Hej,
Jag skulle bli väldigt glad över lite feedback på mitt schema till min 10-månaders dotter som ser ut så här:
7.15 UPPVAK + amning
8.30 FRUKOST
10.00 SÖMN 45 min
12.00 LUNCH
13.15 SÖMN 1,5 timme
15.15 MELLIS
17.30 MIDDAG
18.45 GRÖT
19.15 NATT
Det är ju 15 minuter för mycket sömn, men hon brukar vakna mellan 7.00-7.15 på morgonen.
Nattsömnen fungerar väldigt bra, och även lillans förmiddagslur där jag oftast får väcka henne efter 45 minuters sömn. Förmiddagsluren har jag senarelagt i samband med att hon blivit äldre och verkar vilja vara vaken lite längre på morgonen, speciellt nu när nätterna fungerar så fantastiskt bra och hon sover mellan 11,5 och 12 timmar per natt. Vid förmiddagsluren är hon också väldigt lättsövd så tiden för den läggningen verkar bra. Problemet kommer vid hennes eftermiddagslur, då hon inte känns tillräckligt trött. Även den luren har jag senarelagt 45 minuter i och med att hon blivit äldre och eftersom jag skjutit lite på förmiddagsluren. Hon blir väldigt ledsen när hon ska sova sin eftermiddagslur och har svårt att slappna av och bli sömntung. Och när hon väl somnar (vilket brukar ta lång tid) så sover hon som regel kring 40 minuter bara. Samtidigt vill jag inte lägga henne för sent vid eftermiddagsluren eftersom hon i dagsläget upplevs som lagom trött till natten.
När hon ska börja förskola senare så har de ju "huvudsömnen" på eftermiddagen efter lunch, så jag tänker att det är bra att hålla kvar eftermiddagssömnen som det längsta sömnpasset. Därför undrar jag om det kan vara klokt att korta ner första sömnpasset till 20 minuter, för att hon ska vara tröttare på eftermiddagen. Och för att det kanske blir för mycket sömn sammanlagt under dygnet. Eller är det dumt att "förstöra" och korta ner förmiddagsluren som går så väldans bra just nu? Skulle verkligen uppskatta lite synpunkter och tips på hur jag kan justera i hennes schema för att göra hennes sömnpass ännu bättre.
Vänligen Annelie
Schemaändring 10-månaders?
Re: Schemaändring 10-månaders?
hejsan,
Jag tycker absolut att du kan korta ner första luren till 20 minuter. De flesta gör det kring 9-11 månader så det torde inte vara några problem.
Ett lagom intervall är att ha lunchluren (den som behålls långt upp i åldern) att ligga mitt på dagen. Lika långt från morgonen till lunchlurens början som från lunchlurens slut till natten.
Ex.
Vakna 07:00
Sova lunch: 12:00 till 14:00
Sova natt: 19:00
I exemplet ovan är det 5 timmar från vakna på morgonen till lunch. Och 5 timmar från lunchlurens slut kl 14 till natten börjar kl 19.
Barn behöver fylla på sömn när de varit vakna halva dagen (cirkus). Dessutom läggs barnen samtidigt på dagis utan några direkta undantag. De tas däremot upp lite olika tider. En vanlig tid för lunchlur på dagis är 11:30.
/nat
Jag tycker absolut att du kan korta ner första luren till 20 minuter. De flesta gör det kring 9-11 månader så det torde inte vara några problem.
När jag läser det du skriver så vaknar din lilla tjej ofta lite för tidigt på mornarna. För säkra sovare brukar det vara en indikation på att de har för mycket sömn på schemat. Det kan också vara ett tecken på att sovrummet är för ljust?!?Det är ju 15 minuter för mycket sömn, men hon brukar vakna mellan 7.00-7.15 på morgonen.
Flytta helst inte runt lurar utan märker du att hon är pigg så är det snarare så att du behöver dra ner på sömnmängden istället för att flytta runt lurarna.Förmiddagsluren har jag senarelagt i samband med att hon blivit äldre och verkar vilja vara vaken lite längre på morgonen,
Om du låter förmiddagsluren ligga kvar där den låg men korta ner den så kommer hon troligtvis att sova gott på lunchluren. Det bästa är att låta lurarna ligga kvar på samma plats även när barnen blir äldre. Däremot kan man behöva nagga någon lur i kanten eller helt ta bort en lur.Problemet kommer vid hennes eftermiddagslur, då hon inte känns tillräckligt trött. Även den luren har jag senarelagt 45 minuter i och med att hon blivit äldre och eftersom jag skjutit lite på förmiddagsluren
En så stor tjej blir inte längre sömntung och ska inte bli sömntung. Hon ska vara relativt pigg i och med att hon sover så bra som hon gör och har sovit bra ett tag. Hon kan gladeligen ligga och jollra, prata och krypa runt i sängen utan att det är något problem. Ett barn som faller ihop och blir nästan lealös redan på vägen till sängen är alldeles för trött och ligger troligtvis minus på sömnkontot. Att hon blir ledsen kan mycket väl bero på att hon ligger på för mycket plus på sömnkontoto plus att du flyttat på den första luren så lur 1 och lur 2 ligger lite för nära varandra.Hon blir väldigt ledsen när hon ska sova sin eftermiddagslur och har svårt att slappna av och bli sömntung
Rätt tänkt, man vill absolut vårda den nödvändiga och viktiga nattsömnen.Samtidigt vill jag inte lägga henne för sent vid eftermiddagsluren eftersom hon i dagsläget upplevs som lagom trött till natten.
Ett lagom intervall är att ha lunchluren (den som behålls långt upp i åldern) att ligga mitt på dagen. Lika långt från morgonen till lunchlurens början som från lunchlurens slut till natten.
Ex.
Vakna 07:00
Sova lunch: 12:00 till 14:00
Sova natt: 19:00
I exemplet ovan är det 5 timmar från vakna på morgonen till lunch. Och 5 timmar från lunchlurens slut kl 14 till natten börjar kl 19.
Korrekt!När hon ska börja förskola senare så har de ju "huvudsömnen" på eftermiddagen efter lunch, så jag tänker att det är bra att hålla kvar eftermiddagssömnen som det längsta sömnpasset.
Barn behöver fylla på sömn när de varit vakna halva dagen (cirkus). Dessutom läggs barnen samtidigt på dagis utan några direkta undantag. De tas däremot upp lite olika tider. En vanlig tid för lunchlur på dagis är 11:30.
Jag tycker absolut att du skall korta ner den första luren till 20 minuter. Helt rätt!Därför undrar jag om det kan vara klokt att korta ner första sömnpasset till 20 minuter, för att hon ska vara tröttare på eftermiddagen. Och för att det kanske blir för mycket sömn sammanlagt under dygnet. Eller är det dumt att "förstöra" och korta ner förmiddagsluren som går så väldans bra just nu?
Bry dig inte om att tänka på vilka lurar som går bra och vilka som går mindre bra. Tänk istället i generellta termer med sömn över hela dygnet. Du ligger lite på plus just nu och ditt barn har börjat protestera mot detta genom tidiga uppvak och svårt att somna vissa lurar. Då är det klart bäst att successivt dra ner mer och mer på första luren och sedan bara ha kvar den långa lunchluren som skall vara kvar i flera år.Eller är det dumt att "förstöra" och korta ner förmiddagsluren som går så väldans bra just nu?
/nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Tack snälla rara du för alla smarta tips och goda råd.
Kram Annelie
Kram Annelie
inga problem
kram
kram
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.