Vår 6,5 månaders kurades för 2 månader sedan och det har gått riktigt bra. Det tar sin tid att nå slutresultatet, njutningen, men vi har kommit en bra bit på vägen. Vi har kämpat med tidiga uppvak (från 04.00), men pangramsa + klassisk musik verkar nu ha gjort susen. Även uppvak under långluren har vi fått jobba med, men nu verkar det ha satt sig att det ska sovas i 2 timmar. Även ledsamheten innan läggningarna dagtid verkar ha gett med sig och nu gnölas det oftast bara 5-10 minuter innan han somnar. Tidigare har det skrikits, ”ställts frågor”,
Nu till problemet som jag behöver hjälp med. Dagslurarna sker i vagn på altanen eller i spjälsängen inne. Oftast sovs hela luren ut utan uppvak, skulle det dock bli något uppvak tas det oftast om hand om själv eller så ges ramsa vid ledsamhet. Allting går bra så länge vagnen står stilla (alt. sova i spjälsäng) och det är tyst runtomkring. Har några få gånger testat att powerwalka vid fm luren för att få till lite mer träning under dagen men då åker hans huvud upp flera gånger under luren och ska lyssna och kika. Om det kör förbi en bil så är huvudet uppe eller om vi möter människor som pratar högt. Ibland kan han lägga ner huvudet igen och somna om (för att väckas igen när det kommer en ny bil) men lika ofta blir han ledsen och sen blir det mycket mycket svårt att somna om. Jag har följt råden här på sidan om att vänta tills han sovit 10 minuter och sen börja promenera men även om han sover djupt då så väcks han av ljud.
När han kurades så var jag noga med ljud i bakgrunden och att han verkligen skulle vänja sig med att sova fast det inte är tyst. Fast nu ska man väl inte behöva ha tv, radio på och dammsuga och slamra i köket? Ofta tycker jag det är så skönt att ha det tyst när han väl sover för när han är vaken så pratar han med sin mamma VÄLDIGT högt
Kan man träna bort ljudkänsligheten och lära honom att sova i vagn t ex hemma hos grannen där barn leker, eller på stan där det är annorlunda röster och ljud eller i köpcentret där kundvagnar rullar förbi. Eller ska jag inse att han sover bäst hemma där det är lugn och ro och inga okända ljud…?
Så här ser vårt schema ut i nuläget och när han blir 7 månader planerar jag att korta ner em luren till 20 min. Hur tycker ni schemat ser ut? Har själv varit osäker på om lunchmålet och middagsmålet ligger för nära varandra, men vet inte hur jag ska ändra i så fall. Han äter med god aptit och är alltid hungrig när han vaknar, så att lägga middagen lite senare funkar inte i nuläget.
06.30 välling
08.30 sova 45 min
09.30 gröt + katrinplommon
11.15 sova 2 h
13.15 mat + frukt
15.15 sova 45
16.15 mat + frukt
18.30 extraslurk
19.00 natt
Tacksam för hälp!