Skrik i vargtimmen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
louise77

Skrik i vargtimmen

Inlägg av louise77 »

Hej, min lilla snart 8 månaders dotter har alltid en orolig sovare. Jag bestämde mig för att starta kuren i söndags och vi är nu inne på 5:e dagens morgon. Det fungerade galant de första nätterna förutom vargtimmen då jag efter pangramsa har fått låta lillan ligga och skrika sig till sömns. Varje morgon har hon vaknat runt 6 snåret (ska sova till kl. 7) förutom i morse då hon vaknade redan kl 4.45. I morse till skillnad från de tidigare nätterna så fick jag tillslut också gå in och snabbt lägga tillrätta, solfjädra och gå ut med ramsan då hon skrek så illa. Det hjälpte inte alls och en 15-20 minuter senare så skriker hon fortfarande för full hals ( en hulkande gråt). Då hennes 2 år gamla syster ligger och sover vägg i vägg så blev jag och min man tillslut ganska nervösa för att hon skulle vakna för tidigt. Detta skedde inte denna gång dock. Jag blev också mer och mer orolig att lillan hade kissat på sig, bajsat ner sig, var för kall etc vilket jag inte hunnit bedöma på den korta stund då jag varit inne och lagt henne tillrätta. Jag ville inte störa henne med att börja böka runt i sängen. Då vi inte hade någon förbättring efter 25 minuter så bestämde jag mig för att gå in igen och kolla läget för att i alla fall utesluta mina farhågor. Lillan var nu i upplösningstillstånd av att ha gråtit så länge så jag kände efter att ha gjort det "vanliga" med tillrättaläggning, solfjädertryck några sek att jag behövde lägga till några buffanden också. Hon tystnade nästan på en gång men började skrika igen när jag slutat och lämnade rummet med ramsan. Totalt skrek/grät lillan i 45 minuter i princip oavbrutet och slutligen började hon istället hicka och snyfta vilket pågick i 20 minuter och klockan har nästan hunnit bli 6 på morgonen. Jag tycker att kurens tillvägagångssätt är "spot on" med en vettig psykologisk förklaring bakom förutom just hur man som förälder ska hantera uppvaken i vargtimmen. Under samtliga mornar hittills och speciellt nu på morgonen så har jag fått låta lillan skrika så mycket och under så lång tid att hon tillslut tuppar av. Jag kan inte se hur detta skiljer sig från "controlled crying" metoden eller ingen metod alls. Om något så tycker jag att det känns ganska ansvarigt att lämna ett så litet barn att gråta under en sådan lång tidsperiod och jag vet därför inte hur och om jag ska fortsätta med de instruktioner som ges i boken under vargtimmen. Den kallas ju inte vargtimmen för inte och jag är rädd för att lämna min lilla dotter att gråta under den tiden under en längre period skapar fler vargar och en enorm känsla av övergivenhet hos den lilla. Tips och råd mottages tacksamt!

Ytterligare info:
Under de första nätterna så hade jag ingen vettig mörkläggningsgardin på plats men åtgärdade detta under 5:e natten och det till trots så vaknar lillan ännu tidigare.
Jag kör på "husljudsmetoden" när kl är efter 6 då det tidigare skulle störa resten av familjen som försöket sova.
Lillans schema ser ut på följande sätt:

7: uppvak, amma
8: frukost med rostat bröd + yogurt och frukt, frukt och rispure eller gröt. (Kämpar på med gröten)
9.15 - 10: sova
10: snabb amma
11.30: Lunch (hemlagat kött, fisk, fågel med grönsaker samt fruktpure alt burkmat med protein innehåll samt fruktpure till dessert. Jag trugar lillan allt jag kan men spenderar aldrig längre än 30min på det)
12.30 - 14: sova
14: amma
15: mellis (yogurt och frukt)
16.15 - 16.35: sova
17: middag (matigare grönsakspure + dessert ala fruktpure med ris)
18:45: Välling
19: natt

Tar tacksamt emot konstruktiv kritik på ovan skrivna och om ni ar ideer om hur vi ska lösa vargtimmen så är jag en lycklig mor.

Tack på förhand/Louise
Lillasyster fodd den 3:e januari 2012. Kurstart 19:e augusti 2012.
Manfred10

Re: Skrik i vargtimmen

Inlägg av Manfred10 »

Hej och välkommen hit! :D
Skriv gärna in dotterns födelsedatum samt datum för kurstart i kontrollpanelen-profil-signatur, så blir det lättare för oss att svara i din tråd.

Det första som slår mig på din beskrivning är Hunger? Stort matintag på dagen hjälper liten att sova gott om natten. Nu ammar du och ger mat lite om vartannat. Dra ihop amning och mat till EN och samma måltid och den bör inte ta längre än 30(-45) minuter. Ge mat först och fyll på med BM till exempel. Får hon småsnuttar mellan målen är hon förmodligen inte så hungrig när det är dags att äta riktig mat.

7: uppvak, amma
8: frukost Jobba på med gröten! :D rostat bröd innehåller inte så mycket vettig näring för en växande tjej. Äter hon duktigt med BM kanske du kan vänta till 8.30 med gröten så att det inte blir så länge fram till lunch? och så behöver du ehhelr inte amma klockan 10 utan du kan fylla på med BM efter lunchen 11.30 i stället?
9.15 - 10: sova
10: snabb amma
11.30: Lunch (hemlagat kött, fisk, fågel med grönsaker samt fruktpure alt burkmat med protein innehåll samt fruktpure till dessert. Jag trugar lillan allt jag kan men spenderar aldrig längre än 30min på det)
12.30 - 14: sova
14: amma samma sak här. Servera mellis och fyll på med BM i samma mål.
15: mellis (yogurt och frukt)
16.15 - 16.35: sova
17: middag (matigare grönsakspure + dessert ala fruktpure med ris)
18:45: Välling
19: natt

Hur fungerade det de första nätterna har ni alltid haft uppvak i vargtimmen? första nätterna ska lugnet sättas och då SKA man gå in och buffa lugn vid uppvak för att så småningom dra sig tillbaka mer och mer och låta ramsan ta över. Ramsan kan ta över först när man övertygat liten om att det är TRYGGT att sova i sängen och detta gör man med verktyget buffning alt. solfjäder på störe barn.

Om du har boken har du oxå läst på sidorna 10 och 177-179? om just vargtimmen. Samt här http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#90119
Under samtliga mornar hittills och speciellt nu på morgonen så har jag fått låta lillan skrika så mycket och under så lång tid att hon tillslut tuppar av.
Detta är inte förenligt med SHN. :roll:

På sidan 179 står följande:
Anna Wahlgren skrev:Det gäller alltså att hålla i minnet och förmedla det övergripande budskapet: På natten händer ingenting.

Det viktiga är att barnet somnar om under vargtimmen, om så bara för fem minuter. Kommer bara den lilla luren till stånd, överbryggar barnet snart klyftan och kortar ner vakentiden alltmer, för att slutligen sova sig igenom vargtimmen helt.

Balansgången här är delikat. Å ena sidan ska man övertyga barnet om det lämpliga i att sova lite till. Barnet ställer ju en fråga (till slut), och frågor ska ha svar. Å andra sidan får man inte störa och upprätta underhållning. På natten sover man. På natten händer ingenting.

Man kan mota Olle i grind genom att genast, så fort barnet vaknar nöjt och belåtet, ge en glad, stadig så kallad upplysningsramsa x4, som både meddelar och påminner om att det ännu är natt och att barnet ska (fortsätta) sova så gott. Under övriga natten skulle man ju inte ingripa, om barnet vaknade till och låg och ”pratade” en stund, utan börja lugna först om och när barnet verkligen bad om hjälp, men under vargtimmen kan man alltså ramsa i förebyggande syfte innan. Och sedan inte mer.

Kommer mot förmodan ett verkligt förtvivlat sammanbrott – och då menar jag förtvivlat – har man, i yttersta nödfall, solfjädern att ta till som krisverktyg. Man lägger tillrätta med fasta tag, ger den under tystnad och låter den verka den tid det tar, tills hela lilla kroppen känns sömntung. Men man gör detta bara en enda gång (följt av ramsan, hopdragen med bekräftelsen, på väg ut och utanför). När man gett detta enda handfasta besked om att på natten sover man, bör man distrahera sig med andra ljud och sysslor i huset, så att man drar tillbaks öronen från tröskeln och låter barnet vara i fred.

För barnet betyder de ljud, som inte har med barnet att göra, att man går vakten betryggande och håller vargen stången. På natten sover man behöver alltså i barnets värld inte alls gälla själva nattvakten!
Är det kris så är det. Går du in så verktygar du tills liten sover. Inte in och ut flera gånger det är detta som leder till för mycket trafik. Behöver man byta blöja gör man det i sängen helt i mörkret eller lite ljus från mobilen brukar jag ha. 8) och sen går man ut igen. Klassisk musik som husljud är en annan klassiker i vargtimmen, så att liten slipper lyssna till sin egen gråt.
Jag kan inte se hur detta skiljer sig från "controlled crying" metoden eller ingen metod alls. Om något så tycker jag att det känns ganska ansvarigt att lämna ett så litet barn att gråta under en sådan lång tidsperiod och jag vet därför inte hur och om jag ska fortsätta med de instruktioner som ges i boken under vargtimmen.
Nej detta är defenitivt inte rätt väg enligt SHN. Inget barn ska lämnas åt sitt öde ensam med sin gråt utan i ord och handling aktivt lugnas!
Anna Wahlgren skrev:Enligt Sova hela natten-kuren däremot får små barns frågor aldrig lämnas obesvarade. Deras oro för livhanken, fruktan för vargen, ängslan för sin obestridda hjälplöshet får aldrig förklinga ohörda.

För mig får inga små barn skrika alls.

Det gör de ändå, som bekant, men den mängd frågor de ställer första gången, första kvällen under Sova hela natten-kuren, ska ha ögonblickliga och i ordets rätta mening betryggande svar – även om detta första svar tar sina modiga 20-45 minuter att förmedla till små barn som aldrig sovit bra (eller sovit alls, höll jag på att säga).

Små barn får vara på dåligt humör, de får vara ilskna och reagera med mindre ädla eder - men i min värld får späda och små barn inte vara ledsna eller olyckliga.

Små barn får inte befara sig övergivna en sekund.
eller här... 8)
Anna Wahlgren skrev:Hysteriskt

Vad är skillnaden mellan din metod och femminutersmetoden? Alltid förut när vår lilla Catherine gnällde, fick hon bröstet. Nu tänkte vi kura och försökte buffa henne, men hon började skrika hysteriskt!

Många spädbarnsföräldrar med dig har i princip aldrig hört sina barn skrika. De har stoppat in bröstet/nappen så fort barnet öppnat munnen. De tror därför att skrikandet, som är att betrakta som antingen en fråga eller en reaktion (med hundratals variationer!) är detsamma som hysteri. Det är det inte. Ett hysteriskt barn skriker tills det antingen kräks eller svimmar, eller båda delarna.

Frågor i form av skrik (och hur skulle barnet annars uttrycka dem?) är inte hysteri. Det är frågor som kräver sina för barnet nöjaktiga svar. Och man ger sig inte förrän man lyckats ge dem. Det är på barnets slutliga reaktion av lättnad man kan avläsa riktigheten i svaren man gav.

Jag tror alltså inte alls att lilla Catherine blev hysterisk, och man bör akta sig för att missbruka ordet hysteri - som betecknar ett för små barn (liksom för oss alla) fullständigt outhärdligt sinnestillstånd.

Skillnaden mellan femminutersmetoden eller skrikmetoden, där man som vuxen förhåller sig passiv förutom att man visar upp sig var femte minut, och Sova hela natten-kuren, där man i ord och handling aktivt lugnar barnet, är i korthet denna:

Med Sova hela natten-kuren tar man som vuxen på sig hela ansvaret själv för barnets goda sömn.

Med femminutersmetoden lägger man ansvaret för insomnandet och sovandet på barnet självt.

Reaktionen på femminutersmetodens ryggradslösa svek, om jag så får säga, brukar inte sällan bli just (äkta) hysteri.
Kanske detta hjälper dig att se saken tydligare. :D Du ska inte göra något som bär dig emot och får dig att handla så som du egentligen inte vill. Då är det bättre att avbryta kuren!

Jag tror att mer mat i magen på dagen och några tydliga handfasta besked i ORD OCH HANDLING i vargtimmen får er på rätt bana igen. Något annat är inte rätt mot lilltösen! :D

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
louise77

Inlägg av louise77 »

Hej igen!

Till Jenny som tog sig tid att besvara mina frågor vill jag rikta ett stort tack! Jag blev verkligen positivt överraskad och uppmuntrad av din hjälp. Tack!

Vi har haft problem med uppvak under vargtimmen (alltid vid kl. 5.45-6.15) varje morgon och så även idag. Jag tror att du har helt rätt i att det handlar om hunger först och främst varför lillan vaknar i ottan varje morgon och att jag behöver klura ut ett bättre schema dr hon blir ordentligt hungrig mellan måltiderna. Jag känner mig lite nedstämd i dag på morgonen då jag fick bryta kurandet för en stund pch plocka upp lillan som då legat pch gallskrikit i mer än 30 minuter (hade då redan prövat att ramsa och även solfjädra till hon blev lugn) och ammade henne. Fem minuter senare lägger jag ned henne igen efter SHN riktlinjerna och hon somnade om igen efter några minuters gruffanden och jag väckte henne kl 7. Uppenbarligen var det hunger som var problemet till det todiga uppvaket men det känns ändå som ett steg tillbaka då jag föll till föga (hade ont i magen av hennes ledsna gråt) och plockade upp henne innan marginalkvarten. Jag vill ju inte skapa en ny ovana där hon fortsätter vakna samma tid varje morgon och gråter tills jag plockar upp henne (för mamma ger ju alltid med sig så småningom). Jag tar gärna emot era synpunkter här!

Jag planerar att ta Jennys råd och skära ned på småmatandet under dagen och istället införa stora mål. Problemet är frukosten då jag inte kan vänta för länge med den då jag måste ta den äldre dottern till skolan i tid och vill inte laga frukost halva morgonen då alla äter på olika tider. Jag tänker köra på att korta ned ammandet några minuter alternativt utesluta det helt innan frukost och istället ge henne gröt etc och sedan fylla på med amning om det finns rum kvar i lilla magen. Till saken hör dock att min lilla tjej alltid varit liten i maten sen hon föddes och är ganska liten i kroppsbyggnad i jämförelse med många andra bebisar i samma ålder. Hon är fortfarande normal men hon kommer nog bli en finlemmad tjej hela livet.

En annan snabb fråga jag har gäller eftermiddagsluren ala 20 minuter. Jag hade slopat den innan kuren startade men försökte återinföra den när kuren började då det enligt bebisars sovbehov vid denna ålder behövdes. Min lilla tjej är sömnig men inte tillräckligt sömnig för att somna max 5 min on ens det. Jag har följt kuren exakt hör men börjar tro att hon inte behöver denna lur längre. Vad tror ni som läser detta och vad skulle ni göra?

Tack igen på förhand för er hjälp!

Louise
Mamma till 2 tjejer varav yngsta som är 8 månader om en vecka har kurats sen den 19:e augusti
Lillasyster fodd den 3:e januari 2012. Kurstart 19:e augusti 2012.
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Hej och välkommen säger även jag :D
louise77 skrev:Jag vill ju inte skapa en ny ovana där hon fortsätter vakna samma tid varje morgon och gråter tills jag plockar upp henne (för mamma ger ju alltid med sig så småningom). Jag tar gärna emot era synpunkter här!
Jag tror som både Jenny och du tror, att hon är hungrig där på morgonen. Och så länge de vargarna finns där så kommer det nog bli svårt att göra något åt det. Så jag tycker att det är en jättebra plan att ha 4 rejäla måltider under dagen istället. Framförallt för att du ska kunna skjuta dina hungervargar och känna att du kan bemöta de tidiga uppvaken på ett bra sätt utan att oroa dig för att hon kanske är hungrig.
louise77 skrev:Jag planerar att ta Jennys råd och skära ned på småmatandet under dagen och istället införa stora mål.
:thumbsup: Jag tror att du kommer märka en skillnad på hennes aptit.
Angående frukosten: Är problemet att du inte hinner ge henne gröten kl 8? För det är annars en mycket bra lösning att ha en andra frukost (om man räknar första amningen som en frukost). Efter en lång natt så är det ju bra att fylla upp depåerna. Vi körde med en andra frukost upp till strax efter året då aptiten minskade överlag.
louise77 skrev:En annan snabb fråga jag har gäller eftermiddagsluren ala 20 minuter. Jag hade slopat den innan kuren startade men försökte återinföra den när kuren började då det enligt bebisars sovbehov vid denna ålder behövdes. Min lilla tjej är sömnig men inte tillräckligt sömnig för att somna max 5 min on ens det. Jag har följt kuren exakt hör men börjar tro att hon inte behöver denna lur längre. Vad tror ni som läser detta och vad skulle ni göra?
Jag skulle fortsatt att erbjuda den luren som en förutsättning för sömn (ffa eftersom ni fortfarande är inne i kuren). Sover hon den så sover hon den. Sover hon den inte någon dag så är det ok det också. Huvudsaken är att hon får möjligheten.

:D
//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hur går det för er ? :mrgreen: vill tösen äta mer dagtid?

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"