bunden vid dagslurarna pga uppvak vid ljud

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
marlis82

bunden vid dagslurarna pga uppvak vid ljud

Inlägg av marlis82 »

Hejsan!

Vår 6,5 månaders kurades för 2 månader sedan och det har gått riktigt bra. Det tar sin tid att nå slutresultatet, njutningen, men vi har kommit en bra bit på vägen. Vi har kämpat med tidiga uppvak (från 04.00), men pangramsa + klassisk musik verkar nu ha gjort susen. Även uppvak under långluren har vi fått jobba med, men nu verkar det ha satt sig att det ska sovas i 2 timmar. Även ledsamheten innan läggningarna dagtid verkar ha gett med sig och nu gnölas det oftast bara 5-10 minuter innan han somnar. Tidigare har det skrikits, ”ställts frågor”, :) i 10 minuter innan insomning. Lärde mig att ramsande inte hjälpte i det läget då han mest var arg över att han inte kunde somna. Innan nattsömnen är det oftast aldrig några problem och det är väldigt smidigt att lägga honom för natten.

Nu till problemet som jag behöver hjälp med. Dagslurarna sker i vagn på altanen eller i spjälsängen inne. Oftast sovs hela luren ut utan uppvak, skulle det dock bli något uppvak tas det oftast om hand om själv eller så ges ramsa vid ledsamhet. Allting går bra så länge vagnen står stilla (alt. sova i spjälsäng) och det är tyst runtomkring. Har några få gånger testat att powerwalka vid fm luren för att få till lite mer träning under dagen men då åker hans huvud upp flera gånger under luren och ska lyssna och kika. Om det kör förbi en bil så är huvudet uppe eller om vi möter människor som pratar högt. Ibland kan han lägga ner huvudet igen och somna om (för att väckas igen när det kommer en ny bil) men lika ofta blir han ledsen och sen blir det mycket mycket svårt att somna om. Jag har följt råden här på sidan om att vänta tills han sovit 10 minuter och sen börja promenera men även om han sover djupt då så väcks han av ljud.

När han kurades så var jag noga med ljud i bakgrunden och att han verkligen skulle vänja sig med att sova fast det inte är tyst. Fast nu ska man väl inte behöva ha tv, radio på och dammsuga och slamra i köket? Ofta tycker jag det är så skönt att ha det tyst när han väl sover för när han är vaken så pratar han med sin mamma VÄLDIGT högt :) (Har förklarat att jag hör mycket tydligt vad han säger och att han kan sänka sin ton lite, men det har inte gått hem ännu … :) )

Kan man träna bort ljudkänsligheten och lära honom att sova i vagn t ex hemma hos grannen där barn leker, eller på stan där det är annorlunda röster och ljud eller i köpcentret där kundvagnar rullar förbi. Eller ska jag inse att han sover bäst hemma där det är lugn och ro och inga okända ljud…?

Så här ser vårt schema ut i nuläget och när han blir 7 månader planerar jag att korta ner em luren till 20 min. Hur tycker ni schemat ser ut? Har själv varit osäker på om lunchmålet och middagsmålet ligger för nära varandra, men vet inte hur jag ska ändra i så fall. Han äter med god aptit och är alltid hungrig när han vaknar, så att lägga middagen lite senare funkar inte i nuläget.

06.30 välling
08.30 sova 45 min
09.30 gröt + katrinplommon
11.15 sova 2 h
13.15 mat + frukt
15.15 sova 45
16.15 mat + frukt
18.30 extraslurk
19.00 natt

Tacksam för hälp!
mumintrollet

Re: bunden vid dagslurarna pga uppvak vid ljud

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Oj vad jag känner igen mig! Och oj vad jag har kämpat med samma sak. Och oj så lite råd jag har att komma med :)

Vi har en super nyfiken dotter som väcks på sekunden ifall något skulle hända omkring henne. Inte en chans att jag kan ta vagnen med mig på fik eller ut nånstans då det skall sovas...
Jag har nöjt mig med att vara hemma då lurarna sker, och ganska fort har vi gått över till endast en lur har jag märkt. Tiden liksom bara rann iväg och plötsligt sovs det endast en gång. Vilken lättnad! Vilken frihet! :)

Mina tips är ändå att låta honom sova på ett ställe där det kör bilar o annat händer omkring. Låt honom alltså somna till samma ljudmiljö som du tänker ha honom i sedan så att säga :)
Skynka av ordentligt så det är dunkelt i vagnen.

Schemat ser bra ut. Långluren kommer dock ganska sent efter lunchen, som gott kunde vara lite stadigare än bara gröt. Då sover han bättre och djupare - kanske det kan vara en bov i dramat!
Och stor applåd till väl genomförd kurning!!!!!! =D> =D> =D> =D> =D> =D>
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
marlis82

Inlägg av marlis82 »

Hejsan!

Tack mumintrollet för snabbt svar och så skönt att höra att det finns fler som kämpar med samma sak. Tack för dina tips, mestadels kommer jag nog att hålla mig hemma under lurarna även i fortsättningen så lillen får sin skönhetssömn, men ska även peppa mig själv att åka till gallerian för lite sovträning i vagn med okända ljud. Eftersom det oftast sovs hemma så får han ju aldrig någon chans att lära sig att sova med annorlunda ljud och sen tror jag även att jag inte förmedlar samma lugna, bestämda ramsa bland massa folk som när vi är hemma. Jag funderar även på att börja promenera under varje fm lur (45 min) så han lär sig att sova i rullande vagn och med eventuella plötsliga ljud (bilar). Funderar på om jag ska ge en ramsa direkt när hans huvud åker upp första gången under promenaden, eller om det bara är onödigt... Oftast är han ju inte ledsen eller arg då utan bara nyfiken. Det händer att han lägger ner huvudet och somnar om men annars så leder det alltid till att han blir arg och ledsen efter ett litet tag. Så jag tänker att ramsar jag direkt så vet han att det ska sovas …. hmmm. Vad tror ni?
Sitter även och funderar på ett nytt schema som ska införas snart då han blir 7 månader. Jag tycker det är svårt att få till ett bra. Som det är nu så är han van vid att äta nästan direkt när han vaknar och därför har jag svårt att se att han klarar att vara vaken en längre tid efter ett sovpass utan att bli för hungrig. Men detta kanske går bättre ju äldre han blir, eller?! Han kanske bara behöver vänja sig att det inte blir mat direkt när han vaknar. Jag tycker att det har varit lite tidigt att ge lunch kl. 09.30 så därför får han gröt då sen blir det en burk mat + en liten burk frukt både vid 13.15 och 16.15. Även om det inte är så lång tid mellan så äter han bra vid båda tillfällena. Tänker prova med en andra frukost som jag har läst här att vissa ger och en tidig lunch sen. Kika gärna på schemat som jag har tänkt starta snart och kom med funderingar! Oerhört tacksam för hjälp.

06.30 välling
07.30 gröt + katrinplommon
08.30 sova 45 min
10.30 mat + frukt
11.15 sova 2 h
13.30 gröt
15.30 sova 20 min
16.00 mat + frukt
18.40 välling
Nat

Inlägg av Nat »

hejsan,
Jag funderar även på att börja promenera under varje fm lur (45 min) så han lär sig att sova i rullande vagn och med eventuella plötsliga ljud (bilar). Funderar på om jag ska ge en ramsa direkt när hans huvud åker upp första gången under promenaden, eller om det bara är onödigt...
Du tänker lite som en pangramsa? jag har faktiskt inte hört nån använda det så men why not? bara att köra en vecka och se om det fungerar. Var aktsam så du inte hamnar i ett vagnträsk där liten vill vaggas skönt till sömns VARJE lur... [-X
Sitter även och funderar på ett nytt schema som ska införas snart då han blir 7 månader. Jag tycker det är svårt att få till ett bra. Som det är nu så är han van vid att äta nästan direkt när han vaknar och därför har jag svårt att se att han klarar att vara vaken en längre tid efter ett sovpass utan att bli för hungrig. Men detta kanske går bättre ju äldre han blir, eller?! Han kanske bara behöver vänja sig att det inte blir mat direkt när han vaknar.
Det är helt klart enklare ju äldre dom blir att låta det gå en stund mellan vakenhet och mat. Jag kan lugnt säga att min son inte hade gillat att vänta på mat i späd ålder efter långa lunchluren.. maten skulle helst serveras på sängkanten :shock: Varför inte behålla mellis direkt efter långa luren ett tag till?

/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"