Standardmodellen på 5 veckors?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
sooofiiia
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 01 aug 2012, 14:00

Standardmodellen på 5 veckors?

Inlägg av sooofiiia »

Jag har en son som är helt off när det gäller mat och sömn och vi går på knäna här hemma...

Kan man införa standardmodellen på ett så pass "gammalt" barn eller hur kan man göra? Har precis läst in mig på Standardmodellen och det känns super...
Simon född 2012-06-28
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Standardmodellen på 5 veckors?

Inlägg av Irmasmamma »

Hej och välkommen hit! :D

Grattis till lillkillen! :heart: 
Självklart kan du börja med SM, ni har precis kommit ut ur smekmånaden och unge herrn är väldigt pyttig fortfarande :wink:

Så läs in dig ännu mer under våra favoriter här på Späda och små och kör igång vettja!

Återkom om det dyker upp frågor!

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
sooofiiia
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 01 aug 2012, 14:00

Re: Standardmodellen på 5 veckors?

Inlägg av sooofiiia »

Då kommer en fundering här...

Lillkillen flaskas, hur ska jag då "dela upp" målet? Det blir ju inte samma sak som när man har två bröst att tömma.. :wink:

Han äter i dagsläget 135ml ca under en måltid. I dagsläget krånglas det väldigt mycket på dagtid när han äter och inget på natten. Då är han så hungrig och han somnar direkt efter måltiden.
Simon född 2012-06-28
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Standardmodellen på 5 veckors?

Inlägg av Tetz »

Hej :D

Jag har flaskat båda mina barn. De har första fått äta tills de själva bryter, då har de rapats. Sedan har de ofta ätit en liten stund till, för att själva bryta och då rapas.

Därefter har vi bytt blöja, snackat lite och sedan erbjudit mer mat. För oss har endast de två första matningarna varit koncentrerat ätande. De övriga matningarna (inom 1,5 h alltså) har blivit betydligt mindre. Mer som lite småpåfyllning.

:heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
sooofiiia
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 01 aug 2012, 14:00

Re: Standardmodellen på 5 veckors?

Inlägg av sooofiiia »

Vi har nu provat några dagar här och vi har stött på patrull!

1. Han äter väldigt olika mycket under dagen. Allt från 30-135 per måltid och det krånglas väldigt mycket.

2. Han sover väldigt lite under dagen. Har vi tur sover han 1 timme i stöten. Men oftast inte längre än 30 minuter, antar att det är hans skarvar? Vad ska vi göra?

3. Sover jättebra i vagnen om den rör på sig, vaknar rätt fort när den stannar...

Nätterna går superbra om han inte har bajsat, för då vaknar han till ordentligt och går inte att få att sova på en timme. Han somnar vid 22, äter vid 04 och vaknar för morgonen mellan 07-08...

Hoppas ni har några kloka tankar eller råd! :)
Simon född 2012-06-28
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Standardmodellen på 5 veckors?

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D
sooofiiia skrev:1. Han äter väldigt olika mycket under dagen. Allt från 30-135 per måltid och det krånglas väldigt mycket.
Läs gärna här: Flaskmatning - tipstråd och Tips för mycket små mattrasslare!
sooofiiia skrev:2. Han sover väldigt lite under dagen. Har vi tur sover han 1 timme i stöten. Men oftast inte längre än 30 minuter, antar att det är hans skarvar? Vad ska vi göra?
Nästan alltid när det skarvas är det mer mat som behövs, för utan en riktigt mätt mage är det svårt att sova.
sooofiiia skrev:3. Sover jättebra i vagnen om den rör på sig, vaknar rätt fort när den stannar...
Lägg i stillastående vagn och vänta 10 minuter (inte 5 = skarv) innan ni rullar iväg!

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"