Vaknar för tidigt på morgonen!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Vaknar för tidigt på morgonen!

Inlägg av Irmasmamma »

Ja just det! Jag skulle nog säga att nattslurken behövs! Det måste absolut inte vara välling el ersättning, utan kan mycket väl vara gröt eller mosad banan eller annat smaskens.
Förresten, du har väl i massor av fett i maten? :wink:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Vaknar för tidigt på morgonen!

Inlägg av Sarisparis »

Hej Ladybird :D

Du har fâtt finfina svar av Irmasmamma :heart:, bekräftelseramsar bara lite. :wink:

:arrow: Mörkläggning
Det är verkligen det allra första att se över när det gäller tidiga morgnar. Det ska verkligen inte gâ att se handen framför sig, gâ in dagtid, mörklägg och kolla. Titta in vâra mörkläggningstips.

:arrow: Maten
Superbra att han fâr rejäl mat, lât honom sätta stopp och var inte rädd om du tycker att det verkar mycket. Det finns ingen botten i halvârsmänniskor (aptiten avtar sen framât âret, sâ oroa dig inte alls).

Sista luren är ofta den krângligaste, men den pausen behövs ofta för alla inblandade där under eftermiddagen ett bra tag till. Har du möjlighet att ta en tur med vagn? Sâ fâr han vila i alla fall och när ni kommer in sâ har ni bâda fâtt nya krafter.

Och som Irmasmamma sa, Attityden är A och O. Läs trâden hon länkade till. Jag gillar även favorittrâden om förhâllningssättet.

Och när vi ändâ är inne pâ läsning 8) sâ rekommenderar jag dessa krönikor â det varmaste :D :


:idea: Säkerhet är trygghet

:idea: SHN pâ Safari

:idea: Synd om lilla barnet?

:heart:
Ladybird
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 07 sep 2011, 12:34

Re: Vaknar för tidigt på morgonen!

Inlägg av Ladybird »

Irmasmamma skrev:men att liten väger 10 kg behöver inte nödvändigtvis betyda att han får i sig tillräckligt med mat...... Jag skulle snarare tolka det som att en sån stor grabb behöver jätteJÄTTEmycket käk! Jag vet sexmånaders (i mindre modell) som äter betydligt mer än så!
Jag har varit lite nojig för att jag tycker att han är tung. De kommenterar det ibland på bvc också. De säger inte att det gör nåt, men han ligger två kurvor över medel nu, tror jag. Han är inte tjock så att han har putmage eller så, men däremot är han tung som en sten. Tyvärr jämför man ju med andras bebisar också. En del i min bekantskapskrets är verkligen tjocka, och jag var rädd för att min skulle se ut så. :oops:
Irmasmamma skrev:Ja just det! Jag skulle nog säga att nattslurken behövs! Det måste absolut inte vara välling el ersättning, utan kan mycket väl vara gröt eller mosad banan eller annat smaskens.Förresten, du har väl i massor av fett i maten?
Precis så gjorde vi faktiskt tidigare. Mat kl 17.30 och efterrätt 18.30. Det kanske inte var så dumt? Jo, jag har massor av fett i maten. Extra (osaltat) smör i alla måltider, och ofta mjölk eller grädde också. Plus grädde och/eller creme fraiche till alla efterrätter. Tidigare fick han efterrätt till alla måltider, men jag drog in på det för några dagar sen för att jag var rädd att han skulle bli för tjock... :oops: Dags att återinföra det igen! =D>
Sarisparis skrev:MörkläggningDet är verkligen det allra första att se över när det gäller tidiga morgnar. Det ska verkligen inte gâ att se handen framför sig, gâ in dagtid, mörklägg och kolla. Titta in vâra mörkläggningstips.
Jag ska kolla tipsen. Tills vidare ska vi nåla fast rullgardinerna på sidorna ikväll och lägga mattor för dörrspringorna nedtill.

Sarisparis skrev:Har du möjlighet att ta en tur med vagn?
Jodå. Men då måste man ju vara beredd att göra det direkt, annars tar det ju en kvart att få på både mig och honom ytterkläder, och då har ju 20-minutersluren passerat?

Jag ska läsa länkarna och krönikorna. Attityden blir ett problem när jag känner att jag inte tror att kan somna. "Du får det du tänker på, vare sig du vill det eller inte", vet man ju. Attraktionslagen. Det är svårt att få sig själv att tro på något som man egentligen inte tror på, hmm, blev krångligt det där... :?
Håkan, född 18 oktober 2011
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Vaknar för tidigt på morgonen!

Inlägg av Irmasmamma »

Ladybird skrev:
Irmasmamma skrev:men att liten väger 10 kg behöver inte nödvändigtvis betyda att han får i sig tillräckligt med mat...... Jag skulle snarare tolka det som att en sån stor grabb behöver jätteJÄTTEmycket käk! Jag vet sexmånaders (i mindre modell) som äter betydligt mer än så!
Jag har varit lite nojig för att jag tycker att han är tung. De kommenterar det ibland på bvc också. De säger inte att det gör nåt, men han ligger två kurvor över medel nu, tror jag. Han är inte tjock så att han har putmage eller så, men däremot är han tung som en sten. Tyvärr jämför man ju med andras bebisar också. En del i min bekantskapskrets är verkligen tjocka, och jag var rädd för att min skulle se ut så. :oops:
:arrow: Jag lovar och svär att du inte behöver oroa dig för att han ska bli överviktig på något sätt. Vid ungefär ett års ålder kommer aptiten att minska drastiskt. Just nu är det allra allra viktigaste att han får lov att äta sig så proppmätt det bara går.
Ladybird skrev:
Irmasmamma skrev:Ja just det! Jag skulle nog säga att nattslurken behövs! Det måste absolut inte vara välling el ersättning, utan kan mycket väl vara gröt eller mosad banan eller annat smaskens.Förresten, du har väl i massor av fett i maten?
Precis så gjorde vi faktiskt tidigare. Mat kl 17.30 och efterrätt 18.30. Det kanske inte var så dumt? Jo, jag har massor av fett i maten. Extra (osaltat) smör i alla måltider, och ofta mjölk eller grädde också. Plus grädde och/eller creme fraiche till alla efterrätter. Tidigare fick han efterrätt till alla måltider, men jag drog in på det för några dagar sen för att jag var rädd att han skulle bli för tjock... :oops: Dags att återinföra det igen! =D>
:arrow: Låter som en mycket bra plan! :D Jag tycker allt att du kan ge både mat och efterrätt till middag och sen ytterligare en nattslurk. :P
Ladybird skrev:
Sarisparis skrev:Har du möjlighet att ta en tur med vagn?
Jodå. Men då måste man ju vara beredd att göra det direkt, annars tar det ju en kvart att få på både mig och honom ytterkläder, och då har ju 20-minutersluren passerat?
:arrow: När vi hade trassel med eftermiddagsluren så brukade jag alltid lägga lillan i vagnen påklädd i förebyggande syfte. Kanske inte tjockaste overallen och mössan dock....men eftersom jag mörklägger vagnen med en filt så vet jag att det inte blir så kallt därinne. Om insomningen strulade alternativt att hon skarvade efter 5 min, så drog jag snabbt på mig jackan och gick iväg med vagnen. Sen klockade jag luren från det att hon somnat.
Ladybird skrev:Jag ska läsa länkarna och krönikorna. Attityden blir ett problem när jag känner att jag inte tror att kan somna. "Du får det du tänker på, vare sig du vill det eller inte", vet man ju. Attraktionslagen. Det är svårt att få sig själv att tro på något som man egentligen inte tror på, hmm, blev krångligt det där... :?
:arrow: Jag förstår precis vad du menar. Men du måste tro på att din lille parvel har samma behov som andra i hans ålder, hur unik och speciell han än är på alla andra sätt och vis :wink: . Han behöver sova och han behöver att mamma (som vet att han behöver sova) tar kommandot och bevakar hans intressen! :D
Läs även denna tråd när du är igång, den är underbart rolig och klok och jag tror att den slår huvudet på spiken i ert fall!
Skriket till godnattet - och det lyckliga slutet!

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Ladybird
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 07 sep 2011, 12:34

Re: Vaknar för tidigt på morgonen!

Inlägg av Ladybird »

Irmasmamma skrev:Läs även denna tråd när du är igång, den är underbart rolig och klok och jag tror att den slår huvudet på spiken i ert fall!Skriket till godnattet - och det lyckliga slutet!
Jag har läst den och skrattat så tårarna sprutat! :D Javisst var det huvudet på spiken i vårt fall, i mångt och mycket i alla fall.

Lite uppdatering: vi har ökat på portionerna, mörklagt ordentligt med persienner fördragna och sen rullgardinerna fastnålade i tapeten på sidorna samt mattor för dörrspringorna nedtill, så nu är det nog så mörkt som det kan bli därinne. Dessutom har vi tagit tag i ramsandet och även gonattskrattandet. Resultat :?:

:!: Lilleman sov 19-07 både inatt och igår natt :!: Han somnade själv igår, det tog 20 minuter! Inatt gnydde han till 05.16, men jag avvaktade och det kom inget mer. Kl 06.28 hojtade han till riktigt, men jag drog ramsan x 2 genom dörrspringan och sen blev det tyst! Jag satte på radion och stökade i köket med hans frukost, och sen gick jag in och väckte honom kl 7! Fantastiskt, hoppas verkligen det fortsätter så här nu! Fast det kanske är lite tidigt att ropa hej...? :?

Enda problemet just nu är eftermiddagsluren 20 min. Det tar minst 20 min för honom att somna. Jag får försöka se det som att han ska sova 20 minuter nån gång mellan 15.30 och 16.30 antar jag. Annars funkar det inte. Det är ju inte mörkt i rummet, men man kan ju inte hålla på och mörklägga på dagarna? Han måste ju kunna somna även om vi är ute eller borta, tänker jag. Eller?
Håkan, född 18 oktober 2011
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Vaknar för tidigt på morgonen!

Inlägg av Tin »

Hej,
först, wow, vilka härliga nätter. :) Njut av det, men ropa inte hej förrän minst en vecka gått. Det brukar behöva skjunka in hos liten och ibland blir det nåt bakslag men dra inte på för stora växlar om det händer. Då får ju du chansen att öva på verktygen istället. ;)

Eftermiddagsluren är knepig för många särskillt när de börjar bli stora, och många tar bort den när det byts till 7 månader schema. Vi hade väldig pipiga och svajiga em lurar runt 6 månader och det gick inte att göra nåt åt, så när vi bytte till 7 mån schema drog jag ner till 2 lurar och lugnet lade sig. :)

Mörkläggning dagtid kör många med faktiskt, särskillt när de börjar bli stora, som din. ;) Men framför allt efter årssträcket, och min 2 åring skulle aldrig komma till ro om det inte var bäcksvart även på lunchluren men å andra sidan har hon alltid velat sova på sitt rum och inte mitt bland allt i vagn. Lite privatliv om jag får be, mamma!
Prova men mörkläggning dagitd, funkar det bättre så kör så, det är en smaksak, men jag skulle gissa att era eftermiddagslurar kommer vara lite svajiga ändå en tid, dvs att det inte beror på mörker. Det är jättevanligt!

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Ladybird
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 07 sep 2011, 12:34

Re: Vaknar för tidigt på morgonen!

Inlägg av Ladybird »

Hej igen!

Några nya (gamla) funderingar:

:arrow: Han har börjat vakna tidigare på morgonen nu igen, kring klockan sex. Jag har provat att pangramsa, men det gör ingen skillnad, och det är inget alternativ att dra igång musik den tiden på morgonen. Nu gör vi så, att jag låter honom ligga och jollra/babbla/svamla bäst han vill medan jag drar ner volymen på barnvakten så att jag kan sova lite till. Oftast somnar han om igen, och ibland vaknar han till innan klockan sju, ibland får jag väcka honom. Är detta galet beteende? Han sover ju inte fullt ut 12 timmar, men jag vet inte vad jag annars ska göra. Jag kan ju inte tvinga honom att sova. Det funkar ju hyfsat så här, men det är ju synd att han inte kan sova hel natt.

Vi ändrade schemat den 9 juni till:
V 7 - 9.30
S 9.30 - 10.15
V 10.15 - 13
S 13 - 14.30
V 14.30 - 19

Det funkar jättebra, faktiskt. :D Förutom morgnarna, då. Han vaknar dock ytterst sällan under natten, och han somnar på 5-10 minuter, så allt är frid och fröjd på så vis.

Nästa fråga:
:arrow: Han har jättesvårt att äta mat med bitar i. Ska det vara så? Han är ju 9,5 månader. Är det inte helt mosat, kväljs han och/eller spyr. Får han hela bitar av något kan det gå bra, men inte alltid. Han biter oftast av bitar och spottar ut dem. Äpple, korv och ost brukar gå bättre, men hårdare saker som morot eller vitkål går inte. Då kväljs han så att han kräks upp allt han har ätit innan. Går det över? Eller måste jag följa med honom med stavmixern till skolan när det blir dags för det? :shock: :)
Håkan, född 18 oktober 2011
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Vaknar för tidigt på morgonen!

Inlägg av Irmasmamma »

Hej Ladybird! :D

Long time no see! :wink: Och det brukar ju betyda att det flyter på bra....vilket det verkar göra för er tycker jag! :D =D>

Schemat ser utmärkt ut och morgnarna är inget att oroa sig för vill jag påstå. Att ligga och babbla är inte förbjudet. :wink:
Vi kan ju som bekant inte sova åt de små liven...bara ge förutsättningar. Och det gör du ju på bästa sätt!
Kan avslöja att vår lilla sällan (för att inte säga aldrig... :shock:) sover hela vägen fram till väckarklockan utan att ha vaknat och snackat en stund. Alternativt vaknar hon inom marginalkvarten och ställer sig upp och vrålar förbannat att hon vill upp :lol: (fast på sitt eget språk förstås :roll:) Då ställer vi klockan lite tidigare och marscherar glatt in och låtsas att det var klockan som bestämde att natten var slut som vanligt. Vad mer kan man göra, menar jag? :wink:

Angående maten så tycker inte jag att det verkar alls konstigt faktiskt! Hur många tänder har herrn?
Våra små är ju nästan lika gamla och Irma har bara två tänder och är väldigt förtjust i plockmat, MEN om hon får för mkt av den varan blir det väldigt mkt osmält föda som kommer ut sen, så vi har backat med det och ger så mkt puré som möjligt igen. Försöker dock successivt att höja "grovleken" på purén så att hon ska vänja sig vid att tugga lite....

Morot (menar du rå?) eller vitkål skulle inte vara att tänka på här heller! De suger hon bara på. Här snackar vi mer knäckebröd som hon blöter upp, jordgubbar, kiwi eller ångkokta (mjuuuka) grönsaker som broccoli, blomkål, morot mm. Och då alltså i så små mängder som möjligt fortfarande. 

Så min slutsats är: oroa dig inte för att du ska behöva mixa maten i all evighet! Snart får liten riktiga kindtänder att tugga med och kommer absolut inte att vilja ha bebispuré längre! :wink:

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Ladybird
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 07 sep 2011, 12:34

Re: Vaknar för tidigt på morgonen!

Inlägg av Ladybird »

Hej igen och tack för snabbt svar som vanligt! :D
Irmasmamma skrev:Long time no see! Och det brukar ju betyda att det flyter på bra....vilket det verkar göra för er tycker jag!
Ja, jag får lite dåligt samvete :oops: för att jag inte talar om när det går bra också....men då tänker man liksom inte på det. Det flyter på, som sagt.

Håkan har fyra tänder: två uppe och två nere, och två till är på väg upptill. Jag har inte gett honom hela kokta grönsaker faktiskt, men jag ser att han "sorterar" ut direkt om jag har mosat hans mat dåligt. Ut kommer större bitar av fiskbullar eller morot, och ibland kväljs han otroligt. Blir det för mycket stora bitar, ja då kommer allt som han redan har ätit upp. Så, jag har ju också varit inne på att mosa maten grövre och grövre, men resultatet brukar bli att han vägrar äta till slut, eftersom han inte vill ha bitarna. Men det kanske ger sig. Jag hoppas det! :D
Håkan, född 18 oktober 2011
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Vaknar för tidigt på morgonen!

Inlägg av Tetz »

Tjena :D

Båda mina tjejer har ätit nästintill helt puréad mat tills det är dags för plockmat med ordentliga bitar. "Bitar i sås" kväljs min ettåring fortfarande av, samtidigt som hon utan problem tuggar i sig en hel köttbulle :shock: Sempers 6-månaderslasagne äter hon fortfarande med god aptit så länge hon får lite plock också :D

:heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Vaknar för tidigt på morgonen!

Inlägg av Irmasmamma »

Nej, inte ska du ha dåligt samvete!! :D Det hör ju till, när vardagen flyter på ska man ju leva i den och njuta :P Inte häcka framför datorn som en annan :shock: :lol:

Ang. det där med bitar i maten: Här gillas absolut inte för stora bitar i själva purén; de kommer ut direkt. Att själv hålla i en kokt, mjuk broccolibukett att suga/smaska/försöka tugga på är en HELT annan sak! :D
Testa!
Och gillar han det inte är det fortfarande ingen big deal, tycker jag... Om jag var du skulle jag vara rätt glad att han är så förtjust i att matas med puré! I den här åldern är det vanligt att de prompt ska äta själva och då är det svårare att få i dem en fullvärdig kost :roll:

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Ladybird
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 07 sep 2011, 12:34

Re: Vaknar för tidigt på morgonen!

Inlägg av Ladybird »

Hej igen! :D

Inga problem egentligen, men jag funderar lite över mathållningen. Som det är nu äter han kl 7, 12, 15 och 18. Han äter riktig mat, dvs nåt grönsaksmos + kött/fisk/kyckling alla mål utom kl 15 då han får smoothie på crème fraiche, banan och bär. "Problemet" är att han inte verkar hungrig kl 12. Och ändå har vi flyttat det från kl 11. Kan det vara så att han håller sig så mätt på frukostmaten att han inte är hungrig än? Det har ju gått 5 timmar. Funderar nu på att flytta målet ytterligare till 12.30. Han lägger sig kl 13, så det passar ju bra att han får sova direkt på maten, tänkte jag. Det blir precis som på kvällen: han äter kl 18 och lägger sig 18.30. (En annan historia: vi började lägga honom en halvtimme tidigare för att slippa tidiga morgnar, och det har fungerat riktigt bra, faktiskt! :D )

Jag funderar också på att skippa smoothien kl 15, för han är sällan hungrig kl 18 heller. En dag glömde :oops: jag faktiskt smoothien, och vid halv sex började han vara gnällig, så det var då först jag märkte det.

:arrow: Kan det vara möjligt att han bara behöver äta tre gånger på dan :?: (Jag gissar att han håller sig så mätt för att han får riktig mat och inte gröt/välling som ger en snabb kick med efterföljande blodsockerfall, men det känns ju lite konstigt ändå. Han får ju potatis, banan och fruktpuré, så kolhydratfritt är det ju absolut inte).

Det blir 5,5 timmar mellan målen om han äter kl 7, 12.30 och 18.
Håkan, född 18 oktober 2011
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Vaknar för tidigt på morgonen!

Inlägg av SusanD »

=; Stopp och belägg nu, Håkan-Bråkan (förlåt, kunde inte låta bli :wink: ) behöver alla sina måltider om han ska bli stor och stark.

Hur hungrig man är varierar från dag till dag eller från måltid till måltid. Men jag håller absolut stenhårt på att det ska ätas med 3,5-4 tim mellanrum. Om det är något mål han äter mindre på så fine, det är helt okej men mat ska han ha ändå.

Går han ännu? Det brukar sägas att matlusten minskar kring ett års ålder men här hemma har det inte varit så. Ånej när det börjar springas runt så behövs all energi man kan få i sig så det har ätits kopiösa mängder. Han är alldeles för lite för att kunna få i sig tillräcklig mängd mat för att hålla sig mätt hela dygnet.

Så dra inte in några måltider, laga mat och låt honom äta så mycket han vill. Han kommer säkerligen reglera sitt intag själv, äta mindre något mål och mer något annat.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Ladybird
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 07 sep 2011, 12:34

Re: Vaknar för tidigt på morgonen!

Inlägg av Ladybird »

Nej, Håkan Bråkan :D går inte riktigt än. Han styr runt huset med gåvagnen hela tiden, däremot. Han är aldrig stilla, det rörs hela tiden, så nog gör han av med energi alltid. Men jag märker tydligt att han äter bättre när det har gått lite längre mellan målen. Kl 11 gick aldrig, bara efterrätt :) men kl 12 har det i alla fall gått bättre. Och det är varenda dag likadant.

Sedan har jag märkt att det nästan inte går i någon mat på något av målen om det inte har bajsats i ordning: inga utgifter - inga inkomster.... :D

Han kanske börjar äta bättre när han börjar gå på riktigt.
Håkan, född 18 oktober 2011
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Vaknar för tidigt på morgonen!

Inlägg av Sarisparis »

Ladybird skrev:Sedan har jag märkt att det nästan inte går i någon mat på något av målen om det inte har bajsats i ordning: inga utgifter - inga inkomster.... :D
:lol: Tänk den dagen man helt kan släppa hur barnen har det med bajseriet :lol:

Jag hâller med SusanD, servera mat pâ era tider (han kommer nog att bli en frukost, lunch, mellanmâl, middag-kille han ocksâ en vacker dag :wink: ) och lât han äta sâ mycket/lite han vill. Men dâ har du gett FÖRUTSÄTTNINGARNA för att han ska fâ allt han behöver, och mer kan man som förälder inte göra. Men det räcker lângt!

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"