För en månad sedan fick jag goda råd för att hålla dagsschemat på plats
Det blir minst tre vagningar varje natt. Ibland somnar hon om själv. Sen är det min käre man som vaknar vid varje vagning, men somnar om lagom till att lilla gullet somnar om och börjar då att snarka… Jag petar på honom, men oftast somnar HAN igen på två röda medan jag får vagna igen…
Hon sover mellan 6 och 7,5 timmar i sträck (ofta med vagningar numera alltså), får ett snabbt nattmål och sover SEDAN vidare mycket gott.
Jag väcker henne kl 9. Ibland vaknar hon själv en stund innan och ligger och jollrar en stund. En period väckte jag henne vid 7, men hon är väldigt morgontrött, somnar om hela tiden, hur jag än bär mig åt för att hålla henne vaken.
Från kl 9 ser schemat ut så här:
9 – 11 Första stora målet.
11-13 Sova 2 timmar
13- 15 Andra målet
15-16 Sova 1 timme
16- 18 Tredje målet
18-19 Sova 1 timme
19- 21 Fjärde målet
Kring 21: Kort sömn om fem minuter
22 Nattslurk
23 Sova natt
- Går det för kort tid mellan måltiderna på eftermiddagen så att hon inte hinner bli tillräckligt hungrig till varje mål? (hon ammas och får ersättning utöver det)
Dilemmat är att på eftermiddagen har jag toksvårt att få henne att sova längre än entimmespass
- Ska jag börja dagen tidigare, även om hon är extremt morgontrött? Eller är det här bara övergående tills hon anammat schemat ordentligt
- Ska jag sova några nätter i eget rum med barnet för att få nätterna att sätta sig? Jag vet inte hur mycket snarkningarna påverkar lilla gullet när hon ska somna om. Men hur blir det då när vi flyttar in tillsammans alla tre igen
- Hon verkar njuta av att äta vid bröstet, hummar nöjt under varje måltid. Men jag får hela tiden passa på henne så hon inte somnar, killa på kinden, under fötterna och allt möjligt annat.
När hon ätit (låter det max ta en timme) har jag henne med överallt när jag tex diskar, mockar och fodrar i stallet. Därutöver har vi mysiga umgängesstunder och hon är alltid pigg och glad.
Varma hälsningar,
Cecilia