Nattvagningar och snarkande man...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Cecilia_S

Nattvagningar och snarkande man...

Inlägg av Cecilia_S »

Hej!

För en månad sedan fick jag goda råd för att hålla dagsschemat på plats :D . Det funkar mycket bättre nu, TACK! Men nu har jag för en tid sedan fått problem med nätterna… Blir inte klok på vad jag gör för fel :( .

Det blir minst tre vagningar varje natt. Ibland somnar hon om själv. Sen är det min käre man som vaknar vid varje vagning, men somnar om lagom till att lilla gullet somnar om och börjar då att snarka… Jag petar på honom, men oftast somnar HAN igen på två röda medan jag får vagna igen… :evil: Till slut ger han upp och lägger sig att sova någon annanstans i huset… Vore tråkigt om vi måste sova i olika rum :roll: .

:?: Klurar på om jag borde ändra i schemat. Lilla gullet, som närmar sig tre månader nu, är som allra piggast på kvällen och är som allra mest aktiv när vi börjar krokna… Det är svårt att få henne att somna före 23. Fick hon som hon ville skulle hon inte sova före 1! Men sova desto längre på morgonen... Vi turas om att vagna kraftfullt med ordentlig knyck i varje riktning, ändå kan det ta en timme av vagningar innan hon sover riktigt, ibland mer! Det händer att vi ger henne extra tillskott av bröstmjölksersättning i vagnen och då kan hon dra i sig en hel del ytterligare mat trots tidigare trugande innan hon till slut somnar :? .

Hon sover mellan 6 och 7,5 timmar i sträck (ofta med vagningar numera alltså), får ett snabbt nattmål och sover SEDAN vidare mycket gott.

Jag väcker henne kl 9. Ibland vaknar hon själv en stund innan och ligger och jollrar en stund. En period väckte jag henne vid 7, men hon är väldigt morgontrött, somnar om hela tiden, hur jag än bär mig åt för att hålla henne vaken.

Från kl 9 ser schemat ut så här:
9 – 11 Första stora målet.
11-13 Sova 2 timmar
13- 15 Andra målet
15-16 Sova 1 timme
16- 18 Tredje målet
18-19 Sova 1 timme
19- 21 Fjärde målet
Kring 21: Kort sömn om fem minuter
22 Nattslurk
23 Sova natt

:roll: Vi har testat att ge henne en 20-minuters sömn på kvällen, men efter åtskilliga försök har vi gått ner till fem minuter. Hon blev nämligen så pigg och pratade och viftade glatt med hela kroppen i minst två timmar efteråt…

:?: Jag funderar på flera saker :?: :
- Går det för kort tid mellan måltiderna på eftermiddagen så att hon inte hinner bli tillräckligt hungrig till varje mål? (hon ammas och får ersättning utöver det)
Dilemmat är att på eftermiddagen har jag toksvårt att få henne att sova längre än entimmespass :oops: .
- Ska jag börja dagen tidigare, även om hon är extremt morgontrött? Eller är det här bara övergående tills hon anammat schemat ordentligt :roll: :roll: ?
- Ska jag sova några nätter i eget rum med barnet för att få nätterna att sätta sig? Jag vet inte hur mycket snarkningarna påverkar lilla gullet när hon ska somna om. Men hur blir det då när vi flyttar in tillsammans alla tre igen :roll: ...
- Hon verkar njuta av att äta vid bröstet, hummar nöjt under varje måltid. Men jag får hela tiden passa på henne så hon inte somnar, killa på kinden, under fötterna och allt möjligt annat.
När hon ätit (låter det max ta en timme) har jag henne med överallt när jag tex diskar, mockar och fodrar i stallet. Därutöver har vi mysiga umgängesstunder och hon är alltid pigg och glad.

:) JÄTTETACKSAM för tips och råd :) !

Varma hälsningar,

Cecilia
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Hm, med "nattmålet" - som vad jag förstår infaller efter nattslurken kl 22 (med vakentid en timme) och med sedan 6 eller 7,5 tim/natt, vid kl 5 respektive 6.30, äter hon 6 ggr/dygn, förutom att ni ibland ger henne lite extra i vagnen "och då kan hon dra i sig en hel del" - det blir i så fall 7 mål/dygn och inte mycket plats för hel natt :!: Hon blir snart tre månader och är mogen för tio tim natt.

Skönt att hon är glad och nöjd :lol: Men jag skulle akta mig för att slå fast att hon är morgontrött och kvällspigg; jag tycker det du berättar solklart tyder på att lilla älsklingen vrider på dygnet en smula (och nog har gjort länge :roll: eller från början :roll: :roll: ). De splittrade nätterna nu och de snarkiga morgnarna/förmiddagarna visar vartår det barkar, om man säger :shock: Vore hon verkligen "bara" en kvällsmänniska skulle hon inte börja vakna en massa på natten. Och det är jag rädd att hon fortsätter med allt mer, om ni inte får in lite mer normal dygnsrytm åt henne :!:

:arrow: Snarkningarna stör henne inte. Små barn kan stänga av öronen (liksom karlar, ursäkta). Det är inte därför hon vaknar. Hon vaknar för att hon är hungrig eller pigg eller båda delarna.

:arrow: Ett nytt schema kan jag inte göra åt dig, men jag föreslår att du mycket riktigt glesar ut tredje och fjärde målen, som ligger för tätt. Det är bra att du matar inom en timme, inte mer. Du kan gott börja skära ner så smått till trekvart (med den välsignade marginalkvarten förstås :!: ). Reasten av "målet" låter också trevligt och genomtänkt och socialt delaktigt :lol: Pris och beröm :lol:

:arrow: Låt dagen börja när du tycker den ska börja framöver också, så som det passar familjen. Sju? Halv åtta? Åtta? Du kan lägga henne för första luren redan efter en timme. Inte ovanligt. Men då får du ge järnet och verkligen hålla henne vaken den timmen!

En timme klarar ni, särskilt om du vet att schemat behöver sina modiga dygn att sätta sig. Snart blir hon sin egen lilla klocka. Och sover som folk på natten.

:arrow: En timme är ett lite "onaturligt" sömnrytmspass. Jag skulle satsa på 1,5 tim respektive 2 tim; går också med 3, men då inte på förmiddagen. Naturliga pass är också 5, 20 och 45 min. Femminutaren kan ni behålla tills det är dags för 10 tim nattsömn.

:arrow: Läs på i Verktygslådan om vagningen, som måste ransoneras dvs förkortas och effektiviseras :!: Sättas in direkt, ja - men inte pågå i evighet. Helst inte återtas alls efter första omgången förrän barnet sovit och i så fall vaknat igen och behöver nytt besked. Avsluta med skak och GÅ, varje gång. Snarkande eller ej :lol:

Återkom gärna med nya schemat, om du känner för att ta fasta på mina förslag :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Cecilia_S

Nytt schema

Inlägg av Cecilia_S »

Hej igen :D !

Stort tack för att du tog dig tid att svara så långt på alla mina funderingar :lol: :lol: ! Jag har tänkt och snickrat på ett nytt schema där jag försökt ta fasta på alla kloka råd. Vore enormt tacksam för kommentar till det.

Nytt schema:
8 - 11 Första stora målet plus umgänge
11 - 13 Sova 2 timmar
13 - 15 Andra stora målet plus umgänge
15 - 16:30 Sova 1,5 timmar
16:30 - 19 Tredje stora målet plus umgänge
19 - 19:45 Sova 45 minuter
20 - 22:30 Fjärde stora målet (som hon får vänta 15 minuter på) plus umgänge. Därutöver kan hon få en femminuterslur vid behov fram till nattslurken.
22:30 Nattslurk
23 Sova natt

:!: Jag har dock ett par funderingar gällande det nya schemat. Hon har som du konstaterade vridit lite på dygnet. Allra bäst sover hon på morgonkvisten... När det är dags för 10-timmarsnatt skulle jag vilja lägga henne vid kl 22.

:?: Jag har fördelat de tre sömnpassen under dagen så att det längsta kommer först (hon sover mycket gott då). Men är det måhända tokigt om jag ska vrida tillbaka dygnet? :roll:

:?: Du skrev att man kan lägga henne efter en timme bara, förutsatt att hon hålls igång ordentligt. Men eftersom det tar närmare en timme för gullnosen att äta, undrar jag om den vakentiden räcker och kan räknas som vaken. :? Hon äter helst med slutna ögon dessutom, nöjt hummande. Och om jag inte killar henne somnar hon gärna till dessutom :roll: :oops: .

:?: Tiden mellan målen har drygats ut. Nu går det 4 timmar, 4 timmar, 3,5 timmar och 2,5 timmar (till nattslurken). Eftersom två av sömnpassen är kortare än två timmar bygger det på att hon är vaken i 2,5 timmar samt får vänta lite på fjärde målet. Är det OK tror du? :roll: Hon brukar bli tröttkinkig efter sisådär två timmar, men då kanske det bara är att försöka göra det lönt för henne att vara uppe en stund till genom att fresta med kul aktiviteter? 8-[

:?: En sista fråga, bara: Har läst i inläggen att det inte är lönt att härja med ilsken unge som inte vill somna/somna om. Ska man i så fall låta lilla trollet skrika av sig ilskan i vagnen och invänta ett annat tonläge innan man försöker vagna igen? Hon kan skrika upp sig ibland, men jag har hittills inte haft is i magen att sluta vagna ett tag då alt. låta bli att springa dit och börja vagna 8-[ .

Som regel får vi lilla gullet att somna väldigt fort med vagningen. Måste bara säga TACK OCH LOV för vagningen - vilket genialt verktyg! :thumbsup: Vi hade varit vandrande sömndruckna vålnader utan det [-o< :D (Omgivningen brukar häpna över hur effektivt det funkar). Men ibland på eftermiddagen när hon vaknar för tidigt och ibland när hon ska somna för natten kan hon härda ut väldigt länge... :shock: (Har för första gången träffat på någon som är mer uthållig än jag själv... Ärftlig belastning förstås :wink: ) Även om hon oftast slutar hojta ganska snart kan hon ha svårt att komma till ro, sätter igång att gnälla igen och igen och igen snart efter att jag slutar vagna och gått iväg :evil: .

:D Åter igen, tusen tack för alla kloka råd! Hoppas att du har tid att kommentera ovanstående. :D

Varma hälsningar,
Cecilia
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Innan jag glömmer det (för mig självklara som man därför tror är självklart för alla andra också :roll: :lol: ):

1. hon sover väl på mage med larm :?:

2. hon har väl svalt i rummet och är lättklädd med benen och fötterna fria under täcket :?:

3. Lättklädd ute också dvs med rörelsefrihet, och varmt under och över i stället :?:

TACK för varma ord :oops: och pris och beröm för schemat, som jag tycker ser utmärkt ut.

:!: Nej, det är inte tokigt. Framöver kortar du först till 1,5 tim och sedan till 45 min, men det är då det. Inte nu.

:!: Du får väcka henne med dunder och brak, dvs verkligt tjohoo :!: Efter första gullligullet, förstås. Vill du kan du införa en ny rutin där du byter först, så att hon verkligen vaknar ordentligt. Annars får du helt enkelt se till att hon är vaken när hon äter, även om hon hummar och blundar... Hon får bara inte somna. Sedan kan du byta i pausen före påfyllningen och få nytt liv i henne. Du lär dig snart räkna ut pecis när hon ska ha sin påfyllning för att sedan "få" somna så gott, efter en timme.

:!: Ja, det kan bli tufft men är inte fel. Här har du den välsignade marginalkvarten att ta till, till nöds. I "Marie och Samuel - en mailkorrespondens" finns en del tips om hur man håller liv i groggy små älsklingar. Ner på magen på golvet (med bara små fötter) ska hon också för gymnastiska övningar, i korta (som det blir) men frekventa pass med frestande underhållning :wink:

:!: Ja, vagna ett par korta drag som markering/besked (efter distinkt tillrättaläggande), skaka och gå, och håll ordning på dig själv. Klart hon skulle vilja vagnas hela tiden, vem skulle inte vilja det :?: Låt henne vara sur ett tag; vi vill inte förbjuda folk att reagera. När du sedan går tillbaka för en ny omgång, ska det vara för att DU vill ha tyst på gnölet och inte vill höra mer, eftersom ingen människa kan somna särskilt bra gnölandes. Hon är så pass liten så det är klart att du inte vill höra henne låta ö h t, men du har redan lärt dig tolka hennes skrik och ska INTE ingripa förrän du antingen, enligt ovan, själv har fått nog, eller för att du verkligen hör att hon ber om hjälp. Den ska vara kort, kortare, kortast :idea: Hon kan så bra själv nu, så. Egentligen :lol:

Är så glad att du fått korn på vagningen och det verkar som om du har en strålande teknik :!: Fastna bara inte... Lätt hänt :evil:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Cecilia_S

Inlägg av Cecilia_S »

:D Tusen tack för så snabbt och fullödigt svar :D. Känner mig stärkt och full av tillförsikt :!:

Hon ligger på mage med larm (överlägset bäst!) och nu har även vi gjort det svalare i rummet. Och inte en enda nattvagning blev det under natten! Bra start för nya schemat :lol: :lol: .

Varma hälsningar,
Cecilia och lilla Stella
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"