Hej igen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Erahsmamma

Re: Hej igen

Inlägg av Erahsmamma »

Hehe tack:)
Ne grejen var bara att jag funderade ( kan jag göra för
Mkt ibland) men iaf, att sedan jag la luren senare så vaknar hon ju också senare,
( dock drog jag ju också ner luren till 1,5)
Men jag tänkte idag att, som jag skrev, om luren ligger mellan 13.00-15.00 (2t )kanske det funkar med 2 timmar middagssömn ändå?. I nuläget blir det till
Halv 8 på kvällen 5 timmar från eftermiddagsluren, och hon vaknar ju på morgonen ca halv 8...
Bara en funderare, sen tänkte jag, tänk om dessa vääldigt tidiga mornar för några dagar sedan var tänderna? Dom har ju kommit nu.
Men men ska inte hålla på och greja nu.

En annan fråga, vi ska resa bort nu till helgen,
Och vi ska bo i en stuga med svärföräldrarna..
och suck.. Det finns inga dörrar!
Har ni ngt bra förslag till att täcka för, eventuellt skärmvägg man kan köpa??
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
Alma

Inlägg av Alma »

Tjock yllefilt, smala spikar, hammare och silvertejp har vi haft med på resor om det inte funnits dit vi kommit. Men i perioder när vi haft dagarna fyllda av viktiga, intressanta uppdrag och sonen känt sig delaktig och fått utmaningar för att vara det, har vi inte behövt ha kolmörkt.

Jag tror liksom Nat att du är den som är experten på sömnschemat nu för din dotter. Lägg ett schema som du tror på och håll fast med självklar attityd som den expert på din dotter som du är, och njut av vakentiden. Misslyckas en och annan läggning, fortsätt med fokus på att göra vakentiden intressant för henne och dig, och henne och de övriga.

Fokusera på vad ni kan göra i stugan med svärföräldrarna medan dottern är vaken. Hur kan du hjälpa dottern att bidra till vardagsjobbet där? Duka? Hjälpa till med tvätt (både maskin och handtvätt brukar vara favoriter)? Plocka undan, sortera och lägga i lådor och boxar? Meka med cykeln och prova verktyg i verktygslådan? Plocka bär med farföräldrarna, lägga på tallrikar, vispa grädde, servera? Med lite bistånd förstås, och mycket tack.

Hur kan du skapa utrymme för att också din dotter får bli ett med vardagens gång under vakentiden när ni är där?

Att scheman för sömn fungerar är en sak. De hör samman med att rutiner för vardagens bestyr under vakna tiden också klaffar för ettåringen. Så tror i allafall jag. Vad tror du?

Hur vill du att vakentiden ska se ut för dottern dit ni kommer?
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

Ska fungera under dagen kommer sen med svar :):)
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

Mycket utevistelse ( hoppas hoppas på bra väder) mycket lek och gemenskap:)

förlåt nu om jag är jobbig , måste bara skriva av mig, hon kanske skulle sova längre på morgonen om jag lantbo timmar till 3 på eftermiddagen då det blir 5 timmar till kl 8 på kvällen och att hon är så trött när jag väcker henne vid halv 3 att det inte skulle göra något om hon fick sova en halvtimme till?:/ Ne elr så vaknar hon bara upp tidigare för 2 timmar sömn på dagen blir för mycket ändå.. Bär luren låg 12.30-14.30 2 Tim, då vaknade hon ju 6.30-7.00 så frågan är om det skulle bli bättre bara för jag lägger det en halvtimme senare med 2 Tim.

vi kommer åka rätt långt med bil så jag hoppas bilresan går bra med :) tack för tipset om yllefilt, men ni vet ingenstans det finns typ skärmvägg som är ihopfällbar man kan ta med?
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
Alma

Inlägg av Alma »

Och nu får du ursäkta om jag är jobbig också :) . Jag har läst denna och din förra 19-sidiga tråd om kurande, följt det man kan se av process från att du dödstrött undrar vad du ska göra, till att du kommit till olika sovscheman och korrigerat dem under ett halvår för att utröna vad som kan passa bäst. Nu handlar det om halvtimmar hit eller dit. De klarar du själv med egen erfarenhet, intuition, kunskap och kontakt med dottern.

Som en klok mamma skrev en gång: Det är viktigt att göra egna misslyckanden också och att skapa rätsida själv. Det stärker en i fortsatta föräldraskapet där man ska möta trots och framtida utmaningar.

Barn behöver visst antal timmar sömn och hur man förlägger den har du redan gått igenom. Du har verktygen, och nu gäller det för dig att dra dina egna erfarenheter av vad som fungerar. Ingen annan utom du och barnets pappa och andra som är med i dotterns vardag kan använda dem.

Däremot tror jag att du liksom jag och många andra här, kan ha nytta av att fundera mer på din dotters delaktighet och roll under vakentiden. Lek, gemenskap och utevistelse är bra (också om det regnar) men det är sällan tillräckligt för att ett barn ska känna sig behövt, som en del av din/er gemenskap och för att det ska byggas tillit.

Jag har själv fått bra inspiration och blivit stärkt i en föräldraroll som innebär att barn blir delaktiga och känner sig behövda. Ju äldre barnen blir, desto viktigare är det att känna sig behövd. Och hur man gör för att ettåringen ska kunna vara med i vardagsbestyren finns massor av roliga tips om!

Lita på det sovschema du gör, vila i detta, satsa på vakentiden och ha en skön sommar!

Skärmväggar finns i mass, men de är kanske inte de mest praktiska att ta med sig i bil, på tåg mm. https://www.google.se/webhp?sourceid=ch ... 40&bih=799
Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

Ne jag fortsätter på det jag har satt upp, inte vela fram och tillbaka.
Du har så rätt!
Idag har vi Tagit en långpromenad vid havet :) helt underbart, smakat på körsbär och vildhallon!! :)

det jag skulle vilja egentligen är att sluta amma på eftermiddagen, som jag tidigare skrivit, men är så svårt att sluta hon är så tuttig just då, funderar på om jag ska testa någon välling istället, :/ så hon fyller magen lite mer innan hon ska sova.
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
Alma

Inlägg av Alma »

Körsbär och vildhallon är bland det bästa att få smaka som liten.
Ha en skön sommar Erahsmamma!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Erahsmamma :D

Du är välkommen in på "mat, mage barnakropp" för att prata om mat och amning om du vill. Det hör ju liksom inte riktigt till kuren. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

Okej:):)
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

I början när jag kon hit var jag helt förtvivlad, jag och min daniel var nära att gå isär,
Jag visste inte om jag någonsin skulle få sova igen.
Jag var också väldigt osäker på om anna wahlgrens shn var något för mig.
Sökte runt på internet, mycket talades negativt, men också mycket positivt.
Jag ville testa, försöka, för jag orkade inte mer, mina krafter var slut, urpumpad till max, min dotter ville mer än gärna tutta hela nätterna igenom, men jag var fallfärdig nu, fanns ingen mer energi att ge, dagarna staplade jag igenom, med hopp varje dag att det skulle bli bättre.
Jag beslöt mig för att gå med i forumet, minns ni mitt hopplösa inlägg?
Jag beställde hem boken.
Läste och började kuren, det var tufft, man kan välja att sätta en annan term på det "frågor" alltså mycket skrik I början, det var det.
Och det tog en ganska bra tid innan erah fattade galoppen, (haha och vi med för den delen...)
Så var jobbigt, men man såg resultat, och tillslut fattade erah vad som gällde,
Sen kom 8 månaders ångest, tänder...
Och sjukdom..
Då har det blivit lite kämpigt igen, men sen har man kommit upp på spår igen, och
Det har gått bra,
Jag har dock många gånger gått in för överkoncentration, och inte bara njutit,
Jag har försökt leta efter perfektion,
Men min dotter har haft en hel del fnurror, och det är säkert olika för alla barn.
Men hon har också i de flesta perioder somnat direkt, hur skönt är inte det?
jag behöver inte pussla som så många andra föräldrar, åh när ska hon sova nästan gång, eller - jag får se om jag kan då, för hon kanske är vaken"

Erah vaknar fortfarande alldeles för tidigt, gärna 7.15, eller 7.30,
Ibaland 7 och vill att man lägger på täcket, hon har nämligen nyss haft vattenkoppor, och blivit van att jag stoppor om henne,
Alltså såhär är det, och jag behöver skriva det här
Också, kuren ger inte ett barn som sover jämt när den ska, och aldrig vaknar, utan kuren ger dig en.. Avlastnig! och hjälper dig att veta hur du ska förhålla dig.
Ta till sig och gör kuren eller hela shn filosofin - till din egen!
Lita och var stark i dig själv!
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
klockan

Inlägg av klockan »

Erahsmamma skrev:Alltså såhär är det, och jag behöver skriva det här
Också, kuren ger inte ett barn som sover jämt när den ska, och aldrig vaknar, utan kuren ger dig en.. Avlastnig! och hjälper dig att veta hur du ska förhålla dig.
Ta till sig och gör kuren eller hela shn filosofin - till din egen!
Lita och var stark i dig själv!
Visst är det så :D :heart:
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

Hej alla!!:),glad sommar på er!.. Men känns mer som höst!
Nu vill lillan fortsätta med det här med påläggning av täcke igen..
Får nog börja sätta på långpyamasen, sen får hon väl sparka sig täcket bäst hon vill.
För har blivit lite väl mycket uppvak! I förrgår natt fick jag solfjädra och tillslut buffa! Inte behövt göra det på läänge) fick hålla på i en timme!!! För hon var så orolig, men hon måste ha frusit pluttan, :/ inte konstigt att det var svårt att somna om då,( vädret växlar ju hela tiden nu, så man vet ju aldrig hur man ska förhålla sig med täcke och sängkläder på natten..
Oftast bruksr det vara väldigt varmt då vi bor på tredje våningen och jag kan tyvär inte öppna hennes förnster så mkt.. Men denna natt frös hon nog.. Så när jag väl själv kände att det var kallt så gick jag in och la på henne en till filt..
Gud vad jag längtar tills hon själv kan säga - mamma jag fryser. -eller när hon är sjuk och kan säga vad sim gör ont eller hur hon mår.. Nu kan man ju bara göra bäst man kan, och det blev att stå hos henne 1 timme, om jag hade lagt på en filt direkt hade hon kanske somnat om direkt, men man ingen tankeläsare tyvärr! Aja:)
Kramar på er!
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Kör på långpyamasen, är mitt tips :wink:
Så slipper du fundera på om hon är kall eller inte. Så gör vi, för våran tjej sparkar också ALLTID av sig täcket oavsett beklädnad :roll: :lol:

//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

Jo kört på det!
Erah har dom senaste nätterna varit så orolig, visst att dom blir det när dom får tänder, som det kanske är) men alltså.. igår natt slutade det med att honfick tutte( fy och skämms på mig) sen somnade hon om i sin säng.
det är som om hon vill ju sova meen något stör henne.
Och hennes leksaker har börjat gå igång på natten:( riktigt creepy hehe för er som tror på spöken då) tänk om vi har några oinbjudna gäster här? :o
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

Hej alla, ja ni måste vara trötta här inne på mig för jag är trött på
Mig själv urk.
Men nu är det vekligen inte bra med erahs sömn,
Hon har tänder på g, men ändå, såhärdåligt brukar det inte vara ändå vid tänder..
Hon vaknar ca 4 gånger per natt/morgon och piper/gnäller.
vissa nätter vaknar hon och gråter..
hon är trött jämt.. vi kom in i ett "träsk" med att lägga på täcket sen hon var sjuk bla. Och jag blir ju såklart orolig och kontrollfreak och så var vi verkligen fast i det.
Ibland känns det som det verkligen är mig det är fel på.
Eller så blir det att jag intalar mig det för att inget blir som jag vill.
När hon sovit dåligt på natten jukkkoch haft det struligt med många uppvak har hon blivit jätteledsen när vi väckt henne efter 1,5 timme på dagen. Detta kändes så hemskt,
Men jag tänkte ja men om jag lägger till längre lur på dagen för att kompensera den dåliga natten så kommer on bara vakna tidigt nästa morgon.
Så jag lät det vara men när det fortfarande var så 2 och tre dagar till då gick det inte och vi la på lite sömn men som ett brev på posten vaknade hon ju halv 7,
Ja hur ska man nu då göra? Ha en tröttunge hela dagen, eller låta henne sova längre, men vakna tidigare?

Enda sen hon fick en lur har hon dock alltid varit lite trött vid 10 tiden då hon förr sov..
Hon gnuggat sig i ögonen och gäspar ibland.
Dock är ju detta mer påtagligt denna vecka då det varit strul på natten..
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"