Problem med insomning och schema för 2 månaders

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
LovisasMamma

Problem med insomning och schema för 2 månaders

Inlägg av LovisasMamma »

Hej!
Är nybliven mamma till Lovisa, ca 5 veckor. Hon föddes ca 11 dagar för tidigt, men mår toppenbra. Jag är mitt uppe i läsandet av Barnaboken och är inspirerad! Först, tack för mag-läget för sömnen. Lillan är som en sköldpadda och även om hon sov ok i sitt näste i sängen, väckte hon ofta sig själv genom reflexerna och vagnen var det mycket strul med. Iochmed magläget sover hon gott och jag vågar (med larm såklart och lite nervöst fortfarande pga all skrämselpropaganda men det blir bättre).

Vi är ju fortfarande i vår "smekmånad" och har det mysigt bara att vara tillsammans, men jag tänker på SM redan nu och håller lite koll på tider etc. Det är min ambition att om en månad eller så styra över lite mer till fast schema. Det som är trixigt för mig är att jag delammar vilket vållar lite tidsproblem och stress. Vid varje mat-tillfälle får hon amma så mkt hon vill och sen "toppar" jag med ersättning när det behövs (vilket är ofta nu då hon verkar vara i tillväxtfas). Ibland kan endast amning enl SM ta 1,5 timmar men jag tillåter det, iaf på dagen, då jag vll stimulera produktionen. Även på natten tar det för lång tid (ca 1 timme totalt inkl flaska), så jag hoppas att jag på sikt kan vänja henne av med tillägget och även få henne att äta lite mer effektivt. Blir peppad av en del trådar härinne där det verkar funkat med tiden.

Hon sover också bra nu, även på natten då vi bara har ett nattmål ca kl 3. Problemet är att det är så svårt att få henne att komma till ro och somna in. Samma problem kan uppstå på dagen och framförallt vid kvällsläggningen vid 22 men det är lite mer hanterbart än mitt i natten. Ibland är vi uppe 2,5h mitt i natten (1h för matning och ytterligare 1,5 timme för att kunna somna in vilket innebär massor av bärande och vyssjande och ger mig stresspåslag inför varje läggning). Hon har börjat bli mer gnällig/skrikig denna tid också, innan var hon mest vaken men lugn. Det finns en liten öppning att lägga henne direkt efter sista knockout-slurken men lyckas man inte med det så sätter snart kräkningar och hicka igång och hon är klarvaken igen. Är därför intresserad av vad andra gör vid insomnande efter maten? Lägger ni dem vakna och de somnar själva eller somnar de in innan? Kan man förvänta sig av en sån liten att hon somnar själv nu? Finns det några bra "tricks"? Problemet är ju att om vakentiden blir för lång så är det snart dags för matning igen, och nästa sömnpass blir stört.... Vill tillägga att hon alltid är proppmätt när det är dags att sova. Jag trugar med bröst och flaska tills hon rynkar på näsan. Hon sover i säng i vårt rum på natten och i vagnen på dagen (utevagn). Jag har börjat ta in vagnen mer och mer och vagna henne men vi har begränsat utrymme i lgh så det är inte optimalt att alltid låta henne sova i vagnen även på natten. Det känns som om att det är ngt som funkat för många härinne så kanske bör jag tänka om....

Övriga frågor;
-när är det lagom att börja med ett fastare schema, dvs väcka henne för att få in fler sovpass, vid 2 månader? Hon har en tendens att sova ca 3-3,5 timmar per pass om jag inte väcker henne och eftersom läggningarna kan vara jobbiga så drar jag mig för det nu
-om någon kan tips om ett lämpligt schema för en ca 2 månader gammal med start kl 07.00 så vore jag väldigt tacksam :D

Tusen tack för hjälpen!
Lovisa 4/7 2012
Kurstart 7/1 2013
Irmasmamma

Re: Problem med insomning och schema för 2 månaders

Inlägg av Irmasmamma »

Hej och välkommen till forumet och till oss på Späda och små! :D

Stort grattis till lilltjejen. :heart:

Vilken härlig smekmånad ni verkar ha haft! :D =D>
LovisasMamma skrev:Det som är trixigt för mig är att jag delammar vilket vållar lite tidsproblem och stress. Vid varje mat-tillfälle får hon amma så mkt hon vill och sen "toppar" jag med ersättning när det behövs (vilket är ofta nu då hon verkar vara i tillväxtfas). Ibland kan endast amning enl SM ta 1,5 timmar men jag tillåter det, iaf på dagen, då jag vll stimulera produktionen. Även på natten tar det för lång tid (ca 1 timme totalt inkl flaska), så jag hoppas att jag på sikt kan vänja henne av med tillägget och även få henne att äta lite mer effektivt. 
Känn dig inte stressad över att det tar tid att äta så här i början. Lillan måste ju ha en chans att få in den rätta tekniken och lära sig äta snabbare och effektivare, precis som du skriver. Viktigt att komma ihåg är att Standardmodellen beskriver en modell och inte ett slaviskt tidsschema. Huvudsaken är att du strävar efter matning inom 1,5 timme, ni kommer att komma dit snart, tro mig. :wink: Så länge hon fortfarande äter långsamt kan du kanske korta ner skötningen och umgänget (alt lägga det efteråt).
LovisasMamma skrev:Hon sover också bra nu, även på natten då vi bara har ett nattmål ca kl 3. 
Underbart! :D Fint jobbat! =D>
LovisasMamma skrev:Problemet är att det är så svårt att få henne att komma till ro och somna in. Samma problem kan uppstå på dagen och framförallt vid kvällsläggningen vid 22 men det är lite mer hanterbart än mitt i natten. Ibland är vi uppe 2,5h mitt i natten (1h för matning och ytterligare 1,5 timme för att kunna somna in vilket innebär massor av bärande och vyssjande och ger mig stresspåslag inför varje läggning). Hon har börjat bli mer gnällig/skrikig denna tid också, innan var hon mest vaken men lugn. Det finns en liten öppning att lägga henne direkt efter sista knockout-slurken men lyckas man inte med det så sätter snart kräkningar och hicka igång och hon är klarvaken igen. Är därför intresserad av vad andra gör vid insomnande efter maten? Lägger ni dem vakna och de somnar själva eller somnar de in innan? Kan man förvänta sig av en sån liten att hon somnar själv nu? Finns det några bra "tricks"? 
Vid den här åldern är det mycket riktigt dags att slopa den sk knockout-slurken, alltså - liten bör läggas vaken. 
Om liten inte somnar av sig själv utan skriker ledset, så kan du antingen välja att vagna (om ni nu har möjlighet att ha vagnen inne...) eller buffa så att liten blir lugn. De flesta brukar föredra att vagna såna här små skruttar, men själv fick jag aldrig riktigt till vagningen utan hamnade på rätt köl först när vi gick över till buffning. :roll:
Det är viktigt att du använder rätt teknik, kolla in de här filmklippen där Anna visar! :D

En annan oerhört viktig detalj är att du bara ska vagna/buffa tills liten är LUGN, inte till sömns! Liten bör somna på egen hand för att hon ska vara medveten om vad som händer och enklare kunna/våga somna om själv vid ev uppvak sedan. 
LovisasMamma skrev: -när är det lagom att börja med ett fastare schema, dvs väcka henne för att få in fler sovpass, vid 2 månader? Hon har en tendens att sova ca 3-3,5 timmar per pass om jag inte väcker henne och eftersom läggningarna kan vara jobbiga så drar jag mig för det nu. 
Eftersom ni precis kommit ut ur smekmånaden så kan du börja väcka med varsam hand efter kanske 2-2,5 tim för att inte liten ska vända på dygnet. En bra rytm att sträva efter när smekmånaden är över är 2-2, alltså 2 tim vaken - 2 tim sömn. 
LovisasMamma skrev:-om någon kan tips om ett lämpligt schema för en ca 2 månader gammal med start kl 07.00 så vore jag väldigt tacksam :D 
Precis som du skriver är det först vid ca 2 mån som ett fast schema spikas. Ett populärt tvåmånadersschema brukar vara 11-1,5-2-1,5, vilket innebär 11-timmarsnatt, 1,5 h sömn på fm, 2  h långlur, 1,5 h sömn på em. Här finns en fin länk med en massa schemainspiration för alla åldrar upp till året!

Ser fram emot att få följa med på er resa! :D

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
LovisasMamma

Inlägg av LovisasMamma »

Hej!
Stort tack för råd och hjälp och bra tips på schema! Ska öva öva öva på buffning så att jag kan använda mig av det i sängen. Just nu är det tillväxtperiod tror jag och jag har svårt att hålla mig till SM för amningen, men hoppas att det ska rätta till sig snart!

Ett par frågor till:
-är det bättre att bestämma sig för en metod, dvs vagning eller buffning eller ok att använda sig av båda och växla beronde på vad som funkar för dagen?
-hon sover enligt sin egen rytm 5h (ca 22-03) med ev en trasselskarv runt 01 och när hon vaknar är hon jättehungrig. Hur får jag henne att sova 6h och snart t.o.m 8h? Vagning och buffning som gäller då eller? Låter henne ha sin egen rytm nu men på sikt så....

Tack igen! :D
Lovisa 4/7 2012
Kurstart 7/1 2013
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hejsan! :D
LovisasMamma skrev:Hej!
Just nu är det tillväxtperiod tror jag och jag har svårt att hålla mig till SM för amningen, men hoppas att det ska rätta till sig snart!
Själv är jag av den uppfattningen att SM-matningen funkar bäst även under tillväxtperioder, eftersom både litens mage och brösten mår bra av att vila ordentligt mellan målen. Liten får upp mer hunger och brukar äta sammanlagt mer än om det småäts hela tiden och brösten mår bra av att tömmas ordentligt och sen vila för att produktionen ska öka på bästa sätt. :D Vid behov kan man också avsluta dagen med flaska med ersättning/urpumpad morgonmjölk för att fylla igen ev luckor i magen :P
LovisasMamma skrev:-är det bättre att bestämma sig för en metod, dvs vagning eller buffning eller ok att använda sig av båda och växla beronde på vad som funkar för dagen?
Med rätt Attityd går det jättebra att mixa! :wink: Huvudsaken är att tekniken är rätt och att du svarar kort, koncist och tryggt på litens frågor. :P
LovisasMamma skrev:-hon sover enligt sin egen rytm 5h (ca 22-03) med ev en trasselskarv runt 01 och när hon vaknar är hon jättehungrig. Hur får jag henne att sova 6h och snart t.o.m 8h? Vagning och buffning som gäller då eller?
Vissa väljer att ta nätterna lite som de kommer och se till att styra upp dagarna enligt SM. Efter hand brukar nätterrna då lösa sig av sig själva, när liten äter mer och mer dagtid. Andra (som jag själv t.ex.) tycker att det funkar bättre att bestämma en fast tid för nattmålet och buffa/vagna över alla andra uppvak. En smaksak! 8) :mrgreen:

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
LovisasMamma

Inlägg av LovisasMamma »

Hej igen!
Tack för alla bra råd! Tyvärr har vi kommit ur gängorna sen ca 1 vecka tbk pga sjukhusbesök (allt ok nu :D ) samtidigt som mattrassel och vad jag tror är tillväxtperiod/utvecklingsfas. Allt på en gång helt enkelt! Hon både äter och sover oroligare som en påföljd :(

Jag försöker hålla mig till matning enl SM även nu men då jag delammar med amningsnapp (som vi övar på att få bort) plus ger flaska vid varje mål så kan det vara svårt att få det att gå ihop. Hon plågas just nu av mkt ont i magen också som gör att det blir utdraget och skrikigt.

Jag jobbar nu att alltid få in 3 sovpass på dagen med förhoppningen att natten då ska styra upp sig själv. Tror att hon sover för lite på dagarna helt enkelt för ibland blir det bara 2 pass. Eftersom hon kan vara svår att lägga så hamnar jag lätt "efter" och det blir ibland sent för sista sovpasset (ca 18). Hur hanterar jag det bäst? Brukar låta henne ta en kort sovstund på ca 1 timme för att undvika övertrötthet men det har inte alltid en positiv effekt på läggningen som sker ca 22.00.

Nattsömnen som var 5+3h med ett nattmål innan är nu mer 3,5+lite oroliga morgontimmar med mycket vak och mycket buffning och lite tidig uppgång med frukost redan kl 06. Hoppas att natten styr upp sig när dagen faller bättre på plats men jag måste fråga, när hon vaknar ca 01.30 och är uppenbart hungrig (hörs på gnället), ska jag trots det vagna/buffa för att få henne att sova ca 1,5 timmar till?

Underbart att det finns en plats där man kan ställa lite frågor!!
:D
Lovisa 4/7 2012
Kurstart 7/1 2013
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej och grattis till nykomlingen!

För det är just vad hon är, en nykomling som varken lärt sitt tutta på dit bröst ordentligt med rätt teknik och effektivitet och det är ju ganska nytt med flaskan också. Och så ska man sova i en säng eller i vagnen, nytt, nytt, nytt.

För dig är också allt ny eftersom hon är ert första barn och det är vingligt i början, det ska vara det, man ska lära känna varandra och med varsam hand styra upp sömn, mat och vakentid.

Viktigast är att se SM som en modell att luta sig emot och inte som någon färdig mall som ska följas till punkt och pricka. Jag brukar se de två första månaderna som vingeltid där det är okej om det blir lite hipp som happ samtidigt som jag försiktigt styr upp sömnen, jag väcker alltid efter 2-2,5 tim sömn för att få lite ordning på dagen och sedemera på natten. Mata på, låt det ta tid, hon är pyttig än och behöver tid att äta. Det är okej att fortsätta med knock-out slurken ännu ett tag. Huvudsaken är att hon blir riktigt mätt för då sover hon gott, hungriga magar håller småttingar vakna.

Hungriga småttingar ska inte buffas de ska matas. Ju mer du får i henne dagtid ju bättre kommer hon sova på natten och så småningom sova över nattmålen.

Här hemma har alla barnen sovit 12 tim nätter kring fyra månader och då har vi ändå tillåtit vingel i åtta veckor om man bortser från att vi alltid väckt dem dagtid.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
LovisasMamma

Inlägg av LovisasMamma »

Tack för bra support! Det blir lite vingel framöver alltså och så blir det schema lite längre fram!
:D Sofia
Lovisa 4/7 2012
Kurstart 7/1 2013
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"