sover han för mycket?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
sue

sover han för mycket?

Inlägg av sue »

hejsan

har några funderingar angående min äldre son 2 år och 8 månader, han sover idag 13 timmar/ dygn varav 2 på dagen. den senaste tiden har han börjat krångla när han ska sova på dagen, ibland är han arg och ibland bara han ligger hela sovtiden och pratar för sig själv och kastar ur sig frågor ibland. Jag har även märkt problem att somna på kvällen vissa dagar....

Undrar också över när byter jag säng? Hur gör man? :)

Kramar Sue
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Spontant tycker jag du ska lägga honom en halvtimme tidigare på kvällen. Det märker han inte.

Begränsa sedan middagsluren till 1,5 timme. Det kan bli 1 tim så småningom och då ibland bara kallas "vila", men vila ska han.

Försök sikta på 12 tim natt framöver (vid tre år t ex). Det kan du sedan behålla i evigheter, fastän han får behålla sin sömn/vila på dagen ett tag till :wink:

Byt inte säng förrän han är igenom trotsåldern, det är mitt bestämda råd :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
sue

När är trotsåldern över?

Inlägg av sue »

hejsan

Undrar när trotsåldern ungefär brukar vara över, min son "trotsade" mycket i somras och det funkar betydligt bättre nu när han är 2 år och 8 månader men trotset i somras kaske också kan bero på att han nyss blivit storebror då??

Är det bara jag som känner att klarar man trorsåldern klarar man allt :?: :wink:

Nu funkar allt bra med sömnen igen men vi ska som du föreslog lägga 30 min tidigare hädanefter och göra daglurer till 1,5 timme!

kramar sue
Krümel

Inlägg av Krümel »

Om jag inte missminner mig skriver Anna i Barnaboken att den "stora" trotsåldern börjar vid 3 år och håller på så länge som ett år med en paus i mitten på ett par månader.
De kan också förtrotsa runt 18-20 månader.
Flickor kan vara lite tidigare än pojkar.
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Krümel :D :wink:

Ja, kring 3 år för pojkar, lite tidigare för flickor, 2,5 år ca. Varar ca ett år och gör en skön paus på ett par månader någonstans i mitten.

Så kära sue :D det du fick var nog bara lite träning... :roll: :shock: :!:

Om den s k förtrotsen kan man läsa en hel del här via search.
sue

mycket att se fram emot!

Inlägg av sue »

Hejsan!

Verkar som om jag har mycket att se fram emot detta år.....

Just för tillfället verkar Calle mycket nöjd, han är inne i en intensiv språkutvecklingsperiod och slukar i sig alla nya ord och använder dem sedan mycket ofta!

På tal om sängbyte... menar du att du inte skulle byta säng förrän han då är 4 år, känns som om spjälsängen kommer bli lite liten tills dess? eller har jag missuppfattat saken?

Har någon nåt bra överlevnadstips inför kommande trotsålder :lol: Försöker vara konsekvent i mitt handlande och använda humor som redskap!

Tack och hej sue
Paddington

har aldrig märkt av nån trotsålder hos n&ar

Inlägg av Paddington »

av våra barn :-) :D
***Att st?da n?r man har sm?barn,
?r som att skotta n?r det sn?ar***
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Satsa i varje fall på att behålla spjälsängen så länge som möjligt. Och sedan övergå till mindre säng med kanter/lägre spjälor - inte öppen ökensäng.

Man behöver inte skaffa sig bekymmer frivilligt :roll: :lol:

Jag vill rekommendera "Jag vill - jag vill inte" om trotsåldern i Barnaboken och även "Något om utvecklingen. Livet ett kretslopp" för förståelse - och överlevnadsstrategi :!: - om vad lilla barnet går igenom och ska, måste och bör få gå igenom.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "