Nea 4mån, dags att sova på natten!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Neas mamma

Re: Nea 4mån, dags att sova på natten!

Inlägg av Neas mamma »

Glömde ännu säga vad hon äter:
ca 8 mmål gröt(ca 3msk pulver)
11.30 lunch batat/poatis+grönsakspure
15 mellis ersättningca 160-180ml+frukt
18 middag gröt
erjuder 19.45 slurk men tar inte
kvällsurk i sömnen 21 välling 200ml.

Kommentera gärna!
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
Neas mamma

Inlägg av Neas mamma »

Tack klockan för tipset med dagslurarna!
Har nu gett en ramsa genast när lillen vaknat i skarven, idag behövde hon ramsax8, sen sov hon vidare.
Kan inte ännu fatta att det är möjligt. Hon som sovit uruselt på dagen och jag fått vagna typ 10 gånger i skarven.

Hon somnar nog ännu till damsugaren och sen försöker jag lyssna när hon lugnat sig + ger bekräftelse åt henne. Lite svårt ibland med oljudet!!

En fråga angående tidig morgon. Läste på forumet att ge pangramsa o sen om protester så musik på.
MEN, hur blir det med bekräftelse ramsan om hon sen somnar till musiken?? Då får hon ju inte den. Svårt att höra då musiken är på hög volym...!?
Stod att - sätt musik på och gå i säng med, typ med öronproppar!
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!!
Så fint ni jobbat på! =D> =D> =D> Härligt att höra att det blir bättre :)
Angående bekräftelsen vid musik så skall du nu baka in bekräftelseramsan i ditt ramsande. Sista ramsraden skall alltså alltid låta mjuk och lugn. Ger du alltså en pangramsa så har du förmedlat beskedet och därefter lämnar du över ansvaret åt dottern. Hon börjar nog förstå vad det är som gäller! Samma sak vid läggningar - ramsa dig ut och låt lillen sköta sitt. Hakar hon upp sig däremot och låter ledsen och frågvis - då kan hon få en lugnande ramsa! Men då endast några varv och sista raden lugn och trygg - Hänger du med??
Superfint jobbat hittills!! :)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Neas mamma

Inlägg av Neas mamma »

Tack mumintrollet!
Tack vare er allas hjälp har det gått så bra!

Alltså, förstod jag rätt. Jag ger nu ingen skild bekräftelse ramsa(1gång) efter ramsax4. Utan jag låter ramsax3 och sista versen är som bekräftelse. Alltså ingen paus där inte?
Så även om hon klagar/frågar efter jag sagt ramsan med bekräftelse så låter jag henne vara. Fastän hon får det sista ordet??
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Yess - kör alltså ramsan x 4 och sista raden är som bekräftelse. Du måste lyssna till vad du får för frågor. Gnöl och mutter, allmänt bök i sängen joller, tjut och tjatter räknas till privatlivet så att säga ;) Är hon dock tydligt ledsen och ropar efter hjälp skall hon få en ramsomgång till, då är det ofta fråga om en ramsdiskussion där du skall ha sista ordet. Annars är det dags för dig att backa mer och mer och låta henne somna utan din bekräftelse. Läs avsnittet om safarin om och om igen så får du påminnelse om attityden där. Din uppgift är inte att få barnet att somna - det skall hon fixa själv. Din uppgift är att ordna de bästa trygga förutsättningarna för hennes sovande, bland annat förmedlar du att du minnsann sitter utanför dörren med bössan laddad och skjuter varg och andra spöken.
Glädjande att höra att det gått så bra för er, jobba nu konsekvent vidare så ger de tidiga mornarna nog med sig med tiden. Vi slet med dem i en månad förrän det satt som smäck.
Angående att ändra i schema så skulle jag se uppföljningsveckan till slut och sedan fundera vad du kunde ändra. Och ändrar du så skall du igen köra det i 1-1,5 vecka. Det tar sin tid förrän resultaten syns och kroppen ställer in sig på nya tider.
Kram
Neas mamma

Inlägg av Neas mamma »

Måste nog ändra på schemat för lillen är int hungrig till kvällsurken. Ger den nu i sömnen ca 21 då äter hon ca 200ml välling.
Det betyder att det MÅSTE vara 3 timmar mellan middag och slurk.
Har du något förslag till schema där det kunde se ut så?
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!
Förstod jag rätt att ert schema ser ut såhär?

Morgon 7.30 gröt
Sova 9.15-10.45 1.5h
Mat 11 batat/potatis+grönsak o mjölk(är inte värst hungrig)
Sova 12.45-14.45 2h
Mat 15 mjölk ca 200ml (tar inte frukt)
Sova 16.45(17)-17.45
Mat 18 gröt (dricker inget)
Bad
Nattslurk 19.45, Men vill inte ha! Kan hon vara så mätt av gröten?
Godnatt 20

Fanns det någon orsak till 11,5h natt? Annars kunde du ändra till 12h och ha kortare lur på förmiddagen..
Har du kollat här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 3&start=60

En bra sida att hitta inspiration ifrån och kolla lite att sömntimmarna stämmer någotlunda. kom dock ihåg att inte kopiera direkt av utan fundera först vad som passar er familj och hur Nea verkar trivas att ha det :)
Spontant skulle jag få hela schemat flyttat lite tidigare så att middagen infaller sig 17-tiden. Då kan hon få sin välling lite före 20 och ha sedan natt 20-08.. Flytta långluren lite närmare lunchen så hon är ordentligt mätt på den. Då hamnar ni naturligt lite tidigare in på eftermiddagen.
Neas mamma

Inlägg av Neas mamma »

Godmorgon!
Nu sku jag igen behöva lite hjälp på vägen. Hemskt att säga men känns lite vilsen här just nu.
Vaknade 4, gav pangramsa, grymtade en stund o somnade.

MEN sen vaknade hon kl. 6. Hon började jollra så gav 1xramsa. Hon var helt nöjd tills 6.30. Gav igen ramsax1 med ca 10min mellanrum i 30min, men fortsatte prata. Somnade här emellan till ca 5min men vaknade till igen.
Skall man då GENAST ge en till pangramsa?
Sen började hon låta trött o ledsen så gav ramsax4.
Klagade hon i 30 min från o till. Tröött!
Gav igen ramsax1+husljud. Kl.7.20 en lång solfjäder o somnade. Väckte om 5 min. Alltså 1.30 var hon vaken o sen sov 5min tills morgonen.
Hade annors bajsat, så det kan väl vara svårt att somna då eller?
Säg vad ni sku ha gjort i samma situation? Är det normalt 6 dagar in på kuren med så lång vakentid tidig morgon?

Om man ger pangramsa o musik så vad om hon låter ledsen?

Tack igen!
Måst nu komma på en strategi för imorgon om vaknar tidigt. Tex om hon inte har somnat på 30min så måste jag gå o titta om hon bajsat.

Om man nu på tidig morgon bara ger 1 pangramsa och fast somnar till 5min(som i
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
Neas mamma

Inlägg av Neas mamma »

Hej Mumintrollet, såg inte att du skrivit före jag skrev igen.
Tack för schema hjälpen. Jo, jag tänkte införa 45-2-45 med 12h natt. Men ska jag ännu vänta en vecka dvs efter uppföljningsveckan?
Det här schema fungerade bra ända tills hon började äta gröt kl 18. Den är så mycket mer mättande så hon behöver en bra paus emellan målen...
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Hej!
Jag tycker att det verkar gå bra för dig :D . Tidiga morgnar är något som man kan få jobba med ett tag. Det är väldigt vanligt. Barnet vaknar och tror sig utvilat och då kan för mycket verktygande bara bli underhållning för barnet. Glatt prat och joller ska man låta vara, det går under kategorin privatliv och rätten till privatliv har vi ju alla :wink: . Se det som ett tecken på att barnet är trygg i sin säng.
Här är en tråd med olika strategier för tidiga uppvak: "Tidiga morgnar och olika strategier"
Välj EN strategi och håll dig till den.

Om du märker att hon har bajsat på morgonen så skulle jag ha gått in och bytt blöjan snabbt och effektivt och sedan ramsat mig ut glatt och hurtigt med attityden att det ju fortfarande är natt och på natten sover man :sleep: :-D

Angående schemat så kan du byta efter uppföljningsveckan om du tycker att det behövs.

:D
//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Neas mamma

Inlägg av Neas mamma »

Tack Norahsmamma!
Angående joller tidig morgon så läste jag att man då oxå ska ge en pangramsa. Men kanske inte? Då bara låta vara eller?
Sedan om hon låter klagande/trött ska jag då hjälpa henne med ramsan eller låta vara tills om blir ledsen?
Tror faktist nu efteråt att ramsan var mer underhållning än annat....!

Gav 1 pangramsa kl4 på natten. Den tog hon..efter lite grymtande.

Måste ännu göra klart med ramsande. Förstår att jag nu ska backa mer o mer med den.
Men alltså alltid vid läggning ramsax4. MEN om jag måst påminna, är det då bara 1 vers eller kan man ännu ramsax4 om hon låter mycket? Då behövs väl ännu en bekräftelse?

Och på natten ska man vara sparsam med ramsan(5:te dagen). Är det nu oxå enbart 1 vers som gäller?.
I vilka fall ramsax4 på natten/tidig morgon?

Hon somnar bra till damsugaren på dagen. Kan man använda den på natten oxå..!

Man börjar bli lite råddig här i huvudet. Har varit ensam i en vecka med flickorna och kuren.
Nå, snart kommer pappa hem och då gäller det att förklara allting åt honom vad man lärt sig.

TACK!
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Angående joller tidig morgon så läste jag att man då oxå ska ge en pangramsa. Men kanske inte? Då bara låta vara eller?
Jo, visst kan du fyra av en glad upplysande pangramsa (x4), men sedan kan du bara låta henne vara så länge hon inte blir ledsen. Då har du i alla fall talat om för henne att det fortfarande är natt, men sedan är det upp till henne att sova :wink:
Läs som sagt gärna tråden som jag länkade till i förra inlägget för där står det mycket bra beskrivet hur du kan gå tillväga på morgonen.
Måste ännu göra klart med ramsande. Förstår att jag nu ska backa mer o mer med den.
Men alltså alltid vid läggning ramsax4. MEN om jag måst påminna, är det då bara 1 vers eller kan man ännu ramsax4 om hon låter mycket? Då behövs väl ännu en bekräftelse?
Ramsan sägs alltid minst x4. Du ramsar som vanligt vid läggning och sedan används ramsan vid ledsenheter eller frågor under natten. En bra tumregel som Anna W beskriver är att när du känner att du vill gå in i rummet DÅ ska du ge en ramsa. Bekräftelsen ska du nu kunna baka ihop med påminnelseramsan så att du säger den sista versen i ramsan på ett mjukt bekräftande sätt. Om du upplever att hon har tagit till sig ramsan så behöver du inte längre ge en separat bekräftelse.
Hon somnar bra till damsugaren på dagen. Kan man använda den på natten oxå..!
Jo, visst kan du det om du bedömer att det är nödvändigt :D . Jag skulle kanske inte vara så frikostig med det just på natten, eftersom "på natten händer ingenting" :wink: , men som sagt om du upplever att det skulle behövas någon gång så är det klart att du kan dammsuga lite nattetid också :D
Neas mamma

Inlägg av Neas mamma »

Ok, tack för svaret!
Vet inte hur jag fick för mig att pangramsa är endast 1 vers..?!
Nå, nu är det alltså ALLTID då man använder ramsan så är det MINST 4 gånger. Även på natten...OK?
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Neas mamma skrev:Nå, nu är det alltså ALLTID då man använder ramsan så är det MINST 4 gånger. Även på natten...OK?
:thumbsup: :D
Neas mamma

Inlägg av Neas mamma »

Ännu om bekräftelsem. Behövs den fastän hon gnölar efter ramsax4 natt/dag?
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"