Baby blues och/eller ömma bröst....

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Irmasmamma

Re: Baby blues och/eller ömma bröst....

Inlägg av Irmasmamma »

Vilken underbar läsning!!! :D :D

:heart:

Ps. Lillebror och jag har samma födelsedag! :P
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Lillebror har varit på semester ett dygn hos momma och moffar. Där passade han på att ställa sig upp på fötterna och hålla i sig i diverse möbler. :shock:

Storebror och jag gjorde att besök på badhuset i stället. :D Lillebror har varit saknad så i morse drog bröderna igång 5.20 och snackade utav bara tusan!! :shock: Jag tyckte inte att det var lika kul. Inga ledsamheter bara babbel, de har somnat om och avlöst varandra till klockan 7.

Lite svårt att verktyga när ingen är ledsen. Lillebror brukar godta en stadig tillrättaläggning för att somna om, han har ju så himla mycket hyss för sig i sängen nu. Jag vet inte om jag ska börja med Mozart igen för att överrösta babblet? Nån med erfarenhet av syskonbabbel?

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej! :D

Vi har haft lite olika lösningar med möbleringar, så lite erfarenhet har jag (fast i nuläget har alla tre grabbarna vars ett rum). Att de snackade sådär när de varit ifrån varandra, låter ju naturligt i mina öron :D Har det fortsatt?

Som du säger, finns det kanske ingen anledning till ramsa. Det är ingen som frågar. Fortsätter kafferepet på mornarna hade jag

1. Skärmat av. Med tyg eller någon möbel. Man hör varandra och tryggheten finns där. Men jag tycker det kan vara bra att man inte SER varandra när man är så små som dina är. Det bjuder till lite mycket underhållning är min erfarenhet.

2. inför klockan. Så blir det tydligt när det är morgon :D

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
Nej de har slutat babbla. :D Det var den natten bara.... Storebror sover som en gris men lillebror har en del hyss för sig nu och då. men för att han ska kunna göra hyss måste han ju först vara vaken.... Jag har ändrat schemat och tryckt in ett mål mat till men det hyssas lite i alla fall. Jag har fortsatt att storma in i rummet när han vaknar och protesterar. Det började vid vändningscirkusen, men den är ju över nu han fixar det själv. Jag ska skärpa mig och ligga kvar i sängen i stället och ramsa vid behov... :oops: Oftast behöver han ingen hjälp, en arm som kommit i kläm eller nåt, men han löser det själv om han får försöka...

Själv sover jag lätt som en fjäder på natten alla andra i huset snarkar och sover och jag vaknar för minsta knäpp.... Ska försöka hålla mig kvar i sängen i fortsättningen så kanske hyssen upphör.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

Ja vad skall du upp och springa på nätterna för? :shock: :lol: Lite med tilltro till småfolket om vi får be :wink: Du får väl be karln att ramsa dig så fort du är uppe och springer. :roll:

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Dåligt med hyss nu de sista nätterna. :D han kan lägga sig ner själv om han skulle råka ställa sig upp, jag behöver bara gå in och lägga på täcket sen när han sover.

Jag har hållit mig i sängen de sista nätterna! :D och jag överdrev lite när jag skrev att jag "stormade" in.... :shock: Det var ju inte direkt så att jag tände lampan och ställde till med cirkus. Mer snabbt in, vända eller vad det nu var och ut lika snabbt, ofta ingen ramsa heller...

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej hej hallå! :D

Ett tag sen sist. Lillebror är stora karln och har börjat promenera med stöd. Nån 8-månadersångest kan jag inte direkt säga att vi har hamnat i än, fast vi har passerat 9-månaders strecket. Lite gnäll har vi väl ibland, men det är inte mycket, inte så att jag behöver vara på golvet hela tiden eller bära runt på honom, (pust, vilken tur! 12 kg Hilding får vem som helst att krokna i armarna :shock: ) han har ju dock gott och nästan ständigt sällskap av sin storebror.

:idea: Jag har oxå insett att han inte längre tycker att det är särskilt kul att bli matad. Portionerna har minskat i storlek och han vill helst gegga på själv. Jag lider av en aning klet-skräck! :? Inte för att det är äckligt på något sätt men för att det måste STÄDAS och TORKAS 7563 gånger om dagen. Jag hade samma period med storebror. :roll: Jag tänker ofta, idag börjar vi, nu får lillebor äta själv och det som hamnar i magen det hamnar i magen, jag hjälper till med det som går (att stoppa in alltså) men varje gång det är dags för mat inser jag hur kletigt allt blir och börjar truga med matningen i stället........ Hur gör ni? Får de äta helt själva eller hjälper ni till? lillebror har 4,5 tänder så inte så mycket att tugga med alltså. :wink:

:idea: Å en sak till... lillebror är ju SMad. Vi ramsar alltid ut som vanligt efter omstoppning osv vid läggning, dag som natt, men vid nattliga uppvak (om/när vi har några) har jag upptäckt att ramsan stör mer än hjälper, han fixar det bäst själv utan nån vuxen inblandning. Finns det nån risk att ramsan liksom glöms bort om jag inte använder den vid uppvak? Vet ju att målet är att de ska fixa att somna om själva.... men om det blir kris nån gång och jag behöver ramsa, kanske han inte "tar den" om ni fattar. Storebror är kurad så med honom är det helt annorlunda, han nöjer sig oftast med ramsan om det skulle vara något nån gång.......

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Tjenare :D

Matfrâgan
Full förstâelse för din klet-skräck :lol:
Du lâter precis som jag lät när Mellanbror närmade sig 10 mânader. Kika här Tips pâ bra plock-mat sâ fâr du se vilka fina râd jag fick. :D Nu är vâr Lillebror i den âldern att matningen inte uppskattas lika mycket som förut. Det bästa är helt klart plockmat men även, och kanske särskilt, stora köttbitar att gnaga pâ. :shock: Eller stora brödbitar. Men stort ska det vara. :lol:

Ramsfrâgan
Jag har ungefär samma läge som du med Hilding - okurad och SM:ad bebis. Jag upplever ocksâ att ramsan kan störa om den inte används i rätt läge. Med Lillebror har jag haft nâgra ramsdiskussioner, när han verkligen gâtt igâng, men för det mesta (när han vaknar alltsâ, han sover ju nästan alltid hela natten igenom :lol: ) sâ klarar han sina uppvak själv. Han gnyr och gnäller lite ibland och somnar sedan om. Sâ ta och jobba in ramsan ordentligt om det blir kris, det funkar det med, särskilt som han redan fâtt den med sig vid läggning sen start. 8)

SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Ja, jisses vad det kladdas. :shock: Men jag tycker det är så mycket trevligare när måltiden inte blir till ett slagsmål utan när liten nöjt får greja själv. En dag bar jag in matstol och barn utan kläder i duschen och serverade lunchen där. Bara att spola av efteråt. 8) :lol:
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

SaraMilana skrev:En dag bar jag in matstol och barn utan kläder i duschen och serverade lunchen där. Bara att spola av efteråt.
Låter som nåt för mig! ;-) men det blir så ensamt för storebror vid matbordet då. 8)

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej hopp! :mrgreen:
Nu har det gått en lååång tid och lillebror har blivit stora karln. Fyllt ett år, lärt sig gå och KLÄTTRA!! :shock: Han väger dryga 13 kg och älskar mat och att sova. Han somnar på stubben och sover alltid 12 ibland 12,5 h natt, 2 h mitt på dagen och tar gärna en lur under ensamleken på morgonen oxå. 8)

8-månadersångesten hoppade han över, eller så missade jag den. Vi hade en dag för några månader sen som var lite stökig men det var bra igen på eftermiddagen. :wink:

Han och storebror leker för det mesta bra tillsammans, men storebror vill helst bestämma vad lillebror ska leka med och inte. Men nu börjar lilla herrn säga ifrån på allvar så storebror får passa sig ibland. :roll: :lol: Han är rätt stark lillebror och han har 8 tänder att försvara sig med om det kniper.... :shock:

Bada vill han absolut inte, i alla fall inte sitta i nån balja och plaska. Den kryper han ur när han precis hamnat där. Vill helst vispa runt i toaletten med handen eller klättra upp på diverse hala pallar och pottor som finns inom räckhåll på toaletten.

ALLT stoppar han i munnen och gärna MYCKET på en gång. När han smakat tillräckligt länge kommer det ut igen.

Han tömmer gärna kökslådor och kör med den stora lastbilen som han lastar med diverse föremål han hittar längs körsträckan.

Byta blöja är INTE kul. Tar alldeles för lång till och dessutom måste man ligga på rygg! :evil:

Han pratar i telefon och vinkar till folk och fä, klappar katten fint och klappar händerna och dansar gärna loss till lite Lasse-Stefans. :wink:

En glad skit för det mesta, men viss frustration övar att han inte tar sig ÖVERALLT gör sig ibland påmind. Att själv ta sig upp i soffan är nästa mål. Han har klarat det 1 gång än så länge. :D

Vi myser på här hemma med storebror och jag måste påminna mig själv att lillebror kan hjälpa till mycket nu. Han kan bära sin tallrik till köket efter maten till exempel. :D Storebror måste börja dela med sig av sina sysslor.

Tack för denna gången, får se om jag dyker upp igen i späda och små i en annan tråd framöver.

Kram Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

:heart: Hilding!! :lol: :heart: :D \:D/
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Heja Hilding =D> :D =D>
Manfred10 skrev:Byta blöja är INTE kul. Tar alldeles för lång till och dessutom måste man ligga på rygg! :evil:
:lol: Samma här :D Jag har faktiskt övergett att byta blöja på rygg, det blev för mycket brottning och bråk. Vi kör med stående Lillebror, gärna framför en intressant spegel eller något annat. Om han och jag är på bra humör och på bushumör så lägger jag honom på rygg och spänner blicken i honom, sen tar jag i för kung och fosterland med "En kulen natt natt natt...", då väntar han snällt på att jag ska komma till slutet och pruttpussa honom i magen. :thumbsup: Bäst för mig då att jag hunnit rengöra klart och satt på ny blöja. :lol:

Varmt välkommen tillbaka till SoS :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"