Natalie

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Kate
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 31 jan 2008, 11:14
Ort: Sund

Natalie

Inlägg av Kate »

Hejsan!

Jag fick kanonfin hjälp med min son här av bl a TorsMamma för ca 4 år sedan. Nu har juvel nr 2 kommit och nu har jag några nya frågor angåemde sömn dagtid.
Natalie blev 2 månader den 23 juli.

Vid vagning ska jag inte prata och hon ska helst ej se mig men hur gör man då med syskon och dess kompisar som snackar för fullt?
Ska hon kanske inte somna mitt i händelsernas centrum som egentligen inte är något problem utan vagning behövs i skarvarna.

Sedan undrar jag hur jag gör med en 2 månaders godistjejs schema.
Har ett från TorsMamma med natt 20.00 och morgon 7.00 (vill göra morgon 7.00) med nattmål 23.00 och 4.00. Ska jag göra så och inte vänta tills jag kan göra 12 h natt med samma nattmål? Blir detinvänta då kaginvänta då jimvänta
Mamms till Max 30/11-07 och Natalie 23/5-12
Kate
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 31 jan 2008, 11:14
Ort: Sund

Re: Natalie

Inlägg av Kate »

Ursäkta avslutningen, skriver på mobilen som hängde sig...
Mamms till Max 30/11-07 och Natalie 23/5-12
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Natalie

Inlägg av Tetz »

Hej Kate och stort grattis till dottern! :D :heart:
Kate skrev:Jag fick kanonfin hjälp med min son här av bl a TorsMamma för ca 4 år sedan. Nu har juvel nr 2 kommit och nu har jag några nya frågor angåemde sömn dagtid.
Så bra att det funkat fint med första barnet :thumbsup: Det kommer alldeles säkert bli finemang med lilla Natalie också! :D
Kate skrev:Vid vagning ska jag inte prata och hon ska helst ej se mig men hur gör man då med syskon och dess kompisar som snackar för fullt?
Ska hon kanske inte somna mitt i händelsernas centrum som egentligen inte är något problem utan vagning behövs i skarvarna.
Jodå, du får prata fast du vagnar :D Bara du inte pratar med henne, utan i så fall pratar med de andra som är vakna. När mitt minsta barn har haft uppvak eller svårt att somna, så har det hjälp att storasystern pratat högt och låter som vanligt och gjort "husljud" samtidigt som jag vagnar.
Kate skrev:Sedan undrar jag hur jag gör med en 2 månaders godistjejs schema.
Har ett från TorsMamma med natt 20.00 och morgon 7.00 (vill göra morgon 7.00) med nattmål 23.00 och 4.00. Ska jag göra så och inte vänta tills jag kan göra 12 h natt med samma nattmål?
Om hon klarar av 11 h-natt så kör på det. Många tvåmånaders klarar dock högst 10-timmarsnatt (med 1-2 nattmål), men använd ett schema som du tror passar din lilla dam :D

:heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Kate
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 31 jan 2008, 11:14
Ort: Sund

Re: Natalie

Inlägg av Kate »

Hejsan och tack så mycket för hjälpen!

Vår lilla Natalie sover från 22.00-4.00 (då jag väcker henne) sedan väcker jag henne 7.00 och så har ytterligare en natt förflutit utan problem men jag märker att hon blir mer och mer hungrig. Hur fungerar det med ersättning nr 2 nu?
Kan man börja fasa in den redan nu ( ger Hipp 1 nu) vet att det är omgjort med ersättning, att det är samma fram till 6 mån.

Hur gör jag vid trög mage (ammar inget men ger Semperdroppar.) Ska jag ge messmör eller Lactiplus eller finns det bättre alternativ nu?
Jag skulle vilja ha natt från 21.00-4.00, mat sova till 7.00.

Som sagt hon sover som bara den på nätterna. Skulle ändå uppskatta lite råd innan vi inför längre nätter då jag märker att hon blir mer och mer hungrig
Mamms till Max 30/11-07 och Natalie 23/5-12
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Natalie

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Stort grattis till juvel nr 2 säger jag också! :D

För er som helflaskar går det utmärkt att ge NAN2 redan nu, BabySemp 2 går att ge från ca 4 månader. Hipp 1 har jag aldrig hört talas om? Läs mer i flaskmatartråden! Och byt gärna till större flasknapp än vad som rekommenderas på förpackningarna.

Magen blir ju lätt trögare för de som äter ersättning jämfört för de som får bröstmjölk, eftersom bröstmjölken är laxerande. Jag har läst om de som ger messmör men har ingen egen erfarenhet. Lactiplus är ju i princip samma sak som Sempers magdroppar. Någon annan kanske har tips?

:heart:
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Natalie

Inlägg av SaraMilana »

Såg nu att det stod lite tips för tröga matar i flaskmatartråden, kika där!
Kate
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 31 jan 2008, 11:14
Ort: Sund

Re: Natalie

Inlägg av Kate »

Tack för kloka ord åter igen! :D

Undrar om någon annan har erfarenhet av Hipp?
Hon kräktes kaskader av NaN och det försvann med Hipp. Semper fungerade inte på sonen och har därför inte teatat det. Hipp är Kravmärkt och det känns ju bra.
:D

Vet bara inte om jag vågar börja fasa in Hipp 2...?

:?
Mamms till Max 30/11-07 och Natalie 23/5-12
Kate
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 31 jan 2008, 11:14
Ort: Sund

Re: Natalie

Inlägg av Kate »

Vill bara förtydliga att med Hipp menar jag Combiotik 1 och 2.
Mamms till Max 30/11-07 och Natalie 23/5-12
Cony
Inlägg: 143
Blev medlem: mån 08 aug 2011, 12:31
Ort: Trosa

Re: Natalie

Inlägg av Cony »

Hej och grattis! :heart:

Har tyvärr ingen erfarenhet av ersättning.

Skriv gärna din dotters födelsedatum i din profil, som du gjort med din sons. Så får vi bättre koll. :)
Bobo levererad med kejsarsnitt pga säte 23/11-11 (39+0). Barnabokad från början. Bobo har två fullständigt utsökta bröder födda 02 och 04, som bor med oss på halvtid.
Kate
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 31 jan 2008, 11:14
Ort: Sund

Re: Natalie

Inlägg av Kate »

Åtgärdat och tack för tipset :thumbsup:

Har börjat ge katrinplommonpure, läste i min sons tråd att vi kunde börja nu med tips från Elle. Har även blandat Combotik 1 med 2/3 delar och 1 tredjedel Combiotik 2 till kvällsmålet och magen klarar det strålande.
Lillsessan sover just som en sessa.

Läste även i min sons tråd
att man kan fasa in risvälling på två mål men jag kommer inte ihåg om det var något särskilt märke? :?

Tacksam för tips...
Mamms till Max 30/11-07 och Natalie 23/5-12
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Natalie

Inlägg av Tetz »

Jag har väntat med att fasa in nr 2-ersättning tills ca tre månaders ålder. Jag tror man får välja mellan att fasa in risvälling eller nr 2-ersättning, för både och blir nog för stabbigt.

Jag har ingen erfarenhet av Hipps ersättning. Semper la jag också åt sidan efter första barnet :wink: och körde sedan med NAN. Båda mina barn har spytt mycket så nu ångrar jag att jag inte prövade HIPP :roll: Men det är lite för sent nu :lol:

:heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Kate
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 31 jan 2008, 11:14
Ort: Sund

Re: Natalie

Inlägg av Kate »

Hejsan!
Jag har en liten Godistjej som som börjat bli allt hungrigare på natten.
Hon äter risvälling på två mål, 4 månaders risgröt innan kvällsvällingen
dessutom äter hon enbart ersättning 2.

Har köpt havrevälling men vet inte hur det fungerar med gluten innan de små är 4 mån. På bvc rekomenderas upblött smörgåsrån 3 dgr innan man ska introducera gluten.

Som sagt, är det någon som givit havrevälling före 4 mån ålder eller har ni andra tips?
Hon har ökat sitt nattmål från ca 40 ml till ca 120 på 4 nätter. Har bara givit henne 1:ans ersättning då det nattmålet snart ska bort.

Ska bli så härligt att få introducera ramsan!
Med storebror då gick allt bara toppen
Mamms till Max 30/11-07 och Natalie 23/5-12
Kate
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 31 jan 2008, 11:14
Ort: Sund

Re: Natalie

Inlägg av Kate »

Vill bara tillägga att hon är en stor tjej. Natalie var 64,5 cm lång och vägde 7,5 kg vid 3 mån kollen på bvc.
Mamms till Max 30/11-07 och Natalie 23/5-12
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Natalie

Inlägg av Irmasmamma »

Hej Kate!

Din lilla är ju snart 4 mån så jag skulle nog börja testa lite allt möjligt om jag var du :D Kanske lite smarriga frukt- och grönsakspuréer? Börja alltid med nya saker tidigt på dagen för att inte ev magreaktion ska komma på natten bara...
Ang. gluten så är det något som JAG anser att man ska ge sparsamt till små öht, eftersom det inte är så snällt för tarmen....men där vet jag att många inte håller med :roll: 
Men havre innehåller nästan inget gluten, så när det gäller havrevällingen så behöver du inte oroa dig för det iaf! :wink:
Kate skrev: Vill bara tillägga att hon är en stor tjej. Natalie var 64,5 cm lång och vägde 7,5 kg vid 3 mån kollen på bvc.
Wow, vilken liten bjässe!! :shock: :D :heart: Härligt! Då måste hon vara EXTRA hungrig!! :P
Min lilla tjej var 66 cm och vägde 7,6 kg nu på på TIOmånaderskollen.... :lol: :shock:

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"