Hej igen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Erahsmamma

Hej igen

Inlägg av Erahsmamma »

Hej igen!

Ni är väl sura här inne på mig ..

Jag menade aldrig att kritisera er på ngt sätt det vet ni.

Har ni lust att hjälpa mig med
En fråga?
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Hej igen

Inlägg av TorsMamma »

Hej, så länge frågan gäller kuren och ditt barn kan du få ställa den här. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

Tack. :)

Som jag har beskrivit tidigare så har erah varit svår på sistone med sin fm lur, och en period var det olika varje dag antingen sov hon den eller så ville hon inte, då sov hon 2 timmar ist vid 12.30-14.30.
Vi visste ju inte ett tag om vi skulle fortsätta erbjuda fmluren eller kapa den helt.
Men har fortsatt erbjuda nu, men hon blir arg och ledsen när vi ska gå ut på promenad.
Hon är trött men kommer ej till ro.
Så vi har fortsatt med en lur. När jag då lägger henne för att sova så bara längtar hon till sängen och för natten sträcker hon armarna mot den för hon är så trött.

Men hon vaknar upp tidigt, och det vet ni ju att hon typ alltid gjort, hon är en piggis..
Men nu snackar vi att hon kan vakna halv 7 som tidigast.. Och hon somnar ej om, det är de som är grejen.. Har hon vaknat så tidigt förr har hon alltid kunnat somna om.
vad är det nu som blir så fel? Bör vi kapa och inte erbjuda fmluren alls,
Eller är detta tecken på att hon behöver den egentligen?
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Nu är ju Erah faktiskt 1 år och då kan man gott gå över till 1 lur tycker jag.

Sömnbehovet hela andra levnadsåret är 13,5 tim. Så har man 12 timmars natt kan man gott ha en middagslur på 1,5 timme.

Det viktiga är att du håller tiden!

Ett annat förslag är att du lägger 30 min tidigare på kvällen, det om något kan påverka morgonen desto bättre.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

Tack för ditt svar.

Ligger luren bra mellan 12.30-14.30 då?
Jo Jag har testat att lägga tidigare ibland, men då har hon vaknat ännu tidigare vissa morgnar, men kanske ska testa det iallafall, för hon är så slut på kvällen att gränsen mellan övertrötthet är hårfin.
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Min son sover mindre och vaknar tidigare ju senare jag lägger honom. Ju mera övertrött han är desto sämre sover han. Så han har faktiskt (trot eller ej) nästan 6 år fortfarande 12,5 timmars natt. Även på sommaren många gånger.

Igår hade vi haveri och då somnade han SENT kan jag lova, och som på beställning vaknade han tidigt dessutom.

Så lägg tidigare om du vill i någon vecka och utvärdera efter en vecka.

12.30 är ok att ha luren. Men kanske vill du ha den just 1,5 timme. :wink:
Tor 2006

Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

Okej, tack för ditt svar ännu en gång.
Jag tror också Att det se blivit såhär för att jag lagt henne lite tidigare på dagen vid typ 12, eller strax efter istället för att ha väntat till halv 1 för att hon varit så extremt trött..
Och då har det blivit 6 timmar till natten som kanske är lite väl långt.
1,5 timme vågar jag mig inte på ännu, det ändrar jag nog till när hon ställt om sig bättre på bara en lur. 2 timmar kan man väl ha under omställningsfasen?
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Absolut kan du ha 2 timmar på tröttis, det hade jag. Men har man en piggis bör man se efter.
Tor 2006

Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

Även redan i början när dom får 1 lur?
Kanske det som gör att hon vaknar upp alldeles för tidigt..:/ men hon är ju sååå trött
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
Alma

Inlägg av Alma »

Hej,
Vad jag förstår är din flicka snart ett år? Då spelar ju vakentidens verksamhet stor roll för hur sömnen och insomnandet fungerar. Som du skrev tidigare är det viktigt att man inte fastnar i scheman och verktyg så att man missar den egna intuitionen och inte minst glädjen i samvaron när barnet är vaket!

Har du funderat på hur olika vakenaktiviteter påverkar? T ex om ni gjort något roligt ihop - fungerar läggningar bättre då?

Att släppa det du kallar överkoncentration är ju att fokusera på något annat. Kanske skulle det vara att försöka hitta glädjen i vakentiden. Vad är roligt att göra tillsammans? Vad tycker dottern är roligast? Vad tycker du är roligast att se din dotter göra? Vilka fysiska aktiviteter tycker ni om att göra tillsammans? Vad är godast att laga och äta ihop?

Vad mer av det som skapar gott, glädje och trygghet kan ni göra?
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

Du har så rätt så.
Jag vet att jag bara tänker på problemen ibland och glömmer bort att faktiskt ha roligt med min dotter också.
Vid läggningarna går det toppen, eller ja, hon somnar direkt sträcker sig efter sängen.. Men orkar knappt med skrattet till godnattet.. :/ hon fyller nu 1 år på söndag.

Denna natt/ morgon blev desamma
Som förra natten, ungefär förra natten la jag henne 8, hon vaknade 4.30, 6, och 6.40 tyckte hon att vi skulle gå upp, men avvaktade till 7.30 men hela morgonen var hon trött, hela dagen, kvällen, påsar under ögonen :( så här har inte min tjej varit sen innan kuren!
Och inatt la jag henne 19.45 hon vaknade 5, 6.20, och 6. 40 .. Får se om hon somnar om nu...
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
klockan

Inlägg av klockan »

Anledningen till att hon vaknar är mkt enkel: hon tror att hon är färdigsövd och "pigg" men har eg ngr/ngn timmes sömn kvar innan kvoten är fylld. Tänker oxå att det är däför hon är så trött under dagen och vill/behöver sova 2 timmar på dagsluren.

Såklart att hon inte var lika innan kuren, då var hon en liten bäbis, det är hon inte längre.

Jag tror jag skrev om det förut, att man får börja tänka om /bemöta barnet annorlunda i takt med att det växer/utvecklas och ibland är det tvära kast så det gäller att ha en egen grundtrygghet att falla tillbaka på. Jag har använt mig av mina egna erfarenheter som människa, min man, min mamma, mina kompisar som haft barn samt läst en del föräldratidningar samt "föräldralitteratur" bl a Jesper Juul och Anna Wahlgren. På så sätt har jag plockat det JAG gillat och kunnat ställa upp på och fått en bas att utgå ifrån som mamma/förälder. Men den ändras det heeeeela tiden :D

Med det menat att ja, såhär är det just nu, hon vaknar 2-3 ggr tidigt om morgonen. Du har redskapen att stötta henne för att somna om eller så väljer du (som många andra gör) att ta upp redan i gryningen och då blir tillvaron en helt annan.

Tror oxå som Anna09 skriver - att du kanske ska höja blicken och sluta fastna så mkt på nätterna - se på dagarna ist - vad gör ni, vilka trivs ni med, vad tillför GLÄDJE och LUST för er båda (?). När jag hade en 1-åring förra sommaren så spenderade vi i stort sett all vaken tid utomhus med att gå långa sträckor med lära-gå-vagnen, det var det som blev vår grej då. Försök som sagt hitta ngt eget och släpp nätterna litegrann :wink: Tillvaron är en helhet.
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

Hon somnade aldrig om, gav 2 pangramsor,
Sen låg hon och gnällde/ frågade/ filurade och blev tyst om vart annat till jag tog upp henne tio i 8 då hon innan ett tag blivit väldigt ledsen.
Ville verkligen att hon skulle somna. Om så jag kanske Kunde ändå försöka mig på 1,5 timme ist för 2 som lur. Sen om det behövs lägga henne tidigare.

men försöker mig på ändå att:
Erbjuda förmiddagslur, sen 1,5 timme vid 12.30-14.00 då isåfall
Och sen lägga tidigare vid behov.
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

Tack för ditt klokasvar klockan!
Absolut, erah älskar också att vara ute, och idag ska hon leka med sina lilla kusin!
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
Alma

Inlägg av Alma »

Ehrasmamma, är du medveten om att du nu besvarar alla inlägg med fortsatt fokus på tidsschema för sömn och insomning?

Håll fokus på annat än sömnschema ett tag, på vakentiden.

Hur såg er dag ut när hon var trött men vaken? Vad kan hon göra en sådan dag och vad gjorde ni?

Vad tycker du om att göra tillsammans med henne? Vad tycker hon om?

Vad mer av det som glädje och lust kan ni göra?
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"