Kurad 2 1/2 åring vaknar och ska kissa på natten

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
tias
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 21:24

Kurad 2 1/2 åring vaknar och ska kissa på natten

Inlägg av tias »

Vi kurade vår dotter i början av året och sen dess har allt funkat bra. Nu har vi fått henne blöjfri, men hon vaknar på nätterna och vill kissa. Dessa uppvaknanden sker mellan fem och sex (hon sover annars till kl 7). Efter ett snabbt besök på pottan, vilket sker i hennes rum, så lägger vi henne i sängen igen. Allt verkar nu vara frid och fröjd, men när jag smyger iväg till jobbet strax efter sex vaknar hon igen och anser sig ha sovit klart. Mammans ramsningar möts nu av "NÄÄÄE, INTE SOVA!". Då tar pangramsningar vid, efter ett tag blir det tyst, men hon sover fortfarande inte. Klockan 7 är det väckning med god morgon, men morgonrutinen blir förstörd av konflikter och trots. Dottern tycker att ingenting längre är kul :(

Hur får vi vår dotter att somna om ordentligt på morgonen och sova de timmar hon verkligen behöver? Jag måste ju kunna gå till jobbet utan att för den sakens skull lämna hemmet i ett fullständigt kaos!


/förtvivlad pappa
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Kurad 2 1/2 åring vaknar och ska kissa på natten

Inlägg av miar70 »

:D Hej förtvivlade pappa tias, välkommen till forumet :!:

Såklart du ska kunna lämna hemmet utan att det är kaos. Det första och jag tror bästa förslaget jag har till er är att skaffa en väckarklocka till tösen - gå gärna ut och shoppa tillsammans så hon får välja en själv och sen visar du hur den ringer och lär henne hur man stänger av den. Det är en "smaksak" om man väljer att ha den utanför eller inne i rummet, men huvudsaken är att det är klockan som signalerar när morgonen börjar, och inte flickan. Och att hon får stänga av klockan när den larmar - under jubel och klang från mamma/pappa såklart :wink: :lol:

Vad tror du om det?

/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "