Skrik vid upptagande

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
KajsaP

Skrik vid upptagande

Inlägg av KajsaP »

Hej
Vi är på vår första dygn och har lite frågor:

Den första natten gick bra men under dagen har det dykt upp ett par frågetecken.

Vår Anton (7,5 månader) vaknade och skrek inom marginalkvarten som vi tillämpade på det längre sovpasset mitt på dagen för det tog ett tag för honom att somna. Eftersom jag inte ville ta upp honom arg och skrikande från sängen försökte jag buffa och ramsa honom lugn och han verkar älska buffandet men direkt under solfjädern börjar han bli förbannad och varvade skrikande upp dig. Det slutade med att jag buffade honom lugn och sedan lyfte upp honom från sängen. Var det rätt ?

På eftermidagen ska han sova 20 min i vagnen utomhus men idag vägrade han somna stillastående dvs han blir lugn av vagnandet men varvade upp av handtagsskakandet och ramsan. Hur länge ska man försöka med ramsan innan man beslutar sig för att han inte kommer att somna och ta upp honom och köra vidare med schemat?
Inte heller här ville vi ta upp honom skrikande så vi vagnade lite och började promenera lite vilket gjorde honom lugn och då tog vi upp honom och nu har vi tänkt att hållahonom vaken tills det är dax att sova för natten (d.v.s. kl. 19).

Tack så mycket på förhand för svar!

/Kajsa
Kajsa
Kurstart 2 aug
Förälder till Anton 111218
Manfred10

Re: Skrik vid upptagande

Inlägg av Manfred10 »

Hej och välkommen hit!:-)

Skriv gärna in födelsedatum och datum för kurstart hos barnet i kontrollpanelen -profil -signatur så är det lättare för oss att svara på era frågor.

Jag kommunicerar via min telefon nu men ska försöka få till nåt bra.;-)

Första dagen är att betrakta lika som första natten. Liten ska lugnas på plats. Känner ni er ordentligt pålästa?

Att buffa lugn för att direkt ta upp var kanske inte jättesmart då säger du först det är ok att sova här! För att sen ta upp och rädda liten från vargen. Bättre att vänta på en andningspaus och ta upp under glada tillrop.
Jag tycker mig läsa mig till att ni provar lite mycket . Ni ska GENOMFÖRA OCH GÖRA inte testa .;-);-) mitt tips är att ni läser på extra om lugnet och säkerheten samt safarin och lathunden i boken och bestämmer er för er strategi! Så återkommer ni under helgen med rapporter. och kom ihåg att det tar ett tag för poletten att trilla ner både hos liten och stor.;-)

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
KajsaP

Inlägg av KajsaP »

Hej
Tack för snabbt svar!
Jag skulle svara ja på frågan om vi känner oss tillräckligt pålästa. Vi har läst boken så att vi båda känner att den har gett oss all svar den kan ge men det verkar alltid dyka upp frågor när man omvandlar teori till praktik så då tänkte vi att vi vänder oss till forumet.

Nätterna har gått superbra. Som sagt Anton älskar buffandet och fattar direkt när man lägger ner honom i sängen vad som komma skall, han lägger huvudet på plats själv. Han har alltid sovit dåligt i vagnen så det var därför som vagnen fick vara sista sovpasset och det kortaste. Vi gav honom chansen att somna och han var trött men kom inte till ro. Nytt försök i dag (dygn 2) :)

Det blev slut på buffandet natt 2, han gnällde lite och blev förbannad visst, men han lyssnar till ramsan och verkar ta den till sig. Han vaknade och fick ramsan (inget buffande) och somnade även om själv.
Första längre sovpasset inomhus idag på förmiddagen verkar också funka fint. Han lyssnar och tystnar till påminnelseramsan och han fick bekräftelsen 10 min efter att jag la ner honom.

Om han börjar skrika precis innan vi ska ta upp honom så försöker vi lugna honom och ta upp honom i en paus även om pausen bara är en kort andingspaus. Inget buffande och upptagande här inte :)

Vi kör så det ryker, inget testande! :D
Kajsa
Kurstart 2 aug
klockan

Inlägg av klockan »

Jättefin inställning! :thumbsup:
KajsaP skrev:Det blev slut på buffandet natt 2, han gnällde lite och blev förbannad visst, men han lyssnar till ramsan och verkar ta den till sig. Han vaknade och fick ramsan (inget buffande) och somnade även om själv.
Första längre sovpasset inomhus idag på förmiddagen verkar också funka fint. Han lyssnar och tystnar till påminnelseramsan och han fick bekräftelsen 10 min efter att jag la ner honom.
=D> Fint jobbat!

Kör på ni bara :D =D>
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Ser ju fint ut! :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
KajsaP

Inlägg av KajsaP »

Hej igen,
Gårdagens (dag2) sovpass på dagen fungerade fint och han somnade utan buffning och med enstaka påminnelser. Han vet vad som gäller och gillar det inte riktigt men verkar acceptera det.
Vagnpasset på eftermiddagen, som krånglade dagen innan, startade bra med att han tog ramsan dock lite förbannad men lugnade sig och låg och jollrade i vagnen för sig själv i typ tio minuter. Sedan varvade han upp och surnade till och blev riktigt förbannad. Ramsan accepterades inte. 30 min efter att vi la honom (skulle sova 20 min) tog vi upp honom i en kort skrikpaus. Summerat; ingen sömn igen på eftermiddagen men det verkar gå åt rätt håll iallafall
Några tips här?

Natt tre; han somnade på 7 min :D
vaknade till en timme senare, fick ramsan och somnade om nästan direkt. Vaknade sedan under natten och somnade om själv (kunde höra svagt joller och att han låg på rygg och sparkade med hälen ner i blöjan :) )
Vaknade sedan 5:30, hans gamla vällingtid, och ville inte somna om, efter påminnelser somnade han strax efter 6 och sedan "väckte" vi honom strax innan sju när vi började höra honom. Stor succé !
Dagssovpassen har fungerat fint igen nu på dag tre, somnar på 5-7 min och har inte vaknat, än (nu; 1.5h mitt på dagen pass).
Håll nu tummarna för att han sover iallafall fem min i eftermiddag!!
Kajsa
Kurstart 2 aug
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Hej och välkommen säger även jag! :D

Det verkar ju gå finfint det här :thumbsup:

Den där sista luren ÄR den som oftast är svårast att få till. Man kan få jobba med den ett tag innan den sätter sig. Så fortsätt jobba på så här fint tycker jag, så kommer han snart sova även den luren. Huvudsaken är att han får förutsättningarna och som du själv skriver så verkar det ju gå åt rätt håll :D

//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
KajsaP

Inlägg av KajsaP »

Hej igen och hjälp...
tredje försöket att få vår Anton att sova i vagnen; vi fäller honom i vagnen till liggläge och hänger över öppningen med en sjal utan att täppa igen för att han inte ska bli för varm. vi säger ramsan och går därifrån. Han brukar skrika när han får ramsan, även idag. Han smågnäller och låter arg omvartannat men efter typ 10 min får han nog och blir riktigt förbannad, väldigt missnöjd och uppjagad. Så fortsätter det i typ 10 min till och eftersom han ska sova 20 min så försöker vi ta upp honom i en skrikpaus som rekommenderat tidigare. Han har typ fastnat i "skrikmodus" och tar ingen paus så vi busa med honom så att han ska lugna sig och vi lyfta då upp honom ur vagnen när han gör det. De andra sovpassen under dagen fungerar som sagt fint och han somnar snabbt med viss protest till ramsan initialt.

Så, ska vi

* backa bandet för vagnsovpasset och börja vagna igen
* försöka lägga honom inne tills ramsan och tiden sitter så flyttar vi ut till vagnen när ramsan funkar
* fortsätta trots hysterin från vår son, (han kräktes efter att vi tog upp honom men om det var av allt skrik vet jag inte). Jag tycker redan att det är sjukt jobbigt att höra honom skrika utan paus i över tio minuter och vet inte om jag kommer att orka :cry: :cry: . Annars lugnar han sig och inte ens första dygnet hade så mycket intensivt skrik som dagens vagnpass.

Skulle så gärna vilja kunna få honom att sova i vagnen igen. Innan kuren så brukade han somna medan vi promenerade och med sin älskade napp.

Hjälp hjälp
Kajsa
Kurstart 2 aug
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej och välkommen säger även jag. :wink: :D

Inte börja ifrågasätta det ni så fint börjat införa, även om han råkar göra det för tillfället innebär det inte att ni skall avbryta eller ändra på det ni börjat. :shock:

Tänk hela tiden i frågor och svar, han frågar om detta är det som skall vara, om ni vet vad ni gör och om detta verkligen kan vara bra för honom. Är vagnen också ett ställe där jag skall få höra ramsa och kunna sova gott?

Vad är dina svar på dessa frågor? Det finns ju bara ett, eller hur? :wink:

Jag var också osäker bitvis och då kom frågorna direkt... :roll: VI har aldrig haft lurar i vagn, av skäl som har med min då dåliga rygg att göra. Men jag hade nog kanske lagt lite extra krut vid själva beskedet är luren i vagnen skall ske. Ett par, tre dagar med kort vagning direkt efter läggningen och sen bort med ramsan. Jobba med påminnelsen och lite husljud om det finns behov, men överarbeta inte. Om han blir arg kan husljuden vara det som han får lyssna på. Att ramsa eller verktyga ett argt barn är som att hälla bensin på en eld... Tänk på det.

Och glöm inte skrattet till gonattet, alla lurar och inför varje kväll. Ta upp honom ur vagnen om han redan är där för att skratta inför luren. :D
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
KajsaP

Re: Skrik vid upptagande/ vägrar sova i vagnen

Inlägg av KajsaP »

Tack Anna för ditt svar. Jag hade dock inte hjärta att riskera ett maraton-skrikpass till för vagnluren :oops: så jag la honom inne i sängen och han somnade på 7 minuter. :D
Min stategi är att jobba in ramsan och tiderna och när de sitter försöka med vagnen igen. Han ska ju kunna somna vart som helst så vi väntar med vagnen. Vi är ute och går två gånger om dagen i vilket fall men han får sova inne tills allt är på plats.
Natten till idag var annars den bästa i hans liv. 19-5:40 sedan 6-7 Jippi!!
:D :D
Kajsa
Kurstart 2 aug
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Hej igen!

Härlig rapport!! :D =D>

Tycker att du fick ett jättebra svar av Anna09.
Men jag tycker att du gjorde rätt i att flytta in luren till sängen. Mest för att det antagligen var det bästa för din attityd och det är ju när attityden är på plats som resultaten kommer :wink: :D .
När allt väl sitter sedan (tidigast efter uppföljningsveckan) så kan du ju, som du säger, flytta luren till vagnen igen. Var dock beredd på lite extra frågor från lilleman de första lurarna. Men ger du bara samma betryggande svar så kommer det gå bra :D

//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"