Är nybliven mamma till Lovisa, ca 5 veckor. Hon föddes ca 11 dagar för tidigt, men mår toppenbra. Jag är mitt uppe i läsandet av Barnaboken och är inspirerad! Först, tack för mag-läget för sömnen. Lillan är som en sköldpadda och även om hon sov ok i sitt näste i sängen, väckte hon ofta sig själv genom reflexerna och vagnen var det mycket strul med. Iochmed magläget sover hon gott och jag vågar (med larm såklart och lite nervöst fortfarande pga all skrämselpropaganda men det blir bättre).
Vi är ju fortfarande i vår "smekmånad" och har det mysigt bara att vara tillsammans, men jag tänker på SM redan nu och håller lite koll på tider etc. Det är min ambition att om en månad eller så styra över lite mer till fast schema. Det som är trixigt för mig är att jag delammar vilket vållar lite tidsproblem och stress. Vid varje mat-tillfälle får hon amma så mkt hon vill och sen "toppar" jag med ersättning när det behövs (vilket är ofta nu då hon verkar vara i tillväxtfas). Ibland kan endast amning enl SM ta 1,5 timmar men jag tillåter det, iaf på dagen, då jag vll stimulera produktionen. Även på natten tar det för lång tid (ca 1 timme totalt inkl flaska), så jag hoppas att jag på sikt kan vänja henne av med tillägget och även få henne att äta lite mer effektivt. Blir peppad av en del trådar härinne där det verkar funkat med tiden.
Hon sover också bra nu, även på natten då vi bara har ett nattmål ca kl 3. Problemet är att det är så svårt att få henne att komma till ro och somna in. Samma problem kan uppstå på dagen och framförallt vid kvällsläggningen vid 22 men det är lite mer hanterbart än mitt i natten. Ibland är vi uppe 2,5h mitt i natten (1h för matning och ytterligare 1,5 timme för att kunna somna in vilket innebär massor av bärande och vyssjande och ger mig stresspåslag inför varje läggning). Hon har börjat bli mer gnällig/skrikig denna tid också, innan var hon mest vaken men lugn. Det finns en liten öppning att lägga henne direkt efter sista knockout-slurken men lyckas man inte med det så sätter snart kräkningar och hicka igång och hon är klarvaken igen. Är därför intresserad av vad andra gör vid insomnande efter maten? Lägger ni dem vakna och de somnar själva eller somnar de in innan? Kan man förvänta sig av en sån liten att hon somnar själv nu? Finns det några bra "tricks"? Problemet är ju att om vakentiden blir för lång så är det snart dags för matning igen, och nästa sömnpass blir stört.... Vill tillägga att hon alltid är proppmätt när det är dags att sova. Jag trugar med bröst och flaska tills hon rynkar på näsan. Hon sover i säng i vårt rum på natten och i vagnen på dagen (utevagn). Jag har börjat ta in vagnen mer och mer och vagna henne men vi har begränsat utrymme i lgh så det är inte optimalt att alltid låta henne sova i vagnen även på natten. Det känns som om att det är ngt som funkat för många härinne så kanske bör jag tänka om....
Övriga frågor;
-när är det lagom att börja med ett fastare schema, dvs väcka henne för att få in fler sovpass, vid 2 månader? Hon har en tendens att sova ca 3-3,5 timmar per pass om jag inte väcker henne och eftersom läggningarna kan vara jobbiga så drar jag mig för det nu
-om någon kan tips om ett lämpligt schema för en ca 2 månader gammal med start kl 07.00 så vore jag väldigt tacksam
Tusen tack för hjälpen!