Det jag undrar lite över är hur vi ska börja nu om vi vill ta tag i detta en gång för alla? Vi är en bit på väg och nu har jag sambon med mig ( han sitter och läser i "Sova hela natten" så det är ju framsteg iallafall
Alltså... vart ska vi börja? Det största problemet för oss är att han typ skriker i sömnen en gång i timman ( eller oftare ibland...) nätterna igenom.... Det är så illa att ingen av oss vuxna kan sova längre. Vi har fått så störd sömn att jag faktiskt varit tvungen att ta insomningstabletter ibland för att få sova alls ( hemskt!). Kan nån människa i världen svara på varför det är så?! Vi har aldrig låtit honom "ligga och skrika". Vi har alltid gått upp och pratat med honom och stoppat om och sen gått därifrån- obs att vi INTE tagit upp honom ur sängen ( iallfall inte sen han blev typ 10-12v... innan dess var ju allt bara ett inferno!!!). Jag förstår inte och det gör mig galen! Det hade ju varit så mycket lättare att hjälpa sitt barn om man förstod VARFÖR det blir såhär! Varför sover han bara 45min och varför "vaknar han upp" en gång i timman. Vi har tagit bort all mat på natten och vi tar inte upp honom förrän klockan sju ( målet var eg åtta-åtta men eftersom jag inte hade sambon med mig blev allt lite "halvdant"). Det är sällan han är "vaken" på natten, det verkar mer som att han bara är orolig liksom "i sin sömn". Ja, han sover med napp ( och det är vi inte heller överens om... suck! Jag ville aldrig att han skulle ha nån men sambon tycker att det är "smidigt") men egentligen uppfattar jag det inte som att han "vaknar" av att den har trillat ur eller nåt. Han skriker en gång i timman iallfall! Även om nappen sitter i! Det jag misstänker är att han ligger och sover i sina 45min intervaller även på natten... och det är sååååå frustrerande. Hur kommer vi ur detta?! Kan man ens komma ur det?! Måste vi börja krångla med hans sovpass på dagtid för att få till nattsömnen ( jag har ju rätt mycket dåliga erfarenheter på det området sen sist så känner mig inte jättemotiverad att börja hålla på med det där krigandet igen... viktigast för mig är att han sover sammanhängande på natten...).
Jag förstår att det är väldigt många saker som hänger ihop här och att det handlar om en helhet där allt måste finnas på plats för att man ska få det att fungera. Jag uppfattar vår kille som en väldigt glad och superbusig krabat som klättrar och klänger och utforskar ALLT! Han är helvild och är igång dagen lång. Han är med oss på allt vi gör ( jag har varit noga med "delaktigheten" och får utforska på egen hand ( vi använder inga ajaj än). Han är väldigt "bestämd" och "morrar" högt och arg när något inte passar ( och det är ganska ofta... ). Dock har han alltid varit väldigt "klängig" och vill ha mycket närhet. Han har aldrig gillat att bli lämnad ensam. Jag försöker ge honom massor av närhet på dagen, massa kel och bus osv så att behovet ska vara fyllt... men kanske är det också något vi borde "öva på"- att vara mer "självständig"? ( finns det nåt samband där mellan nattsömnen och detta med närheten menar jag?).
Himla mycket svammel nu... måste sova zzzz ( om det går). Väldigt väldigt tacksam för nån form av feedback här... [-o<