Nea 4mån, dags att sova på natten!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Neas mamma

Re: Nea 4mån, dags att sova på natten!

Inlägg av Neas mamma »

Tusen tack att ni orkar svara..!!
Tror jag förstår vad du menar. Just så gjorde jag med min andra flicka. Det är 4 år sedan så behöver uppfriska minnet Ska vänta en vecka och se om det börjar gå bättre på natten.
Är det bra att sätta kl på 4 på natten och ge mat. Och i så fall hur länge ska man hålla på med det? Kan jag alltså börja använda ramsan vid uppvak på natten och backa med buffande?
Hon lugnade sig så bra till ramsan efter läggningen i går kväll. Behövde inte gå in alls o lugna henne.
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
Neas mamma

Inlägg av Neas mamma »

Kom just på att kan det vara krångligt för bebisen iom att hon ännu äter på natten. Dvs, vissa gånger ger du budskapet att somna på nytt men ändå får man mat en gång. Tänker jag fel?
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
klockan

Inlägg av klockan »

Nä, du tänker rätt, och om du läser tillbaka i tråden så ser du att jag skrivit det i tidigare inlägg oxå.

:!: Ramsan sparas tills man kurar :!: Man måste vara JÄTTERÄDD om dess betydelse. Detta gäller ju även när man kurar samt efteråt. Därför allt detta "tjat" om att backa och låta barnet klara sig så långt det går utan att man själv kommer farande och signalerar att det är fara å färde, trots att man nyss gett besked om att det är lugna gatan därute :roll: .

Att "smyga in den" gnm att säga den när man går ut efter läggningen är dock en helt annan sak, då presenterar man den bara för barnet så att den sen känns igen när man drar igång på allvar, detta är dock inget vi rek vanligtvis, men eftersom ni redan börjat köra på det sättet så skadar det inte att fortsätta. Jag tror att det allra flesta säger saker i stil med God Natt till sina små bebisar när de lämnar rummet, utan att de för den skull anv SM el SHN.

Är du med?

Har du införskaffat boken och börjat läsa? Annars, medan du väntar på den, kan jag rekommendera bl a den här: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ember-2006

"Safarin" - själva bakgrunden till SHN och varför man tänker som man gör.

:D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Neas mamma

Inlägg av Neas mamma »

Safarin var helt otroligt bra läsning. Bättre kan man ju inte förklara det! Fick mig att inse att man inte heller i onödan ska springa av o an där inne..! Tack
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
klockan

Inlägg av klockan »

:thumbsup: Ja, den är guld. Och mer sånt finns ju i boken :D
Neas mamma

Inlägg av Neas mamma »

Hej!
Natten gick helt ok. Gav påfyllning kl 22 och hade klockan o väcka på 3.30 då gav mat. Hon åt bara 80 ml.
Sov till 6 då jag genast buffade, somna om. Vaknade 7 och gjorde samma sak. Tänkte att jag inte ens låter henne vakna till mera. Igår vaknade hon till ordentligt 6 tiden och somnade inte före 7. Därför gjorde jag så här...
MEN, är det ok att buffa genast? Finns väl en risk att hon vänjer sig till det vilket inte är bra. Hur gör ni med tidiga mornar när schemat int ännu har satt sig?
Hur länge kan man vänta sig att det gör det?
Hur länge ska man väcka o ge mat 3 tiden?

Igår skippade hon mellisen kl 15.30 helt. Hur göra då? Igår åt hon mera än drack, kan det bero på det?
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!
Så fint ni jobbar på med mer struktur på natten! Tidiga uppvak är sååå vanliga och sätter sig så småningom. Låter fint det du gör och rätt tänkt att inte låta lillen vakna för mycket. Om ni skulle hamna i ett buffningsträsk är det bara att backa och detta sker naturligt då n börjar kura och inför ramsan. Tänk som sagt att för det första nu förmedla ett luugn! :)
Att skippa mellis är inget att haka upp sig på - erbjud och locka med nåt hon gillar men gör det inte till nåt ni steessar över :) super att hon äter bra!
Om du är sugen på mer läsning kolla här under kurforumets favorittrådar där är bra tips för just mornarna sen när ni börjar kura!
Hur har dagslurarna funkat med mer mat i magen?
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Neas mamma

Inlägg av Neas mamma »

Som sagt så äter hon men dricker inte mycket ca 10ml till gröt/lunch/middag. Till mellis ger jag först mjölk o sen frukt. Då kan hon dricka men hon är nog mer intresserad av mat.
Var det så enligt Anna är det ok att snart ge vatten som måltidsdryck el är det först mycket senare?

Dagslurarna går si så där. Vaknar nog på morgonluren(1.5h) och på långluren(2h) efter 45 min och då vagnar jag före hon vaknar till. igår var jag ca 5 gånger. Idag har jag varit 2 på morgonen o 1 gång nu på dagen.
Har nu schema 1.5-2-20 och 12h natt.

Men, något konstigt hände som int ha hänt tidigare.
Satt ut henne för att sova, drog några gånger+skak o sen o städa köket. Hon skrek o va arg. När hon blev ledsen gick jag tillbaka o drog tills lugn. Gick bort igen o hon skrek upp sig. Börja damsuga o hon somnade...! Har aldrig somnat till stilla vagn ännu.
Har gjort så här i 3 mån, ( dock inte damsugit) men hon har aldrig somnat själv.

Hur anser du jag borde fortsätta?

Ännu till uppvaken på natten/tidig morgon - Ska jag buffa till sömns eller ej? I tanke på framtiden...

Tack igen!
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
Neas mamma

Inlägg av Neas mamma »

En fråga om schema. Är det så att vissa bebisar inte kan sova 12h natt, att det är bättre med 11h. Eller hur ser sömnen och behovet ut hos bebisar/barn? Är det lättare att först ha 11h natt o sen införa 12?
Har ju en tröttis här på dagen...
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
klockan

Inlägg av klockan »

Börja du ge vatten till maten nu, jag har iaf gjort det med alla barnen i samband med att jag börjat ge "riktig" mat. Du kan ju vänta tills du gett maten, så hon inte "dricker sig mätt" :wink:

Jag tror att alla barn kan sova 12 tim natt :) . Däremot finns det vissa föräldrar som inte tycker att 12 tim-natt passar deras familj, kanske vill man ha extra tid att umgås på kvällen alt måste iväg tidigt på morgonen.
Neas mamma skrev:Men, något konstigt hände som int ha hänt tidigare.
Satt ut henne för att sova, drog några gånger+skak o sen o städa köket. Hon skrek o va arg. När hon blev ledsen gick jag tillbaka o drog tills lugn. Gick bort igen o hon skrek upp sig. Börja damsuga o hon somnade...! Har aldrig somnat till stilla vagn ännu.
Har gjort så här i 3 mån, ( dock inte damsugit) men hon har aldrig somnat själv.

Hur anser du jag borde fortsätta?

Ännu till uppvaken på natten/tidig morgon - Ska jag buffa till sömns eller ej? I tanke på framtiden...
Ja du, ang dammsugningen så kanske det var så att den förmedlade just det som "Safarin" berättar om: dvs hon visste att du fanns därute och "höll vakt" och tillvaratog dina intressen och kunde lugnt somna. Jag minns själv hur mysigt det var som liten att somna i sin säng medan jag hörde mina föräldrar pyssla på ute i lgh. Ingenstans i SHN-boken står ngt om att man ska vara tyst när barnet skall somna, utan man ska leva på som vanligt. Bl a för att de ska husljuden förmedlar budskapet att man FINNS där ute :) . Ramsan förmedlar ju oxå närvaro.

Vet du, jag tycker att du själv måste bestämma hur du vill göra vid uppvaken om natten fram till att ni börjar kura. Jag buffade min son vid hans uppvak (utom vid 2 nattmål som jag bestämde) mellan 4-5 mån, sen började jag kura och då rök buffningen direkt natt 1. Jag gjorde så för att jag inte hade ngn annan strategi helt enkelt. Ville inte amma "bara för att" och då blev det buffningen ist eftersom den funkade.

OK? :)
klockan

Inlägg av klockan »

klockan skrev:och tillvaratog dina intressen
skall såklart vara "tillvaratog HENNES intressen" :wink: :roll:
Neas mamma

Inlägg av Neas mamma »

Tack!
Jätte bra svar. Nu kör jag på det här sättet o sen när det är dags för att ta bort nattmålet får ramsan ta över..
Väntar ännu ca en vecka och ger nattmat kl.3 tillsvidare..
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
Neas mamma

Inlägg av Neas mamma »

Usch sån natt vi hade..
Ska börja från kvällen. Hon åt bara 40ml ti kvällsurk 19.45 och vägra ta mera. Tippar på super trött. Tog 30 min att somna. Somna till slut på ramsa.
Började gny 21 och tog upp och gav resten av mjölken. Tänkte att jag int mera ger påfyllning som jag brukar 22.30. Men nu ångrar jag det för hon vakna till redan 0.30 men somna om, sen kl 2-3 buffade men vaknade efter 5min hela timmen. Buffade till sömns och gav sen mat 3.
Uppvakandet fortsätter kl 5,6,6.3,.7,7.30. Nu sku jag nästan tro att vi har fastnat med buffande. Hon vaknade nämligen efter 5 min eller varje gång man sluta.
Har ni något råd till det här?
Skall ikväll ge påfyllning 22.30 igen.
Börjar vara rätt så trött... Är ganska färsig att köra kuren snart!!
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Hej! :D
Det låter lite som att ni hamnat i buffningsträsket. Och som mumintrollet skrev tidigare så är den enda vägen ur det att backa och istället börja svara barnet med ramsan och det gör ni ju när ni väl börjar kura.

Fram till dess skulle jag köra på med fasta mattider på natten och buffa andra uppvak. Krutet skulle jag lägga på dagarna med mycket mat, mycket utevistelse och mycket social delaktighet. Då har man sedan bra förutsättningar när man startar kuren :D

Jag tänker mig kanske också att du skulle ta och spika ett datum när du tänker starta kuren. Det kan ju kännas lättare att hantera eventuella jobbiga nätter nu om du ändå vet att det bara är fram till ett visst datum.

Fortsätt sträva mot en bra struktur och läs, läs, läs i SHN-boken (och kanske spika dag för kurstart?)

:D
//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Neas mamma

Inlägg av Neas mamma »

Jo, djupt inne i buffande tror jag oxå. Men tror oxå hon kanske var lite hungrig eftersom gav ingen på fyllning före gick i säng. Har lite funderar på nästa veckoslut om storasyster är på sommarstugan. De har rum bredvid varandra så kanske bättre så...
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"