Kan man använda buffning som ett krisverktyg?
Kan man använda buffning som ett krisverktyg?
Vad gick fel?
Vi kurar nu vår 7 månaders dotter och har precis avklarat natt- & dag 1. Vid dagens (dag 1) sista eftermiddagslur som var planerat till 45 minuter, gick det helt snett. Detta är en del av min logg och anteckningar under passet:
Dagens lur nr. 3, 17:00-17:45
Tillrätta läggande, solfjädern och Lillskrollis började genast visa sitt missnöje. Jag ramsade ca 30 gånger. Hon var arg, frustrerad och otålig. Eftersom hon gick ner i varv med jämna mellanrum buffade jag inte (jag har inte heller behövt buffa de 2 tidigare dagslurarna (2 x 1,5h), utan hon har somnat efter 3-5 ramsor på ca 10 minuter). Hon blev nu arg efter varje påminnelse jag gav, som om jag svarade henne på fel fråga. Det kändes som jag hamnade i en återvändsgränd och min enda väg ut är att buffa(?) Det gjorde jag. Då var klockan 17:45. Sovpasset skulle då egentligen varit över, men hon har ju ännu inte funnit lugnet/somnat. Jag buffade ca 5 minuter och hon blev lugn och jag fortsatte att ramsa. Tidigare reaktioner återupprepades, hon blev vansinnig och nu även okontaktbar. Min sambo tog över (som skötte natt 1 utomordentligt bra). Klockan är 18.05 och det tar några minuter innan Lillskrollis tar emot buffningen och lugnar sig väldigt sakta. Så fort vi slutade buffa så protesterade hon ljudligt. Vi ramsade ca 6 gånger och hon brusade upp igen. Då såg vi ingen annan utväg ut, än att buffa henne till söms. Vilket vi gjorde och gav henne sen bekräftelseramsan. Inte kan vi bara sluta och ta upp henne som ingenting hade hänt(?)... Hon fick sova 5 minuter och väcktes kl. 18:37.
* Vad ska vi göra om det eventuellt händer igen, är att buffa till sömns ett krisverkyg som sista utväg eller hur ska vi gå till väga?
* Är det något vi ska göra annorlunda så detta inte händer igen?
* Vad är viktigast; att hålla tiden eller att inte ta upp en okontaktbar skrikandes bebis?
Tacksam för svar.
Tack,
Nathalie & Kristian
Vi kurar nu vår 7 månaders dotter och har precis avklarat natt- & dag 1. Vid dagens (dag 1) sista eftermiddagslur som var planerat till 45 minuter, gick det helt snett. Detta är en del av min logg och anteckningar under passet:
Dagens lur nr. 3, 17:00-17:45
Tillrätta läggande, solfjädern och Lillskrollis började genast visa sitt missnöje. Jag ramsade ca 30 gånger. Hon var arg, frustrerad och otålig. Eftersom hon gick ner i varv med jämna mellanrum buffade jag inte (jag har inte heller behövt buffa de 2 tidigare dagslurarna (2 x 1,5h), utan hon har somnat efter 3-5 ramsor på ca 10 minuter). Hon blev nu arg efter varje påminnelse jag gav, som om jag svarade henne på fel fråga. Det kändes som jag hamnade i en återvändsgränd och min enda väg ut är att buffa(?) Det gjorde jag. Då var klockan 17:45. Sovpasset skulle då egentligen varit över, men hon har ju ännu inte funnit lugnet/somnat. Jag buffade ca 5 minuter och hon blev lugn och jag fortsatte att ramsa. Tidigare reaktioner återupprepades, hon blev vansinnig och nu även okontaktbar. Min sambo tog över (som skötte natt 1 utomordentligt bra). Klockan är 18.05 och det tar några minuter innan Lillskrollis tar emot buffningen och lugnar sig väldigt sakta. Så fort vi slutade buffa så protesterade hon ljudligt. Vi ramsade ca 6 gånger och hon brusade upp igen. Då såg vi ingen annan utväg ut, än att buffa henne till söms. Vilket vi gjorde och gav henne sen bekräftelseramsan. Inte kan vi bara sluta och ta upp henne som ingenting hade hänt(?)... Hon fick sova 5 minuter och väcktes kl. 18:37.
* Vad ska vi göra om det eventuellt händer igen, är att buffa till sömns ett krisverkyg som sista utväg eller hur ska vi gå till väga?
* Vad är viktigast; att hålla tiden eller att inte ta upp en okontaktbar skrikandes bebis?
Tacksam för svar.
Tack,
Nathalie & Kristian
Pappa till Noralee född 111215
Påbörjad kur 120712
Påbörjad kur 120712
Re: Kan man använda buffning som ett krisverktyg?
Hej och välkomna hit!
Grattis till ett bra beslut att ge skrollis den goda sömnen. Skriv gärna in dotterns födelsedatum och datum för kurstart under kontrollpanelen-profil-signatur. Så är det lättare för oss att svara i er tråd.
Hur sover dottern på daglurarna? Eller VAR skulle jag kanske vilja fråga egentligen? Jag vet inte om du/ni har buffat och ramsat INNE hos henne eller om ni gått ut mellan varven?
Ni är tidigt i kuren och det vore lite väl mycket att kräva av dottern att hon redan ska fatta galoppen...
Dag 1 är annars att betrakta som natt 1. Liten ska buffas till lugn och sen lämnar man rummet med ramsan. Lyssnar på litens reasktioner. Går in och buffar igen om det behövs (till lugn) och ut med ramsan. Var hellre frikostiga med buffen så här tidigt i kuren det är nu ni ska sätta lugnet. Så var inte oroliga för att använda buffen när den behövs. Nu ska ni i morgon vid läggningen (eller i kväll egentligen) stoppa undan buffen. Men är det så att ni "snålat" med den nu i början så kanske ni får använda den mer i natt för att övertyga liten om att hon lugnt kan ligga kvar i sin sköna säng.
Har ni läst på i "Internationella SHN" boken? Jag föreslår att ni igen läser på i lathunden samt sidorna 46-56 om lugnet.
Grattis till ett bra beslut att ge skrollis den goda sömnen. Skriv gärna in dotterns födelsedatum och datum för kurstart under kontrollpanelen-profil-signatur. Så är det lättare för oss att svara i er tråd.
Hur sover dottern på daglurarna? Eller VAR skulle jag kanske vilja fråga egentligen? Jag vet inte om du/ni har buffat och ramsat INNE hos henne eller om ni gått ut mellan varven?
Ni är tidigt i kuren och det vore lite väl mycket att kräva av dottern att hon redan ska fatta galoppen...
Har ni läst på i "Internationella SHN" boken? Jag föreslår att ni igen läser på i lathunden samt sidorna 46-56 om lugnet.
jenny* Vad ska vi göra om det eventuellt händer igen, är att buffa till sömns ett krisverkyg som sista utväg eller hur ska vi gå till väga?
Jag ser ingen KRIS här. Möjligen en liten som är mer än lovligt förbannad för någon orsak, möjligen att hon blivit påmind i det oändliga om att hon ska SOVA, när hon egentligen bara ville protestera lite för att pyjamasen eller täcket var lite knöligt.Barn är inga små robotar som somnar på stubben för att de får höra ramsan
De ska ges de rätta förutsättningarna att sova och sova måste de göra själva. Du skriver att du ramsat 30 gånger...liten måste oxå få en chans att reagera på dina svar (se sid 152-154)
Ni skulle tagit upp skrollis 17.45 under skratt och glada tillrop! Läs på i boken!Tänk igenom hur ni går till väga vid läggning, dag som natt. Hur tänker känner ni när ni lägger ner liten? Ni ska förmedla en attityd av självsäkerhet! Alltså bara
![]()
![]()
8) tankar och inga
![]()
![]()
![]()
![]()
....
Under luren ska liten lugnas där hon ligger med verktygen som SHN beskriver. När luren är slut har ni marginalkvarten att ta till för att invänta en andningspaus. Men kommer ingen sån och luren är slut så ska ni givetvis ta upp liten, men bara med![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
miner! inget ojojojo hur är det här då
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
om ni hänger med.
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Hejhopp,
ni har fått finfina svar av Manfred10
läs och begrunda.
Mitt heta tips är att fortsätta förmedla så mkt LUGN det bara går nu. Ni har väl läst kapitlena om "Lugnet" "Säkerheten" och "Njutningen"? Detta är de 3 olika nivåerna man passerar och man kan inte fuska sig/skynda sig gnm dessa utan man måste arbeta på i lugn och gedigen takt. Dvs inga överkrav just nu.
Både dottern - men även NI- är ju helt nya på det här området, så var ödmjuka och lyssna på er själva och henne
. I natt (natt 2 om jag fattat det rätt?) är det heeelt tillåtet att buffa om ni bedömer att det behövs, men ramsan kan/ska oxå börja användas mer och mer. T ex kan ni, när hon vaknar, avvakta och se hur hon löser det.Kommer en fråga - ramsa och se hur det tas emot.Tar hon den inte - in och buffa LUGN, sen ramsa ut och forts enl detta utifrån hur ni bedömer att det passar. Var dock försiktiga med att gå in i allt för nära anslutning till att ni ramsat.
Det är omöjligt att kräva att hon ska förstå innebörden av ramsan NU
, ni INTRODUCERAR den bara i detta läget, under lugna och trygga former (ingen 5 mm som ni vet
). Så tuta och kör lugnt bara och visa att ni finns där .
Kuren tar 11 dgr av en anledning - det är den tiden både kropp och knopp behöver för att ställa om sig till ngt nytt (gäller även andra slags beteenden hos oss mnsk - fråga dem som slutat röka t ex så kan de säkert vittna om att de första 10-14 dgr var värst
samma sak när man drar igång med träning, det brukar oxå ta ung samma tid innan kroppen själv börjar efterfråga den och " vinner över kroppen" så att säga). Upp och ner kommer det gå och fnurror kommer ni stöta på både nu och efteråt. Det intressanta är inte hur man utför detaljerna utan mer hur helheten ser ut.
OK?
Återkom gärna med fler frågor. Och som Manfred10 redan sagt - fyll gärna i dotterns ålder samt kurens startdatum i profilen - så vi kan hänga med lättare 8)

ni har fått finfina svar av Manfred10
Mitt heta tips är att fortsätta förmedla så mkt LUGN det bara går nu. Ni har väl läst kapitlena om "Lugnet" "Säkerheten" och "Njutningen"? Detta är de 3 olika nivåerna man passerar och man kan inte fuska sig/skynda sig gnm dessa utan man måste arbeta på i lugn och gedigen takt. Dvs inga överkrav just nu.
Både dottern - men även NI- är ju helt nya på det här området, så var ödmjuka och lyssna på er själva och henne
Det är omöjligt att kräva att hon ska förstå innebörden av ramsan NU
Kuren tar 11 dgr av en anledning - det är den tiden både kropp och knopp behöver för att ställa om sig till ngt nytt (gäller även andra slags beteenden hos oss mnsk - fråga dem som slutat röka t ex så kan de säkert vittna om att de första 10-14 dgr var värst
OK?
Återkom gärna med fler frågor. Och som Manfred10 redan sagt - fyll gärna i dotterns ålder samt kurens startdatum i profilen - så vi kan hänga med lättare 8)
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Manfred10 skrev: Hur sover dottern på daglurarna? Eller VAR skulle jag kanske vilja fråga egentligen? Jag vet inte om du/ni har buffat och ramsat INNE hos henne eller om ni gått ut mellan varven?
Hon sover i vagnen under dagarna, i en rymlig, nedfälld sulky där hon kan sparka och fäktas vilt. Jag hänger för en halsduk så hon får vara "själv". Nu till en början har vi haft henne i hallen som är centrum i vår lägenhet och har inga dörrar. Däremot har jag gått så långt ifrån henne när jag har ramsat så hon hör mig på avstånd. Gårdagens händelse, då gick vi ut från hallen mellan varven efter vi buffat.
Ni är tidigt i kuren och det vore lite väl mycket att kräva av dottern att hon redan ska fatta galoppen...Dag 1 är annars att betrakta som natt 1. Liten ska buffas till lugn och sen lämnar man rummet med ramsan. Lyssnar på litens reasktioner. Går in och buffar igen om det behövs (till lugn) och ut med ramsan. Var hellre frikostiga med buffen så här tidigt i kuren det är nu ni ska sätta lugnet. Så var inte oroliga för att använda buffen när den behövs.
Natt 1 buffade vi 55 minuter, efter det har vi inte behövt buffat henne, utan har bara ramsat utanför dörren med snabba resultat, till sista dagsluren igår.
Nu ska ni i morgon vid läggningen (eller i kväll egentligen) stoppa undan buffen. Men är det så att ni "snålat" med den nu i början så kanske ni får använda den mer i natt för att övertyga liten om att hon lugnt kan ligga kvar i sin sköna säng.
Som skrivet ovan har vi kanppt behövt buffa de andra lurarna och inte inatt heller. Hon somnade efter4 famser och somnade om 3 gånger av sig själv och vi behövde ramsa lite smått vid 2 tillfällen. Hon fattade galoppen väldigt snabb. De 2 första dagsluranarna gick även de exemplariskt. Bara stora protester vid den sista som igår oroade mig. Nu sover hon sin första dagslur och jag påminde 2 gånger och sen 2 bekräftelser. Somnade efter 9 min. Efter 10 min var de rörelse i vagnen, hon somnade genast om själv.
Ok. jag ska läsa igen läsa de avsnitt ni nämner.
jenny* Vad ska vi göra om det eventuellt händer igen, är att buffa till sömns ett krisverkyg som sista utväg eller hur ska vi gå till väga?
Jag ser ingen KRIS här. Möjligen en liten som är mer än lovligt förbannad för någon orsak, möjligen att hon blivit påmind i det oändliga om att hon ska SOVA, när hon egentligen bara ville protestera lite för att pyjamasen eller täcket var lite knöligt.Barn är inga små robotar som somnar på stubben för att de får höra ramsan
De ska ges de rätta förutsättningarna att sova och sova måste de göra själva. Du skriver att du ramsat 30 gånger...liten måste oxå få en chans att reagera på dina svar (se sid 152-154)
Ni skulle tagit upp skrollis 17.45 under skratt och glada tillrop! Läs på i boken!Tänk igenom hur ni går till väga vid läggning, dag som natt. Hur tänker känner ni när ni lägger ner liten? Ni ska förmedla en attityd av självsäkerhet! Alltså bara
![]()
![]()
8) tankar och inga
![]()
![]()
![]()
![]()
....
Under luren ska liten lugnas där hon ligger med verktygen som SHN beskriver. När luren är slut har ni marginalkvarten att ta till för att invänta en andningspaus. Men kommer ingen sån och luren är slut så ska ni givetvis ta upp liten, men bara med![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
miner! inget ojojojo hur är det här då
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
om ni hänger med.
Jag hänger med. tack för svar
Påbörjad kur 120712
Påbörjad kur 120712
klockan skrev:
Både dottern - men även NI- är ju helt nya på det här området, så var ödmjuka och lyssna på er själva och henne. I natt (natt 2 om jag fattat det rätt?) är det heeelt tillåtet att buffa om ni bedömer att det behövs, men ramsan kan/ska oxå börja användas mer och mer. T ex kan ni, när hon vaknar, avvakta och se hur hon löser det.Kommer en fråga - ramsa och se hur det tas emot.Tar hon den inte - in och buffa LUGN, sen ramsa ut och forts enl detta utifrån hur ni bedömer att det passar. Var dock försiktiga med att gå in i allt för nära anslutning till att ni ramsat.
Ok. Tack, nu förstår jag. Om hon inte tog emot ramsan var det ok att buffa. Bra att veta fast nu buffandet är över.
Det är omöjligt att kräva att hon ska förstå innebörden av ramsan NU, ni INTRODUCERAR den bara i detta läget, under lugna och trygga former (ingen 5 mm som ni vet
). Så tuta och kör lugnt bara och visa att ni finns där .
Kuren tar 11 dgr av en anledning - det är den tiden både kropp och knopp behöver för att ställa om sig till ngt nytt (gäller även andra slags beteenden hos oss mnsk - fråga dem som slutat röka t ex så kan de säkert vittna om att de första 10-14 dgr var värstsamma sak när man drar igång med träning, det brukar oxå ta ung samma tid innan kroppen själv börjar efterfråga den och " vinner över kroppen" så att säga). Upp och ner kommer det gå och fnurror kommer ni stöta på både nu och efteråt. Det intressanta är inte hur man utför detaljerna utan mer hur helheten ser ut.
OK?
Tack, jag har förstått och jag ska läsa igen de avsnitt du nämner.
Nu tror jag vi har har läget under kontroll igen. Tack för bra forum och snabba svar.
Påbörjad kur 120712
Påbörjad kur 120712
:thumbsup:
Hej.
Idag var det samma visa. Dagslurarna fungerar inte. Hon gråter sekunden hon kommer ner i vagnen. Jag buffar och hon blir tyst. Och när jag slutar så drar hon igång igen.
Jag ger besked. Och sen börjar "förhandlingen" av påminnelser.
Hon går någonstans och jag bemöter henne så gott jag kan. Idag på 17-17.45 luren så tystnade hon 17.18 (äntligen) och började igen 17.22. Vi fortsatte förhandla vilket urartade som det igår. Hon blev okontaktbar och hysterisk. Tänkte, buffa. Buffar och hon blir tyst tillfälligt men så fort jag går därifrån så sätter hon igång igen. Påminner jag för mycket? Ska jag buffa längre? Ska jag göra en långtradarbuffning som i spjälsängen?
Vad ska jag göra nu? Tanken är ju att ramsan ska ta över helt nu vilket verkar helt omöjligt när det gäller dagslurarna. Natten går däremot jättebra. Hon somnar om själv och förutom en symbolisk minibuff igår så var jag inte ens inne i rummet. Där tar hon emot ramsan.
Tacksam för svar. Bekymrad pappa.
Pappa till Noralee, i skrivande stund är vi på dag 2.
Idag var det samma visa. Dagslurarna fungerar inte. Hon gråter sekunden hon kommer ner i vagnen. Jag buffar och hon blir tyst. Och när jag slutar så drar hon igång igen.
Jag ger besked. Och sen börjar "förhandlingen" av påminnelser.
Hon går någonstans och jag bemöter henne så gott jag kan. Idag på 17-17.45 luren så tystnade hon 17.18 (äntligen) och började igen 17.22. Vi fortsatte förhandla vilket urartade som det igår. Hon blev okontaktbar och hysterisk. Tänkte, buffa. Buffar och hon blir tyst tillfälligt men så fort jag går därifrån så sätter hon igång igen. Påminner jag för mycket? Ska jag buffa längre? Ska jag göra en långtradarbuffning som i spjälsängen?
Vad ska jag göra nu? Tanken är ju att ramsan ska ta över helt nu vilket verkar helt omöjligt när det gäller dagslurarna. Natten går däremot jättebra. Hon somnar om själv och förutom en symbolisk minibuff igår så var jag inte ens inne i rummet. Där tar hon emot ramsan.
Tacksam för svar. Bekymrad pappa.
Pappa till Noralee, i skrivande stund är vi på dag 2.
Påbörjad kur 120712
Påbörjad kur 120712
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej och välkommen!
Ursäkta men vad har ni för schema med en lur denna tiden? Kanske passar inte schemat dottern?
Ursäkta men vad har ni för schema med en lur denna tiden? Kanske passar inte schemat dottern?
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Hej. Det skadar nog inte om jag skriver ner hur det gick under de andra dagslurarna också under dag 2.
Vi har 3 dagslurar. 9.30 - 11.00 (1,5h) 13.30 - 15.00 (1,5h) 17-17.45 (45 min)
9.30 - 11.00 Påminnelse * 3. Bekräftelse * 2.
9.39 somnade
9.50 rörelse. somnar om sj.
10.20 rörelse. lite gråt. somnar om sj.
10.25 tyst rörelse
10.30 samma * 2
11.00 Väckt
13.30 Påminnelse * 6. bekräftelse * 3. frågestund. gnyr och mm:ar högt och frågande
13.52 Somnar
14.29 uppvak. bekr * 2
14.31 uppvak. påminnelser * 5. otålig. skriker upp sig.
14.45 okontaktbar. buffas. lugnar sig men skriker så fort jag lämnar henne.
Gråter
15.00 Väckt med glada miner från sina föräldrar
17.00 besked. ett par påminnelser. bekräftelser. tyst 17.18
17.22 vaknar till. skriker. låter ledsen. sur. Riktigt sur. hysterisk. blir okontaktbar.
17.40 buffar.
17.45 tas upp under glada miner av mamma och pappa.
Det var så igår också att hon somnade lättare på morgonluren. Och även innan vi började kura så hade hon lättare att somna på förmiddagen. Kan det vara så att hon är morgontrött?
Vi har 3 dagslurar. 9.30 - 11.00 (1,5h) 13.30 - 15.00 (1,5h) 17-17.45 (45 min)
9.30 - 11.00 Påminnelse * 3. Bekräftelse * 2.
9.39 somnade
9.50 rörelse. somnar om sj.
10.20 rörelse. lite gråt. somnar om sj.
10.25 tyst rörelse
10.30 samma * 2
11.00 Väckt
13.30 Påminnelse * 6. bekräftelse * 3. frågestund. gnyr och mm:ar högt och frågande
13.52 Somnar
14.29 uppvak. bekr * 2
14.31 uppvak. påminnelser * 5. otålig. skriker upp sig.
14.45 okontaktbar. buffas. lugnar sig men skriker så fort jag lämnar henne.
Gråter
15.00 Väckt med glada miner från sina föräldrar
17.00 besked. ett par påminnelser. bekräftelser. tyst 17.18
17.22 vaknar till. skriker. låter ledsen. sur. Riktigt sur. hysterisk. blir okontaktbar.
17.40 buffar.
17.45 tas upp under glada miner av mamma och pappa.
Det var så igår också att hon somnade lättare på morgonluren. Och även innan vi började kura så hade hon lättare att somna på förmiddagen. Kan det vara så att hon är morgontrött?
Påbörjad kur 120712
Påbörjad kur 120712
Visst är det så att en del barn är morgon-/fmtrötta och en del mer trötta på em/kvällen. De är precis som oss vuxna
. Är hon morgontrött kan ni lägga fmluren tidigare än 9.30 - kanske redan kl 9 (det hade vi med vår fm-trötte son som klev upp kl 07).
Jag undrar oxå som Torsmamma -hur ser schemat ut? För spontant så känner jag att det är lite väl mkt med två lurar á 1.5 tim på en dag när man är så stor som er tjej, det kan bli nog så svårt att mäkta med detta - har man fått sova 1.5 tim på fm är det ganska svårt att maxa efter lunch med lika länge.
2-2.5 tim mellan lurarna (men det vet ni säkert). Man lägger den längsta luren mitt på dagen,
har ni mindre än 12 tim natt kan den långa luren vara 2 tim ist för att hon ska ha 2 x 1.5 tim
Det kan vara lite svårt i gränslandet mellan 7-8 mån, ibland kan man få ha en 20-min lur på em ist för en 45 min. Inget sova efter kl 17 skulle jag dock vilja råda er till, det bör gå ca 2-2.5 tim vaken tid innan det är natt, och senare än 20.00 "bör" barnen inte lägga sig , för att inte riskera övertrötthet.
OK, nu kanske jag går in här och skövlar och har mig tycker ni
, faktum är dock att schemat och hur lurarna och måltiderna ligger har en enormt stor betydelse för hur kontinuiteten och resultatet på det stora hela blir.
Nu har ni dock börjat såhär, och så säger man att man inte ska ändra ngt innan uppföljningsveckan är över, så kör på som planerat och se hur det funkar och utvärdera sedan. Det jag säger är bara tips
men kan som sagt ha stor betydelse.

Jag undrar oxå som Torsmamma -hur ser schemat ut? För spontant så känner jag att det är lite väl mkt med två lurar á 1.5 tim på en dag när man är så stor som er tjej, det kan bli nog så svårt att mäkta med detta - har man fått sova 1.5 tim på fm är det ganska svårt att maxa efter lunch med lika länge.
2-2.5 tim mellan lurarna (men det vet ni säkert). Man lägger den längsta luren mitt på dagen,
OK, nu kanske jag går in här och skövlar och har mig tycker ni
Nu har ni dock börjat såhär, och så säger man att man inte ska ändra ngt innan uppföljningsveckan är över, så kör på som planerat och se hur det funkar och utvärdera sedan. Det jag säger är bara tips
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Jag gissar att med 1,5+1,5+45 så har ni 11 timmars natt? typ 20-07?
Sömnbehovet för en 7+8 mån är ju 14,5 timme. Det kan vara värt att som klockan säger möblera om lite i schemat.
Det är också vanligt som klockan säger att man har en lång lur mitt på dagen och 2 kortare eller bara 2 lurar. Typ 1,5+2 kanske kan passa damen bättre om ni har 11 tim natt.
Annars rekommenderar jag att man har 12 timmars natt och 45 fm, 1,5 middagslur och 20 min em lur.
Men jag håller med klockan, kör på detta schemat hela veckan ut innan ni utvärderar.
Dock! Man håller tiderna för lurarna, det är inte det viktiga ATT de sover utan att de har FÖRUTSÄTTNINGARNA. Så är lurtiden slut, är den slut. Annars kommer hon aldrig få chansen att lära sig klockan och bli sin egen lilla skalman.
Somnar man 20 min för sent på en 45 min lur blir luren bara 20 min. Somnar man inte på hela 45 min tiden får man max 5 min.
Vi brukar använda marginalklvartar. Men inte för mycket under första kurveckan utan mera sedan när tiderna sitter i kroppen.
Sömnbehovet för en 7+8 mån är ju 14,5 timme. Det kan vara värt att som klockan säger möblera om lite i schemat.
Det är också vanligt som klockan säger att man har en lång lur mitt på dagen och 2 kortare eller bara 2 lurar. Typ 1,5+2 kanske kan passa damen bättre om ni har 11 tim natt.
Annars rekommenderar jag att man har 12 timmars natt och 45 fm, 1,5 middagslur och 20 min em lur.
Men jag håller med klockan, kör på detta schemat hela veckan ut innan ni utvärderar.
Dock! Man håller tiderna för lurarna, det är inte det viktiga ATT de sover utan att de har FÖRUTSÄTTNINGARNA. Så är lurtiden slut, är den slut. Annars kommer hon aldrig få chansen att lära sig klockan och bli sin egen lilla skalman.
Somnar man 20 min för sent på en 45 min lur blir luren bara 20 min. Somnar man inte på hela 45 min tiden får man max 5 min.
Vi brukar använda marginalklvartar. Men inte för mycket under första kurveckan utan mera sedan när tiderna sitter i kroppen.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Hej igen.
Klart att jag skulle påtat ner hela vårt schema.
7.00 Vakna, äta
9.30 - 11.00 Sova
Äta
13.30 - 15.00 Sova
Äta
17.00 - 17.45 Sova
Äta middag med oss.
19.00 Pyjamas, välling/ersättning
19.30 Sova natt
Vi har försökt känna in hur mycket och när hon vill sova. Därför dessa två långa lurar. Vi får väl se hur det artar sig om en veckas tid om det är så att vi ska stuva om dagslurarna.
Hur som, det känns som det saknas en bra strategi nu när vi är mitt i. Läste i någon tråd om en "pangramsa". Kan det vara något för får tös? Eller är det för tidigt i kuren? Ska vi hålla låda eller ska vi vara tysta? Ska vi tom stoppa in henne i sitt mörklagda sovrum tills hon fått in rutinen? Vad tänker ni?
Kristian
Klart att jag skulle påtat ner hela vårt schema.
7.00 Vakna, äta
9.30 - 11.00 Sova
Äta
13.30 - 15.00 Sova
Äta
17.00 - 17.45 Sova
Äta middag med oss.
19.00 Pyjamas, välling/ersättning
19.30 Sova natt
Vi har försökt känna in hur mycket och när hon vill sova. Därför dessa två långa lurar. Vi får väl se hur det artar sig om en veckas tid om det är så att vi ska stuva om dagslurarna.
Hur som, det känns som det saknas en bra strategi nu när vi är mitt i. Läste i någon tråd om en "pangramsa". Kan det vara något för får tös? Eller är det för tidigt i kuren? Ska vi hålla låda eller ska vi vara tysta? Ska vi tom stoppa in henne i sitt mörklagda sovrum tills hon fått in rutinen? Vad tänker ni?
Kristian
Påbörjad kur 120712
Påbörjad kur 120712
Men gör då så - känn in nu under kuren och utvärdera sen efter uppföljningsveckan. De tips du fått ovan avs hur man kan lägga upp dagslurarna kan vara en hjälp på traven. Om man tycker att det är ngt problem såklart...
Pangramsan kan man börja anv i o m att man går in i uppföljningsveckan, dvs efter natt nr 4.
Hur tänker ni att ni behöver en "strategi"? Det är bara att nöta på nu, ärligt talat
. I kapitlet "Säkerheten" kan du läsa mer, det är där ni är nu, nu ska ramsan sättas :thumbsup: dvs förståelsen för den ska implementeras och dottern ska kunna börja känna att hon litar på er och det här nya. Så kör hårt och se till att följa schemat noga oxå så att både kropp och knopp hänger med.
:thumbsup:
Pangramsan kan man börja anv i o m att man går in i uppföljningsveckan, dvs efter natt nr 4.
Hur tänker ni att ni behöver en "strategi"? Det är bara att nöta på nu, ärligt talat
Det som oroar mig är att Anna skriver. Fastna inte i buffningsträsket. Men när väl skrollis sätter igång att skrika, efter att hon sovit en stund av sin daglur, så slutar hon inte.
Ska jag buffa tills hon somnar eller ska jag låta henne skrika? Ska jag buffa tills hon somnar eller bara tills hon blir lugn i kroppen? Låter som att hon är sur men att hon helt tappat koncepten. Är det meningen? Hon ska ju väl vara lugn?
/Kristian
Ska jag buffa tills hon somnar eller ska jag låta henne skrika? Ska jag buffa tills hon somnar eller bara tills hon blir lugn i kroppen? Låter som att hon är sur men att hon helt tappat koncepten. Är det meningen? Hon ska ju väl vara lugn?
/Kristian
Påbörjad kur 120712
Påbörjad kur 120712
Kristian var visst lite otydlig med sin fråga, jag känner att jag vill förtydliga:
Det tar vanligtvis 10 minuter för Skrollis att somna vid sina dagslurar. När hon har sovit 1h vaknar hon oftast och kan inte somna om, vi ger henne utrymme till att somna om själv, påminner i emellanåt men inget tar på henne. Efter ca 10 min har hon skrikit upp sig, är helt okontaktbar och buffningen tillfredställer efter ett tag och när hon lugnat sig ramsar vi och går därifrån. Då börjar hon med sina gallskrik och vi är tillbaka på ruta 1.
Vad göra?
Finns det någon strategi som vi missat?
Buffa henne till sömns?
Låta henne skrika till luren är slut?
Tacksam för er proffsiga expertis.
//Nathalie, mamma till Noralee.
Det tar vanligtvis 10 minuter för Skrollis att somna vid sina dagslurar. När hon har sovit 1h vaknar hon oftast och kan inte somna om, vi ger henne utrymme till att somna om själv, påminner i emellanåt men inget tar på henne. Efter ca 10 min har hon skrikit upp sig, är helt okontaktbar och buffningen tillfredställer efter ett tag och när hon lugnat sig ramsar vi och går därifrån. Då börjar hon med sina gallskrik och vi är tillbaka på ruta 1.
Vad göra?
Finns det någon strategi som vi missat?
Buffa henne till sömns?
Låta henne skrika till luren är slut?
Tacksam för er proffsiga expertis.
//Nathalie, mamma till Noralee.
Påbörjad kur 120712
Påbörjad kur 120712