sluta nattamma med hjälp av kuren?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
magda

Re: sluta nattamma med hjälp av kuren?

Inlägg av magda »

Jahapp, tio dagar har gått och det går som tåget. Nåt enstaka nattuppvak igår natt som bara behövde en ramsa som svar, annars god sömn hela natten! Dock verkar barnet tycka att det är morgon 06.40, vaknar då pigg och glad och det har vi tyckt varit okej. Hen får då ligga kvar tills det blir tråkigt, då har vi gjort morgon kvickt innan det slår över, och vi har då alltid "hunnit in" på marginalkvarten, dvs efter 06.45. En morgon vaknade dock maken 07.07 och det var tyst, det var första gången vi insåg att vi nu måste ställa klocka! :)
Men vad tycker ni här; jag ser ingen vits med att bråka om den sista kvarten, och har brukat tolka att man vaknar glad är ett tecken på att man sovit färdigt, om det är i rätt härad av vad man ska sova naturligtvis. Är det bättre att väcka strax innan det egna uppvaket för att visa att vi har ledningen? Så att hen vet att när jag vaknar av mig själv i min säng ska jag somna om? sen kommer ju snart vintertiden också, och då blir det ju ändå en omställning som man skulle kunna ta en extra kvart på.

Men så imorse vaknade barnet 05.45 och var inte det minsta glad. Jag ramsade några gånger, och en gång tystnade hen faktiskt, men tog ny sats och var jätteledsen och hade till på köpet bajsat (som hen ALDRIG annars gör på natten utan på potta dagtid) så det blev en dålig start på dagen.

Här läste jag nu på, och blev för första gången lite tveksam till råd som ges i boken... Om man nu ska gå iväg och pyssla med annat på morgonen medan barnet frågar eller skäller, vad skiljer då kuren från en skrikmetod?? Det kändes verkligen inte bra!

Dagslurarna går också finemangs, det var bara igår som hen för första gången vaknade mitt i långluren, och tyvärr märkte jag det inte förrän det hade gått överstyr och det var allmänt kaos med logistik för övriga familjemedlemmar skulle skjutsas och det ena med det andra... Möjligen hänger väl allt ihop, så att den störda middagsvilan gjorde sig påmind imorse?

Annars är jag superdupernöjd och har ju uppnått mitt mål att sluta nattamma med råge; nu sover ju dessutom barnet hela natten!
klockan

Inlägg av klockan »

Fantastiskt att läsa! 10 dgr i ert liv som gjort sån skillnad! Och bättre kommer det bli i takt med att kuren sätter sig på riktigt och ni börjar känna att ni bemästrar verktygen och tänket i vardagen och inte bara i själva "kurandet".

Det uppstår ALLTID små "men" i slutet och efter kuren. Var och en har sina issues som man får kämpa lite extra med.
magda skrev:Men så imorse vaknade barnet 05.45 och var inte det minsta glad. Jag ramsade några gånger, och en gång tystnade hen faktiskt, men tog ny sats och var jätteledsen och hade till på köpet bajsat (som hen ALDRIG annars gör på natten utan på potta dagtid) så det blev en dålig start på dagen.

Här läste jag nu på, och blev för första gången lite tveksam till råd som ges i boken... Om man nu ska gå iväg och pyssla med annat på morgonen medan barnet frågar eller skäller, vad skiljer då kuren från en skrikmetod?? Det kändes verkligen inte bra!
Tidiga morgnar kan man få kämpa med länge, jag tror vi höll på i ca 2 v efter att kuren avslutats med barn nr 3.

Här: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=20621

finns svar på vanliga frågor och även kring tidiga morgnar och olika strategier man kan välja.

När barnen vaknar där på morgonkvisten så tror det ju av naturliga skäl att det är utvilat/piggt eftersom det sovit förhållandevis många timmar. Vi vet ju dock att så inte är fallet så utmaningen blir att meddela att det faktiskt fortfarande är natt. Att gå in i rummet under den här tiden är i princip synonymt med att man förmedlar att det är dax att kliva upp och de flesta möts av upprörda och besvikna barn om man sen ramsar sig ut. Så det gäller att ha en strategi som sagt (se ovan).

Jag ser ingen skillnad i att bemöta barnet vid den tiden på morgonen mot för t ex ett uppvak mitt i natten :wink: . Samma förfarande gäller ju :D dvs ramsa (!). För de flesta funkar en sk pangramsa bäst vid det tillfället, en mer omfattande ramsdiskussion/kommunikation kan lätt urarta till cirkus :wink: . Pangramsa = påminnelseramsan x 1 med uppfodrande/glad ton och sen inget mer. Som komplement till pangramsan så ger man sen husljud, dvs man meddelar barnet att man FINNS där. Man LÅTER - micro, vattenkokare, plockar disk, spelar musik etc etc. Stor skillnad mot för 5 mm alltså där barnet bara lämnas ensamt med sina frågor utan att få svar el ens veta om det finns ngn där... :wink: Är du med?

Att barnet sedan protesterar/frågar/låter etc etc - ja, så är det :wink: och så måste det ju få vara tills det lärt sig (eller?). Uppdraget blir då för dig/er att meddela att ni som sagt är där ute och tillvaratar barnets intresse MEN att det fortfarande är natt.

:arrow: Jmfr med "Safarin" - det är ju just det som det hela handlar om. Jag tycker det är en fin grej med SHN , att det ingenstans står att man ska vara tyst el smyga när barnet sover el ska somna.Utan att man ska leva på som vanligt, att det förmedlar TRYGGHET och SJÄLVKLARHET att höra de vuxna därute. Jmfr med när jag själv var liten och tyckte det var mysigt att ligga och lyssna på mina föräldrar som rörde sig ute i lgh medan jag skulle somna :wink: Detta tar oxå bort överkoncentrationen hos oss vuxna - barnet är inte i centrum och stoppar upp all annan verksamhet utan får samexistera. Två olika saker :wink:

Bajsar gör man för att man är vaken och det är vanligt med morgonbajs när barnen är rel nykurade och fortf vaknar för tidigt, sen brukar magen o kroppen ställa in sig. Jag tycker det har funkat bra att ge Katrinplommonpuré el Kiwi el Päron (en liten burk) till frukost, då har de bajsat de dom behöver under dagen. Till kvällen har jag gett banan eller blåbär (en hel liten burk) som är stoppande.

Näe, visst inte är den extra kvarten på morgonen ngt man behöver bråka om kan tyckas. När barnet är en säker sovare. För då händer det ibland. Med en rel nykurad liten så skulle jag dock se till att hålla den där upptstigningstiden. Dvs - vaknar liten för tidigt på glatt humör - låt hen ligga tills kl verkligen ÄR 07 och gör då morgon i stor stil. Förmedla att det är NI som avgör när det är morgon. Samma sak om det frågas - svara, svara , svara och förmedla så långt ni bedömer att det "går". DÅ kanske man kan ta upp inom marginalkvarten ist och så låssas man som inget. är du med? :wink:

Det tar ca en månad tills kuren verkligen sitter och längre än så för en del. Så hav förtröstan och tänk att arbetet kommer fortgå en längre tid framöver, ni har lagt grunden nu men behöver fortsätta upprätthålla den oxå :D Börjar man slira är det lätt att man åker av :wink:

:D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
klockan

Inlägg av klockan »

PS. Rättelse ang pangramsan (snurrade till det :roll: ): Pangramsan ges x 4, precis som vanligt. Men SEN händer inget mer, förutom husljud el musik (gärna klassisk på HÖG volym).

:)
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"