Lilleman som vill bli frisk

Många föräldrar har hittat lösningar som fungerar för deras barn, men som inte nödvändigtvis kommer från IAHP. Ex. homeopati, dieter, kosttillskott o.d.
Här kan man diskutera.
Skriv svar
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Lilleman som vill bli frisk

Inlägg av TorsMamma »

Och jag vill minnas mig tvärt om, att havssalt är utan jod och att bergssalt är med.

jag köper numera bara JOZO salt som står med jod. Törs inget annat. Men säg gärna till om du hittar annan trevlig sort med eller med högre halt! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
inger
Kontakt:

Inlägg av inger »

Nej!
Bergsalt är utan jod.

Halvssalt innehåller jod eftersom havet innehåller jod men havssalt är inte tillsatt med jod utan innehåller just bara det naturliga iallafall det märke jag köper.

Jag köper Oraffinerat Fint Atlanthavsalt.
Nu har jag googlat runt.

Den här sidan rekommenderar jag.

http://www.zarahssida.se/blog.php?bid=2862&print=1
Två underbara tonåringar

http://barnboksnatet.blogspot.com/
MamMalin

Inlägg av MamMalin »

Här i familjen har vi blivit rekommenderade himalayasalt för att få bättre bredd på mineralintaget. Bergsaltet från reArome innehåller 1,82 g jod per 100g. Vet inte alls om det är lite eller mycket...eller tillräckligt.

Många kramar från skogen, glad att jag hittat din tråd här...läser o hejdar på er!
/ Malin - mamma till lillkillen -09, 5mån-kurad, och lilltjejen -11, SM :heart:
MamMalin

Inlägg av MamMalin »

Äsch, jag menar 1,82 mg per 100g (5 mg per 100 g i vårt vanliga salt).
Hejjar på er!
/ Malin - mamma till lillkillen -09, 5mån-kurad, och lilltjejen -11, SM :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

inger skrev:Nej!
Bergsalt är utan jod.

Halvssalt innehåller jod eftersom havet innehåller jod men havssalt är inte tillsatt med jod utan innehåller just bara det naturliga iallafall det märke jag köper.

Jag köper Oraffinerat Fint Atlanthavsalt.
Nu har jag googlat runt.

Den här sidan rekommenderar jag.

http://www.zarahssida.se/blog.php?bid=2862&print=1
Tack Inger! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

inger skrev:Jag köper Oraffinerat Fint Atlanthavsalt.
Nu har jag googlat runt.
Ok, det är det jag köpt härborta men det står inget om jod på pktet... :-k Kollade med tillverkarens hemsida och där står det inget om jod i saltet...Så nu har jag kontaktat dem för säkerhetsskull.

En del havssalt har inte jod men å andra sidan kanske det var raffinierat det jag köpte förra gg. Vet inte och kan inte heller finna info om det!! ](*,) Vi köpte förra gg Fleur de Sel Camargue, men deras hemsida har blivit hackad så det går inte att kolla just nu.

Jag måste gå till botten med saltfrågan eftersom förra gg slutade med att min man opererades för struma.

Förövrigt vågar jag knappt lita på hälsokosten heller eftersom en annan gg när jag köpte en sötsak fr hälsokosten så lovade de mig att produkten var gluten- och mölkfri men efter en del sökande fann jag att den innehöll SMÖR. Så det var därför Bebispojken hade fått eksem i ansiktet fast jag varit så noga med dieten... :roll:

Jag har läst mer om salt på denna mkt intressanta sida: http://www.shenet.se/ravaror/salt.html

Där står det att orenat havssalt innehåller jättemkt bakterier men jag antar att det som säljs är renat?? Eller?

Svårt det här mina vänner.

Nu hittade jag lite mer om salt. Troligen var det jag köpte tidigare raffinerat...http://www.naringsmedicinsktidskrift.se/saltet.html

Sedan undrar jag om ngn provat Epsom salt för detox behandlingar av små älsklingar. Anyone? 8-[

helamig- :heart: :heart:
Mammalin- tack för att du delar med dig och för att du kikar in här! :wink:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
inger
Kontakt:

Inlägg av inger »

Svarar kort från den härliga Gotlandssemestern(kan köpa färska grönsaker hela tiden och jordgubbar direkt från jordgubbslandet bara en sådan sak!).

Den sidan jag länkade till är Sarahs och hon är någon slags näringsterapeut som jag har stor respekt för, hon har blivit frisk med rätt slags kost.
Men ringa tillverkaren direkt är alltid bra.

Jag har läst om epsomsalt i kärnfrisk familj. Men där skriver de också att barn inte behöver annan avgiftning än att följa den kost de förespråkar och att röra på sig mycket.
Jag kommer därför inte heller att göra det på min långe nyblivne tonårsson.
Däremot kan man bada i epsomsalt. Det skulle han få göra om vi hade badkar, det ska vara bra. Fotbad i epsomsalt tar vi då och då.
Står som sagt var en del om detta salt i Kärnfrisk familj.
Två underbara tonåringar

Luvisen

Inlägg av Luvisen »

inger skrev:Svarar kort från den härliga Gotlandssemestern(kan köpa färska grönsaker hela tiden och jordgubbar direkt från jordgubbslandet bara en sådan sak!).
Låter fantastiskt!
inger skrev:Men ringa tillverkaren direkt är alltid bra.
Nu har jag gjort det och det visade sig vara toppen. 53% jod har den! :D Väldigt bra källa för magnesium, vitamin E och kalcium också.
inger skrev:Står som sagt var en del om detta salt i Kärnfrisk familj.
Yes, det var där jag läste om det bland annat. Var mest nyfiken om ngn provat detta.

Badkar har vi så jag tänker mig göra en typ floatingtankt av det hela. :lol: Då ska vi se om Lilleman vill lägga öronen i blöt igen. :wink:
SM rookie
inger
Kontakt:

Inlägg av inger »

Vad bra att du ringde tillverkaren och att vi fick en procentsiffra på joden.

De thär forumet är verkligen en guldgruva. :D

Så himla mycket nytt man lär sig hela tiden. :D
Två underbara tonåringar

Luvisen

Inlägg av Luvisen »

inger skrev:Vad bra att du ringde tillverkaren och att vi fick en procentsiffra på joden.
Vet inte hur mkt procent det är i andra havssalt men mitt är Atlant Salt fr Portugal. Å ditt?
SM rookie
inger
Kontakt:

Inlägg av inger »

Mitt är Atlant salt Atlantiska havet, producerat i Frankrike oraffinerat.
Två underbara tonåringar

Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Har kontaktat ett företag i Frankrike som tillverkar salt för att höra om joden. Får se om jag får ngt svar.

Nu lite uppdatering.

Då trodde vi att vi var på banan igen MEN helt plötsligt dyker Mr Hyde upp igen!! :evil: Jag går och tänker så det knakar. Vad är det som är fel??? Min man tycker jag ska ta det lugnt, det är nog ngt övergående. Lillemannen har säkert bara en dålig dag...

Nope. Ingen dålig dag. Jag börjar lita mer och mer på min magkänsla och jag hittar svaret. Jag köpte ekologisk kravmärkt kokosmjölk. Ekologiskt och kravmärkt kan ju inte bli fel? Jo, det kunde det. Kokosmjölken hade guarkärnmjöl...baljväxt som liknar soya... Soyan är inte vän med Lilleman. Så då fick vi börja om igen!! #-o Och detta sker precis innan vi ska iväg på vår Danmarksresa. Det blev kämpigt för lille gossen. :( Nåväl. Nu är det gjort. Ngn bra utvärdering tyckte jag inte heller det blev eftersom Lilleman fortf var ngt förgiftad när vi träffade L. Thielemann.

--------------------

Nu till ngt annat. Vi har fått svar på avföringstestet. Kan säga att svaret vi fick fr Medisinsk Helsesenter kunde lika bra varit krypterat. Vi fattar ingenting av det. Turligt nog fick vi orginalsvaret fr Great Plains Lab (USA) och det var mkt utförligt. Dels står det vad de fann eller inte fann i provet. Sedan står det också vad de olika bakterierna eller komponenterna är bra resp dåliga för. Hur de kan påverka och vad man kan tänkas ta för att bli av med det dåliga.

De rekommenderar tex Probiozym men varnar för att det även kan bli för mkt av det goda, så att säga. Man kan få magsmärtor eller att näringen åker för fort igenom kroppen och därför inte tas upp ordentligt. Så de anser att en sk detox måste göras med stor eftertanke och väga för och nackdelar.

Om jag förstår saken rätt tycks min gosse ha "Leaky gut" och Oxidativ stress. Dock väntar vi fortf på blod och urintesterna. Om de också stödjer de man fann i avföringen, då först kan man säga säkert vad som hänt i Lillemans kropp.

Så nu tillbaka till att vänta....
SM rookie
inger
Kontakt:

Inlägg av inger »

Ja det är inte lätt det här med kosten och ekologisk kokosmjölk lät ju bra, ända tills du kom på vad felet var.
Du har en god vägvisare i din son. :D
Det är sannerligen ett detektivarbete att vara mamma ibland.

Det verkar krångligt med alla dessa tester.

Jag kan inte annat än önska lycka till. :heart:

(Har för mig att den neuropedagog som jag haft kontakt med har någon slags tjänst där de hjälper till att tolka provsvar. Just nu svarar hon inte på mail. Men om vår helg med henne blir av så ska jag fråga om detta och återkomma. Spontant tänker jag att det är helt åt helvete att dessa test ska vara så svåra att tolka.)
Två underbara tonåringar

Luvisen

Inlägg av Luvisen »

inger skrev: Spontant tänker jag att det är helt åt helvete att dessa test ska vara så svåra att tolka.)
:lol: :( :lol: Ja, egentligen kanske man inte ens borde erbjuda testerna annat än för Norsktalande med efterföljande konsultation. Tur i oturen är iaf att jag kan engelska mkt bra så jag förstår det amerikanska svaret men det klart vi skulle vilja snacka med en bra läkare som pratar svenska...För att bolla och fundera ut vad som blir bäst för vår gosse...
SM rookie
inger
Kontakt:

Inlägg av inger »

Tur att du kan bra engelska. :D

Nu ha rjag neuropedagogen på tråden igen. Fyller i frågor om hela min sons utveckling.
Det är intressant men också hisnande. Så mycke tjag inte visste för tio år sedan. Så mycket vi kunnat göra annorlunda då. Men också vilken resa vi faktiskt gjort och vad vi lärt oss. :D

Vi kommer att ha en konsultation en helg och jag återkommer då med frågan om de hjälper till med att tolka tester och vad det kostar(fortfarande tycker jag att det är vansinnigt och att det borde vara en rättighet att förstå och få test tolkade som man betalat dyra pengar för). Jag tänker att det kan vara av värde att veta för fler föräldrar.
Två underbara tonåringar

Skriv svar

Återgå till "Frågor om alternativa vägar som inte är IAHP"