omöjligt att fa det svalt/mörkt

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
sassa1

Re: omöjligt att fa det svalt/mörkt

Inlägg av sassa1 »

Jag maste erkänna att jag inte var helt övertygad om att lilleman skulle klara av att sova 12-timmarsnätter faktiskt, men nu är jag helt säker pa att han skulle göra det. Kommer det bli mycket förvirring om vi ändrar om sa mycket i schemat efter uppföljningsveckan? Jag tänker mig att det kunde se ut sahär för var del da:

Natt 19-07
frukost 07
tupplur 09-09:45(som försvinner vid aret eller?)
middag 10:30
tupplur 12-13:30
mellanmal 14
middag 17:30
bad, pafyllning 18:30

Ser det ut som nagot som kan fungera tror du?

Sen har jag en massa fragor(känns som att det kanske blir lite tjatigt här) om hur det blir sedan när man är ute.

- när kan vi börja ga ut i lugn och ro utan att rubba schemat?
- Hur gör jag för att mörklägga pa andra stallen?
- Hur ska det ga att fa honom in och ut ur bilbarnstolen utan att väcka honom?
- Om vi ska lägga honom utomhus hur gör vi? VI har en vanlig sittvagn som man kan fälla ner sa han nästan blir helt liggande, men pa rygg saklart. Han har kunnat sova i den tidigare, men da sov han pa rygg i sängen ocksa, men han har blivit väldigt förtjust i att sova pa mage nu.

Jo och sa till sist jag ska aka och hälsa pa mina föräldrar om 3 veckor och da flyger jag och Amin själva vilket oroar mig extremt mycket. Jag har flugit med honom själv nagra ggr innan, men da hade jag inget schema som skulle följas och han var mindre vilket gjorde det hela mycket enklare. Han kommer nämligen säkert vakna vid nagra tillfällen. Man maste ju ta ut barnet ur vagnen vid säkerhetskontrollerna, och sen in i flyget och pa väg till flygplatsen, ja hela tiden egentligen känns det som. Och sen är det tidsskillnaden ocksa. Ska jag justera sa jag anpassar mig efter svensk tid eller ska jag bara följa hans vanliga rytm da det bara är en timmes tidsskillnad. Da skulle han sova 21-08 istället svensk tid med nuvarande schema.
Sahar
Mamma till Amin född 22/8-2011. Kurstart 22/7-2012
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Så himla mycket behöver du inte ändra egentligen (om du inte vill förstås :wink: ).
Kanske så här?

19-07- natt
07- frukost (välling)
08.00 - andra frukost (t.ex smörgås)
09.00-09.20 sova
11.30 - lunch
12.30-14.00 sova
14.30 mellis
17.30 middag
18.45 nattslurk
19.00 godnatt

Det enda jag gjorde var att korta första luren till 20 min och flyttade bak andra frukost, långlur, mellis och middag 30 min. Då har man liksom inte stuvat om så himla mycket i schemat.
Men självklart, om det andra schemat skulle passa er bättre så ser det helt klart ut som ett schema som skulle fungera bra :D .
sassa1 skrev:- när kan vi börja ga ut i lugn och ro utan att rubba schemat?
Man får räkna med att det tar runt en månad innan allt sitter som berget och jag tycker att innan det så ska man inte ut och fara och flänga för mycket. Självklart kan man t.ex gå ut och äta lunch, gå och bada, gå till lekparken etc, men jag tycker att tiderna ska hållas ändå. Under långluren brukar vi alltid hålla oss hemma eftersom det sovs mycket bättre i sängen (barnet kan röra sig bättre och välja sovställning själv), men annars kan man ju vara ute eller hemma hos någon annan så länge mattiderna hålls ändå. När allt väl sitter som berget kan man vara lite mer flexibel, men det tycker jag bara ska vara undantagsvis, om man ska göra något speciellt någon dag.
sassa1 skrev:- Hur gör jag för att mörklägga pa andra stallen?
Ta med aluminiumfolie och klappa upp på en vattensprutad fönsterruta. Eller tejpa upp svarta sopsäckar. Läs gärna HÄR för mer inspiration. Det är mest för mörkläggning hemma, men kanske hittar du något matnyttigt i alla fall :wink: .
sassa1 skrev:- Hur ska det ga att fa honom in och ut ur bilbarnstolen utan att väcka honom?
Att ha lurar i bilbarnstol tycker jag kan vara lite knöligt, speciellt längre lurar och om man måste flytta i och ur bilen under själva luren. Jag brukar försöka lägga bilåkande så att HELA luren kan sovas i bilen, eller endast åka under vakentiden. Men, om det nu måste bli så någon gång så får man ta det som det kommer då. Vaknar han så vaknar han. Det är bara att på smidigaste sätt lägga över honom i sängen när man kommer hem och sedan ramsa sig ut med attityden att det bara är att sova vidare.
sassa1 skrev:- Om vi ska lägga honom utomhus hur gör vi? VI har en vanlig sittvagn som man kan fälla ner sa han nästan blir helt liggande, men pa rygg saklart. Han har kunnat sova i den tidigare, men da sov han pa rygg i sängen ocksa, men han har blivit väldigt förtjust i att sova pa mage nu.
Som jag skrev tidigare så tycker ju jag att man bör hålla sig hemmavid under långluren. Men annars är det bara att lägga som vanligt i vagnen (fast på rygg då) och gärna ha ett mörkt men luftigt skynke över hela vagnen. Dock kan man få höra en hel del extra frågor från barnet som nu har vant sig att sova i säng (och på mage dessutom). Men det är bara att svara på samma sätt som vanligt och med samma attityd som vanligt.

Angående resan. Inte ska du behöva oroa dig för att resa. Just resdagar brukar jag faktiskt ta som de kommer. Jag försöker alltid hålla mattider så gott det går, men sömnen får bli som den blir och komma när den kommer. Sedan styr jag upp ordentligt igen när jag väl är framme. Man får liksom se resdagarna som undantagsdagar och gör man det med en avslappnad attityd så brukar det fungera bra ändå 8) .
Läs gärna den HÄR tråden som på ett mycket bra sätt sammanfattar hur det är att resa med SHN-barn.

Angående tidsskillnaden så tycker jag inte att du behöver anpassa dig efter svensk tid eftersom det bara är en timme som skiljer, utan kör på i eran vanliga rytm skulle jag säga.

:D
//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
sassa1

Inlägg av sassa1 »

Ok jag förstar. Tack sa hemskt mycket för alla svar och all hjälp. Jag läste traden om att resa och det är super att man kan vara lite mer avslappnad emellanat för annars hade det varit himla svart. Bara en sak da. Vi gar ibland ut och äter pa kvällen och ibland är vi bortbjudna saklart och sa som jag förstar det fran svaret ska man absolut försöka skippa att lägga honom för kvällen om man inte är hemma. Vi har ingen barnvakt och vill inte ha det heller förrän han blir större sa vad göra? Det blir lite osocialt med SHN sahär. Mycket bra schematips förresten, det känns mer logiskt sa slipper det bli en sa stor skillnad :)
Sahar
klockan

Inlägg av klockan »

sassa1 skrev: Vi har ingen barnvakt och vill inte ha det heller förrän han blir större sa vad göra? Det blir lite osocialt med SHN sahär.
Ta med vagnen och natta på stället. Kanske somnas det inte i samma tid som vanligt eller så görs det det. Lägg över i sängen som vanligt när ni kommer tillbaka hem. Blir det frågor så blir det :wink: men ofta brukar de bara somna om o forts sova helt enkelt :D .Känner flera som inte heller har tillgång till BV och som gör på det sättet :D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
sassa1

Inlägg av sassa1 »

Hej igen!

Usch detta gar inge bra. Dagslurarna sätter sig inte för fem öre, speciellt den pa eftermiddagen. Det tar 10 minuter att somna varje gang vilket är helt ok, men sedan vaknar han efter 30 minuter och gallskriker i minst en timme. Ibland slocknar han en en stund innan det är dags för väckning och ibland inte. Som jag har skrivit innan har han aldrig klarat av att sova längre stunder pa dagen. Vi är nu inne pa dag 7 och inatt blir det natt 8 da och fragan är om vi kan ändra schemat redan nu? Och sedan om det gar bra att ha 2 45-minuterslurar istället för en kort och en lang? Vi skulle vilja göra sahär.

19-07- natt
07- frukost (välling)
08.00 - smörgas
09.00-09.45 sova
11.30 - lunch
12.30-13.15 sova
14.30 mellis
17.30 middag
18.45 nattslurk
19.00 godnatt

Vad tror ni? Tack sa jättemycket för att ni ställer upp sa mycket!
Sahar
klockan

Inlägg av klockan »

Rent spontant så kan jag tänka att 45 min på fm är alldeles för mkt när man är i princip 1 år :wink: . Vi har kört med 12+20+1.5 i den åldern din son är och ganska snart efter 1-årsdagen tagit bort fm-luren helt och hållet.

"Långa luren" bör få vara lång (mins 1.5 tim i den här åldern), just av den anl, att det är den man sparar till sist , barn behöver en längre lur mitt på dagen hela andra levnadsåret...i 2-årsåldern brukar de flesta börja korta ner , vi har t ex 45 min till våra 2-åring just nu.

Jag tror mkt av "problemet" ligger i det jag skrev överst helt enkelt :wink: . Men schemat ska man inte ändra förrän uppföljningsveckan är över. Ni kan ju välja att ta bort fm-luren helt och hållet oxå eftersom han är i princip 1 år nu. Är han av det lite piggare slaget så kan det ju vara så att han redan nu börjar signalera att en (lång) lur/dag är tillräckligt.

:D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
sassa1

Inlägg av sassa1 »

Tack tack och aterigen tack till er här pa forumet! Med er hjälp har vi kämpat pa det har varit sa värt det. Efter 10 dagar(vi orkade till sist inte längre med allt gratande) ändrade vi Amins schema sa han fick en 12-timmarsnatt och en middagslur pa 1,5 timme efter lunch och det tog inte lang tid förrän han fattade galoppen. Nu sover lillen som en ängel och mamma och pappa kan andas ut vilket är fantastiskt. Ibland tar det en stund att somna och ibland vaknar han lite innan det är väckning, men da ligger han oftast och pratar och tom skrattar för sig själv. Hade aldrig kunnat ana att detta kunde vara möjligt. Kuren är helt fantastisk för stackaren blev tom magsjuk en natt och spydde och hade diarré vilket tvingade oss att ta ut honom ur sin säng vid 3 tillfällen för att byta lakan och vi tänkte att han kunde fa stanna med oss iom att han hela tiden spydde, men han ville verkligen tillbaka till sin säng och sitt rum vilket han fick saklart. Den natten resulterade i att han 4 nätter efter det började bajsa pa natten istället för dagen vilket innebar att vi fick byta blöja pa honom varpa han väcktes och ända somnade han om igen med ramsan nästan direkt. Vi är helt lyriska som ni märker och det är tack vare Anna Wahlgren och er som hjälper oss att genomföra hennes tankar.

Jo jag hade ända nagra fragor till. Pa söndag reser jag ensam med lillen till Sverige och det är nu 2 timmars tidsskillnad. Jag tänkte köra pa efter vara tider här dvs 19-07 blir 21-09 istället. är det ok eller borde jag satsa pa 20-08 kanske?

Sen är jag lite orolig att miljöombytet resulterar i att det blir lite svarare med kuren, och att han kanske vaknar innan, somnar svarade, etc. Ska jag lata honom ligga kvar i sängen även om han vaknar en hel timme innan? Anledningen till att jag undrar är att jag vet att min kära mor kommer driva mig till vansinne om hennes lilla barnbarn grater och hon inte far klampa in och gulla med honom sa jag vill vara helt säker innan jag tar upp en kamp med henne. Jag tycker för övrigt att det är lite jobbigt överlag att behöva förklara för hela tjocka släkten varför jag later honom grata(om han nu skulle göra det), men för att fa det här att halla i sig är jag beredd att ta upp den diskussionen med vem som helst.

Slutligen undrar jag hur det är om nagon annan ska lägga honom? Var gonattramsa är pa spanska vilket min familj inte kan sa är det ok om de drar en ramsa pa svenska även om han aldrig hört den innan?

Vänligen
Sahar
Nat

Inlägg av Nat »

Hejsan,

Vilken underbar läsning, jag blir så glad för er skull :D
Jo jag hade ända nagra fragor till. Pa söndag reser jag ensam med lillen till Sverige och det är nu 2 timmars tidsskillnad. Jag tänkte köra pa efter vara tider här dvs 19-07 blir 21-09 istället. är det ok eller borde jag satsa pa 20-08 kanske?
Det är helt ok att behålla de gamla tiderna i det nya landet om tidsskillnaden inte är så stor. Det jag menar är att om tidskillnaden är 6 timmar blir det ju lite fläppt att lägga barnet att sova natt kl 13:00 :shock: För er del borde det dock fungera bra. Två timmar innebär att han kommer att lägga sig när det blivit mörkt vilket såklart även kan underlätta. Mornarna blir istället ljusare vilket gör det extra viktigt att ni ser till att ha riktigt kolsvart. Ta gärna med extra svart lakan för att vara helt säker.

Hur länge ska ni stanna i Sverige? stannar ni mer än 2 veckor tycker jag att man kan ändra till den nya tiden i det nya landet. För bara en vecka - 10 dagar kan det kännas lite trixigt att få barnet att anamma den nya tiden.
Sen är jag lite orolig att miljöombytet resulterar i att det blir lite svarare med kuren, och att han kanske vaknar innan, somnar svarade, etc. Ska jag lata honom ligga kvar i sängen även om han vaknar en hel timme innan?
Räkna med fler frågar de första två nätterna. För att öka möjligheten att han sover gott hela natten så följ nedanstående lilla checklist:
:!: becksvart, så svart att du inte ens ser handen framför dig
:!: var ute hela dagen de första dagarna och verkligen trötta ut honom
:!: se till att han rör på sig mycket, krypträning, gåträning..
:!: liten skall vara mätt och absolut inte törstig, fyll på med en stor flaska välling eller en redig tallrik gröt med mjölk och en klick smör innan läggning så du vet med säkerhet att han är mätt
:!: långt skrattet till gonattet, förläng det med 10 min de första dagarna
Anledningen till att jag undrar är att jag vet att min kära mor kommer driva mig till vansinne om hennes lilla barnbarn grater och hon inte far klampa in och gulla med honom sa jag vill vara helt säker innan jag tar upp en kamp med henne. Jag tycker för övrigt att det är lite jobbigt överlag att behöva förklara för hela tjocka släkten varför jag later honom grata(om han nu skulle göra det), men för att fa det här att halla i sig är jag beredd att ta upp den diskussionen med vem som helst.
Dessa släktingar, vi vet att de älskar och bryr sig men ibland vet de kanske inte vad som är bäst för sina små barnbarn :shock: Det är ju heller inte så självklart och inget vi kan förvänta oss. Det viktiga är att VI som föräldrar vet vad som är bäst för våra barn och håller fast vid det oavsett vad som händer.

Kanske kan du förklara för din mor hur ni hade det innan kuren och hur mycket det hjälpt er? lite social delaktighet för din mamma? 8) be henne hjälpa till med små saker som rör kuren, kanske mörkläggningen? se till att hon ser hur mycket han äter så hon inte kan ifrågasätta att han är hungrig när han vaknar?

Sen får man komma ihåg att när mor/farföräldrarna hör sitt älskade barnbarn gråta och skrika på natten och mamman svarar med en konstig ramsa utan att ta upp, det är väldigt svårt att förstå. När/om din mamma ifrågasätter är det också frågor som måste besvaras, frågor som uppstår i ångest, oro och medkänsla. Din mammas frågor kan behöva besvaras på samma sätt som din sons eventuella frågor behöver besvaras. Nu kanske inte svaret är en ramsa :shock: :mrgreen: men en tydlig, kort och koncis förklaring så många gånger det behövs tills hon förstår.

/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
sassa1

Inlägg av sassa1 »

Tackar tackar!

Jag förstar precis, just nu har jag självförtroendet pa topp och känner att det kommer ga bra och det gör det säkert. Nu när jag ända skriver kan jag passa pa och fraga om vad man gör när det blir som för oss i morse. Han vaknade kl 5.30 och pratade med sig själv ända fram tills 5 minuter innan väckning da han började bli lite irriterad. Vi paminde inte med ramsan eftersom han inte verkade ställa nagra fragor till oss utan snarare till sig själv. Skulle vi ha ramsat? Det blir ju ganska lite sömn om han ligger vaken i 90 minuter innan det är dags.
Sahar
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!

Bra jobbat med självförtroendet, behåll den känslan! :D

När det blir som det blir i morse skulle jag avvakta en lång stund. Babbel är som sagt bara trevligt och lite privatliv har man ju rätt till. :wink: Tycks babblet inte ta slut och det ändå är ett tag kvar av natten får man en påminnelseramsa a lá "Hallå älsklingen du ska sova mer, det är natt än!" och sen stoppar man om sig själv och somnar och hoppas på att liten oxå gör det. Man bör passa sig för att stå för mer underhållning än så för då blir det hellre så att liten tror att det är fritt fram att hålla låda vid den här tiden på dygnet då de ofta tror sig vara utsövda. 8) Man kan som sagt bara erbjuda sömn, men sova måste liten göra själv! :D

Bra jobbat! :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
sassa1

Inlägg av sassa1 »

Hej igen!

Det var ett tag sedan jag skrev nu och jag maste säga att vi är extremt nöjda över hur det har gatt för oss förutom en del problem vi har. Resan till Sverige gick över förväntan och liten anpassade sig väldigt lätt till att sova där, men han hade saklart precis samma förutsättningar som hemma dvs spjälsäng och helt mörkt i rummet och att han fick sova själv. Vi har inte vagat ga ut pa kvällen för vi har varit rädda för hur det skulle ga, men sa var vi iväg i denna helgen och det gick fruktansvärt daligt faktiskt. Första kvällen lade vi honom att sova i hotellets spjälsäng och fick sitta tysta i mörkret i en hel timme innan han somnade för vi tänkte att det skulle vara bra om han somnade under samma förutsättningar som hemma. Han grät inte, men det tog alltsa en timme att somna. Sedan la vi in honom i vagnen för att ga ut och det gick ocksa bra, men han vaknade nagon timme senare och det var helt omöjligt att fa honom lugn sa till slut gick vi tillbaka till rummet och efter mycker kör somnade han. Andra kvällen tänkte vi att han kanske vaknade för att vi hade bytt ställe mitt under sömnen sa vi la honom direkt i vagnen, tog en liten promenad och sa somnade han där istället. VI vagade dock inte vara ute alltför länge sa vi gick tillbaka efter en timme. Han vaknade inte när vi lade tillbaka honom i sängen, men han vaknade lite senare och jobbade upp sig och var helt hysterisk. Vi tänkte att det kanske var hans ta som var problemet för han har haft nageln helt förstörd pa stortan, men vi är hemma nu och när vi la honom i sängen för att sova la han sig själv i rätt ställning, sa i princip gonatt och sedan pratade han en liten stund och somnade lugnt sa det kan inte ha varit tan. Jag har märkt sedan innan att han inte klarar av att sova under andra förutsättningar längre, inte ens när han är extremt trött. Han kan blunda och grata och försöka sova, men klarar inte av det. Pa flyget somnade han tex och vaknade innan han var utvilad, men han vaknade inte ordentligt liksom utan han forsökte sova och kom inte till ro.

Vi är jätteglada över lillens nya sömnvanor, men detta är ett problem för oss för vi blir väldigt lasta till hemmet och ibland vill vi ga ut, ga hem till vänner och äta middag, etc. Det känns som att han enbart relaterar sitt rum och exakt likadana moment till sömn och inte alls ramsan. Vad kan vi göra?

Vänligen
Sahar
Nat

Inlägg av Nat »

Hejsan,

Jag ska precis iväg så det blir ett ganska kort svar av som endast gäller att åka bort till vänner och bekanta med kurat barn.

I vår familj gör vi alltid som så att vi tar med resesängen när vi åker bort över läggning, försöker hitta en tyst och mörk plats, gärna lite avskiljd. Vi lägger sedan sonen precis på samma sätt som hemma, sätter på en babycall om rummet ligger avskiljt och sedan sover han gott. När det sedan är dags att bryta upp så väcker vi honom. Inte med glad gomorgon utan försiktigt och varsamt och berättar att nu ska vi åka hem. Oftast tycker han det är jätte roligt och blir alldeles för pigg :shock: och brukar springa runt och fjanta i sin pyjamas. Sen parkerar vi familjen i bilen och åker hem. I bilen är det såklart super viktigt att barnet inte somnar. Vi har aldrig det problemet utan sonen brukar hålla full låda hela vägen hem och skråla och sjunga i barnstolen :shock: 8) Väl hemma är Prio 1 att få honom snabbt i säng. Han brukar få en slurk vatten och en saga och sedan bums i säng, kort solfjäder och sen ramsa ut.

Vi hoppar alltså över både välling, skrattet till gonattet och tandborstning när vi kommit hem. För det har vi ju redan gjort några timmar tidigare när vi lade honom kl 19 hemma hos bekanta.

Den andra läggningen som sker hemma blir väldigt kort och effektiv och båda föräldrarna brukar samspela för att allt skall gå super snabbt. Hela läggningen brukar ta under 5 minuter.

Självklart blir såna här läggningar sämre än de vanliga, för lillen förlorar ju faktiskt minst 30 minuters sömn från bilfärden hem. Detta brukar inte spela så stor roll för honom men oftast låter vi honom få en extra kvart på morgonen och kanske en extra kvart även på lunchluren.

Detta fungerar väldigt bra för oss, sonen är hela tiden medveten om VAR han är, vi försöker inte lyfta över honom i sömnen och vi är väldigt tydliga med honom att det inte är morgon och att nu är vi borta hos andra etc.

Hoppas det fungerar även för er för självklart ska man kunna fortsätta sitt sociala liv, MEN på barnens villkor :D

kram
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"