Nea 4mån, dags att sova på natten!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Neas mamma

Nea 4mån, dags att sova på natten!

Inlägg av Neas mamma »

Hej på er!
Tack till er alla som hjälper till här, haft stor hjälp av er!http://www.annawahlgren.com/forum/posti ... e=post&f=7#
Nu skulle jag vara jätte tacksam för att få rutinerna att fungera.
Nea är nu 4 mån och har vi har kört SM sedan hon föddes. Ända upp till 2 mån sov hon jätte bra. Vid 22 i säng, nattmat 4 och morgon 7.
När hon närmade sig 3mån vaknade hon alltmera på natten. Jag insåg genast att hon behöver mera mat dagtid(smakisar) och gav dessutom "nattmackan" åt henne som kvällsurk. Det hände att hon enstaka gånger sov till 4-4.30 eller 5.30.
Måst säga att hon alltid lite krånglat med flaskan. ALLTID då hon börjar bli/är trött vägrar hon äta. Otaliga gånger har jag måsta vagna henne på en 5 min nap i vagnen och därefter äter hon sin kvällsslurk(180-200ml ersättning) som ingenting sku ha hänt.

Bor i Finland och har inte hittat välling för 4mån. Går det bra att ge sempers kvällsvälling 6 mån nu redan. Har provat blanda 50/50 majsvälling men hon har svalt fel med 3:ans avent napp. Hurdan napp skall man då ha? Vällingnappen är väl för rinnande om man blandar?

Nu när hon är 4mån orkar hon inte vara på gott humör mera än 30min och trivs inte för sig själv. Jag vet att hon är trött..
Därför måste jag nu ta itu med hennes sömn, speciellt en sammanhängande nattsöm tror jag på?
Dagslurarna skarvar hon ALLTID efter 45min och måte vagnas.
Hon går alltid skrikande i vagnen och jag drar henne lugn. Har försökt i 2 dagar backa med vagnande men det resulterade i att hon skrei i 45 min, fastän jag gick och drog i vagnen med ca 5 min mellanrum(rejäla tag). Sover på mage..

Nå men först skulle jag villa få natten i ordning. Börjar vara så trött att det är svårt att tänka klart just nu..

Så här ser Neas dag ut ungefär:

7 morgon
7,30 ersättning
8 gröt(5mån mild gröt, har inte hittat 4mån)
8.45-10.30 sova 1.5h
ca 11 grönsakspure, ersättning(vill inte alltid ha)
ca 12.30(13)-15 sova 2h(2.5)
h)
15 ersättning och frukt
17-17.45 sova 45min
18 grönsak/gröt och ersättning
BAD
Om vägrar kvällsslurk så sova 5min
20-20.30 kvällslurk
20.30(21) godnatt

Om hon vaknar kl2 går det bra att buffa lite så somnar hon. Men 3 tiden är hon arg och lugnar sig inte. Har då gett mat. Hon äter alltmellan 100-140ml. Sover oroligt till morgonen med uppvak.
Nästan alltid vaknar hon 6.30 med bajs i blöjan. Somnar inte om. Börjar morgonen 7.

Gör jag fel att jag buffar henne till sömns då hon vaknar tidigare än 3 eller ska jag bara buffa kort och låta henne reagera? Skall jag istället buffa henne till att alltid äta kl 4?
En ännu viktigare fråga - BEHÖVER HON ÄTA PÅ NATTEN överhuvudtaget? Hon är rund o god med fina dubbelhakor, väger 6 kg och går helt i mitten av sin viktkurva.

Hur tycker ni är bäst att göra? Införa 11 eller 12 h natt. Och hur gör jag i praktiken? Hon föredrar säng framför vagn
Skulle gärna ha natt mellan 20-8.
Problemet med Nea är det att hon inte orkar vara vaken mer än 1.5h och då är det redan skrikigt och kan inte var ensam alls. Om man villa ha henne i 2h vaken så är babybjörnen enda möjligheten.

Måst tilllägga att hon inte trivs i sittern, hon försöker hela tiden komma upp o stönar hela tiden. Därför är hon för det mesta på mage med i familjens sysslor. Men som sagt orkar hon inte vara på mage heller i 2h. På rygg är hon i 5min, sen rullar honpå mage.
Jobbigt då hon just ha ätit o inte trivs sittern eller på rygg.
Hon sover i spjälsäng på natten på mage. Somnar nu själv för natten då hon ätit sin kvällslurk. Ibland lite längre solfjäder o 1 ramsa på väg ut.
Har ni kloka människor något råd ifall hon inte dricker sin kvällsurk(övertrött). Skall man då låta henne sova ett tag och sedan ta upp henne sovande eller?

Neas storasyster är nu 4. Hon minikurades som 3.5 mån då hon började sova 12 h nätter. Men hon var en piggis på dagarna. Nea är motsatsen..

Tack för er hjälp på förhand!

mvh, Annika
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
mumintrollet

Re: Nea 4mån, dags att sova på natten!

Inlägg av mumintrollet »

Hej!
Varmt välkommen hit skall du vara!
Vilken härlig start ni verkat ha fått med er dotter. Det skall gå finfint att få ordning på hennes sömn skall du se, hon är redan van vid fasta tider och verkar ha en motiverad och påläst mamma :)

Jag bor också i Finland och vi började med majsvälling vid 3,5-4 månaders ålder. Nu har det just kommit nya vällingprodukter Valios Onni. Där hittar du majsvälling för 4 månaders.
Mitt förslag är att introducera vällingen till nattslurk och som start på dagen. Börja försiktigt blanda 50-50 som du gjort och pröva med vällingnappen. Min dotter drack dock välling från avents nr 2 :shock: Hon sög som besatt :)

Jätte fint att hon trivs på mage! Det är ju säkert också det som gör henne trött! Min tjej har aldrig trivats med att ligga loj i en sitter. Upp och sitta och framåt i livet är hennes motto :)

Om du vill ha 12 timmars natt måste vi ändra lite i ert schema och förkorta dagslurarna. Då landar man naturligt på en tidigare läggning som Nea verkar tacksamt kunna ta emot. Att inte orka med nattslurken är ett tecken på att läggningen gott kan ske tidigare. Att lägga sig 20:30 börjar vara för sent för en så stor dam redan.

Hur gör du i praktiken?
Bestäm dig för schema. Vill du ha natt mellan 20-08 måste du revidera era tider ni har nu. Sätt dig ner med papper och penna och skriv ut. Dela med dig här med oss - vi kan bolla lite kring det.. Så är det bara att köra. Det tar en stund innan de nya tiderna sitter och ramsan kanske är ett nytt begrepp för henne nattetid? Men med konsekvent arbete kommer det hela att lugna ner sig om ett tag.
Nattmålet behövs inte bara du är säker på att hon äter ordentligt på dagen. Ifall du vill vänta någon vecka till tills hon äter mer pureer och du känner dig säker på att hon inte behöver mat så går det bra!
Kolla gärna för scemainspiration på mat och sov-tider här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 3&start=60

Vi återkommer! :)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Neas mamma

Inlägg av Neas mamma »

Hej igen!
Tack för ditt svar!
Jag tycker att vi kör på med 20-8 schema. Då skulle hon läggas 30min före sin storasyster. Har någon erferenhet hur det passar in med syskonens läggdags?
Är lite orolig hur hon kommer att orka på dagen då hon bara ska sova 3.5 h allt som allt..? Hon äter som sagt dåligt eller kan vägra helt om hon är trött.

Hon är van vid att sova 1.5-2 h på morgonen(9-10.30 eller 11) och äter bra. En morgon tog jag upp henne efter 45min men hon var jätte skrikig i en timme och åt ingenting då det var matdags(1h efter hon vaknat). Satt henne på en liten lur och sedan åt hon bra.
Så jag tror att 12-45-2-45 int passar henne. Fungerar kanske 12-1.5-2-20?

Vad är bäst att göra på natten då hon vaknar före nattmaten(ca 3)? Skall jag försöka förlänga det till t.ex 4 så kanske hon skulle sova längre då hon alltid vaknar för tidigt på morgonen. Då hon vaknar tidigt/under natten, ska man buffa till sömns eller lugna om behövs och låta henne klara av det själv?

Har nu i en veckas tid sagt gonatt ramsax1 åt henne då jag lagt henne på vägen ut. i kväll måste jag lugna henne så hon var helt sömntung o ramsade ut. Vet att det finns en risk för att bli där för länge. Hur/när är det bra att sluta buffa, tills hon är tyst eller just på väg att somna?
Krånglade igen med flaskan o vägrade äta kvällsslurken. Somnade inte på sin 5min nap utan jag bestämde för att bara sätta henne i säng. Som tur provade ja ännu ge flaska liggande och hon drack då ca 100ml. Gav gröt 18 tiden så hon kanske inte var så hungrig 19.45?
Vad är bra mellanrum mellan middag och kvällsurk?
Har nu gett påfyllnad ca 22 åt henne och då tar hon ca 100ml. Är det ok?

Kan nog vänta en vecka till och se om maten hjälper till nattsömnen. Jag tycker bara att hon äter ganska mycket redan(4dagar). Till varje mål äter hon nu mat. Och det går ner en massa gröt med plommonsylt(3msk pulver+1dl nan). Vill inte ha mjölk då hon ätit gröten.

Till morgonmål gröt, lunch grönsak+frukt, mellis mjölk+frukt, middag gröt, kvällsurk 50/50 nan2+nan1.

Tusen tack för hjälpen! Känns tryggt att få svar på sina funderingar..http://www.annawahlgren.com/forum/posti ... =7&t=26892#

- Annika

Dagslurarna måste jag också ta itu med. Hon somnar aldrig själv och skarvar allti efter45min. Då är man allt mellan 2-10 gånger och drar vagnen. Det är ju ingen vidare sömn. och mycket störande för familjen!
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

20-08 har vi här hemma också och det funkar ju hur bra som helst bara dagen är uppbyggd på ett vettigt sätt! Ser ingen orsak varför inte 12-1,5-2-20 skulle funka om hon är en äkta tröttmössa, men då du säger att hon skarvar och det blir en massa vagnande så skulle jag lite kolla det där en gång extra. Om hon börjar sova ordentligt på nätterna kommer hon att orka på dagarna.
Nu undrar jag ifall du tänkt genomföra en regelrätt SHN-kur eller kanske du vill odla standardmodellen och titta hur nätterna kommer att sätta sig med införande av mer mat och andra tider? Missförstå mig rätt - Standardmodellen som ni redan följt ger svängrum för egna metoder och mål på natten. Medan kuren är en mer strikt modell som genomförs med vissa verktyg till hands. Nu råder jag dig alltså starkt att inte missbruka dessa verktyg med att ge motstridiga besked till din dotter. Om hon vaknar en gång på natten och får mat och resten av uppvaken bemöts av buff och ramsa kan det bli lite förvirrande för henne. Hänger du med?
Om du bestämmer dig för att ha kvar ett nattmål lägg då klockan och ringa en viss tid - ta upp barnet och ge mat och resten av uppvaken möts av buffande. Se till att inte buffa till sömns utan gå då hon lugnat sig. Så beskedet till henne är - mamma har koll du behöver inte ropa till dig mat eller något annat. Allt är bra du kan fortsätta sova!
Mitt personliga råd är - kör kuren rakt upp och ner, skippa nattmaten och få ordning på sovandet en gång för alla! :) Jag är mera en vän av raka linjer ;)
Kommer hon att vara hungrig på natten den första tiden? Klart det! Är man van att äta kl 4 blir man hungrig fem i! Men kroppen ställer om sig ska du se!!
Angående dagssömnen används samma bemötande som på natten. Första dagarna vagnas det och buffas det påföljt av ramsa - sedan skall ramsan ta över!
Mata på du om det verkar gå ner! Om hon är en som gärna rör på sig och trivs med att knöla på mage har aptiten inga begränsningar i den åldern! Skarvarna på dagen beror säkerligen på att hon inte är riktigt mätt :)
Oj vad jag svamlade på.. hoppas du hittade en röd tråd i detta. Skriv gärna ut vilka tider du hade tänkt då för lurarna och maten så kan vi kolla om det ligger något där!
Neas mamma

Inlägg av Neas mamma »

Hej!
Du har nog rätt med att köra kuren. Måst bara läsa på mig ordentligt. Är lathunden tillräcklig för att göra det?
Får se hur natten går nu. Flyttade henne i eget rum så hör nu inte alla ljud hon har för sig. Under kuren är det väl fiffigast att sova utanför hennes dörr eller? I alla fall första natten?
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
klockan

Inlägg av klockan »

Hej,

vilka fina och utförliga svar du fått av Mumintrollet :D .

Vi rek att alla som ska kura läser SHN-boken, och gärna ett par varv fram och tillbaka och upp och ner :wink: . Som Mumintrollet skriver så är SHN en "manual" som man måste förlja till punkt och pricka, snarare än ngt man kan plocka ifrån som man vill...

Förutom schema och vekjtyg etc så står där mkt om själva bakgrunden/grundtänket i det hela. Och det är ett måste att ha med sig för att man ska nå hela vägen fram :D

AW rek att man är vaken helt och hållet första två nätterna för att kunna vara barnet behjälplig så snabbt som möjligt vid minsta lilla uppvak. Natt 3-4 kan man lägga sig att sova, dock gärna i nära anslutning till barnets rum (varför inte på en madrass utanför dörren om man vill...vi har dock sovit i våra egna sängar dessa nätter...beror väl på hur lättväckt man är etc etc). Därför är det bra om man är 2 som kurar så att den som tar nattpassen kan få sova igen på dagen. Plus att man blir ett mer sammansvetsat team därhemma oxå, dvs båda föräldrarna (förutsatt att det finns två) bemöter barnet på samma sätt.

:D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Neas mamma

Inlägg av Neas mamma »

Hej och tack för svaret!
Jo, måste nu få tag på boken.
Hur är det bäst att fortsätta här nu? Kan jag redan börja hålla tiderna 20-8 med buffning på nätter och vagn på dagen?

En fråga angående natten. Om hon vaknar vid fel tid ska jag alltså buffa tills hon nästan somnat och är helt lugn ELLER ska jag bara lugna om hon hon skriker upp sig och låta henne reagera och sköta det själv så långt som möjligt? Ska jag då säga ramsan(fast hon skriker) eller först när hon håller på att somna?

I natt åt hon 3.30 och vaknade sen 6. Var helt jätte arg så buffade alltid emellanåt. Tog 45 min för henne att somna på nytt. Och nu tror jag att jag buffade henne till sömns..
Märkte efter hon somnat att hon bajsat men bytte inte på henne, stackaren!
Hur göra då hon alltid bajsar tidig morgon(typ 1-2h före morgonen) och sedan är det svårt att somna på nytt. Ska man bara byta och sen somna om?

Tack ska ni ha!
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!
Jo det är bra att du är ordentligt påläst så du känner dig säker på vad du håller på med. Jag funderade idag lite över det hela och tänkte att det antagligen kommer att lugna sig för er bara ni får in ramsan och lille Nea för förtroende att somna om på egen hand. Just nu är hon beroende av ert ingripande i form av vagning eller buffning då hon vaknar på natten. Då ramsan mer och mer tar över kommer hon att kunna glida in i nästa sömncykel på egen hand. då lättar även skarvarna på dagen. Jag kan fortfarande höra hur min dotter gnölar efter 45 min på långvilan men hon somnar snabbt om igen utan att jag behöver ingripa.

Så jo du kan införa det nya schema nu redan, och bemöta uppvak under natten med buff men det hela kommer antagligen att falla på plats då ni får in ramsan och inför en hel natt utan mat.
Neas mamma

Inlägg av Neas mamma »

Tack för svaret!
Angående ramsan så har jag nu sagt den varje gång på vägen ut.
I kväll skrattade hon med storasyster, sen i säng med en solfjäder ca 10sek och ut med ramsax4. Hon pratade för sig själv och var nöjd men efter 5 min så började hon låta missnöjd. Då ramsade jag 2 gånger och hon somnade.

Min fråga - vet hon redan vad det är frågan om med ramsan? Och när kan man börja använda den vid uppvak på natten?

Igår tog läggningen MYCKET längre ca 40 min.
Gjorde följande: skratt+lägga ner. Var missnöjd så buffade tills lugn o ut med ramsa. Var ännu missnöjd. Efter ca 5 min in o buffade kort o ut med ramsa. Nu var det trött gråt ca 10min. Sedan stegrade det så gick in o buffade lugn o ut med ramsax4. Sen var det tyst tills 3.30 då hon åt.

Vad ska jag alltså göra på natten vid uppvak före matdags? Buff+ ramsa alltid eller bara buff tills man kör kuren konsekvent?

Dagslurarna somnar hon inte själv i vagnen. Ska man använda shn metoden på dagarna(3 dagar) fast man inte börjat på natten ännu. Eller finns det något annat sätt att försöka backa lite grann.

Är det ide att ge henne påfyllning ca 23 tiden? Har hittills gett den före 22 och hon vaknar alltid 3 eller före?

Tack o go natt!
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
klockan

Inlägg av klockan »

Det är helt OK att säga ramsan när man går ut och sas "smyga in den bakvägen". Man att VERKLIGEN anv den (dvs vid uppvak/frågor etc) ska man vänta med tills man startar kuren, annars desarmerar man den. Så bemöt uppvaken på natten (när det inte är dax att äta) med buffning just tycker jag. Den släpper ni sedan iom natt nr 2 i kuren.

(Kan tillägga att jag bemötte min sons uppvak med buffning + 2 nattmål i samma ålder (körde ej SM skall tilläggas) och sen när han var redo, dvs åt som han "skulle", vid 5 ,5 mån så brakade jag bara på med kuren fullt ut.)

Samma sak med dagslurarna - vagna henne hellre om hon har svårt att somna in el vaknar i en skarv. Ramsan ska du som sagt vara rädd om och spara tills det verkligen är dax! Kuren körs alltid i kombon natt + dag!

Ok? :)

Jag är inte med på hur "lite" vanlig mat hon äter. Men visst kan det vara så att hon behöver påfyllning under senare delen av kvällen och sen kring 4 på morgonen för att klara sig fram till 7-snåret (man tänker sig ju mat med 3-3.5 tim mellanrum på dagen...). Men då är det ju viktigt att det är du/ni som väcker henne såklart och att det blir vid samma tid varje kväll/natt.

:D
Neas mamma

Inlägg av Neas mamma »

Tack för snabbt svar!
Ska jag buffa till sömns tillsvidare på natten eller bara lugna, gå ut o avvakta. OCH ska jag alltså på natten vid uppvak säga ramsan 1 gång på vägen ut? Och om jag säger ramsan och hon fast genast skriker, vad göra då? Buff genast eller vänta?
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
klockan

Inlägg av klockan »

Neas mamma skrev:ka jag buffa till sömns tillsvidare på natten eller bara lugna, gå ut o avvakta. OCH ska jag alltså på natten vid uppvak säga ramsan 1 gång på vägen ut? Och om jag säger ramsan och hon fast genast skriker, vad göra då? Buff genast eller vänta?
Jag tänker att så lite "ingripanden" som möjligt alltid är det bästa, men det är klart att det kan krävas en del eftersom liten inte vet ngt annat just nu. Är du med?

Eftersom det är lätt att förbruka verktygen om man anv dem innan man börjat kura så hade jag inte rekommenderat att börja dra igång buffningen annars, men nu har ni ju redan det som tillvägagångssätt och jag förmodar att du är med på att den ganska omgående byts ut mot ramsan sen när ni börjar kura (?).

Det är vanligt att man smyger in ramsan hos SM-barn som är lite äldre, men då används INTE ramsan som ngt annat än just det. Dvs man säger den när man går ut. Men den har egentligen ingen direkt "verkan" om du är med på hur jag menar (?).

Blanda inte ihop det du gör nu med kuren, för detta har inget med den att göra :wink: . Just nu vill du bara ge din dotter så mkt lugn vid uppvaken som det går, och då kan ingen här säga hur du ska göra egentligen, eftersom ni ännu inte kurar. Som vi skrivit förut är detta den stora skillnaden på SM och SHN; SM kan man ha som stöttepelare och guideline. Med SHN går man all in och kör rubbet med mat, schema, verktyg osv. Och riktigt där befinner ni ju er ännu inte.

Det jag eg vill säga (tror jag) är att gå på din magkänsla, vad som funkar bäst just nu och strunta i att det skulle vara enl ngt spec "tänk". Det tar ni sen när ni kör.
OK? :D
Neas mamma

Inlägg av Neas mamma »

Hej!
Natten gick bra ända tills 4 då hon åt, bara 60ml. Sedan vaknade hon 6, 6.45 och 7.30 och somnade inte bara skrek.
Morgonmål 8(ersättning) och kl 9 gröt. Är morgonmålet för långt i tanke på lunchen(11.30)?

Varför vaknar hon så mycket efter kl4? Kan det vara att det här är 2:ndra natten med nytt schema 20-8?
Märkte att hennes rum inte är nära på mörkt 5 tiden på morgonen. Skall nu försöka mörklägga bättre.
Kan man alls säga hur länge det kan ta tills hon börjar sova ända tills morgonen?

Med min första dotter så kurade jag henne egentligen inte. Hon började sova 12h nätter vid 3.5mån. Vid 4.5 mån började jag backa med buffande och använda ramsan mer o mer. Och hon har sovit som en ängel sen dess..
Kan jag göra på samma sätt med Nea?

Tack igen!
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
Neas mamma

Inlägg av Neas mamma »

Glömde en fråga..

Vad är det för skillnad på minikur och vanlig kur?
Läste på forumet om minikur på 5 mån bebis. Där använde hon ramsan genast vid första uppvaket 23 tiden. Har förstått att man alltid första natten ska buffa lugn o sen ut med ramsa?
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
klockan

Inlägg av klockan »

Som du ser i den tråden så är barnet i fråga SM:at men har inte nått ända fram pg a en del orsaker ( i detta fall jobbiga sjukdomar). Tanken med SM är ju att man successivt ska kunna plocka bort nattmålen, vagna bort dem och sen ska barnen själva sova över dessa.Utan att man behöver kura.

"Minikurar/nattmålskurar" gör man med de barnen som har fått SM sedan start och där man behöver komma över "kanten" och puffa dem så att säga i rätt riktning. Med det menas inte mer än att man går ganska rakt på, och t ex börjar med att ramsa första natten, snarare än att arbeta strikt efter SHN-modellen där man , som du säger, buffar och etablerar lugnet natt 1+2, eftersom detta redan förutsätts gnm att barnet är SM:at (lite det som jag skrev om igårkväll...). I övrigt följer man SHN-manualen och det tänket till punkt och pricka :)

En annan förutsättning - den att barnet äter ordentligt dagtid och att man är beredd på att släppa maten nattetid - är dock densamma.

Så, i ert fall, när liten lärt sig äta mer på dagtid skulle ni mkt väl kunna köra enl den taktiken om du bedömer att de övriga förutsättningarna finns. Ff a så är tillgången till LUGNET en avgörande förutsättning för att barnet ska kunna börja ta in ramsans betydelse. Mer om detta står i SHN-boken :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"