Från napp till tumme

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
KajsaP

Från napp till tumme

Inlägg av KajsaP »

Hej
Vi började kura vår nu 8 månaders pojke i början av augusti och tog hans napp.
(Det har fungerat bra och han sover fint på dagarna :D men kan krångla lite på kvällen men när han väl somnat sover han nästan till GOD MORGON)

Problemet är att han nu har börjat suga på tummen. Han har alltid haft ett enormt sugbehov som stillats med napp. Jag sög själv på tummen när jag var liten (eller liten och liten upp till första klass :oops: ) så jag vet hur svårt det är att vänja av ett barn med tummen ( Jag hade "stopp-och-väx" och det hjälpte inte alls...).
Har någon haft samma problem och har ni givit tillbaka nappen då eftersom den är lättare att ta bort senare eller kommer tum-sugandet att ge sig och inte befästas lika mycket eftersom han är äldre när han börjat???
Kajsa
Kurstart 2 aug
Förälder till Anton 111218
klockan

Re: Från napp till tumme

Inlägg av klockan »

Hej KajsaP,

härligt att det gått så bra för er :D

Vår son började oxå suga på tummen i o m att han kurades och nappen togs bort. Han har den fortfarande som "sovkompis" samt när han blir trött och behöver ta igen sig. Jag har inte dragit ngr större växlar på det faktiskt. Tänker att "den dagen, den sorgen".

Men det är jag det som tänker så :wink:

Jag har aldrig tänkt tanken på att gå tbx till napp eftersom den bara faller ut och jäklas och har sig och så blir den en störning i sig på så sätt...
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Love

Inlägg av Love »

Hej,
Härligt att kuren går så bra =D>.

Kan bara instämma i Klockans svar. Vår numera 8-åriga dotter är ett sant Barnaboksbarn och har haft ett enormt sugbehov. När hon var 4 månader tog vi bort nappen eftersom hon vaknade varje gång hon tappade den. Efter en natt hittade hon tummen istället och "tappa-nappen-problematiken" försvann och vi fick sova låååånga, ostörda nätter.

Dock var det precis som du skriver lite mer utmanande att få henne att sluta suga på tummen. Dagtid har det aldrig varit problem utan hon sög bara när hon skulle sova, men när hon var cirka 3-4 år ville hon själv sluta. Problemet var att tummen åkte in när hon sov då hon inte var medveten om det. När hon var drygt 5 så körde vi med plåster och stopp-och-växt på tummen och då slutade hon.

Man såg på hennes mjölktänder att hon sög på tummen, men nu har hon fått jättefina permanenta raka tänder så det verkar inte ha påverkat dem.

Jag ångrar absolut inte att vi tog bort nappen, men vårt problem var ju att hon vaknande när hon tappade nappen. Kan tyvärr inte uttala mig om man kan gå tillbaka till nappen när de hittat tummen, men kan säga att jag inte upplevt det som ngt större problem att dottern sugit på tummen.

Oavsett så handlar det om att göra det med rätt attityd så fixar ni nog det som ni vill uppnå.

Lycka till!
Solstråle född i april 2004.
Började använda verktygen vid 2 månaders ålder och behövde därför inte köra ngn kur.
Ny liten Aftonstjärna född april 2012
Standardmodell nästan från början. Nu dags att ta sig ur vagningsträsket (start 16:e augusti 2012)
KajsaP

Inlägg av KajsaP »

Hej
Tack Love och Klockan för era svar.
Jag får hoppas att han slutar själv och inte brås på sin mamma när det gäller tummen. Prio ett får vara hans sömn och om han nu ligger och myser med sin tumme (och andra handen i örat) så får det vara så.
:)
Då oroar jag mig inte!
Kajsa
Kurstart 2 aug
Förälder till Anton 111218
Love

Inlägg av Love »

Härlig inställning! Skrev precis en tråd om att jag önskade att min dotter tagit napp eller hittat tummen!
Solstråle född i april 2004.
Började använda verktygen vid 2 månaders ålder och behövde därför inte köra ngn kur.
Ny liten Aftonstjärna född april 2012
Standardmodell nästan från början. Nu dags att ta sig ur vagningsträsket (start 16:e augusti 2012)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag var tumsugare till 9 år.

Men sonen fick bara suga på tumme till natten och lurar, resten av tiden satte jag andra saker i händerna på honom. Så sysselsätt händerna är mitt förslag. Massor!

Sen när de fyller 4 så tisslar och tasslar man om att då minsann är du så stor att du kan sluta. och man tussar ihop sig med tandläkaren också. När man fyller 4 så kan man sätta plåster på som påminnelse, vi köpte en tummetott som sattes på och sen stopp och väx. Om det bara är en påminnelse.

Så viljan måste finnas där och sen är resten påminnelser bara. Det tog oss nog 1 år innan tummen ville åka in av misstag efter typ någon natt när vi haft bakslag så åkte allt fram igen och igen och igen. Så Max ett år tog det. Nu suger han inte alls. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"