Var och hur ska vi kura lillasyster 9 månader??!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
charliesmamma

Var och hur ska vi kura lillasyster 9 månader??!

Inlägg av charliesmamma »

Nu har det blivit dax att kura lillasyster Lisa snart 9 månader och jag har lite frågor innan vi drar igång! Storebror Charlie, drygt 2 år, kurades när han var 6 månader och har sovit toppenbra i eget rum sen dess! Lilla Lisa har varit lite si och så med mat/vikt så därför har vi velat vänta med henne, men hon är i princip Standardmodellad från start.
Vi har ett schema som ser ut så här:

Ca 07 vakna och välling till frukost
Ca 08 pilla i sig lite ost eller en macka med övriga familjen
08:45 - 09:30 sova, i spjälsängen
Ca 09:45-10:45 utevistelse
11:00 lunch
12:00-14:00 sova i spjälsängen
14:15 mellisvälling
Ca17:15 middag
18:45 kvällsvälling
19:15 god natt!

Storebror har exakt samma schema, bortsett från förmiddagsluren.

Lisa somnar nästan alltid direkt och dagskurarna är inget problem, förutom att
Luren mitt på dagen sällan blir till 14, hon, brukar vakna vid 13:30, men alltid glad!
Förmiddagsluren får jag alltid väcka henne ifrån, men jag brukar bara släppa in storebror med buller och bång, :lol: Så är dom igång! :heart:

På natten sover hon bra, men hon vaknar ALLTID en gång mellan 03 och 05, då ammar jag så somnar hon om så gott. Hon sover i egen säng fast i vårt sovrum.

Nu vill jag flytta ut henne och få henne att sova hela natten, och nu till den viktiga frågan;
Ska vi kura henne i vårt rum eller inne hos storebror, dit hon ändå skall flytta in sen?
Det känns lite riskabelt att låta honom bli störd i vargtimmen, han har precis slutat vakna okristligt tidigt, och kan tom sova till halv åtta ibland,, det vill vi inte förstöra!! :D

Hur ska jag gå tillväga om vi kurar henne i vårt rum, jag antar att man inte kan sova där de första 4 nätterna, men hur är det sen? Innan det sitter helt? Kan man sova i samma rum och ramsa från sängen? Låter nästan för bra för att vara sant....
och sen flytta in henne till brorsan när allt funkar?
Hur har ni andra med syskon gjort?? :?:

Tacksam för all hjälp!
Tiki, stolt mamma till
Charlie 20100709 SHN-kurad vid 5,5 månader
Lisa 20111212 SM från start
Nat

Re: Var och hur ska vi kura lillasyster 9 månader??!

Inlägg av Nat »

Hejsan och varmt välkommen tillbaka då får jag säga :D

Riktigt härligt att det mesta fungerar så bra för er, brukar ju vara så med standarsmodellerade barn 8) :D

:!: Har ni arbetat med ramsan med lillasyster eller har ni inte alls använt er av verktygen?

:!: Finns det någon anledning att ni behållit nattamålet så länge? om jag förstår dig rätt så är det på grund av det målet som gör att ni måste kura, eller är det även andra saker som inte fungerar?

:!: Hur brukar lillasyster somna på kvällen?

:!: Finns det något annat rum/skrubb/hörn av vardagsrum tillgängligt? jag tänker att det vore fint om både storebror och lillasyster kunde sova separerat under själva kuren och att ingen av dom sov inne hos er. När lillasyster är färdigkurad så flyttar du helt sonika in henne till storebror och han slipper störas.

:!: På schemat har ni 11 timmar 45 min natt, 45 minuter förmiddag och 2 timmar lunch. Summa 14 timmar och 30 minuter. Stämmer det? jag tycker det absolut är i mesta laget. Rekommendation för en 9 månaders är 14 timmar dygn http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... n-per-dygn
Jag hade nog förlängt natten till 12 timmar, kortat lunchluren till 1 1/2 timme och kortat förmiddagsluren till 20 minuter.

/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
charliesmamma

Tusen tack för snabbt svar!

Och nej nån ramsa har vi inte kört, jag har medvetet "sparat" den till kuren! Jag har väl buffat ett par gånger men det är allt.

Ja, anledningen att vi vill kura är det där sista uppvaket, och jag har väl helt enkelt varit lite lat och inte orkat ta bort det. Jag gjorde försök en vecka ungefär med att sluta nattamma, då vaknade hon vid halv sex istället, så latmajan i mig vann... :oops:

Hon somnar bra på kvällen, vi lägger henne bara i sin säng och säger god natt så brukar hon nästan alltid somna utan protester :D . Det ska väl tilläggas att det verkligen är full rulle här hemma med storebror, det leks, kryps, badas och skrattas hela eftermiddagen och kvällen, så hon är trött och glad att få sova, känns det som! Samma på dagen faktiskt! Förutsatt att man håller tiderna vill säga!

Ja, vi har en skrubb här hemma som vi kan köra in hennes säng i, men där är det verkligen kolmörkt, utan fönster, och svårt att få svalt. Blir det konstigt då när hon byter
rum, där det är inte lika mörkt ?

Och angående schemat ska jag ändra på en gång! Jag kommer ihåg med storebror att han också älskade sin förmiddagslur, men det kan inte hjälpas! :lol:

Tack för bra svar!
Tiki, stolt mamma till
charliesmamma

Hej igen!

Jag körde igång direkt igår kväll med lilla Lisa i städskrubben, och så här gick det!

Hon somnade på direkten,kl 19:00, jag ramsade x4 på väg ut. Hon vaknade till vid 00:30, då körde jag buffning, solfjäder och ramsning, jag upplevde att den "tog" bra mot slutet! Hon somnade om 00:50, så 20 minuter totalt är inte illa!
Sen låg jag och väntade och kunde knappt sova, men inget mer hände så det blev väckning kl 07:00 av en ganska så trött men glad liten tjej! Vilken bra start! =D> :P

Jag misstänker att kolmörkret har en bidragande faktor i framgången, nu ska jag banne mig tapetsera för fönstret i barnens rum!

Tack för stöd, pepp och goda råd, jag återkommer imorgon med rapport från natten! :D
Tiki, stolt mamma till
charliesmamma

Hej igen!

Vet inte om nån läser, men jag skriver iallafall! :?
I natt gick det mycket sämre än natt 1, känns konstigt, men så här blev det;
19:00 somnar som en stock, jag ramsar på väg ut
22:30 vaknar till, läggs tillrätta, ramsa x8, 22:32 sover igen
00:30 vaknar till, ramsa x4, hon somnar om direkt
03:00 vaknar, mycket frågor/skrik, buffning, solfjäder och ramsning ett par varv
03:20 sover hon igen
04:30 vaknar, gnyr, solfjäder och ramsa x4, 04:40 sover igen
06:15 vaknar, solfjäder och ramsa x8, 06:20 sover igen
06:30 vaknar, mycket skrik och frågor, jag upplever att jag inte når fram,
Tar upp henne ca 06:45 i en någorlunda lugn stund.

Allt kändes ok, utom morgonen/väckningen.
Det blev exakt samma tråkiga uppvaknande på middagsluren, trist.

Nu har hon somnat för kvällen utan minsta protest, hoppas natten löper på bra! :sleep:

Någon som känner igen sig i ledsna uppvakningar?? :?:

Vad tror ni, går vi bakåt istället för framåt bara för att natt nr 2 blev "sämre" än första? Hoppas inte det!! I och med att jag kurat storebror vet jag hur underbart det blir sen när
det sitter men när man står där i gryningen och ramsar, är man inte alltid så kaxig... :roll:

Tacksam för svar!!

Hej så länge :heart:
Tiki, stolt mamma till
klockan

Inlägg av klockan »

Hejsvejs :D

du, ingen fara - tycker det verkar som att allt går som det "ska". Hon kan ju inte ramsan än, dvs vet inte vad det är den förmedlar, så ha inte så höga krav just nu :wink: . Satsa istället på att sätta den, dvs visa att du/ni finns där och framhärda. Kom ihåg att ni får ramsa hur mkt ni behöver just nu : x 100 om det behövs :wink: .

Natt 1 brukar upplevas som relativt lugn av de flesta eftersom man använder buffningen så konsekvent och barnen älskar ju det. Inte konstigt att det sen blir protester när man börjar backa och låter ramsan ta över...

Visst fattar jag det rätt som att ni är på natt 3 nu...då ska du vara restriktiv med att gå in när hon frågar. Ramsa ist då det känns som att du behöver gå in. "Måste" du gå in så måste du stå med Solfjädern tills hon i princip har somnat, inga snabba ryck m a o. Var oxå noga med att vänta ett bra tag efter att du ramsat så att innebörden av ramsan inte blir att du kommer in... När du ramsar försöker du tänka dig att du för ett samtal med henne, använd olika röstläge och olika satsmelodier och avvakta och hör hur hon svarar.

Jag tänker att anl till att hon blir ledsen på morgonen när hon vaknar är för att hon förmodligen är van att ni tar upp henne när hon vaknar och nu gör ni det inte. Helt OK att få fråga och du skötte det hela bra tycker jag som ändå gav henne en del besked men sen tog upp under så lugna former som möjligt. De tidiga morgnarna kan fnurra ganska så länge, så tro inte att det är dig/er det är ngt fel på... :wink:

Sen - och det här säger jag eftersom jag själv kurat 2 barn - det är inte samma kurningar man gör, vart barn har sina issues och knix de måste över. Sen vet jag oxå vilken "press" man kan känna på sig själv när man gör det andra ggn, jag hade dessutom glömt att vi visst hade en massa fnurror första ggn vi kurade , jag minns bara att allt gick så bra :roll: och så blev jag stressad när inte allt gick på räls andra ggn. Så, ta ett djupt anedtag, lägg bort kurningen ni gjorde med storebror och lev i nuet och se lillasyster för den HON är :wink: . Ni kommer få er alldeles egna kurning med henne eftersom hon är en annan person än storebror och du är en annan mamma den här gången :wink:

Sen - en annan sak som är värd att känna till: barn som är SM:ade kan vara lite mer bängliga att kura eftersom de inte är lika sömnstörda som barn som sovit 100% rackligt sen födseln. Bara så du vet och tar dig med det på färden :D .
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
charliesmamma

Hejsan!

Tack för svar!
Inatt har det gått jättebra! Jag la tillrätta och ramsade x4 vid kl 22:30, det hela var över på 1 minut. Sen har hon gnytt ett par gånger under natten och även nu under vargtimmen, men somnat om själv varje gång!! =D>
Nu ligger jag och väntar på att gå in och göra god morgon!! :D

Tack igen för pepp och svar, nu har jag fått ny styrka! :heart: :heart:
Tiki, stolt mamma till
charliesmamma

Hej igen!
Känner att jag var lite otydlig sist.
Alltså, hon gick och la sig kl 19:00 som vanligt,
och vaknade till först vid 22:30!

På återseende imorgon! :lol:
Tiki, stolt mamma till
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Sen har hon gnytt ett par gånger under natten och även nu under vargtimmen, men somnat om själv varje gång!! =D>
Nu ligger jag och väntar på att gå in och göra god morgon!! :D
Härligt! :mrgreen: =D>

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
charliesmamma

God morgon!

Inatt sov Lisa hela natten utan ett pip! =D> =D>
Så skönt!
Hon vaknade lite för tidigt men på gott humör, så det kändes ok ändå. Nu får hon sova ett par dagar till inne i städskrubben innan hon flyttas in till storebror, eller vad tror ni? :?:

Tack för stöd och råd under dessa dagar!

Trevlig helg till er alla! :P
Tiki, stolt mamma till
klockan

Inlägg av klockan »

Härligt jobbat Stor =D> till er som jobbar så fint :heart: . Fortsätt nu på samma sätt :thumbsup: .

Jag hade nog låtit henne få uppföljningsveckan i sin egen lilla "skrubb" innan jag flyttat henne.

:D
charliesmamma

God morgon!

Jag ville bara meddela att inatt sov Lisa inne med sin storebror Charlie för första gången!! Sååååå himla gulligt, mysigt, kul och skönt! :P
Läggningen var helt problemfri, och båda vaknade faktiskt vid 05, skrek till lite och började sen pratamed varandra! Dom låg och snackade ett par minuter och sen somnade båda om för att sen vakna vid 06:40 =D>
Lycka!

Tack för stöd genom dessa dagar, nu njuter vi av resultatet! :heart:
Tiki, stolt mamma till
klockan

Inlägg av klockan »

Men gud vilken underbar rapport :D =D>

Vilken lycka och trygghet att sova tillsammans och vakna och finna att den andra är där och sen lugnt kunna somna om. Vilken gåva :D :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"