Hejsan,
Minstingen här hemma är nu 8 mânader och verkar redan se fram emot att kunna stâ och gâ pâ egen hand ! Pâ dagarna kryper han runt med svindlande fart, blir sedan trött och grinig, sover 3/4, vaknar och är igâng igen. Han äter ganska bra, men blir lätt trött pâ att sitta vid bordet/ligga vid bröstet. Det finns ju sâ mycket annat spännande, t.ex. brödernas högst förbjudna legobitar !
Tyvärr sover han dâligt pâ nätterna. För mig är det OK att ge honom mat 1 gâng per natt, men nu vaknar han oftare. Om han fâr, sâ dricker han mycket och länge. Är han verkligen hungrig, undrar jag. Det har gâtt pâ i över en vecka nu, och jag är rädd för att hamna i en ond cirkel.
8 mânader och vaknar 3-4 gânger per natt
-
sourisrose
8 mânader och vaknar 3-4 gânger per natt
Tre söner, H. född 26.07.2005 ; I. född 30.01.2008 ; E. född 24.11.2011
It takes a village to raise a child
Re: 8 mânader och vaknar 3-4 gânger per natt
Hej och välkommen hit!
Härligt med en framåt kille!
Gällande dina frågor är jag inte hundra på vad frågan gäller - maten eller sömnen?
Om det är sömnen och kuren du funderar på är det här du skall vara. Är det mat och allmäna rutiner finner du mer under Mat Mage Barnakropp.
Fundera och återkom gärna!

Härligt med en framåt kille!
Gällande dina frågor är jag inte hundra på vad frågan gäller - maten eller sömnen?
Om det är sömnen och kuren du funderar på är det här du skall vara. Är det mat och allmäna rutiner finner du mer under Mat Mage Barnakropp.
Fundera och återkom gärna!
//Anna
Mamma till Ester -
född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Mamma till Ester -
-
sourisrose
Nja, det är nog lite bâde och... jag vet inte riktigt om han vaknar därför att han verkligen blir hungrig pâ natten, eftersom han kutar omkring pâ dagarna och kanske inte fâr i sig tillräckligt.
Jag tror att jag egentligen funderar över en förklaring : varför är han plötsligt sâ nervös ? Kan det bero pâ att han har "spring i benen" ?
Jag tror att jag egentligen funderar över en förklaring : varför är han plötsligt sâ nervös ? Kan det bero pâ att han har "spring i benen" ?
Tre söner, H. född 26.07.2005 ; I. född 30.01.2008 ; E. född 24.11.2011
-
mumintrollet
Hej!
Spontant inflikar jag med en tanke om 8-månaders ångesten. Har du Barnaboken? Där står mycket fint beskrivet om den fasen (Och alla den andra faserna för den delen också
)
Vid 8 månader kan man absolut klara sig hela natten utan mat, men det beror såklart på hur han äter dagtid. Har du funderat på att genomföra en SHN-kur? Eller kanske du bara vill få ordning på hans tillvaro, då kunde du få bättre svar under Späda barn och små som har stenkoll på mat och sovande för mindre pluttar.
Hur ser ert schema ut på dagen? Vad äter han och hur ofta? Hur mycket sover han totalt? Är ni ute? Hur bemöter du hans uppvak på natten? Sover han i eget rum eller med er? Är det mörkt på natten?
En massa frågor dyker upp för att kunna reda ut hans "spring i benen".
Red ut lite för dig själv vad du vill ha ordning på så återkommer vi om hur vi bäst går till väga. Om du har tänkt genomföra SHN-kuren rekommenderas i första han att du läser SHN boken och sätter dig in i tankesättet. Så är vi på samma karta om du bestämmer för att sätta igång.
Ha en skön dag!
Spontant inflikar jag med en tanke om 8-månaders ångesten. Har du Barnaboken? Där står mycket fint beskrivet om den fasen (Och alla den andra faserna för den delen också
Vid 8 månader kan man absolut klara sig hela natten utan mat, men det beror såklart på hur han äter dagtid. Har du funderat på att genomföra en SHN-kur? Eller kanske du bara vill få ordning på hans tillvaro, då kunde du få bättre svar under Späda barn och små som har stenkoll på mat och sovande för mindre pluttar.
Hur ser ert schema ut på dagen? Vad äter han och hur ofta? Hur mycket sover han totalt? Är ni ute? Hur bemöter du hans uppvak på natten? Sover han i eget rum eller med er? Är det mörkt på natten?
En massa frågor dyker upp för att kunna reda ut hans "spring i benen".
Red ut lite för dig själv vad du vill ha ordning på så återkommer vi om hur vi bäst går till väga. Om du har tänkt genomföra SHN-kuren rekommenderas i första han att du läser SHN boken och sätter dig in i tankesättet. Så är vi på samma karta om du bestämmer för att sätta igång.
Ha en skön dag!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Son född 24.9.2013. SM sedan start