Semestern avklarad och vi är tillbaka hemma flera erfarenheter rikare och lillen med många färdigheter i bagaget!
Lilla tösen fyller 1 på lördagen 8) och nu undrar jag - total amatör i köket- hur jag kunde få till mättande plockmatsmåltider för henne. Hon har tidigare nöjt sig med att äta några grönsaksbitar medan jag slevar i henne pureer. Nu är skeden sååå out - äta själv är dagens melodi. Grönsaker ångkokar jag så de är lagom mjuka och mosiga men hur skall jag göra med kött?? Fisk tycker hon om, det blir ju mjukt om man kokar. Hon har framtänder uppe och nere, men tuggtänderna är på kommande (så som hon gnagar på allt hon får tag i
Kanske är det bara jag som är uppfostrad med panik om att sätta kött i halsen så jag drar mig för att ge henne det. Hon behärskar inte skeden ännu, så att låta henne äta pureerna för hand är inte ett direkt mättande alternativ då allt hamnar överallt utom i munnen..
tacksam för kommande klokskaper!
PS. Ett tips för små tandodlare - vet ni gummikapsylerna som används för vacuvin - manicken som drar ut luftten ur vinflaskan så det håller sig längre efter öppning? Dottern hittade en dylik kapsyl i kökslådan och därefter hörs endast en mycket frenetiskt gummitugg var hon än rör sig - praktisk att bära med sig i munnen då händerna ännu behövs för framfart!