Min lilla bebis blir snart 6 månader och jag har börjat med en lite mer strukturerad vardag.... Har tagit bort ena nattmålet men har fortfarande en kvar, han har bara fått smakisar fram tills förra veckan, har därför inte velat ta bort nattmålet helt och hållet, nästa vecka blir han sex månader..Då blir d "ordentliga" måltider. Vad tycker ni om schemat?
7 :30 vakna
08:00 mat
9:30- 10:30 sova
11:30 mat
12:00-14:00 sova
15:15 fruktpure amma
16:30 - 17:30 sova
18:30 gröt
19:30 - 20:00 bad
20:00-20:30 amma
20:45 lägger honom, bukar somna mellan 21-21:15
Nattmål mellan 01:30 och 03:00 matar när han vaknar
Schema för 5 mån gammal bebis
Schema för 5 mån gammal bebis
Johannes 31-Jan-2012
Lovisa 17-April-2015
Lovisa 17-April-2015
-
Norahsmamma
- Rådgivare/advisor
Re: Schema för 5 mån gammal bebis
Hej och välkommen hit!
Såg att du lagt gjort ett inlägg med samma frågeställning inne på späda och små också, men jag kan ju ändå komma med kommentarer på schemat ifall du väljer att kura så småningom
.
Först vill jag säga att de rekommenderade sömnintervallerna är 20 min, 45 min, 1,5h och 2h.
Med det sagt så skulle jag rekommendera att korta första och sista luren till 45 min.
Sedan så tycker jag att 20.45 är lite sen läggning. Många barn vill helst komma i säng senast kl 20.00 och i ert fall skulle jag till och med rekommendera natt 19.30 så att lilleman får en härlig 12-timmarsnatt. Då får du också korta långluren till 1,5h, elternativt korta sista luren till 20 min, så att det blir "rätt" antal sovtimmar per dygn. Det rekommenderade för en 6-månaders är ju 15h.
Kika gärna in HÄR för schemainspiration.
//Norahsmamma
Såg att du lagt gjort ett inlägg med samma frågeställning inne på späda och små också, men jag kan ju ändå komma med kommentarer på schemat ifall du väljer att kura så småningom
Kika gärna in HÄR för schemainspiration.
//Norahsmamma
Norah
, född 110123, kurad juli 2011
Almin
, född 160521, SM från start
Almin
Tack
Jo, jag tycker också 2045 är lite sent, men med tanke på att han brukade lägga sig efter tio så tycker jag d har blivit bättre
mitt mål just ku är att lägga honom 20 , sakta men säkert , idag la jag honom 10 min tidigare och han somnade nästan med detsamma 
Jo, jag tycker också 2045 är lite sent, men med tanke på att han brukade lägga sig efter tio så tycker jag d har blivit bättre
Johannes 31-Jan-2012
Lovisa 17-April-2015
Lovisa 17-April-2015
-
Norahsmamma
- Rådgivare/advisor
:thumbsup:
Norah
, född 110123, kurad juli 2011
Almin
, född 160521, SM från start
Almin
Han fick lägga sig 8 idag men han låg och snackade med sig själv i nästan 45 minuter! Han grät inte, var inte kinkig eller gnällig, han var snäll och låg kvar i sängen men somnade inte förrän kvart i nio ! Vad ska man göra då? Trodde han skulle somna tidigare... Antar att hans inner klocka är inställd och han somnar nör han normalt brukar somna även om jag lägger honom tidigare 
Johannes 31-Jan-2012
Lovisa 17-April-2015
Lovisa 17-April-2015
hej,
Det kommer att ställa in sig själv. Tänk dig själv hur många dagar det tag när man reser och byter tidszon.. på samma sätt är det för barn när man ställer om deras sov- och ät-tider. Fortsätt du på samma fina vis att lägga honom exakt på den schemalagda tiden och ta upp honom när så schemat säger. Inom 1-2 kommer han att börja bli trött när det är "tänkt"
Att liten dessutom är så nöjd och tillfreds i sängen är ju helt strålande. Han är alltså lugn med bara sitt egna sällskap vilket tyder på att han är helt trygg i sängen. Precis det är vad vi strävar efter.
Gå inte in till honom, ramsa inte utan låt honom bara vara..
/Nat
Det kommer att ställa in sig själv. Tänk dig själv hur många dagar det tag när man reser och byter tidszon.. på samma sätt är det för barn när man ställer om deras sov- och ät-tider. Fortsätt du på samma fina vis att lägga honom exakt på den schemalagda tiden och ta upp honom när så schemat säger. Inom 1-2 kommer han att börja bli trött när det är "tänkt"
Att liten dessutom är så nöjd och tillfreds i sängen är ju helt strålande. Han är alltså lugn med bara sitt egna sällskap vilket tyder på att han är helt trygg i sängen. Precis det är vad vi strävar efter.
Gå inte in till honom, ramsa inte utan låt honom bara vara..
/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .