Helt uppgiven inför daglurarna

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
yocee

Vad händer? Tredje dagen kur 6,5-månaders

Inlägg av yocee »

Hej,

Har just gjort tredje natten på kuren med min lilla pojke, 6,5 månad. Innan kuren vaknade han 8-9 gånger per natt, och då fick jag gå upp och sätta i nappen och lägga honom på sidan så somnade han om.

Natt ett och två vaknade han ungefär lika många gånger, och natt ett buffade jag och ramsade, medan det natt två räckte med bara ramsa - han tog den jättebra, bara några minuters gnäll och tyst efter bekräftelse.

Nu, natt tre hade vi NITTON uppvak! Han tog fortfarande ramsa, men sov bara typ 10 minuter innan nästa uppvak.

Nu till nästa problem. Första två dagarna la jag inget krut på att ramsa i vagnen på dagen, utan lät honom somna på väg till dagis eller i bilen som han brukar. Nu tänkte jag att det måste vara slut på det, så jag la honom i vagn nu på fm (la honom vid 8.30, han ska sova 8.45 - 9.45). Vagnade till lugn och ramsade - VRÅLSKRIK! Fortsatte envist, med samma resultat varje gång. Nu är klockan 10.06 och han har just tystnat (länge efter ramsan, fortfarande arg av ramsan), fast han sover inte än. Hela dagens schema är förstört och jag vet inte vad som händer?

Vad kan jag göra för att minska uppvaken på natten?
Hur ska jag göra dagläggningarna bättre?
Ska jag anpassa dagens schema för att försöka få ihop det, eller ska jag ta upp honom direkt och strunta i att han inte sovit sin fm-timme?

Tacksam för hjälp...
Mamma till Tiam född sept -09, kurad vid 8 mån, och Emrik född feb -12, kurad vid 6 mån.
Manfred10

Re: Vad händer? Tredje dagen kur 6,5-månaders

Inlägg av Manfred10 »

Hej och välkommen hit! :D

Skriv gärna in sonens födelsedatum och datum för kurstart i kontollpanelen-profil-signatur så är det lättare för oss att svara i din tråd.

Under kurens 4 första dagar samt den följande uppföljningsveckan är det bra om vardagen kring barnet kan vara så enkel och "ostörd" som möjligt just av den anledningen att schemat ska kunna följas och tiderna få sätta sig illa kroppen. Därför är dagarna lika viktiga som nätterna för att få in den rätta rytmen.

Man skulle kunna säga att du är på dag 1 i kuren vad gäller dagarna.

När du lade honom till fm-luren skulle du ha gått tillväga som under första natten. I detta fall vagnat och avslutat med skak i handtaget och upprepat proceduren vid nästa protest, markera allt är lugnt, du kan sova tryggt här i din vagn jag vaktar utanför. En del ramsar inte vagnen alls, utan låter skaket i handtaget vara det som sätter punkt, bestäm dig för hur du vill göra. När luren så är till ända 9.45 ska du ta upp gossen under glada tillrop. Åh vad skönt du har sovit, även om han varit vaken hela luren. 8)

Om du skjuter på tiderna bara för att han ska få sova så lär han sig aldrig "klockan". Och sover heller inte nästa lur för den kommer för nära inpå den tidiger som sköts fram i tid.... om du hänger med.

Hur ser ditt schema ut? 1 h sömnpass är ingen naturlig sömnrytm, 45 minuter passar oftast bättre eller 1,5 h om man sover längre.

Oavsett hur många uppvak han har nattetid så ska han ha samma svar. Ramsan.

Hur går läggningarna till nu, natt som dag?

Oavsett är det viktigt att du håller på tiderna för att liten ska ha en chans att fatta galoppen. Skjut alltså inte tiderna hit och dit utifrån när han somnar eller äter. Du har ledningen nu och ska hjälpa honom till rätta, då måste oxå du ha koll på klockan!

Lägg ut ditt schema så får vi kika på om det måste petas i något! :D

Och läs på mer i boken! Särskilt lugnet och säkerheten samt i lathunden!

Vi hörs! :mrgreen:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
yocee

Inlägg av yocee »

Hej och tack för svar!

Gällande daglurar: efter mitt inte så lyckade vagnande på förmiddagen så gick jag in på det jag alltid kört för min stora kille, dvs lägga i stillastående vagn, lägga över en filt och ramsa. Det gick bättre, tog 20 min per läggning innan han lugnade ner sig och tog ramsan, men bättre det än 1h40min som på fm... Tror ni på den metoden? Eller är det bra att införa vagning?

Läggning på kvällen går till som följer: kl 19 är det bad, välling o skratt. Kl 19.30 är det tillrättaläggning i sängen, kort solfjäder o ramsa ut. (Gick för övrigt utmärkt ikväll! Inga protester alls, bara lite prat därinnifrån innan det blev helt tyst efter ca 10 min.)

Från och med imorgon blir det att hålla sig till schemat BENHÅRT även på dagen! Men... jag är inte nöjd med schemat men törs inte bråka med det så mkt under kuren. Eller vad säger ni?

Det här är schemat jag har:
6.30 godmorgon
7.00 gröt + dessert
8.45 fm-lur 1h (hade glömt att det inte var ett av sovintervallen)
10.30 lunch (burk/hemmagjord + dessert)
11.00 långlur 2h
14.00 mellis (yoghurt el välling)
15.00 em-lur 1h
16.30 middag (gröt el burk)
17.00 kortlur 20 min
19.00 bad, välling, skratt
19.30 godnatt

..och det är hur jag skulle vilja ändra det:
6.30 godmorgon
7.00 gröt
8.30 mellis
9.00 fm-lur 1,5h
11.00 lunch
12.00 långlur 2h
14.30 mellis
15.30 em-lur 45min
16.30 middag
19.00 bad, välling, skratt
19.30 godnatt

Vad tror ni om det? Och ska jag vänta någon vecka till efter kur o uppföljningsvecka, eller ändra nu?

Återigen, mkt tacksam för hjälp och synpunkter. Är ju lite ringrostig..
Mamma till Tiam född sept -09, kurad vid 8 mån, och Emrik född feb -12, kurad vid 6 mån.
klockan

Inlägg av klockan »

Hejhopp,

det rek att man ändrar schemat först efter att uppföljningsveckan är över.Detta för att inte "hatta fram och tillbaka" utan hålla en stringent linje. Kör på nu bara och ändra sen är mitt råd.

Det nya schemat ser fint ut, men jag skulle råda att satsa på att ta morgon kl 07. Finns det ngn spec anl till varför morgonen ska infalla redan 6.30? Liten har i dagsläget 13 tim dag och det är i längsta laget kan jag tycka :wink: På så sätt kan ni även korta långa luren till 1.5 tim oxå samt dra ner fm-luren till 45 min, det brukar per automatik bli svårare och svårare att sova längre pass än så ju äldre de blir. Så fundera på det :wink: (12+45+1.5+45 el 20 är ett ganska vanligt schema vid 6/7 månader kan tilläggas). Tänk på att tillvaron skall förändras nu iom kuren, du ska leda och berätta för liten vad som är det bästa...inga gamla vanor skall styra :wink: .

Visst är det så att man får vara beredd på frågor första gångerna man lägger barnet i stillastående vagn. Fortsätt bara på samma fina sätt som idag om du vill. Jag vet dem som vagnar på dagslurarna (eller går iväg på promenad helt enkelt) så det verkar stå en fritt :wink: .

Att hålla schemat till 110% är A och O under kuren. Kroppen och knoppen måste få en ärlig chans att sätta rytmen :wink:

:D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
yocee

Inlägg av yocee »

Hej,

Tack för svaret!

Nu har det gått riktigt bra på kväll/natt! Läggning både ikväll och igår gick på 30 sek med tillrättaläggning, en snabb solfjäder och ramsa, inga frågor! Natten till idag hade vi fyra uppvak, varav tre på mindre än en minut då det räckte med att jag ramsade från sängen så somnade han direkt igen. Fjärde på morgonkvisten tog lite längre (typ 10 min), men det får man ju räkna med så här i början. Nu återstår bara att han ska vakna färre gånger - helst inga - på natten så är vi hemma!

Anledningen till den tidiga morgonen är att storebror i princip alltid går upp då, så det är mer att det är smidigt att de går upp samtidigt och får sin frukost vid sju båda två. Tänker dock att det kanske är möjligt att liten sover kvar medan jag går upp o fixar storebrors frukost i framtiden. Får ta det vid schemaändringen sen då!

Daglurarna har gått bättre också, även om det har varit frågor i 20-30 min innan han har somnat in. Har kört på järnet med husljud, musik, prat osv och det funkar bra. Ju mer ljud, desto snabbare somnar han. Försöker undvika att behöva promenera, då storebror inte alltid är så pigg på det, så jag hoppas att frågestunderna kortas ner eftersom.
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Hej!
Vad fint ni jobbar på :D =D>
yocee skrev:Ju mer ljud, desto snabbare somnar han
Ja, de där husljuden är väldans bra att ha :D 8)

//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
yocee

Inlägg av yocee »

Nu behöver jag hjälp! Nu är vi på nionde dagen sedan kurstart, och daglurarna blir inte bättre, snarare värre!

Jag lägger i vagn (numera inomhus eftersom han skriker så mkt och länge), han får sin snutte och så lägger jag över en filt för att markera att nu ska det sovas, ramsar och går iväg och gör husljud. Han är tyst och lugn i 2-3 minuter, sen börjar skrikandet. Han skriker och skriker och skriker, i allt mellan 15 och 45 minuter. Jag ramsar med jämna mellanrum, men det ger ingen effekt alls (ramsa på kvällen/natten funkar utmärkt, då lyssnar han jättebra). Till slut somnar han, troligen av utmattning av allt skrikande. I och med att första luren på dagen sammanfaller med dagislämning så slutar det ofta med att han "får som han vill" och jag blir tvungen att rulla iväg med vagnen till dagis. Då tystnar han och somnar på stört.

Det här känns inte alls bra, och jag kan ju aldrig lägga nån annanstans än hemma eftersom han skriker som en vansinnig. Han tappar ju en massa sovtid också, inget blir bra.

HJÄLP!! Vad ska jag göra??
klockan

Inlägg av klockan »

Hej igen,

först och främst - visst är det så att schemat inte är helt klockrent? Har för mig att du sagt att du insett att du bör ändra sen efter uppföljningsveckan, tror jag bollade med dig om det tidigare va. Så det kan ju vara en av anl till att polletten inte riktigt trillat ner. sovpassen skall vara 20 min, 45 min 90 min el 2 tim för att de ska vara natruliga, dvs inte dra över ngn skarv. Så det kan nog vara en av bovarna i dramat.

Den andra boven:

För många tar daglurarna längre tid på sig än nätterna, det är bara så, av en mängd outgrundliga anledningarna. Jag vill oxå påminna om att ni fortfarande kurar så känn ingen panik :wink: , processen är i full gång och det går upp och ner och fram och tillbaka. Att ta daglurarna i vagn kan oxå innebära ytterligare fler frågor från barnet, en del väljer att helt och hållet kura i sängen eftersom man då gör allt "på ett sätt". Inte med det sagt alltså att ni gör fel som ger daglurarna i vagnen, bara att det blir ytterligare en dimension. För en snart 7-månaders kan det oxå vara en utrymmesfråga, man kräver mer space när man ska sova helt enkelt, så att man kan ligga och snurra och böka och ha sig. Bara en fundering. Kanske därför läggningarna i sängen/inför natten går bättre + att där är 100% mörkt oxå (antar jag?).

Det + det faktum att schemat inte är helt rätt och riktigt i dagsläget tror jag kan vara två faktorer till att dagarna inte börjat sätta sig än.

Försök slappna av, inse att det finns massa saker att fila på och förbättra och tänk framåt/långsiktigt istället för att känna dig stressad och panikartad... Dessutom är det inte så att ngt ska vara klart ngt speciellt datum, man kurar 11 dygn sen får man vara beredd att jobba på i en månad till eftersom det tar tid innan saker å ting sitter.

:D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Här upphörde protesterna från lillebror när han fick flytta över i sängen även på dagslurarna! 8)

Och när jag bestämde mig för att vi skulle ha GLADA och LJUSA läggningar. Talade om hur SKÖÖÖÖNT det ska bli att få sooova! :D Alltså bara :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :D :D :D hela vägen ner i sängen, andas lugnt 8) 8) , parkera, stoppa om, släck lampan och ramsa ut. Och sen fortsatte jag med mitt.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Hejsan! :D
Hur går det för dig?
Visst är ni förbi uppföljningsveckan nu? Har för mig att ni ville ha ett annat schema. Har ni infört det nu?

:heart:
Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
yocee

Helt uppgiven inför daglurarna

Inlägg av yocee »

Det är nu ca 1,5 månad sedan vi kurade lille Emrik, nu drygt 7 månader. Kvällsläggningarna funkar relativt bra, sällan mer än lite gnäll, max två ramsningsomgångar.

Men dagarna.. På dagarna känns det som att vi kör metoden "lägg ner och låt honom skrika lungorna ur sig tills han till sist somnar av utmattning". Inte kul.. :cry:
Han läggs i stillastående vagn eller i sin säng, jag ramsar och han börjar genast skrika (inte smågnälla) och håller på konstant, trots ramsor. På kvällen blir han tyst och lugn när jag ramsar, men på dagen är det snarare tvärtom. Skrikfesten varar allt mellan 10 och 30 min innan han somnar. Vad ska jag göra???

Hans schema ser ut så här:
7.00 godmorgon, gröt
8.30 välling
9.00 sova 1,5h
11.00 lunch
12.30 sova 1,5h
14.30 mellis
16.00 sova 20 min
17.00 middag
19.00 bad, lek, välling
19.30 godnatt

(Hade innan att han sov 45 + 2h + 45 på dagen, men det funkade inte så bra, han ville gärna sova längre på fm och kortare kring lunch så detta verkar vara ett bättre upplägg för honom.

Nu ska vi snart utomlands en vecka, så jag vill desperat få detta att funka bättre innan vi åker!
Manfred10

Re: Helt uppgiven inför daglurarna

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :D
Visst har du en tråd sedan tidigare? Ska be admin flytta in detta inlägg dit. Så håller vi oss i samma tråd.

Tror på en schemaändring och eventuell minikur! :D
dagsbehovet ligger på 14,5 h sömn ni har mer nu. Väldigt tätt (bara 2 h vakentid) mellan 2 långlurar. Och em-luren kan ni skippa nu tycker jag.

exempel på minikur har ni här: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=26347

Nån särskild anledning till att ni valt 11,5 h natt?

Ett schemaförslag skulle kunna se ut så här:

7.00 godmorgon gröt
8.30 frukost med övriga familjen, smörgås och fruktbitar att. (Välling och gröt är lite samma sak) plocka med själv, vatten att dricka
9.00 sova 45 minuter
11.30 lunch, lagad mat
12.00 (alt 12.30) lur 1,5 alt 2 h. ha gärna lunchen nära inpå luren så att magen är mätt!
14.00 mellis, smoothie eller nåt liknande
17.00 middag, lagad mat
18.30 välling
19.00 godnatt!

Ytterligare en variant är att behålla 3 lurar men köra 20 min fm 2 h lunch och 20 min em. Så gjorde vi med lillebror för han ville ha sina 3 lurar länge. Men dra i så fall ner fm luren till 20 min.

Jag skulle oxå föreslå lurar i sängen (i mörkt och svalt rum) i stället för vagn. Liten blir stor och gillar man att sova bekvämt i säng kan vagnen lätt klännas trång. Kanske har lurar i vagn funkat bra tidigare eftersom nätterna varit sämre sömnmässigt och då är man trött på dagen och nöjer sig med vagnen... :wink:

Maten är förstås en viktig del. Äts det rejält vid målen?
Frisk luft och fysisk aktivitet?
Social delaktighet?
Skratt?
Och sist med inte minst hur agerar föräldrarna vid läggningarna? 8) dag och natt....
När han som ni säger skriker i 30 minuter... tar ni ändå upp honom enligt schemat, eller bjussar ni på 30 minuter extra? [-X
Viktigt att hålla på tiderna annars hamnar han helt ur fas med sömnen.

Visst kan han vara trött en övergångsperiod, men då är det mycket frisk luft som gäller och andra påhittigheter tills det är dags för luren!

Angående utlandsresan så tycker jag du ska läsa i den här tråden! SHN, verktyg och ändrade omständigheter... 8) läs gärna hela tråden, men annars har Nat svarat bra på några specifika ställen se länkarna nedan. :D

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 7&start=15

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 7&start=30

Små barn är inga robotar som man bara kan programmera att somna när de ska.... men det vet ni ju. Som föräldrar kan ni bara erbjuda de bästa föruts'ättningarna för god sömn! 8)

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"