramar och då får hon det. Vi kramas en stund, sen säger jag nu är det dags att sova. Vi ses imorgon när klockan ringer, går ut och ramsar.
Celia skrev:När hon kommer ut, går vi in med henne och säger inget förutom ramsan ut?
Japp. :)
Celia skrev:Ska hon få klättra upp själv i sängen?
Många kör att de får klättra i själva, men välj det som funkar och känns bäst för er. Och kör på det utan att tveka.
Celia skrev:Vi har ju knappt tagit fighten på natten, men jag misstänker att vi behöver solfjädra och ramsa en hel del...
Ja, ta fighten om ni vill åt resultatet. Alternativet är att ni har en 2 åring i er säng. Vilket vill ni?
Celia skrev:Vill bara få tillbaka orken och glädjen igen!
Vet du, det kommer kära du, med en tydlig strategi och lite framsteg - och framför allt hela nätter igen. För det är ju där skon klämmer, att ni inte får sova. Då är livet jobbigt.

styrkekramar Tin :heart:

miniz

Inlägg av miniz »

Hej.

Som Tin skriver behöver du en strategi. Här är en annan liten tràd var AW har svarat som kan vara till inspiration.
http://annawahlgren.com/forum/viewtopic ... 23&t=25842

Pà kvällen när hon lagt sig är det natt alla fràgor besvaras med, ja lilla hjärtat, det ser vi pà i morgon. Och ramsan pà det. Varje kväll det samma. Det är sà klart enklare att dra ramsan direkt efter läggning och inte behöva gà in den där sista gàngen, men jag ger de en chans efter läggning, mest för mina egna kiss och bajs vargar. :lol:

Med attityden pà strategin blir det bra!
Kram.
fem älsklingar
Celia

Inlägg av Celia »

Hej, första natten och första riktiga fighten hade vi igår!
Hon vaknade till redan vid 22 och skulle in till mig, och när hon mötte på motstånd blev hon riktigt förbannad! Slog och skulle bita, och lyckades sedan riva av sig pyjamas och blöja. Jag kunde inte vara helt tyst men jag höll mig lugn och fick tillslut på henne blöja och body, och hon blev kvar i sängen. Lite klappande på ryggen fick hon, men det var mest för att lugna henne. Det kanske var dumt gjort. Det blev iaf inget mer vatten, toalettbesök eller annat gosedjur.
Sedan låg jag utanför med spetsade öron och vaknade till vid 2 och 4, men hon gnällde bara lite då och kom aldrig upp. När jag gick upp kl 6 och var på toaletten lyckades hon komma upp, men då hade jag lite bråttom så då fick det bli morgongos hos pappa. Inte helt rätt, men jag känner att vi får ta kväll och natt i första steget så tar vi morgonen så fort vi kan. Storebror började skrika om monster vid halv sju och då tog jag marginalkvarten till hjälp och lät klockan ringa. Vi har annars morgon 6.45.

Känns ändå bra och att jag orkade ta fighten. Nu är jag helt färdig i huvudet, men i natt är det pappans tur och jag ska sova med öronproppar! ;)

Fler tips på hur jag ska göra det här ännu bättre?

Kram.
miniz

Inlägg av miniz »

Bra jobbat! :thumbsup: Det gäller att hàlla sig lugn och ge tydiga svar, även mitt i natten. Och det klarade du bra.

Synd med morgonen, men en gàng är ingen gàng. :D I morgon kör ni natt i egen säng till det är morgon pà riktigt. Det är viktigt att köra hela loppet nu, att hon inte fàr dubbla svar. Svàrt att veta skillnaden mellan kl.4 och kl.6 när man är liten. När klockan ringer fàr man gosa, innan det är det natt!

Har pappan attityden pà plats? Det betyder sà mycket när man ska ändra pà ovanor. :wink:

Lycka till i natt, pappsen.
Kram.
fem älsklingar
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Men hej och hå,
Vad bra det går. Du ser det är värt att ta fighten, när man har målet i sikte.

Som Miniz säger, nu är det bara att köra fullt ut, låt liten få lyxen med supertydliga besked ända in i kaklet (klockan ringer) så är detta snart i hamn.

Heja heja heja.

Kram Tin :heart:

Celia

Inlägg av Celia »

Hej, och tack för peppen!!
Idag bestämde sig visst lilla E för att inte sova på förskolan. Fast jag känner mig lite tveksam över deras agerande. En av barnskötarna sa att hon tog upp henne efter 45 minuter då hon sparkat av sig skor och täcke och låg och pratade mest. Men jag vill ändå att hon ges förutsättningen att sova sin 1.5 timme, men ligger hon ändå kvar och inte stör någon annan så måste hon ju få vara i fred, eller hur?!
I kväll var hon iaf riktigt trött. Pappa kunde lägga henne, utan minsta protest!! :shock: :lol:
I natt ska jag sova, yeah!! Hoppas resten av familjen också gör det. Tror och hoppas att pappan har attityden på plats. Han säger det, men har väl inte läst på något. Fast vi borde ju egentligen kunna det här... :wink:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"